Mest tillväxt per krona

#1 - 17 november 2003 10:58
Då växterna renar vatten skulle jag vilja få igång en tråd om följande tanke.
Förutsättning: En sump skild från akvariet.(självklart filtrerar den vattnet till huvudkaret)

Funktion:Skall ta "käka" upp nitit

Min tankar vilka gärna får kritiserat är att den mesta watt per krona borde vara en bygghalogen. Då denna är såpass billig i inköp så tror jag att man inte kan tjäna in varken lysrör eller metallhalogen alternativ. Att sedan växterna ser tråkiga ut spelar ingen roll.
Vilken snabbväxande sorts växt man sedan borde använda låter jag mer kompetant folk än mig svara på.

Bädden för växterna att växa i beror mycket på vilken sorts växt man väljer så här är det fritt fram att spekulera.

#2 - 17 november 2003 11:00
bara att bygga ett hydroponic system att "odla" i så kan du välja av dom flesta vöxterna vare siug det är sump växter eller ej så då är det ju bara att satsa på väldigt snabbväxande växter så som humle eller kanske tomat.. (dock kansker inte så vackra)
#3 - 17 november 2003 11:06
Gosatta: Hydroponic, betyder vad? Alltid trevligt med nya ord :-)
Så det är bättre att ha en låg sump(så att växterna inte dränks) med växter som egentligen växer över vatten än undervattensväxter?
Renar dessa bättre pga att de växer mer?
#4 - 17 november 2003 11:09
hydroponic är ett växtsystem som ursprungligen togs fram av nasa för att odla grödor i rymden. Lite enkelt att odla direkt i vatten. Du har en vattenbehållare som du syresätter och låter sedan växternas rötter växa ner i vattnet och efter som vattnet syresätts rätt hårt så ruttnar dom inte som dom skulle göra annars.

Används nu av dom flesta stora odlingarna för tex. örter och grönsaker.

vill man gå ett steg högre upp finns det även airoponics där man med hjälp av speciella munstycken slor sönder vattnet i så små beståndsdelar att det "rammlar" in i rötterna men nu börjar det bli avancerat.

En enkel "hydro" går lätt att bygga hemma för några hundralappar och används rätt flitigt i europa för diverse hemmaodlningsprojekt.
#5 - 17 november 2003 11:10
sedan vilken växt man väljer bör ju va en sådan som då gillar dom ämnena man vill bli av med och då är vi mer inne på botanik
#6 - 17 november 2003 11:28
Minst ljus per el-krona får du med bygghalogen eftersom det mesta försvinner som värme. Oeffektivt som sjutton.

Det mest effektiva, tror jag, vore om du gjorde ett 5-10 cm djup sump som är obetydligt bredare än ett lysrör och lika långt som ett lysrör och kanske odla Riccia i den vilken växer oerhört snabbt och syresätter vattnet fenomenalt. Limnophila sessiliflora fungerar också bra om sumpen är djupare.

Men har du akvarieväxter som ska trivas så strippas ju även vattnet på näringsämnen till dom och då kommer sumpen konkurrera ut dina akvarieväxter.

(Hydroponics liknar Tom Barrs skattningindexmetod ganska mycket eftersom man tillser att akvariet hela tiden har ganska perfekta gödningsnivåer och bra med ljus, så det är inte så mycket rocket science som det låter som)
#7 - 17 november 2003 12:37
Defdac:Härligt när det som man själv tror är rätt är fel, det är då man lär sig en massa. :-)

Ingen dum ide med en grund sump med ett lysrör över. Ok jag förstår att man kan konkurrera ut vissa andra växter, men tanken är mest att få en biologisk rening och hur detta borde gå till.

Gosatta: Skall vi försöka oss på lite botanik? :-)
Om man skall slå sönder vattnet i små beståndsdelar för att rötterna skall ta upp de ämnen som är skadliga för fiskarna så ser jag ett problem. Om man ex tänker sig att slå in luft genom att använda högt styck genom ett munstycke och akvarievatten alltid innehåller lite partiklar så borde systemet slamma igen.

Ni som har mycket växter samt stor tillväxt i akvariet, märker ni av reningsprocessen som naturligt sker i ert akvarium?

Vore mycket intressant att se göra ett test på hur mycket växterna renar akvariet.
Ex borde man kunna testa detta genom att sätta upp två identiska kar med enda skillanden att en innehålelr mycket växter medans den andra inte gör det.
Häll i dåligt vatten och mät vattenkvaliten under ett par veckor tid.

#8 - 17 november 2003 12:44
Om reningen visar sig vara effektiv borde detta bevisa att ett växtakvarium visst kan innehålla mycket fisk och fungera väl (många påstår att detta inte kan fungera då fiskarna har svårt att hitta maten)

Dessutom skulle det kanske visa sig vara väl så effektivt med ett växtalternativ kontra ett annat slags filter. Och går man då ett steg längre och odlar en växt som kan mixas i fiskarnas mat så har man både ett kretslopps tänkande och kan tjäna nån krona.

#9 - 17 november 2003 18:22

(många påstår att detta inte kan fungera då fiskarna har svårt att hitta maten)

Hahahaha *lol* =D

Dessutom skulle det kanske visa sig vara väl så effektivt med ett växtalternativ kontra ett annat slags filter.

Det roliga med ett växtfilter är att du får sänkt kväve- och fosfor-nivå, medans du i ett vanligt akvarium hela tiden för höjda kväve- och fosfor-nivåer. Jag måste "skita ner" vattnet med nitrat och fosfat för att det blir alldeles för rent för att växterna ska få i sig det dom behöver.

Gillar man inte växterna *i* akvariet så är det vanligt att man bygger en blomlåda ovanför akvariet utan jord där det står Fredskallor med sina rötter antingen ner i akvariet eller leder vattnet förbi blomlådan. Vattnet blir på så sätt kväve och fosfor-fritt och dessutom syresatt.

Jämför med ett vanligt biologiskt ytterfilter som tar syre och producerar nitrat (syresättningen sker bara genom vattenytan i växtfria akvarier).

Annons