Mer aktiva efter vattenbyte?

#1 - 10 april 2006 10:44
Mina malawis blir alltid mycket aktivare och piggare direkt efter vattenbytet, byter ca 30-40%. Är det normalt att det blir så eller blir mitt vatten dåligt snabbt och då blir dom inaktiva? Värdena har ju alltid varit ok.
#2 - 10 april 2006 10:48
dom flesta fiskar blir piggare o glada när de kommer in färskt vatten till dom.. speciellt malawi har ja hört.. och gärna ett par grader kallare
#3 - 11 april 2006 03:26
mina fiskar verkar tro det är lekstund när ja byter vatten.
då simmar dom in i vattenstrålen å slår kullerbyttor och platyn gillar att stå så vattenbubblor rör sej upp längs kroppen.
#4 - 11 april 2006 09:00
Mina malawi blir oxå mer aktiva efter ett vattenbyte. Ibland har jag funderat på om det nya vattnet kanske innebör för dom att nån regnperiod har börjat vilket kanske signalerar till lek... Asch, jag vet inte....men ibland måste man få filosofera lite fritt *ler*
#5 - 11 april 2006 10:33
Byter jag vatten i malawi karet och inte tillsäter bikarbonat så händer det inget, men har jag i bikarbonat vid vattenbytet så blir det en j-la fart på dom. Vill jag man ha lek så är det bara att mata med vit mygg efter jag byter vatten så börjar hanarna färga och "ragga" på damerna i karet.:D

Mvh Mattias
#6 - 15 april 2006 00:40
Fräscht nytt vatten stimulerar helt klart till lek...men de observationer som jag gjort är att det mer är den ökade syretillförseln som stimulerar. Fiskarna blir som tokiga när jag tappar ur karet för att strålarna från utblåset ger mer rotation på ytvattnet...och det genererar vattenbubblor som fiskarna reagerar på. Det blir än mer fart när det kallare vattnet kommer och det syns att fiskarna ökar både fart och intensitet i karet. Ett par arter kan "skuggleka" vid varje vattenbyte.

Jag har mbunas, aulonocara och haplisar tillsammans...

Annons