mer filtermedia...

#1 - 1 juli 2003 20:38
Jag ska testa en sak & undrar om det låter vettigt?
har en 0.5 liter petflaska som jag fyller med 1*1*1 cm stora filtermaterialbitar, trycker ner en slang i mitten ner till bottnen, & kopplar på slangen på ett mindre innerfilter som pumpar c:a 300 liter/h.
på så sätt kommer vattnet att få 5 dl filtermaterial till att ta sig förbi på vägen ut från petflaskan. Den är också lätt att gömma bakom en sten eller nåt.
Nån som har synpunkter eller en bättre ide?
ville bara få mer filterkapacitet för ett billigt pris av saker jag hade liggande hemma =)
och, det är bara ett 160 liters akvarium..
#2 - 2 juli 2003 06:09
Gjorde en liknande grejj själv.
*Tog ett gammalt pumphuivud jag hade liggande.
*Fyllde en PET-flaska med filtermaterial.
*Satte ner insuget i flaskan och spännde fast det med gummiband.
*Bombarderade flaskan med en nål.

Nu sugs vattnet in genom de små hålen i flaskans nedre del och sedan upp genom flaskan och filtermaterialet för att sedan blåsas ut genom pumphuvudet på toppen!

Fungerar utmärkt och för rengöring så lossar man bara på gummibanden!
#3 - 2 juli 2003 09:38
ok... ska sätta ner min idag..fast min har ju ett "förfilter" i form av det lilla innerfiltret jag har som pump =)
borde inte behöva rengöra mitt "petfilter" direkt ofta då antar jag?
så man kan bagrava det där bak, det är ju inte snyggt .. hehe
#4 - 2 juli 2003 09:54
precis, Lycka till!
Återkom gärna med resultatet sen!
#5 - 2 juli 2003 11:31
Kollade just her det blir, och den lilla pumpen (aquael 1) skall pumpa 300 L/h, men genom mitt extra filter mätte jag endast upp c:a 60 L/h. (blir ju lite trögare)
räcker den genomströmningen för mitt extra filtermaterial på 0.5 liter?
tror det kan vara lite mer hastighet på den när den ligger på bottnen, jag testade ju vid ytan & det är lite jobbigare för denna minipumpen att pumpa vattnet uppåt än neråt..
Men det ser iallafall bra ut. Jag hittade ett rör som va böjt 90 grader som jag stoppade ner genom ett hål i korken på flaskan genom de små bitarna, sen har jag ett hål till i korken där vattnet åker ut sen igen. Detta gör ju att denna pumpen inte bidrar till nån genomströmning alls längre då den enbart kommer ligga bakom en sten & rena vattnet, men jag har ju en pump till som är stor som fixar det..
Hur lång tid kan man räkna med innan det börjar komma bakterier i filtret?
kort på grejen..:
http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/nyPump.jpg
#6 - 2 juli 2003 11:34
hmm borde det inte vara bättre att ha flaskan med halsen uppåt och skära bort hela botten. o fylla den med filtermassa. jag tror inte de skulle trilla ut för pumpen har ett suger vatten genom filtret o håller nog kvar det . på så viss borde man nyttja filtret max ...eller?
#7 - 2 juli 2003 11:41
nja...det är ett litet innerfilter som driver det nu, det sprutar ju bara ut vatten...
Det syns inte så bra, men det är ett rör som går genom korken & typ ända ner till bottnen, sen tvingas vattnet genom röret, genom hela filtermedian & ut ur det andra hålet i korken jag gjort.. så det utnyttjas ganska så till max, men bättre om jag haft en större pump..vilket säkert blir nästa investering.. men jag har inga pengar just nu så jag försöker göra billiga lösningar som ändå är bra =)
och denna går ju ganska lätt att gömma gakom en sten...
#8 - 2 juli 2003 13:01
Men...är det ok med kanske 50-60 liter/h i genomströming till 0.5 liter filtermedia? + det som är i innerfiltret då..
#9 - 4 juli 2003 09:36
ingen som vet? =)
vill veta om jag ska skita i min konstruktion eftersom det blev så låg genomströmning..eller om det räcker..

Annons