Mera syr= alger?

#1 - 2 november 2004 21:16
Hej alla! Jag är fullständig (nåja) nybörjare. Har en enkel skål med några slöjstjärtar och en algätare. På uppmaning av den lokala handlaren satte jag in en pump. Vips var hela skålen full av gröna, trådiga alger. Jag hade i samband med pumpinstallation rengjort skålen och planterat några nya växter - allt övrigt oförändrat. Algerna växer på andra växter, i bottengruset och I PUMPEN! Vad gör jag? Be mig inte mäta ph eller näringsämnen.....
#2 - 2 november 2004 21:23
man ska inte ha guldfiskari GULDFISKskålar dom e alldeldels för ssmå!! du behöver ett störe alvarium till dina guldisAR!!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 november 2004 21:26
En vanlig skål är alldeles för liten för slöjstjärtar och det är väldigt lätt att det blir obalans och en massa alger.
Akut - dra ner på maten rejält, dagliga vattenbyten med några liter.
Långsiktigt så bör du skaffa en större vattenbehållare för så pass stora fiskar som dessutom smutsar ner ganska mycket.
#4 - 2 november 2004 21:28
Göran W:
det är så att folk här blir lite negativt innställda när man nämner skålar och tjatar om större akvarie och det är sant för att om man har större vattenyta ju mindre felmarginal i ditt fall algerna får snabbare övertag i din skål istället för i ett större akvarium...
#5 - 2 november 2004 21:29
Allihopa!
Snälla - Gör nu inte detta till ännu en diskussion om guldfiskskålar. Det finns väl tillräckligt skrivet om detta i forumet redan.

Göran W:
Kul att du hittat Zoopet. Kanske har du fått cyanobakterier i vattnet. Prova sök efter cyano.

Du kan också söka efter lite information om guldfiskskålar och slöjstjärtar, så får du se vad du har att förvänta från ett inlägg som du gjort här. Guldfiskskålar är ett ämne som väcker starka känslor hos vissa.
#6 - 2 november 2004 22:05
Ursprungligen skickat av ricke

man ska inte ha guldfiskari GULDFISKskålar dom e alldeldels för ssmå!! du behöver ett störe alvarium till dina guldisAR!!

Behöver vi verkligen fler sådana här inlägg???
Kan inte folk ta det lungt så fort man nämner skål och guldfisk/slöjstjärtar i samma mening??
#7 - 2 november 2004 22:31
Att pumpa luft in i akvarievatten är ett bra sätt att driva ut koldioxid, det koldioxid som växter behöver till sin fotosyntes.
När växterna sluta fungerar finns det ofta någon algsort som kan ta över och ta del av den näring som de högre växterna förbrukade innan.
(Men du kanske inte har (högre)växter)
#8 - 3 november 2004 07:59
Det du skriver Ron var också min första tanke. Men i normala fall trycker man faktiskt ner co2 i vattnet om man bubblar luft i ett kar med växter och ingen extra co2 tillsats. Men i detta fallet kan jag tänka att fiskarna faktiskt gav förhöjd co2 halt innan. Det är ju mycket fisk och liten yta att vädra ut det. (ser du vilken volt jag gjorde :))

Om det är så, så finns det ju massor av gott kväve och fosfat i karet för algerna att kalasa på.

Cyano tror jag inte på då det oftast uppkommer i överskötta kar, det är svårt att översköta en skål.

Till ursprungsfrågeställaren vill jag bara säga att det du har gett dig in på är väldigt svårt, men med andra fiskar och stort kunnande kan det gå. Jag har själv aldrig provat mindre kar än 1oo liter och jag tyckte att det var nästan omöjligt att få balans på.

Nybörjarakvarium=minst 250 liter och malawiciklider.
MVH
Magnus

Annons