Mer frågor!

#1 - 26 februari 2008 20:19
Har haft igång akvariet i 1 vecka nu utan fisk. Det börjar komma alger som ser ut som ludd i akvariet nu, är detta normalt? Det är även mossa på en av stanarna, det har jag inte sett förut. Man kan se "luddet" som sitter på mossan. Se bilden: http://www.tommila.se/mossa.jpg

Sen börjar det bli riktigt kladdigt på filtret, är detta normalt? Se bild: http://www.tommila.se/filter.jpg

Har satt i 4 ancistrus malar som jag fått nu iallafall.

Ursäkta de dålaga bilderna, dom är tagna med mobilkamera.

/Danne
#2 - 26 februari 2008 21:23
Varför väntade du en vecka med att stoppa i de första fiskarna?
Luddet är helt normalt som du har fått, och detta brukar även komma på nya rötter och andra organiska material. Det försvinner av sig själv efter en tid och är inget som är farligt för fiskarna.
Det som är på pumpen ser ut som rost, men det tror jag inte att det är utan kanske alger eller något annat och du får se om det är något som Ancistrusarna tar.
#3 - 26 februari 2008 21:31
Jag väntade med fisk för att jag trodde att man skulle det så att det fick stabilisera sig lite och det bakterierna börjat att sätta sig. Hade jag fel där? Sen hade jag ju väldigt mjölkigt vatten, det har jag fortfarande fast det är bättre.

Det som ser ut som rost kan det vara biostart som jag hade i?

Jaja, som sagt man är ju nybörjare :-)
#4 - 26 februari 2008 21:35
Om du inte släpper i fisk så kommer det heller inte igång några bakterier, och även om du häller i någon soppa på burk med bakterier så vill de med ha fisk i karet så de kan föröka sig.
Jag tror inte att det är biostarten som gjort de märkena på pumen, prova att skrapa bort dem med nageln om de går bort.
Och nybörjare har vi alla varit någon gång;)!
#5 - 26 februari 2008 21:48
ansjo skrev:
Om du inte släpper i fisk så kommer det heller inte igång några bakterier, och även om du häller i någon soppa på burk med bakterier så vill de med ha fisk i karet så de kan föröka sig.

Jag tror inte att det är biostarten som gjort de märkena på pumen, prova att skrapa bort dem med nageln om de går bort.

Och nybörjare har vi alla varit någon gång;)!

Jaha, det fattade inte jag [:o] jaja nu har jag iallafall fisk i. Jag fick 4 st Ancistrus äv en bekant som odlar. Dom är rätt så små, han sa att jag kunde sätta i ciklider om det fanns mycket grottor till malarna. Det finns inte risk för att dom blir uppätna eller håller dom sig undan?

/Danne
#6 - 26 februari 2008 21:50
Vänta några dagar innan du sätter i mer fisk så bakterierna hinner få lite fart.
Sedan funkar det ofta med ciklider och Ancistrus, men lite beroende på vilken sort du vill ha och storleken på dessa.
#7 - 26 februari 2008 21:53
ansjo skrev:
Vänta några dagar innan du sätter i mer fisk så bakterierna hinner få lite fart.

Sedan funkar det ofta med ciklider och Ancistrus, men lite beroende på vilken sort du vill ha och storleken på dessa.

Ok, tackar för svaren du är en klippa.

Jag tänkte ha Golden, ev Hongi eller Demasoni och kanske Röd Zebra. Kanske kan funka om man inte köper för stor fisk, då får ju malarna och de andra växa tillsammans?
#8 - 26 februari 2008 21:58
Det är ingen dum idé, och är bara malarna 3-4 cm är det ingen större fara om cikliderna inte är vuxna.

Annons