Christer5 skrev:Gör det inte mer krångligt för dig just nu ,byt lite vatten varje dag tills du får ditt nya akvarium.
Kryckan skrev:Kanske dumt att krångla till det.
Du kan ta filtermattan som satt i pumpen som pajade. Där finns det bra bakterier
1-Trä igenom luftslangen till luftpumpen genom filtret.
2-Sätt på syrestenen på luftslangen.
3-Dra igång luftpumpen. Nu åker bubblorna igenom filtermattan. Du har skapat ett filter!
Christer5 skrev:Det jag svarade på var endast om luftsten behövs i akvarium och det har inte med ditt trasiga filter att göra.:)
Fel av mig tänkte fel !
Oki, så i grund och botten är det bara att sticka in luftslangen i den gamla filtertussen från det trasiga filtret?
Kryckan skrev:Alltså!
Ska man bygga ett filter med hjälp av en luftpump+syresten så behöver man en luftpump+syresten.
Har man ett annat fungerande filter behövs ingen luftpump+syresten.
[ATTACH=CONFIG]54343[/ATTACH]
Här är en halvkass bild på hur jag menar.
Risken är att bakterierna i ditt filter redan är körda. (beroende på vad du gjort med gamla filtermattan)
Hade du försökt rädda det omgående hade det nog funkat.
Satsa på att byta vatten istället+suga bort skit.
Syrepumpen kan du dratta i också. Ger lite rörelse på vattnet.
Afrodite skrev:att filterbakterier dör snabbt kände jag till och eftersom jag haft barnkalas med bestyr hela dan så i hopp om att köpa mig lite tid så åkte filtermaterialet ner i en egen bytta med akvarievatten och syrepumpen under. Nu har kvällen lagt sig och jag får försöka fundera hur jag vill göra. Filtret ligger och vibrerar under syrepumpen, men jag tror ändå att jag lutar mot byta vatten och kanske slänga ner syrepumpen. Känner hur orken flöt av mig efter ett gäng ungar och barnkalaset, inte så pysslig just nu.