mer ljus till mollyhotell

#1 - 23 mars 2008 20:40
hej, jag har äntligen hittat en butik som säljer komaktlysrör till mitt mollyhotell :D (ska köpa ett imorgon om de har öppet)

men jag vill gärna ha ett lysrör till .. hade tänkt att ha akvariet som räk/växtakvarie med ett par Agassazii som jag redan har.
Finns det någon projekt tråd om hur man kan fixa ett extra lysrör?

Var kan man köpa sakerna som behövs?
eller kan man ansluta ett rör till på de sakerna som redan finns?

tacksam för svar / ha en trevlig påsk/slut?!

stefan:)
#2 - 24 mars 2008 15:19
inte så svårt

har du tvåstiftskompaktrör(pl 11) de som sitter i guppyhotellen är det inte så svårt. Har du fyrstiftslysrör vet jag inte hur du ska göra.

Steg 1. kolla om du har fysiskt utrymme för ett lysrör till (ett avlångt utrymme på 30cm x 8 cm)

steg 2. köp en skrivbordslampa med kompaktlysrör, ikea eller clasohlsson ha de billigaste.

steg 3. Ta loss själva skärmen på skrivbordslampan från stativet och montera in den i akvarierampen.

Jag har nyss gjort en liknande lösning och det blev bra. Skulle absolut inte våga mig på att ändra något (som att sätta in fler hållare och koppla in den på befinliga ledningar etc)
#3 - 24 mars 2008 15:47
Mollyhotell har ett 24w kompakt lysrör 4 stift/pin alltså inte två som guppy.
Jag har utrymme till minst 2 lika dana rör till.
I dag var jag på Bauhaus och letade efter ett 24w lysrör men de hade bara 36w så jag köpte ett och testade .. jag fick ta av det gamla fästet (detta röret var längre) och sedan bara clipsa på röret på samma metall bit som den satt fast på innan det lyser på fint med ett lite mer guld sken ... ska sen om jag kan få i ett rör till.

Men jag ska se om jag kan hitta en billig skrivbords lampa som denna
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10106280
finns det ingen annan liknande lampa med kraftigare lysrör? eller får jag köpa två st 11w

var kan man annars köpa en 4pins sockel? var ska ledningarna gå?! ..

tack för svaret! :)

Annons