Mer om syrsor i badrummet

#1 - 2 december 2008 12:51
I morse fick jag rädda en liten typ som satt i badkaret :) Alla syrsor jag sett hittills är väldigt små, ca 4-5 mm. Är det den som kallas hussyrsa? För den andra sorten, som man matar reptiler med, är ju stora och svarta? Den här är ljust brun. Söt var den i allafall, och hoppade väldigt bra :D

Annars inget nytt. Ett himla regnande bara [B)] Jackan hinner knappt torka mellan varven... Sisa vill inte gå ut, blir rastlös och spöar sin dotter Snoknosen - som ännu inte hittat den sista skalbara glödlampan :p
#2 - 2 december 2008 14:10
Vi får hoppas att det intye är en hussyrsa.. Då har ni problem..;)
#3 - 2 december 2008 16:08
Varför?
#4 - 2 december 2008 16:09
4-5 mm är en nymf (dvs syrsors motsvarighet till larver). Vuxen storlek är runt 15mm för en
"" target="_blank">hussyrsa, och över 20mm för
"" target="_blank">fältsyrsa.
Det är ordentliga insekter.

Om dina 4-5 millimetrare kan spela eller har vingar, får du gärna samla in några åt mig - det finns dvärgarter av syrsor, och jag vet att några herptilägare odlar såna, men jag har aldrig fått tag i några själv.
#5 - 2 december 2008 16:13
Ok - jag fångar den nästa jag ser!
#6 - 2 december 2008 19:06
Skall du inte bygga ett litet syrshotell nu då?? :D
PS. Satte i en lågenergilampa i en julstjärna på fot och kom då att tänka på snoknosen när jag såg "skalet" på lampan och började asgarva. Gissa om maken undrade om jag slagit i huvudet... [:o]
#7 - 2 december 2008 21:13
Först läste jag azurs svar som 15cm:eek: det hade varit en rejäl syrsa:D efter det lät 15mm väldigt litet:)
#8 - 3 december 2008 11:02
Kanske inte 15 cm, men Nyazeeländska Wetas kan bli rätt stora: http://img.photobucket.com/albums/v214/lrodell/giant_weta.jpg
Wetas är svåra att få tag i, och många av arterna är utrotningshotade på Nya Zeeland, så tyvärr är det nog inte såna Mamma Mia har i badrummet! :D

Annons