Mer ljus

#1 - 26 april 2006 06:45
Hjälp mig, ni alla suveräna akvariegudar!
Är nybörjare, men har ju fattat så mycke (inte illa) att jag har alldeles för lite ljus i mitt 129l hörnakvarium (ett rör, tror det är löjliga små 15w). Akvariet har en "plastmössa", en kåpa alltså. Den vill jag ha kvar då den isolerar ljud från pump osv. Har tittat runt på nätshopparna om jag kan köpa till ett par små lysrör och på nåt sätt lägga på täckglaset eller fästa i plastkåpsmössan, men fattar inte vad jag ska välja och hur jag ska göra. Eftersom det är ett hörnakvarium och det befintliga "babyröret" sitter på framsidan tänkte jag att man kunde ha två till, på de andra sidorna. Är helt rudis på allt som har med "gör själv". Men kan kanske med er hjälp få till det här.
Hjälp, hjälp, hjälp!!! Finns det någon lösning på det här, hur gör jag?? Om det går, hur mkt watt behöver jag till?
Håller på att göra som mina växter, ruttna alltså!
#2 - 27 april 2006 01:51
[quote=Anjodar]Håller på att göra som mina växter, ruttna alltså![/quote]

tänkt på att även växterna behöver "mat" ?

finns såkallade "lysrörshållare" att köpa.
är allt elekriskt du behöver för att driva 1-2rör, finns 2 tillverkare.
glomat som tillverkas av hagen och arcadia.

http://www.pwss.se/home.php?cat=210
#3 - 27 april 2006 05:41
[quote=Raven]tänkt på att även växterna behöver "mat" ?

finns såkallade "lysrörshållare" att köpa.
är allt elekriskt du behöver för att driva 1-2rör, finns 2 tillverkare.
glomat som tillverkas av hagen och arcadia.[/quote]

TACK för ditt svar!
Jag har matat mina växter kontinuerligt med Sera Florena men har köpt PMDD som jag ska börja med.
Hur gör jag med lysrörshållarna? Är det bara att montera på dom på lysrören och lägga på glaset?
Tänkte ha två babyrör till. Då får jag 15x2 watt till. Det får nog inte plats mer under huven. Ska den där klumpen som syns på bilden åxå vara under huven???
#4 - 27 april 2006 06:21
klumpen som du beskriver den ska absolut inte va under huven.
den är till att börja med inte fuktsäker för fem öre sen kräver den även ventilation för att inte bli överhettad.

hållarna till rören bör fixeras i huven eller på nån form av ställning så att rören inte åker ner i vattnet om täckglaset går sönder.
#5 - 27 april 2006 12:00
[quote=Raven]klumpen som du beskriver den ska absolut inte va under huven.
den är till att börja med inte fuktsäker för fem öre sen kräver den även ventilation för att inte bli överhettad.

hållarna till rören bör fixeras i huven eller på nån form av ställning så att rören inte åker ner i vattnet om täckglaset går sönder.[/quote]

Du ser, det där med klumpen hade inte jag en aning om. Där räddade du mej från en garanterad olycka.. ;)
Finns det nån typ av ställning att köpa till?? Annars, hur sätter man fast hållarna i huven?
#6 - 2 juli 2006 23:28
Det kommer väl komplett med allt eller?
#7 - 3 juli 2006 07:10
[QUOTE=tetra 1]Det kommer väl komplett med allt eller?[/QUOTE]
Lysrör och reflektorer brukar tillkomma.

Annons