Mera syr= alger?

#1 - 2 november 2004 21:16
Hej alla! Jag är fullständig (nåja) nybörjare. Har en enkel skål med några slöjstjärtar och en algätare. På uppmaning av den lokala handlaren satte jag in en pump. Vips var hela skålen full av gröna, trådiga alger. Jag hade i samband med pumpinstallation rengjort skålen och planterat några nya växter - allt övrigt oförändrat. Algerna växer på andra växter, i bottengruset och I PUMPEN! Vad gör jag? Be mig inte mäta ph eller näringsämnen.....
#2 - 2 november 2004 21:23
man ska inte ha guldfiskari GULDFISKskålar dom e alldeldels för ssmå!! du behöver ett störe alvarium till dina guldisAR!!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 november 2004 21:26
En vanlig skål är alldeles för liten för slöjstjärtar och det är väldigt lätt att det blir obalans och en massa alger.
Akut - dra ner på maten rejält, dagliga vattenbyten med några liter.
Långsiktigt så bör du skaffa en större vattenbehållare för så pass stora fiskar som dessutom smutsar ner ganska mycket.
#4 - 2 november 2004 21:28
Göran W:
det är så att folk här blir lite negativt innställda när man nämner skålar och tjatar om större akvarie och det är sant för att om man har större vattenyta ju mindre felmarginal i ditt fall algerna får snabbare övertag i din skål istället för i ett större akvarium...
#5 - 2 november 2004 21:29
Allihopa!
Snälla - Gör nu inte detta till ännu en diskussion om guldfiskskålar. Det finns väl tillräckligt skrivet om detta i forumet redan.

Göran W:
Kul att du hittat Zoopet. Kanske har du fått cyanobakterier i vattnet. Prova sök efter cyano.

Du kan också söka efter lite information om guldfiskskålar och slöjstjärtar, så får du se vad du har att förvänta från ett inlägg som du gjort här. Guldfiskskålar är ett ämne som väcker starka känslor hos vissa.
#6 - 2 november 2004 22:05
Ursprungligen skickat av ricke

man ska inte ha guldfiskari GULDFISKskålar dom e alldeldels för ssmå!! du behöver ett störe alvarium till dina guldisAR!!