Mera bilder till till er allesammans!

#1 - 21 februari 2006 13:08
Om ni vill.

http://underwatergarden.blogspot.com/

(jag gillar besök)

Hejdå.
#2 - 21 februari 2006 13:13
Ser fint ut! Bilden med rasbora-stimmet hade lätt kunnat vara med i fototävlingen!
#3 - 21 februari 2006 13:31
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Wow, vilka underbara bilder!! [:P] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Som Nils säger, vilken som helst av dina bilder hade lätt kunnat strida om topp-platsen i zoopets fototävling!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=1][COLOR=darkorchid]PS. Länge sedan du va på zoopet, kul att läsa nåt om dig igen. DS.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#4 - 21 februari 2006 13:45
Har haft lite annat för mig på sistone.

Åh, så ni smikrar mig =) Tyvärr är jag inte guldmedlem, så det blir inga tävlingsbidrag för min del. Än iaf.
Men det är skoj att få lite kreds på det man håller på med iaf.
Akvarieintresset har länge varit lite halvdött, men nu börjar det så sakteliga komma tillbaks igen.

Hoppas åstadkomma nått fint i burken innan maj, för då är min tid i västmanland slut, och rubbet ska plockas ner för flytt. *gruvar sig*
#5 - 21 februari 2006 17:14
Den bilden med Kilfläcksrasbora stimmet är väldigt läcker. Vad har du för kamera eftersom det blir så fina bilder?
#6 - 21 februari 2006 17:53
riktigt vackra bilder och kar du har där!

imponerad!
#7 - 21 februari 2006 17:56
Läckert! Ser väldigt välmående ut.
#8 - 21 februari 2006 17:56
Den rödgröna växten med långsmala blad som finns med på några bilder... Vad heter den?
#9 - 21 februari 2006 18:18
Naaaaajs [:-15]
#10 - 21 februari 2006 18:21
riktigt fint. speciellt bubbelbilden :)
#11 - 21 februari 2006 18:32
Riktigt snyggt.. Vill ha det så men tycker det verkar jobbigt med co2
#12 - 21 februari 2006 20:14
Hmmm, den långsmala växten med rödgröna blad...
Misstänker att du menar vallisnerian.

Co2 är inte jobbigt, inte alls. Varken fysiskt eller psykiskt ansträngande, så länge grejjerna inte strular vilket dom förhoppninsvis inte gör.

Det enda jobbiga är väl att det växer bättre, och tycker man det så ska man låta bli att skaffa växtakvarium :D
#13 - 21 februari 2006 20:33
Det jobbiga är nog att håva upp pengarna som det kostar...
#14 - 21 februari 2006 20:37
Vad får man betala om man ska ha allt komplett med hyfsade grejer så man inte köper det billigaste?
När man läser om det så är det mycket med vattenkemi mm.
Men jag är sugen på att skaffa det.

Mvh Marcus
#15 - 21 februari 2006 20:37
Vallisnerian är väl ett gräs så det är inte vad jag menar. Bladen på växten är långsmala och rödgröna.

Bilderna 2, 4, 7 och 8 är bilder på växten jag menar.
#16 - 22 februari 2006 07:43
Rasborastim-bilden har jag sedan länge som skrivbordsbakgrund. Helt underbar.

Vad har du för kamera eftersom det blir så fina bilder?

Bildkvaliteten är visserligen hyffsad, men det är absolut inte det som gör Rebeckas bilder så fina. Det är personen bakom kameran som ska få all cred, inte kameran 8)
#17 - 22 februari 2006 07:46
Fantastiska bilder! Fantastiskt fint akvarium! *imponerad*...

/P
#18 - 22 februari 2006 08:03
Så fina bilder och ett underbart vackert växtakvarium. Kul att du som tjej ger "våra hightech-växt-nördar" här på zoopet en rejäl match. ;) Eftersom denna gren i akvaristiken verkar (till skillnad från de andra) fortfarande vara rätt så mannsdominerad...

Hejhopp. Ralp
#19 - 22 februari 2006 10:54
[QUOTE=Kockfrallan]Vad får man betala om man ska ha allt komplett med hyfsade grejer så man inte köper det billigaste?
När man läser om det så är det mycket med vattenkemi mm.
Men jag är sugen på att skaffa det.

Mvh Marcus[/QUOTE]

All co2 utrustning komplett får man för ca 1500-2000. Själv har jag lagt ut några lappar extra på en ph controller. Värt varenda krona.

Det är inte så mycket vattenkemi att kunna...När man kan grundrecept på gödning och lär sig läsa av växterna så är det inga problem. Bara att testa sig fram.
Men tills man kommit så långt kan man ju stöta på lite hinder med alger och sådant, men det är mest i början.
#20 - 22 februari 2006 11:01
[QUOTE=ralp]Så fina bilder och ett underbart vackert växtakvarium. Kul att du som tjej ger "våra hightech-växt-nördar" här på zoopet en rejäl match. ;) Eftersom denna gren i akvaristiken verkar (till skillnad från de andra) fortfarande vara rätt så mannsdominerad...

Hejhopp. Ralp[/QUOTE]

Tacktack!
Jag ser ingen anledning att inte våga, särskilt inte pga. att jag är tjej.
Det vore kul dock om fler tjejer började visa vad dom kan inom växtakvariefronten och även alla andra fronter.
#21 - 22 februari 2006 11:05
[QUOTE=defdac]Rasborastim-bilden har jag sedan länge som skrivbordsbakgrund. Helt underbar.

Bildkvaliteten är visserligen hyffsad, men det är absolut inte det som gör Rebeckas bilder så fina. Det är personen bakom kameran som ska få all cred, inte kameran 8)[/QUOTE]

så du säger.... ;P
#22 - 22 februari 2006 11:10
[QUOTE=PlatyYngel]Vallisnerian är väl ett gräs så det är inte vad jag menar. Bladen på växten är långsmala och rödgröna.

Bilderna 2, 4, 7 och 8 är bilder på växten jag menar.[/QUOTE]

bild 2,4 och 8 är Rotala indica. Otrolig växt. Relativt lätt, växer snabbt, grym rosa färg.
#23 - 22 februari 2006 12:27
Den rödgröna växten med långsmala blad som finns med på några bilder... Vad heter den? På bilder 2, 4, 7 och 8 uppifrån.

NÅN som vet?? Har en men skulle vilja ha en ny nu när jag beskärt den gamla för hårt så att den dött.
#24 - 22 februari 2006 12:30
Den växten finns ingen info om....[:o]
#25 - 22 februari 2006 12:34
Den heter även Rotala rotundifolia.
#26 - 22 februari 2006 12:50
jädrar så inspirerande!! Varför har jag inte plats för ett stort kar så jag också kan få bli undervattensväxt nörd..:p

Har jobbat med tropiska växter så jag är nog lite övervattensväxt nörd jag.. Men sen så.. Då bor vi större då ska jag ge mig på växtkar med alla roliga tillbehör också...:D
#27 - 23 februari 2006 07:44
[QUOTE=defdac]Den heter även Rotala rotundifolia.[/QUOTE]

Justdeja. Det gör den nog. Bra =)
#28 - 23 februari 2006 08:36
Jag skulle gärna se lite tätare uppdateringar av sidan. En blogg som uppdateras en gång i kvartalet är _lite_ för statisk för min smak...
#29 - 23 februari 2006 08:55
Snålt Peter. Mycket snålt. Kritik utan en enda komplimang = Avundsjuka? Du är inte direkt jättebra med att visa helhetsbilder över dina burkar heller 8)
#30 - 23 februari 2006 11:08
Den heter även Rotala rotundifolia.

Ahhh, har letat efter en lättskött rödaktig växt. Brukar den finnas i affärerna, kan inte minnas att jag sett den nån gång?

...Johan...
#31 - 23 februari 2006 11:19
Nej den är ganska oansenlig och alltid helgrön i butiken, så den är ganska lätt att missa.
#32 - 23 februari 2006 11:29
[QUOTE=defdac]Snålt Peter. Mycket snålt. Kritik utan en enda komplimang = Avundsjuka? Du är inte direkt jättebra med att visa helhetsbilder över dina burkar heller 8)[/QUOTE]
Nej, jag är inte avundsjuk. Men jag kan hålla med om att akvariet är riktigt snyggt. Särskilt den 11:e November.

Är det Proserpinaca palustris man skymtar på första bilden?
#33 - 23 februari 2006 19:50
välldigt fina bilder och kar :) vad har du för kamera ?? vet att det inte beror på den att bilderna är så fina men kul att veta ändå ;)

//kim
#34 - 24 februari 2006 10:24
[QUOTE=petnym]Jag skulle gärna se lite tätare uppdateringar av sidan. En blogg som uppdateras en gång i kvartalet är _lite_ för statisk för min smak...[/QUOTE]

Kan nästan lova att du ska få din vilja igenom på den punkten.

Har som sagt haft det riktigt körigt på sistone.

Mvh/ Rebecka
#35 - 24 februari 2006 10:30
[QUOTE=petnym]Nej, jag är inte avundsjuk. Men jag kan hålla med om att akvariet är riktigt snyggt. Särskilt den 11:e November.

Är det Proserpinaca palustris man skymtar på första bilden?[/QUOTE]

Avundsjuka är dåligt. Bättre att inspirera varandra. Och det finns många av er växtakvarister här på zoopet som inspirerar mig och får mig att häpnas och kicka igång kreativiteten.

Ja, i November var det frodigt och grannt. Synd bara att man nästan jämt ser hur bra det såg ut när man ser på bild, och särskilt i efterhand kan man inte förstå att man inte var nöjdare än vad man egentligen var...

Nej någon sådan växt har jag inte. Vilken växt tänkte du på?
#36 - 24 februari 2006 10:46
Du nämner en Daniel...är det möjligtvis någon som brukar skriva här på forumet...?
#37 - 24 februari 2006 11:28
[QUOTE=Rebecka]Nej någon sådan växt har jag inte. Vilken växt tänkte du på?[/QUOTE]
Den flikbladiga växten till höger på första bilden.

http://photos1.blogger.com/blogger/7800/1363/1600/P1010678.0.jpg
#38 - 24 februari 2006 11:44
Det är en M. mattogrossense Rebecka fick av mig.
#39 - 24 februari 2006 11:54
[QUOTE=defdac]Det är en M. mattogrossense Rebecka fick av mig.[/QUOTE]
Cool!

Jag undrar om det är samma växt som jag fotograferade i Tropicas försöks-labb:
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=796&d=1124775665
#40 - 24 februari 2006 12:38
[quote=petnym]Cool!

Jag undrar om det är samma växt som jag fotograferade i Tropicas försöks-labb:
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=796&d=1124775665[/quote]

Den var snygg, vilket släkte, vad heter de och kommer den ut på marknaden:confused: :confused:
#41 - 24 februari 2006 13:26
Nu har jag inte sett den i övervattensversion, men den var *väldigt* lik!

Det är ett fullkomligt fenomenalt ogräs som är den snabbast växande växt jag haft. Fungerar oerhört bra som indikatorväxt för mikronivåer t ex. Den böjer sig även för att hitta mer ljus vilket är en effekt jag gillar med växter överlag då det är enklare att skapa buskage som breder ut sig.

Släktet är Myriophyllum och jag fick den av en kompis, Carlos Sanches, i USA.
#42 - 24 februari 2006 16:44
[QUOTE=mohlin]Du nämner en Daniel...är det möjligtvis någon som brukar skriva här på forumet...?[/QUOTE]

Dedu ;P
Det skulle du allt bra gärna vilja veta....

Annons