Efter att kämpa mot alger och död har jag nu bara låtit karet tuffa på. Upptäckte nitrit i karet för 6 veckor sedan och det har fortfarande inte gett med sig - ligger på mellan 0,025 - 0,05 hela tiden. Nya ytterfiltret har gått sedan 19 okt så jag tycker ju att det borde ha gått in sig, dessutom har karet puttrat sen juni utan någon nitrit tidigare. Skumt. Den enda skillnaden är att jag börjat med Easy Carbo nån vecka innan jag märkte nitriten - men det borde väl inte göra att jag får nitrit? Algerna har i alla fall lugnat sig och det är jag mycket tacksam för. Fortfarande massa mörka tofsalger överallt men de verkar inte öka i mängd. Staghorn och de andra har också lugnat sig. De enda som fortsätter växa till sig är de gröna tofsarna (men de stör mig inte lika mycket som de lila-aktiga) och trådalger.
Men igår fick jag en GLAD överraskning. Trodde alla otosar droppat av en efter en, antingen på grund av att jag matat väldigt sparsamt sedan jag fick nitriten eller på grund av nitriten. Har senaste veckorna endast sett någon oto vid enstaka tillfällen. De fem jag köpte original var ett glatt gäng som alltid simmade omkring men när jag tillförde 3 till förändrades dynamiken. Helt plötsligt höll de sig undan och satt i bakgrunden vid svärdplantorna. Men ju mer veckorna har gått har de slutat att synas, en efter en. Jag var säker på att de var döda och att det var de som orsakade nitriten - men så igår utrustad med en nyinköpt ficklampa hittade jag igen inte mindre än fem i de grottor och skrymslen jag faktiskt kan titta in i. Det finns dock hur mycket gömställen som jag inte har en chans att titta in i och vem vet vad som gömmer sig där. Men nu vet jag att minst fem lever i alla fall vilket gjorde mig mycket, mycket glad.
Så nu är det bara att fortsätta vänta på att nitriten ska ge med sig. Sen ska jag köpa till ytterligare invånare eftersom det ser lite tomt ut med att "bara" se kardinaltetror och mosaikgurami simma omkring. Då får det bli något enkelt, något färgklatt och helst något som inte förökar sig som flugor (har funderat på endlers men då är risken att jag får fyra miljoner och det vill jag inte).
God jul och allt det där!