Azur skrev:Skalerosion beror på lågt pH. Det är inte farligt för snäckan, men gör skalet fult.
Kalksten (inte marmor!) i karet hindrar fortsatt erosion, men den skada som redan finns läker aldrig.
Har du redan kalksten i det kar där snäckorna får skalerosion behvöer du nog lägga i lite fler, ja. Kalksten (t.ex. faksekalk) eller snäckskal eller äggskal funkar.
Azur skrev:Skalerosion beror på lågt pH. Det är inte farligt för snäckan, men gör skalet fult.
Kalksten (inte marmor!) i karet hindrar fortsatt erosion, men den skada som redan finns läker aldrig.
Har du redan kalksten i det kar där snäckorna får skalerosion behvöer du nog lägga i lite fler, ja. Kalksten (t.ex. faksekalk) eller snäckskal eller äggskal funkar.
Katharina skrev:Äggskal!!! Åhh, vad enkelt.. Varför tänkte jag inte på det!!! [:o]
Om jag ska lägga i lite skal till mina blåa posthorn som går med räkor, tror du att räkorna gillar att tvätta skalen rena från äggrester (kokt ägg) eller tror du att man bör rengöra dem ordentligt själv.. '
Det borde inte vara onyttigt för räkor, tänker jag??!!! ;)
Katharina skrev:
Om jag ska lägga i lite skal till mina blåa posthorn som går med räkor, tror du att räkorna gillar att tvätta skalen rena från äggrester (kokt ägg) eller tror du att man bör rengöra dem ordentligt själv..
doppingen skrev:tack för svaret! men jag trodde att ett ph på 7.5 räckte!