Men... FAN! Ytterligare en kass hörlur!

#1 - 17 augusti 2006 22:01
OK, jag gillar bra ljud. Jag har en mycket bra förstärkare (Marantz PM-80), och ett bra ljudkort. Jag har bra högtalare (gjorda av Olle Mirsch). Grejerna är rätt gamla, men funkar bra. För att lyssna på musik.

Jag skulle väldigt gärna få tag i ett par bra hörlurar - men jag har insett att det inte existerar.

Det började med att mina gamla älskade Sony dog.

1) Köpte trådlösa Sennheiser. Slutna kannor, kostade 800:-. Ren skit, hade bara mellanregister; basen var vek och diskant saknades helt. Brusade och sprakade bara jag rörde på huvudet.

2) Bytte till trådade Sennheiser för 750:-. Precis samma ljudbild. Insåg att jag helt enkelt inte gillar Sennheisers ljudbild. Enligt några audiofiler jag pratat med går alla Sennheiser under 3000 kronor bort. Tänker inte kasta ut 3000 för att ta reda på om det är sant.

3) Köpte på måfå en billig Philips (350:-). Mycket distinkt bas, rent ljud, rätt bra faktiskt, med ett undantag: extremt skrikig diskant som skar som en kniv i öronen. Gick inte att ha dem på, helt enkelt.

4) Gick ut på nätet och kollade reviews. Högst rankade, förutom Sennheiserna jag redan testat och avskydde, var Koss 4aa Titanium Studio. Referenshörlurar, fantastiskt rakt spektrum bla bla bla. Plonkade ut 1000:-, och jodå, de har bra ljud. De har också ett helt ojusterbart, stenhårt, grepp, som - tro det eller ej - fick min _hårbotten att domna_ efter bara tio minuter. Man brukar tala om "skruvstädslikt grepp", men de här har faktiskt det. Helt omöjliga att lyssna med i mer än tio minuter. Mina öron värkte i en timme efter jag använt dem.

5) Gnällde över detta på ett hifi-forum, och "regulars" där skrattade åt mig - herregud, inte kunde man använda 4aa Titanium! ALLA visste ju att den hade för hårt grepp och inte gick att justera!
Vad jag istället skulle skaffa kunde de förstås inte ena sig om, men alla var i alla fall överens om att Koss Porta Pro hade bra ljud för en så billig lur.
Så jag köpte Koss Porta Pro.

Och där är jag nu. Eländet har knappt metern lång sladd så man måste i stort sett sitta på förstärkaren. Den är otroligt effekt-känslig, så drar jag upp förstärkaren det minsta börjar den rassla och klippa. Och drar jag ned ljudstyrkan så den inte överstyr så slocknar vänster mussla. Jävla skit. Duger förhoppningsvis till MP3 spelaren, annars är det 300 bagis i sjön.

MP3 spelaren, ja... Där har jag Koss Sparkplugs. De är också skit. Odistinkt, luddigt, ljud. Koss suger. Jag har kommit fram till att enda anledningen smörjan fortsätter rekommenderas är att det är ett amerikanskt märke.

Så där är jag nu. Sitter och lyssnar på musik i ett jävla noname HEADSET för 90 kronor, för trots allt har det bäst ljud _OCH_ bäst ergonomi av alla hörlurarna jag testat.

FEH!

Köp aldrig nånsin hörlurar utan att lyssna på dem först!
#2 - 17 augusti 2006 22:13
Stackars sate.. Mycket pengar åt skogen.. Själv sitter jag också med no names (Canyon).. Duger bra åt mig..
#3 - 17 augusti 2006 22:16
annars kan man köpa logitechs värsting kit . 5+1 enheter för 3500kr så slipper man obekväma hörlurar :)
#4 - 18 augusti 2006 06:54
Tur att man gillar Sennheiser :) Då blev det ju rätt ifrån början liksom !!

Deras NC-lur är helt kanon i bilen och på flygplan. Äter upp allt oväsen !

Stereon har NHT-burkar, dom mullrar bra både med musik och bio !
#5 - 18 augusti 2006 07:24
Varför inte AKG? Standard i de flesta studios, sitter skönt.
#6 - 18 augusti 2006 11:05
Jag anväder noname alá kjell&co när jag kör genom datorn. Om du nu gör det samma (du skrev ju att du hade ljudkort) så borde du kunna justera allt i dess EQ för att kompensera.
Personligen spelar jag helst inte musik genom hörlurarna utan genom H/K 335 samt dali concept högtalare med en CW 12" subb för de riktigt låga basslingorna. aaahhhh nöjd
#7 - 18 augusti 2006 11:48
Jodå, visst kan jag kompensera vek bas och diskant, men jag kan inte kompensera dålig ergonomi eller luddigt ljud.

Jag tycker inte jag borde behöva dra upp bas och diskant på ett par halvdyra märkeshörlurar bara för att få hyfsat rakt spektrum heller... Jag menar, vad betalar jag för om inte bra ljud? Det är ju tragiskt när ett sunkigt headset för 90 spänn har bättre ljud & ergonomi än märkeslurar för uppemot tusingen.

Ja, visst låter det bättre med högtalarna + subwoofer, men det blir lite jobbigt för flickvän & grannar på nätterna.

Mitt nästa projekt blir att leta reda på en affär i stockholm med stort utbud av hörlurar _som man kan prova innan köp_. Vet inte om det finns nåt sånt, men annars vete f-n hur jag skall göra. Jag köper inga fler grisar i säckar.
#8 - 18 augusti 2006 16:43
Du har faktiskt en "felkälla" till.. din förstärkare. Den kanske kräver mer av dina hörlurar än vad du tror och dina gamla hörlurar, som var gjorda "old style" och inte "skräddarsytt" som det är idag, klarade av det galant.
Jag själv sålde min Denon för att den hade ett för klart ljud. Köpte min H/K för dess mer "loudness" ljud.

Annons