Jag har ett 180l kar med ett Aquael Unifilter 1000 UV och 20 neoner, 4 mosaikgurami, 2 kuhli, 4 platy, 4 kilfläcks och 4 otto. Hade tidigare ett Eheim Biopower 200, men det var dåligt flås i det och det satte igen hela tiden. Unifiltret är det mycket bra flås i och jag behöver bara krama ur det var 4:e vecka. Har lagt blå grov filtermatta i facket (istället för makaronerna) och satt ett strilrör längs nästan hela baksidan av karet.
Men det är ju väldigt lite med filtermatrial i Unifiltret. Undrar därför om man på nått sätt kunde utöka det, säg till 2-3 liter? Har tänkt mig en ny behållare och låta dom två insugsrören från filtret gå ner i den. Vad ska man använda för behållare? Vad ska man ha för filtermatrial i behållaren? Blå grov matta? Hel eller kuber? Eller ska man skippa behållaren och dra ner dom två insugsrören i en rejäl bit filtermatta bara? Vad blir bäst?
Vill inte ha ytterfilter, då jag har dåliga erfarenheter av det. Snälla, hjälp mig med detta och berätta gjärna var jag får tag i grejerna!