Mer filtervolym, hur?

#1 - 26 december 2012 11:41
Jag har ett 180l kar med ett Aquael Unifilter 1000 UV och 20 neoner, 4 mosaikgurami, 2 kuhli, 4 platy, 4 kilfläcks och 4 otto. Hade tidigare ett Eheim Biopower 200, men det var dåligt flås i det och det satte igen hela tiden. Unifiltret är det mycket bra flås i och jag behöver bara krama ur det var 4:e vecka. Har lagt blå grov filtermatta i facket (istället för makaronerna) och satt ett strilrör längs nästan hela baksidan av karet.

Men det är ju väldigt lite med filtermatrial i Unifiltret. Undrar därför om man på nått sätt kunde utöka det, säg till 2-3 liter? Har tänkt mig en ny behållare och låta dom två insugsrören från filtret gå ner i den. Vad ska man använda för behållare? Vad ska man ha för filtermatrial i behållaren? Blå grov matta? Hel eller kuber? Eller ska man skippa behållaren och dra ner dom två insugsrören i en rejäl bit filtermatta bara? Vad blir bäst?

Vill inte ha ytterfilter, då jag har dåliga erfarenheter av det. Snälla, hjälp mig med detta och berätta gjärna var jag får tag i grejerna!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 december 2012 11:56
Du kan ju bygga ett innerfilter enligt Zoopets filterartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=175

Ett sådant har jag kört som innerfilter i ett 720 i flera år utan att det behövde rengöras
#3 - 26 december 2012 12:32
Tack för svaret Kjell!

Om jag köper 10x10x30cm här: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hobby-filterremsa-grov-p-345?osCsid=25667368624629cded9091d824e9b79b och gör två hål för insugsrören i den. Blir det bra då? Filtret står bakom min stora rot och har satt en massa vallisneria där också, så det döljs rätt bra...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 december 2012 12:50
Det blir säkert bra - fast du skall ju bara göra ett hål för insugsröret
#5 - 26 december 2012 13:03
Det blir säkert bra - fast du skall ju bara göra ett hål för insugsröret

Men jag har två insugsrör på Unifiltret!?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 26 december 2012 13:10
Har inte en susning om hur det filtret ser ut så jag vet inte om just den pumpskallen går att anpassa till ett sådant filter.
#7 - 26 december 2012 14:24
Har inte en susning om hur det filtret ser ut så jag vet inte om just den pumpskallen går att anpassa till ett sådant filter.

Det är det högra av dom 3: http://www.aquael.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=129&Itemid=238&lang=en och till höger om dom ser du hur det ser ut i behållaren (det går ner 2 insugsrör i den)!

Om man tar bort behållaren och kör ner insugsrören i ett 10x10x30cm grov filtermatta istället, så borde det fungera likadant, fast med mycket mer filtermatrial väl? Borde väl bli runt 2 liter eller har jag räknat fel?

Jag är inte rädd att flödet inte ska räcka till, då det är en jäkla sprutt på pumpen. Och att jag vill ha mer filtermatrial, beror på att det blivit en del fisk i karet nu.
#8 - 26 december 2012 14:32
Det tror jag funkar, jag använder mitt sånt utan behållare och bara filtren som ska hänga på insugningsrören så får räkorna och fiskarna plocka själva o rensa filtret men annars funkar det du vill göra med :)
Däremot har jag för mig att jag inte varit nöjd med flåset i just min pump och insugningsrören sätts igen ganska snart men annars är jag nöjd.
#9 - 26 december 2012 14:33
Jag har däremot inte behållaren med det extra filtermaterialet så den kan jag inte utala mig helt om
#10 - 26 december 2012 16:20
solis skrev:
Det tror jag funkar, jag använder mitt sånt utan behållare och bara filtren som ska hänga på insugningsrören så får räkorna och fiskarna plocka själva o rensa filtret men annars funkar det du vill göra med :)

Däremot har jag för mig att jag inte varit nöjd med flåset i just min pump och insugningsrören sätts igen ganska snart men annars är jag nöjd.

Konstigt att du har dåligt flås och att rören sätts igen fort, min är det otroligt bra flås i, t.o.m. efter 4 veckor. Tror det var efter 4-5 veckor jag gjorde rent filtren på insugsrören. Jag har den lilla extra behållaren, men bytt ut makaronerna till grov filtermatta istället och där sätts det inte igen.

Innan jag satte på strilrör, så var det full storm i karet. Satte då dit två strilrörsbitar (8 hål) efter ena kortsidan och kom nån fisk i närheten åkte dom iväg jäklar anamma. Borrade då upp hålen lite, vilket blev lite bättre, men fortfarande flög fisken iväg (mina guramis gilla det inte alls!). Nu har jag fem strilrörsbitar (20 hål) längs baksidan av karet, samt ett par förlängare. Hela ytan rör sig och alla fiskar kan röra sig överallt, utan risk för bortblåsning!

Jag får testa med grov filtermatta istället för behållaren, men kan inte tro det blir nån skillnad med denna mot en cirk. pump...
#11 - 27 december 2012 19:23
Har funderat vidare...

Har nu mätt insugsrören på unifiltret och dom är 14cm långa och kanske 10cm är inte rör, utan en smal platta som så gott är helt bestående av hål. Min första tanke var ju att använda org. rören, men nu förstår jag att det inte skulle fungera. Så nu tänker jag mig att använda vp-rör. Spelar diametern nån roll här? Jag har hittat 16 och 20mm på Classe, anslutningen till pumpen är 18mm utvändigt.

Vilken diameter ska man ha på borrhålen? Och hur många? Läste att nån borrat färre hål vid pumpen och fler ju längre ifrån det. Spelar det nån roll? Har också börjat tänka på att 30cm långa rör kanske blir för mycket till denna pump och funderar nu på 18cm och en matta som är 10x10x20cm istället. Det borde väl bli 2 liter filtermatrial då? Borde väl räcka till mitt 180l kar!? Var skall man sätta detta i karet? Ställer man det i ett hörn, så används väl inte två sidor av filtret, eller?

Vet att det kommer en massa en dumma och knäppa frågor från mig nu, men vill bara ha ett bra innerfilter, som inte behöver rengöras för ofta. Fattar inte varför tillverkarna inte kan göra sånna från start?

Snurrar också lite tankar på om jag skulle strunta i att modda mitt unifilter och köpa ett pumphuvud istället. Det verkar egentligen vara det bästa, fast min plånbok är ganska tom just nu. Kan detta vara nått: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-circulator-1000-p-9453?osCsid=25667368624629cded9091d824e9b79b och så köper jag 10x10x30cm filtermatta och vp-rör...
#12 - 27 december 2012 19:43
Halloj Pierre67! Jag har själv kört den variant som du är inne på och pumpen på unifiltret funkar bra att använda! Kör du med de 2 insugsrören så kan mattan vara 20cm lång som mest om den ska funka effektivt. Du kan annars plugga igen det ena insugshålet i pumpen (med tex en vinkork) och sen sätta ett vp-rör (20mm som du värmer och pressar på) på det andra insuget, som du var inne på. Det kan ju utan problem vara 30cm långt. Det är inget problem att få cirkulation genom hela filtret trots att det står mot glaset men har man småfisk så kan de krångla sig bakom har jag märkt.
#13 - 27 december 2012 20:28
åheim skrev:
Halloj Pierre67! Jag har själv kört den variant som du är inne på och pumpen på unifiltret funkar bra att använda! Kör du med de 2 insugsrören så kan mattan vara 20cm lång som mest om den ska funka effektivt. Du kan annars plugga igen det ena insugshålet i pumpen (med tex en vinkork) och sen sätta ett vp-rör (20mm som du värmer och pressar på) på det andra insuget, som du var inne på. Det kan ju utan problem vara 30cm långt. Det är inget problem att få cirkulation genom hela filtret trots att det står mot glaset men har man småfisk så kan de krångla sig bakom har jag märkt.

Tur att du finns åheim!
Jag hade inte ens tänkt på att plugga igen ena insugshålet. Då tror jag faktiskt jag göra det (synd bara att man inte dricker vin!) och köra på unifilter pumpen, då jag knappast kan tro det blir nån skillnad på det mot ett nytt pumphuvud. Tar och beställer 10x10x30cm matta imorron. Bra att man kan ha det mot ett hörn, vill ju inte ha det mitt i karet. Läste dock att nån sa att filtret inte utnyttjades på dom sidor som var mot glaset...
#14 - 27 december 2012 21:28
Du kan ju bädda in filtret ordentligt om du vill eftersom du aldrig kommer behöva ta upp det ur karet och pumpen är ju så smart att du får ur impellern ändå:) Du kommer märka av ansamlingen av smuts att du får ännu bättre cirkulation bakom filtret i hörnet vilket motbevisar de som påstår att det inte cirkulerar bakom:)
#15 - 29 december 2012 12:12
Nu är mattan skickad, börjar dock oroa mig för om den ska få plats bakom roten???? Kan inte flytta roten dessvärre...hmm...

Några dåliga bilder (...jäkla skitkamera...):

[COLOR=#222222]http://img543.imageshack.us/img543/6029/121229001.jpg[/COLOR]
[COLOR=#222222]Överblicken. Vallisneria och stor roten till vänster, Hornsäv, Cabomba och två rötter (bildar grotta) till höger. Svärdplanta i mitten ungefär...

http://img443.imageshack.us/img443/8426/121229002.jpg
[/COLOR][COLOR=#222222]Här ser man innefiltret med strilröret i bakkant på karet. Inte så snyggt, men det fungerar ju bra...

http://img12.imageshack.us/img12/373/121229003.jpg
En bild snett från sidan bara...

Inte världens fart på växterna. Kan beror på att jag flyttat runt dom så många gånger!? Eller om det är för dålig belysning (2x30w)? Ger dom iallafall växtnäring och EC. Cabomban blev jag pålurad, när dom inte hade Hornsäv i butiken. Skulle vara lika lätt och snabbväxt som säven...hmm, knappast![/COLOR]
#16 - 5 januari 2013 12:03
Nu sitter filtret i karet! Gjorde en lite annorlunda lösning, i.o.m. att jag tog en slangbit (istället för vp-rör) och gjorde ett antal hål i och plugga i slutet. Vet dock inte om det suger jämt genom filtret? Men utsläppet från strilröret är ungefär det samma...trodde det dock skulle bli lite kraftigare, då jag plugga ena insugsröret!? Krama ur gamla filtermatrialet i karet och fyllde på med lite nitrivec, så just nu är det en (o)trevlig sörja...att se på!

Ja, just det, vet ni nån storbladig, lätt (lite ljus, växer bra) växt att döja filtret med? Det syns för bra nu (en stor blå klump). Jag satte dom vallisneria jag har framför, men det täcker inte mycket direkt.
#17 - 5 januari 2013 15:53
Hmm...tänkt lite till. Hornsäven har växt kraftigt i mitt kar, så jag tror jag flyttar den till filtersidan. Tror den kommer täcka det mesta av filtret!? Så får vallisen flytta till andra hörnet, då jag har problem att få den att växa (av nån anledning????)...
#18 - 10 februari 2013 11:48
Jag vill se bild på ditt akvarium i nuläget :)

Annons