mer växter?

#1 - 15 januari 2004 22:32
ja! så här då mitt akvarie ut från köp till vattenfyllning!(http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=138929&gid=138978)

ska ha malawi i, har nu också en rot och ska sätta till ett stenröse,
tycker det ser lite klant ut på växtfronten...vad ska jag mer ha? och var ska jag sätta det?
#2 - 16 januari 2004 08:32
Det är väldigt svårt att hålla växter och malawi tillsammans. Satsa i stället på massor av sten så att dom får många gömställen. Sen är rötter inte det bästa om man vill hålla högt ph som malawisarna vill ha.
MVH
Magnus
#3 - 16 januari 2004 11:47
Vill du ha det lite mer grönt kan du låta Anubias sp. och Javaormbunkar växa fast på stenar som du kan placera i ditt röse eller flytta som du vill ha det.

Knyt fast dem med fisklina eller gummiband som du sedan kan ta bort när rötterna växt fast på stenen.

Detta är ett smidigt sätt att ha växterna då man kan lyfta upp dem utan problem när man gör rent eller ska fånga upp någon fisk.

Lycka till!
/Pär J.
#4 - 16 januari 2004 14:03
ok, har redan högt ph i kranen så det löser sig nog...
hade tänkt lägga större stenar runt växterna så att de inte kan bli uppgrävda,.

har stenvxter lika förmågor oxch sånt som vanliga planteringsväxter?
#5 - 16 januari 2004 17:16
Tja no way...
Jo i mitt kar har jag två stenrös, lite kalksten, lite rötter och som växter javaormbunkar, anubias och vallisneria och jätte vallisneria måste säga att specielt jätte vallisnerian växer flera cm om dagen och att den förgrenar sig ofta så den växer väldigt snabbt.
Hur stort kar har du?
Jag ser att du har vallisneria och den bör ju växa lika snabbt som mina så växter har du.
Men om du vill ha fler (andra) växter föreslår jag främst anubias före javaormbunkar eftersom den e starkare.
#6 - 16 januari 2004 17:25
hallå, jag har ett 140 eller 100 liters(100x35x40) har grubblat på det i ett tag nu =)

var nere innan idag och köpte 2 javaormbunkar, mycket snyggt.
är i chatten just nu om du vill fråga nått mer...
#7 - 16 januari 2004 20:14
kanske offtopic men:

finns det nån nackdel med kolsten, den är ju så billig OCH snygg, färgar den av sig i akvariet kanske (gör det i handen iaf)
#8 - 16 januari 2004 20:24
no way
mina kolstenar rostar, säger ju iaf att det finns syre i vattnet men vet inte riktigt hur skadlig rosten är igentligen för fiskarna. Annars är de snygga i akvariet.

MVH Markus
#9 - 16 januari 2004 21:13
Jo now way det är exakt 140 liter med den måtten du har gett.
Skulle till malawi föreslå kalksten eller någon annan.
Jag har själv typ gråsten och lavasten + lite kalksten.
Du kan se lite bilder på min länk.
Och ge mig en länk när du sätter in fler bilder på ditt kar med dom nya växterna.
Kul att se hur fint det blir =)
#10 - 16 januari 2004 21:39
eftersom jag bor i södra skåne är mina mitt kh 20* vilket jag tror är mycket, så jag behöver nog inte kalket...
har också lite mer än 8 ph vilket passar till malawi.

har uppdaterat min zoon, har inte satt fast ormbunkarna pga stenbrist =) så de ligger vid roten...

kommentera gärna skiffer- och kolblandningen

Markus, järn är ju bra för växterna :)
#11 - 17 januari 2004 06:45
Fint...

Men du kan fästa ormbunkarna på roten också.
För det tycker jag personligen är finare, men det är ju en smaksak, alla tycker ju olika.
Du kan ju kolla in mina bilder på zoonen länken.
Jag ska sätte till en bild på hela akvariumet så kan du ju sno lite ideer om du vill.
#12 - 17 januari 2004 10:48
ok, det var mest för att röset inte skulle bli så livlöst men en
växt på stock och en på sten går nog bra =)

såg inte akvariebilden, tyvärr...

finns det nån som har erfarenhet av kolsten???
#13 - 17 januari 2004 17:32
läste på zoonen ,tror jag, att man kan sätta in några billiga fiskar för att få igång balansen och sen köpa de dyrare efter ett tag...

är det nån mer som gjort detta eller, hade tänk black molly eftersom de äter veg-foder som jag redan köpt..
hur många ska jag sätta i då? 1hane + 1hona eller är det för lite?

ps, köpte 8 kolstenar och 2små +2stora skiffer plattor för 150...skitsnyggt =)
#14 - 17 januari 2004 17:54
Joooo Juste ja jag skulle ju fixa bilder på min inredning...

Aja nu e det gjort se själv: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=145580&gid=147567
Som du kanske ser har jag satt fast anubias på en rot.
Sorry att jag glömde bort men jag hade lite brottom iväg sen hade jag glömt bort det hela.
Fast nu e dom inlagda.

Det där om att ha fiskar innan tror jag inte spelar någon större roll fixa med mbunas fiskarna istället.
Om du inte vet vilka mbunas du ska ha så kan du ju i alla fall kolla vad jag har kolla den nedre länken, eller kolla min profil (fast där finns inga bilder).

Men ha det bra och om du undrar nåt är det bara att fråga.
=)
#15 - 17 januari 2004 18:17
har nu en skiss på zoonen, kommentera gärna den.

har tyvärr inte plats för en saulosi men fin var den...
ska åka o kolla på firrarna imorron

Annons