Melodifestival

#1 - 12 maj 2007 15:41
Några timmar kvar. Jag håller på The Ark. Gillat deras musik sen första skivan de släppte, hoppas hoppas de vinner, vad tycker ni andra zoopetare?
admin
Christian Alfredsson
#2 - 12 maj 2007 15:59
Ukraina med spegelgubben blir riktigt farliga. Tror de tar det. Ska det vara konstigt är det bra att ta i ordentligt.

Gillar många bidrag i finalen som faktiskt är bra mycket bättre än semi-finalen. Kan inte låta bli att gilla Frankrike. Har alltid haft svårt för deras bidrag men denna gången är det riktigt gulligt.
#3 - 12 maj 2007 16:02
ja 2 timmar ungefär kvar nu
det här är mina favoriter

Vitryssland
Finland
Sverige
Kan inte låta bli frankrike
Moldavien

Kalkonerna:

Ukraina;)
Rumänien
Storbritanien

Ledsen att Andorra och island åkte
#4 - 12 maj 2007 16:20
miluhe skrev:
Några timmar kvar. Jag håller på The Ark. Gillat deras musik sen första skivan de släppte, hoppas hoppas de vinner, vad tycker ni andra zoopetare?

jag säger så här:

finns det överhuvudtaget något tråkigare än att kolla på melodifestivalen???

klart roligare att titta på målarfärg som torkar, om du frågar mig

ha re bra i alla fall

Kristoffer
#5 - 12 maj 2007 16:23
Jag kommer nog att sitta vid datorn och leka lite med Vista, men kommer säkert att höra det då frugan ska se det.
#6 - 12 maj 2007 16:27
Tycker tråden kom onödigt sen
men jag får skylla mig själv att jag inte vart så djärv och lagt in den tidigare

[COLOR=blue]Heja Sverige[/COLOR]
admin
Christian Alfredsson
#7 - 12 maj 2007 16:33
Detta är ju bland det roligaste som händer på TV. Gillade dessutom Luuk's som kommentator.

Jag kommer nog att leka med Vista samtidigt. Ser nästan alltid på TV med datorn i knät. Vista är liksom melodifestivalen härligt snyggt att se på och med ett underbart innehåll.

Gillar Finlands bidrag oxå
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 12 maj 2007 16:36
Är snoddas med så håller jag på honom:D
#9 - 12 maj 2007 16:41

Snoddas?? När det finns akvaristiska stjärnor:D :D http://www.tradera.com/BOSSE_QUIDING_in_CHILOS_EP_1958_SINGS_THE_POPS-auktion-42829751
#10 - 12 maj 2007 16:41
Stoffy34 skrev:
jag säger så här:

ha re bra i alla fall

Kristoffer

varför då skriva i tråden?

jag tror nog att the ark är lite upphausat av media... jag håller på finland! :)
#11 - 12 maj 2007 17:07
Ukraina, Ryssland, Moldavien, Vitryssland - har inte bestämt mig än.
Men självklart vinner ett östeuropeiskt land. Inte för att de mygelröstar på varandra (det är vi i Norden världsbäst på) utan för att de satsar på tävlingen.
#12 - 12 maj 2007 17:24
Min favorit är Magdi Ruzsa - Unsubstantial Blues Ungerns bidrag
#13 - 12 maj 2007 17:40
TYSKLAND - lär kanske inte vinna men ganska skönt att höra rytmerna igen...
#14 - 12 maj 2007 17:46
Nej, Snoddas kvalade tyvärr inte in. Jag håller på Peps Persson .
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 12 maj 2007 18:17
BluesBoy skrev:
Nej, Snoddas kvalade tyvärr inte in.

Vad tråkigt. Då håller jag på dom här "gubbsen" http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,1067803,00.html

Snoddas?? När det finns akvaristiska stjärnor:D :D http://www.tradera.com/BOSSE_QUIDING...ktion-42829751

Bosse är alldeles för bra för melodifestivalen
#16 - 12 maj 2007 18:44
Ja, Bosse är på tok för bra för detta fjasko:
http://www.rubadub.se/artister/Bosse%20skoglund.htm

Senast jag såg honom var på Nefertiti i Göteborg för några år sedan och jag lever fortfarande på hans virvlar bakom Peps skitiga skånska när man inmundigade en kall pilsner...
Där kan melodihastighetsfinalen i stugsoffan slänga sig i väggen på min ära :D
#17 - 12 maj 2007 20:31
UK oxå OK men Tyskland fortf bäst
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 12 maj 2007 20:57
Jepp nu har jag hört alla (dvs efter att jag kollat på "Top Gun" på trean så slog jag över och då spelades alla låter upp (typ 10 sekunder av varje)) och jag tycker att Ryssland var bäst:D
#19 - 12 maj 2007 20:59
Stoffy34 skrev:
jag säger så här:

ha re bra i alla fall

Kristoffer

smurfmats skrev:
varför då skriva i tråden?
Han kanske bara vill ha sin åsikt sagt?Han måste väl få komentera vad han tycker om MF?

Själv håller jag med Stoffy,tycker MF är pest å pina,finns de nå värre?:D
#20 - 12 maj 2007 21:01
Guy Palm skrev:
Min favorit är Magdi Ruzsa - Unsubstantial Blues Ungerns bidrag

Håller med Guy!
Självklart var Ungern bäst! Måste vart den bästa låten jag hört på flera dagar! :p

Ha det bra!
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 12 maj 2007 22:09
Nu kan man väl nästan kalla sig för schlagerexpert - de 2 jag tippade på gick bägge in på topp 3:D

Tur för övrigt att Sverige som vanligt fick lite kompisröster från de andra länderna annars hade det inte blivit många poäng;)
#22 - 12 maj 2007 22:16
Nu kan man väl nästan kalla sig för schlagerexpert - de 2 jag tippade på gick bägge in på topp 3:D

Du kan de här nu;) Du ha kanske musik öra:)
#23 - 12 maj 2007 22:33
Rätt låt vann och det var i stort sett ett bra starfält med få riktiga bottenapp, det skulle väl i så fall i vara Tyskland som vanligt men även UK`s bidrag var riktigt dåligt.
#24 - 12 maj 2007 22:53
Jäkla skitlåt som vann!! buuuuuuuu :mad:
#25 - 13 maj 2007 00:02
Lägg ner den här farsen! En "låt" som verkade som hämtad ur ett barnprogram av den konstigare sorten, med några fåniga foliefjantar kommer tvåa?! Och ledde dessutom några gånger... Jag tyckte inte rätt låt vann, men jämfört med Ukraina var alla låtar rätt! Jag brydde mig inte nå´t särskilt vem som vann (men gillade Finland bäst), bara inte Ukraina gjorde det. Då är det nå´t som är fel. Sverige hade väl nå´t bidrag i den svenska uttagningen som hade matchat Ukraina, men den vann tack och lov inte. Om Ukrainas bidrag var deras bästa, vill jag inte veta hur de andra lät [xx(] Finland skulle ha vunnit, igen. Bäst var som vanligt mellanakterna, Apocalyptica regerade! Sveriges bästa schlagerlåt nå´nsin, och kanske den bästa av alla länder, var Cecilia Wennerstens "Det vackraste", och den vann inte ens den svenska uttagningen.

Och så allt detta patetiska kompisröstande :mad: De röstar inte på de låtar de gillar, utan på sina grannländer. De allra mest uppenbara kompisrösterna blev ju utbuade, måste känts pinsamt för dem som läste upp rösterna.

Nej, ta tillbaka det gamla systemet, med en riktig, förhoppningsvis, mer seriös och musikkunnig jury, istället för att låta imbecilla tittare rösta på sina grannländer, oavsett hur bra eller dålig låten än är. Och lägg ner alla dessa tjatiga delfinaler, man är ju så trött på schlager efter ett tag att när finalen kommer har man hunnit tröttna, och så Idol och Fame Factory på det. När man dessutom bjuds på så´n här fars... Nej, man borde lägga ner schlager-EM och Formel 1 tills man kommit på vettiga regler som verkligen tillför nå´t, och inte bara en massa ändringar för ändringarnas skull, så att det bara blir konstigt.

Schlager-EM har väl alltid varit lättsamt, oförargligt, och ganska banalt, men numera är det rent ut sagt oseriöst och löjligt. Och så en tjej i green room som verkade vara Finlands svar på Grynet... Brrr...
#26 - 13 maj 2007 01:04
Micke_A skrev:
Och så allt detta patetiska kompisröstande :mad: De röstar inte på de låtar de gillar, utan på sina grannländer. De allra mest uppenbara kompisrösterna blev ju utbuade, måste känts pinsamt för dem som läste upp rösterna...

Ja, jag satt och skämdes när Finland, Island, Norge och Danmark läste upp rösterna. Hur många poäng hade Sverige fått utan dem? Nio!
#27 - 13 maj 2007 07:25
Visst är kompisröstandet tråkigt men som Daniel säger så ska nog även Sverige vara glada över den vanan, så vi ska nog inte kasta sten i akvariet eftersom det nog var dom mest uppenbara kompisrösterna för Sveriges bidrag tillhörde defenitivt inte 12 poängarna.

Men med eller utan kompisar så hamnade dom i mina öron bästa låtarna högt upp i listan men nu är jag bara en "imbecill" tv tittare så det är kanske svårt att säga vilka som var bäst utan hjälp av diverse så kallade experter.
#28 - 13 maj 2007 07:38
Tur för övrigt att Sverige som vanligt fick lite kompisröster från de andra länderna annars hade det inte blivit många poäng;)

Det var ju ett intressant sätt att se på det... Utan kompisröster (mellan östländerna) hade the Ark kommit betydligt högre.
#29 - 13 maj 2007 07:43
petnym skrev:
Det var ju ett intressant sätt att se på det... Utan kompisröster (mellan östländerna) hade the Ark kommit betydligt högre.

Jaha utan kompissröster hade Sverige fått 2+7 poäng
Serbien fick poäng av 39 av 42 länder
#30 - 13 maj 2007 07:52
Ukrainas Metallfolielåt var asdålig.
admin
Christian Alfredsson
#31 - 13 maj 2007 07:54
... och i år kommer jag tyvärr inte ihåg vinnarlåten. Däremot 2:an sitter, fast där var ju texten å andra sidan lite enklare.

Var ganska okey festival. Ska lyssna mycket på låtarna i veckan så texterna sätter sig.
#32 - 13 maj 2007 07:55
VILKEN BESVIKELSE!!!!!! Pisslåt som vann ju, tvåan skulle ha blivit en rolig etta.
#33 - 13 maj 2007 07:57
Jag tycker att det är glasklart:
Östländerna satsar på tävlingen och skickar bidrag som är minnesvärda - på ett eller annat sätt.
Vem kommer ihåg Ola Salos Carolafrisyr och blingbling när man sett Verka Serduchka?
Vem kan nynna på en trött rocklåt som "The worrying kind" när "Shake it up, shekerim" satt sig på hjärnan?
Och det bidrag som kändes modernast kom från - Georgien!
admin
Christian Alfredsson
#34 - 13 maj 2007 07:58
Tror att det kan vara så att grannländer lyssnar in sig på varandras låtar. Det är ju en del låtar som kräver att man lyssnar ganska många gånger på dem innan de sätter sig.

Det är bra att vi får kvala nästa år. Det fick både årets vinnare och Lordi göra.
#35 - 13 maj 2007 07:58
Betyg

Här är min betygsättning av dem i finalen 0-5

Bosnien Herzegovina 2
Spanien 3
Vitryssland 4
Irland 0
Finland 4
Makedonien 3
Slovenien 1
Ungern 4
Litauen 0
Grekland 2
Georgien 2
Sverige 5:)
Frankrike 4 ;)
Lettland 1
Ryssland 1
Tyskland 3
Serbien 3 (Den som vann)
Ukraina 0
Storbritainen 0
Rumänien 0
Bulgarien 2
Turkiet 0
Armenien 1
Moldavien 5
#36 - 13 maj 2007 08:03
Suck! Jag gillade 4st The Ark, Finland, Georgien och Ungern
#37 - 13 maj 2007 08:07
Tävlingen håller på att spåra ur
....

dem ryska tjejerna kunde ju knappt sjunga:(
#38 - 13 maj 2007 08:11
dem ryska tjejerna kunde ju knappt sjunga:(

När blev DET ett krav i schlager-EM? :confused:
#39 - 13 maj 2007 08:22
Guy Palm skrev:
Jaha utan kompissröster hade Sverige fått 2+7 poäng

Serbien fick poäng av 39 av 42 länder

Så kan du ju inte räkna... :) Vi vet ju inte vilka bidrag som fått röster om alla länder avstått från kompisrösterna...
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 13 maj 2007 08:25
petnym skrev:

Som flera redan nämnt så hade Sverige faktiskt blivit ännu sämre utan kompisröstandet, man får nog faktiskt leva med att Sverige hade en låt som inte slog någonstans utom i våra grannländer. Det vara endast i Danmark, Norge, Finland och Island som Sverige fick högre betyg än Serbien.
Sveriges 12-poängare gick förövrigt till Finland - så de de mest extrema kompisröstarna är faktiskt de nordiska länderna.

Såg för övrigt på löpsedalarna att inte nog med att The Ark sjöng en usel sång som nästan bara fick kompisröster utan de är också usla förlorare:p
#41 - 13 maj 2007 08:26
När blev det ett krav i schlager-EM? :confused:

Det har det altid vart för mig 10 år som följt tävlingen ända sen 02 med stort intreese jag röstar aldrig på dem som inte sjunger bra.
#42 - 13 maj 2007 08:42
Själv tyckte jag att årets melodifestival hade väldigt många bra bidrag. The Arks låt var bra men platsar inte på en europeisk melodifestival då den låter alltför amerikansk.

Måste också kritisera SVTs kommentatorer som var urdåliga. Om något gjorde mig förbannat så var det dem. Hur kan man sitta där och säga sådana kommentarer som ”Moldavien, fattigaste land i Europa, kommer här i samma kostymer som de hade i semifinalen” eller ” han hade toapapper i trädet, metervis av toapapper”. Jag tycker inte att sådana låga kommentarer platsar i TV rutan.
#43 - 13 maj 2007 09:12
Plejaderna skrev:
Själv tyckte jag att årets melodifestival hade väldigt många bra bidrag. The Arks låt var bra men platsar inte på en europeisk melodifestival då den låter alltför amerikansk.

Måste också kritisera SVTs kommentatorer som var urdåliga. Om något gjorde mig förbannat så var det dem. Hur kan man sitta där och säga sådana kommentarer som ”Moldavien, fattigaste land i Europa, kommer här i samma kostymer som de hade i semifinalen” eller ” han hade toapapper i trädet, metervis av toapapper”. Jag tycker inte att sådana låga kommentarer platsar i TV rutan.

Jag tycker att Luuk bitvis var riktigt kul. Om han får helt fria tyglar kan han bli vår egen Terry Wogan. Under de fruktansvärda green room-intervjuerna fick britterna höra sin kommentator säga: "Man förlorar viljan att leva...".
#44 - 13 maj 2007 09:49
Själv tycker jag att det var ett rent skämt hela melodifestivalen i år. Nån "grynet"-lookalike sprang omkring och tycke hon var skitrolig [xx(] bidragen var knepigare och knepigare.. (undra hur ländernas andra bidrag lät!! :eek:) många hade satsat på hårdrocken (som att kopiera lordi??) och europa är nog inte redo för en halvnaken Ola Salo. Jag har inte ens vågat läsa dagstidningarna än.. :rolleyes: Men att glitter-"Mr Eavil" kom så högt i placeringen.... *suck Nej.. schlager kan jag inte påstå att det är längre. Pride-festivalen nästa??? Och låten som vann... [?] [:-27] [:-75] [:-129]

//Camilla
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 13 maj 2007 10:13
Jag förstår inte detta gnäll. Det är ju ganska uppenbart att de som placerade sig bäst de facto var de låter som flest gillade.

Vad folk i Sverige uppenbarligen inte fattar är att det helt enkelt handlar om olika smak i olika länder. Så är det ju med mycket här i livet - t.ex. så sklijer sig ju matkulturen väldigt mycket.
Vad gäller musik så lyssnar man på olika slags musik i olika delar världen och så har det alltid varit och så kommer det förhoppningsvis alltid att förbli.

Inte ens på den gamla goda tiden så fick Sverige annat än ströröster från medelhavsländerna (som ju har en helt annan musikkultur). Som flera nämnt så är ju Sverige mycket USA-inspirerat och "vår" musik har alltid tidigare gått rejält hem i de Nordiska länderna, Tyskland, Holland, England, Luxemburg och Irland. Anledning - jo dessa länder har en musikkultur som mycket påminner om vår.
Kan man då som så många gör påstå att andras musiksmak är dålig bara för att de inte har samma smak som vi - det är naturligtvis struntprat.

Så när nu EBU (eller vad de nu heter) av ren girighet (ger en massa kulor) plockar med en massa andra länder (t.o.m. sådana som ligger i Asien) där musiksmaken är helt annorlunda då får man ju faktiskt finna sig i att om man vill vinna så får man faktiskt ställa upp med ett bidrag som även faller dessa länder i smaken.
Gör man inte det så kommer Sverige även fortsättningsvis att vara bland de sista i tävlingen.
Alternativet är väl annars att hoppa av helt och bara tävla inom landet (då vinner man ju i alla fall). Om jag minns rätt så var det väl detta som Italien gjorde - de envisades ju med att köra med sin egen musik i tävlingen, vilket aldrig slog i Sverige och i andra nordliga länder vilket gjorde att de alltid hamnade uselt till.
#46 - 13 maj 2007 10:44
Jag förstår inte detta gnäll. Det är ju ganska uppenbart att de som placerade sig bäst de facto var de låter som flest gillade.

Nja, bidragen får poäng efter rangordning i respekte land, Det kan krävas olika många röster för att få 12:an i olika länder...
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 13 maj 2007 11:46
petnym skrev:
Nja, bidragen får poäng efter rangordning i respekte land, Det kan krävas olika många röster för att få 12:an i olika länder...

Förstår inte vad du menar - självklart får man poäng efter antalet röster i varje land. I Tyskland bor det 90 miljoner, i Sverige 9 så det är väl ganska självklart att det krävs fler röster för att 12 poäng i Tyskland än i Sverige.

Enda chansen för Sverige att i topp denna gång hade varit att de deltagare som fick minst röster hade fått flest poäng;)

För övrigt - apropå vad jag skrev ovan så har EBU en svensk ordförande och det är i mångt och mycket Sverige som har drivit på för att fler och fler länder skall delta - som man bäddar får man ligga:D

Såg förövrigt rubriken i dagens Aftonblad - Lägg ner skiten.
Varför inte lägga ner allt som inte Sverige vinner när nu alla andra länder är så korkade att de inte förstår att vi är bäst på allt. Vi sjunger bäst, vi är bäst på mat, vi är bäst på ishockey och fotboll (dåliga domare).
Bandy och innebandy kan få vara kvar förutsatt att vi förbjuder Ryssland resp. Finland från att vara med.
#48 - 13 maj 2007 11:47
Nä igår var droppen, nästa år kommer jag inte ens se på finalen.
Det var bättre förr.

vilka röstar för Nordic song contest?
Deltagare blir:

Island
Norge
Finland
Danmark
Sverige

Kan kanske tänka mig

Estland
Lättland
Litauen
Tyskland
Polen
Ryssland
Nederländerna
Belgien
England
Wales
Skottland
Irland

17 länder
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 13 maj 2007 11:59
Fiddan skrev:

Det var bättre förr.

Det var länge sen jag såg festivalen (såg sammandraget igår med 10 sekunder av varje låt).

Och visst var det bättre förr - tänk bara sådana musikaliska mästerverk som snöiga landskap med Family Four och grisskötarsången med Svante Thuresson;)
#50 - 13 maj 2007 12:03
Fiddan skrev:

Det var bättre förr.

vilka röstar för Nordic song contest?

Deltagare blir:

Island

Norge

Finland

Danmark

Sverige

Kan kanske tänka mig

Estland

Lettland

Litauen

Tyskland

Polen

Ryssland

Nederländerna

Belgien

England

Wales

Skottland

Irland

17 länder

Mycket bra förslag fiddan:)
du kan lägga till tjeckien och slovenien också.
Med tanke på luuk så tycker jag det är oförskämt att kalla nåt konstnärligt för ``Toapapper`` och tyspiska ``Skogshuggardräkter`` för ``Porrigt Gällivarehäng`` är ganska besviken på hans insats och tutan kastar vi åt helsike den sabbade rätt mycket.
Mina favoriter efteråt är

Tyskland
Sverige
Frankrike
Moldavien
admin
Christian Alfredsson
#51 - 13 maj 2007 12:03
Jag kommer sitta bänkad som vanligt nästa år. Man ger inte upp ett lag efter en dålig säsong.

Semi-finalen var ett gäsp, men finalen i år var riktigt bra.

Arrangören hade dessutom massa konstiga saker att bjuda på mellan akterana. Gillade han som var programledare som i princip enbart ropade "Are we ready..." osv... Kult är det iallafall.

Kanske ska ta ner affischen jag har på Boogart på jobbet och ersätta med en ESC-affisch
#52 - 13 maj 2007 12:04
Kjell,
Jag tänkte mer på uplägget utav tävlingen vi hade en utslagning här i sverige och sedan den stora några månader senare, det var tider det.

Men att kvaliteten på bidragen har kanske blivit bättre..

Guppy, Nää kistan var det enda roliga, smaken är som baken..
#53 - 13 maj 2007 12:04
Bästa Låten i ESC genomtiderna tycker jag är Island 2004 Jónsí Med Heaven
#54 - 13 maj 2007 12:07
Jag är ju ett stort esc fan så inför eurovision song contest är väl nästa för mig. nää men va inte dåliga förlorare nu.Det är ju ändå kul.
#55 - 13 maj 2007 12:14
vem orkar sitta och kolla på skiten, har inte sett det på år och dar
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 13 maj 2007 12:14
Mycket bra förslag fiddan:)

du kan lägga till tjeckien och slovenien också.

Kan man inte skriva in som krav för att få vara med - att landet måste ge 12 poäng till Sverige - nej förresten då skulle ju de andra inte ha en chans.
Minimum 8 vore kanske bättre - vi vill ju inte vara osportsliga;)
#57 - 13 maj 2007 12:32
Ja vilken underbar idé kjell
#58 - 13 maj 2007 13:06
rödtoppen skrev:
vem orkar sitta och kolla på skiten, har inte sett det på år och dar

Ändå måste du kommentera det.
#59 - 13 maj 2007 13:10
Det var länge sen jag såg festivalen (såg sammandraget igår med 10 sekunder av varje låt).

Och visst var det bättre förr - tänk bara sådana musikaliska mästerverk som snöiga landskap med Family Four och grisskötarsången med Svante Thuresson;)

För att inte tala om den klassiska textraderna
Dina bröst är som svalor som häckar och Trummelumma på min kastrull
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 13 maj 2007 13:18
Guy Palm skrev:
För att inte tala om den klassiska textraderna

Dina bröst är som svalor som häckar och Trummelumma på min kastrull

Ja visst var allting bättre förr:p
#61 - 13 maj 2007 13:23
Guy Palm skrev:
Ändå måste du kommentera det.

jupp :D
#62 - 13 maj 2007 13:28
Suck vilken skitlåt som vann! Ingen kan komma och säga att den låten hade vunnit om det inte var så att de allra flesta länder som gav den 12 förstod vad fan hon sjöng om....helt klart skittråkig!
Ukraina hade en låt som var kul och dessutom hade med lite musikkulturhistoria alá Ukraina. Georgiens låt fastnade så den var bra och jag hade helt klart kunnat tänka mig att lyssna på den hela sommaren och Ukraina.

Sveriges låt var alldeles för slätstruken och kanske amerikansk som någon skrev. Det står dessutom att musiken ska belysa musikkulturen från det landet och det gjorde ju inte Sveriges bidrag. Bulgariens låt var den mest nordiskt inspirerade låten någonsin......och så framförs den av Bulgarien??

De andra låtarna var så intetsägande så de tänker jag inte ens nämna!

PS: Var det något fel på ljudet när The Ark framförde sin låt? Tyckte ljudet var burkigt och tunt ljud med hur de låtit förrut!?
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 13 maj 2007 13:36
GasseG skrev:
Suck vilken skitlåt som vann! Ingen kan komma och säga att den låten hade vunnit om det inte var så att de allra flesta länder som gav den 12 förstod vad fan hon sjöng om....helt klart skittråkig!

Nej då den vann säkert pga av att flest länder tyckte om den - så enkelt var det faktiskt.
Om man räknar bort sveriges kompisröstande till Finland så fick den faktiskt flest röster i Sverige också.
#64 - 13 maj 2007 15:15
GasseG skrev:

PS: Var det något fel på ljudet när The Ark framförde sin låt? Tyckte ljudet var burkigt och tunt ljud med hur de låtit förrut!?

Nej de låter så
#65 - 13 maj 2007 16:30
Jodå, GasseG!

GasseG skrev:

Ukraina hade en låt som var kul och dessutom hade med lite musikkulturhistoria alá Ukraina. Georgiens låt fastnade så den var bra och jag hade helt klart kunnat tänka mig att lyssna på den hela sommaren och Ukraina.

Sveriges låt var alldeles för slätstruken och kanske amerikansk som någon skrev. Det står dessutom att musiken ska belysa musikkulturen från det landet och det gjorde ju inte Sveriges bidrag. Bulgariens låt var den mest nordiskt inspirerade låten någonsin......och så framförs den av Bulgarien??

De andra låtarna var så intetsägande så de tänker jag inte ens nämna!

[:-15] Jovisst var det något knas på ljudet. Det lät inte så klart och rent som då vi hörde spelningen på uttagningarna i Sverige. Då jag hörde den på radion i dag var det STOR skillnad. Synd, för den borde ha kommit bland de 10 bästa.....Nu blir det väl kval in igen? Eller är vi portade till nästa gång?[:-25]
#66 - 13 maj 2007 16:50
Har lekt lite med Excel, och kommit fram till rätt avslöjande resultat.
Så här blev årets slutställning:
1. Serbien 268
2. Ukraina 235
3. Ryssland 207
4. Turkiet 163
5. Bulgarien 157
18. Sverige 51
Om bara de 23 länder som deltog 1999 (då Sverige senast vann) hade fått rösta hade slutställningen blivit så här:
1. Serbien 144
2. Ukraina 126
3. Turkiet 107
4. Ryssland 99
5. Bulgarien 83
16. Sverige 41
Och om inga gamla östländer alls fått rösta (bara sjunga):
1. Serbien 128
2. Ukraina 111
3. Turkiet 111
4. Ryssland 84
5. Bulgarien 80
11. Sverige 51
Dags att lägga ner snacket om östländernas kompisröster. De gör bäst låtar just nu, helt enkelt.
#67 - 13 maj 2007 16:51
[FONT="Fixedsys"][SIZE="5"]Men herregud människor!![:-5]
Det var väl inte konstigt att Sverige inte vann...man fick ju inte rösta på dom.[/SIZE][/FONT]

Agnez:D
#68 - 13 maj 2007 17:02
Men Hallå Ola hur sjunger du fair :D
nej det var inte fel på ljudet

vill bara tillägga att jag tycker scenen är e himla liten.
Bilagor:
#69 - 13 maj 2007 17:10
Tja, de andra får ju inte heller rösta på sina egna låtar :p

Jag bryr mig inte nå´t särskilt att Sverige inte vann, även om det varit kul förstås, för så märkvärdig var låten inte, men en lite högre placering hade kanske inte skadat. Det är ju faktiskt en musiktävling, där den bästa låten ska vinna, inte en tävling där den vinner som har flest grannländer som kan rösta på dem. Tyvärr verkar det funka precis så nu.

Som sagt, det mest uppseendeväckande var att ett bidrag som verkade ungefär lika seriösa som bananer i pyamas kom tvåa. Jag kan ge mig f-n på att det mest var barn som röstade. Som om vi skulle ställa upp med vinjetten till bolibompa ungefär. Trodde det skulle vara en tävling med musik som håller i alla fall en hyfsat hög klass. Trams, säger jag bara.

Men faktiskt fanns det en del låtar som faktiskt höll ok klass, så helt värdelöst var det ju inte. Värdelöst var det däremot att de inte kom högre upp. Nå´t känns fel med röstningssystemet när det mest är töntigt trams som får höga poäng, medan de som verkar ha lagt ner mer tid och själ i låtarna kommer längre ner.

Ungern var ok, Moldavien (om jag minns rätt) började pampigt, men blev lite trist i mitten, fanns några till som jag inte kommer ihåg nu.
#70 - 13 maj 2007 17:28
Agnez skrev:
[FONT=Fixedsys]Men herregud människor!![:-5] [/FONT]

[FONT=Fixedsys]Det var väl inte konstigt att Sverige inte vann...man fick ju inte rösta på dom.[/FONT]

Agnez:D

Vad då inte rösta på dem, alla andra fick rösta. Det var bara på det egna landets bidrag man inte fick rösta på.
#71 - 13 maj 2007 17:30
Micke_A skrev:
Tja, de andra får ju inte heller rösta på sina egna låtar :p

Jag bryr mig inte nå´t särskilt att Sverige inte vann, även om det varit kul förstås, för så märkvärdig var låten inte, men en lite högre placering hade kanske inte skadat. Det är ju faktiskt en musiktävling, där den bästa låten ska vinna, inte en tävling där den vinner som har flest grannländer som kan rösta på dem. Tyvärr verkar det funka precis så nu.

Som sagt, det mest uppseendeväckande var att ett bidrag som verkade ungefär lika seriösa som bananer i pyamas kom tvåa. Jag kan ge mig f-n på att det mest var barn som röstade. Som om vi skulle ställa upp med vinjetten till bolibompa ungefär. Trodde det skulle vara en tävling med musik som håller i alla fall en hyfsat hög klass. Trams, säger jag bara.

Men faktiskt fanns det en del låtar som faktiskt höll ok klass, så helt värdelöst var det ju inte. Värdelöst var det däremot att de inte kom högre upp. Nå´t känns fel med röstningssystemet när det mest är töntigt trams som får höga poäng, medan de som verkar ha lagt ner mer tid och själ i låtarna kommer längre ner.

Ungern var ok, Moldavien (om jag minns rätt) började pampigt, men blev lite trist i mitten, fanns några till som jag inte kommer ihåg nu.

håller med ungern var bra!
skönt och få in blues i tävlingen!
trots min unga ålder (10 år) så gillade jag Tyskland riktigt bra
#72 - 13 maj 2007 17:41
Undra hur det skulle sett ut om Magnus Uggla äntrat scenen i sin marchparad.. :rolleyes: Tycker faktist fortfarande att schlagern har ballat ur. För det första måste man halft strippa av sig kläderna, se ut som clowner... Om låtarna skulle skildra länderna... hmm.. måste nog säga att Irland var närmast då. Rysslands svar.. hrrmm... horor då?? Rysslands svar: Sugarbabes lookalike. Tyvärr tryckte inte de tjejerna på rätt knappar. Sverige och Ola Salo... själv tycker jag att låten var bland de 10 bästa av alla låtarna som fanns med!! Men ingen större favorit. De flesta låtarna var så sävliga, man somnade till dem. Själv älskar jag hårdrock.. Finland var min favorit faktist. :)

//Camilla
#73 - 13 maj 2007 18:07
Japp, Finland var bäst, men den var nog lite "för bra", den lät som den skulle kunnat vara med på en CD med t.ex Within Temptation, väldigt bra, men kanske lite för svårsmält för schlager-EM. The Ark var tvärtom, enkel och simpel schlagerdänga, och en låt som tydligen inte höll vanlig The Ark-klass. Lordi var också en tämligen lättsmält schlagerhistoria, om än i hårdrocksversion.

Nej, som sagt, Finland var bäst, i dubbel bemärkelse, tyvärr var ju Apocalyptica utom tävlan.
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 13 maj 2007 18:24
Tycker för övrigt att det var bra att Serbien vann eftersom de vann på själva låten och inte på
sex - många länder satsar på avklädda artister (som t.ex. Sverige)
maskerad - en del länder satsar på maskeradkostym för att synas (Ukraina i år, Finland förra året)
sprattelgubbar - många länder satsar mer på själva scenshowen än på sången. Läste för övrigt att Björkman var för bannad över att den platta som Ola Salo låg och åmade sig på inte snurrade tillräckligt fort.

Nej Serbien var påklädda, hade ingen maskeradkostym på sig utan stod rätt upp och ner och sjöng sin sång med inlevelse. Kul att en sådan låt vann.

Lite kul med Daniels statistik för övrigt - den visar ju att segern var fullkomligt rättvis hur man än vrider och vänder på det.
#75 - 13 maj 2007 18:25
Vad tyckte ni om Danmark? :D
#76 - 13 maj 2007 18:36
Nej då den vann säkert pga av att flest länder tyckte om den - så enkelt var det faktiskt.
Ohh ja trallvänlig med en bra refräng! :D:D
#77 - 13 maj 2007 18:44
Kjaer skrev:
Vad tyckte ni om Danmark? :D

jag är danskarnas vänner och då måste jag ju vara ärlig också och tyvärr jag tycker den stank :( den jag gillar Jakobs Talk To You
#78 - 13 maj 2007 18:52
Tja, lite maskerad var Serbien allt, kostym och slips är ju inte vanligtvis sedd som kvinnlig klädsel :p Men så var det tydligen en lesbisk kampsång också.

Kvinnlig dragshow ;)

Danmark ja... Bröderna Olsen var rätt bra.

Apropå ingenting, Marie Lindberg skulle ha vunnit svenska uttagningen, och finalen. Och Cecilia Wennersten är Sveriges bästa schlagerdeltagare.
#79 - 13 maj 2007 18:56
Även om luuk var ganska taskig med sina påhopp var han bitvis rätt kul ändå.:)
#80 - 13 maj 2007 19:26
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Bara för att sticka ut näsan och säga nå´t som ingen annan sagt ännu :p så:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tror jag att Cara Mia hade haft större chans :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kommer fortsätta följa "spektaklet" det har ju helt klart ett underhållningsvärde :D även om vi i lilla sverige kanske skulle lära oss att rösta fram en låt som håller även utanför nordens gränser :p (Tycker faktiskti att Ark var bland dom bättre igår, så jag skall kanske inte sticka ut näsan i alla fall) ;) men kan inte låta bli.[/COLOR][/FONT]
#81 - 13 maj 2007 20:27
[quote=Micke_A;967975]Tja, de andra får ju inte heller rösta på sina egna låtar :p

Phu...de var ju ändå tur...hm...var gick det då fel??;)

Agnez
#82 - 13 maj 2007 20:29
Guy Palm skrev:
Vad då inte rösta på dem, alla andra fick rösta. Det var bara på det egna landets bidrag man inte fick rösta på.

Hehe...trodde väl att det alltid var någon som trodde jag var så dum...jag som bara försökte vara lite vitsig.:p ;) :D

Agnez
#83 - 13 maj 2007 20:32
det sämsta var väl ändå israel i samifinalen
#84 - 13 maj 2007 20:35
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Bara för att sticka ut näsan och säga nå´t som ingen annan sagt ännu :p så:[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tror jag att Cara Mia hade haft större chans :D[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kommer fortsätta följa "spektaklet" det har ju helt klart ett underhållningsvärde :D även om vi i lilla sverige kanske skulle lära oss att rösta fram en låt som håller även utanför nordens gränser :p (Tycker faktiskti att Ark var bland dom bättre igår, så jag skall kanske inte sticka ut näsan i alla fall) ;) men kan inte låta bli.[/COLOR][/FONT]

Jag håller definitivt med dig där...Cara Mia hade platsat bättre i sammanhanget.:)
Dessutom röstade jag på den i svenska finalen.

Agnez
Kjell Fohrman
Administrator
#85 - 13 maj 2007 20:47
Skandinaverna är de värsta kompisröstarna enligt den svenske schlagergeneralen http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,1068462,00.html
#86 - 13 maj 2007 20:49
Israel ja... De är ju inte ens europeer :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 13 maj 2007 20:51
Jag har deletat några inlägg som bröt mot denna regel

10/ Skrika = STORA bokstäver
Man skall inte "skrika" i forumet och definitivt inte göra det i rubriken (sådana inlägg tas bort). Att "skrika" är att enbart använda stora bokstäver.
#88 - 13 maj 2007 21:16
Micke_A skrev:
Israel ja... De är ju inte ens europeer :confused:

ESC är inte bara öppen för länder i Europa utan för alla länder inom EBU, European Broadcasting Union. Och ett EBU-land måste ligga inom något som kallas "European Broadcasting Area".

The "European Broadcasting Area" is bounded on the west by the western boundary of Region 1, on the east by the meridian 40° East of Greenwich and on the south by the parallel 30° North so as to include the western part of the USSR, the northern part of Saudi Arabia and that part of those countries bordering the Mediterranean within these limits. In addition, Iraq, Jordan and that part of the territory of Turkey lying outside the above limits are included in the European Broadcasting Area.

Fritt fram för Medelhavsländer som Israel, alltså. Marocko ställde upp med Samira Said 1980, men det gick så dåligt att kungen svor på att landet aldrig mer skulle vara med. Dessutom är Algeriet, Egypten, Jordanien, Libanon, Libyen och Tunisien medlemmar i EBU.
#89 - 14 maj 2007 15:07
ukraina var sämst
#90 - 15 maj 2007 05:59
Nu har det gått ett par dagar och den låten som finns kvar hos mig nu är Vitrysslands låt! Den var då mest trallvänlig verkar det som.
#91 - 15 maj 2007 06:12
Har haft en riktigt eländig morgon, med ett av bidragen på repeat i huvudet:
"We're flying the flag all over the world, flying the flag for you..."
Som sagt, en riktigt eländig morgon.[xx(]
Guest
#92 - 16 maj 2007 18:57
Såg bara lite av det och av det jag såg så var Finlands låt klart bäst...nä lite tyngre låtar hade inte varit fel tacka jag vet att Lordi vågade ställa upp förra året men de är ju som sagt inte världens bästa liveband.

Och The Ark jag kände det på mig att de skulle floppa, media förstorade upp det hela och det verkade som The Ark tog ut segern i förskott och det är en riktig bottenlåt:)
#93 - 16 maj 2007 23:24
Läste igenom tråden och kan konstatera att här i Finland har det före tävlingen spekulerats att östländerna vinner för att de bara röstar på varandra. I själva verket röstar både gamla öst- och västländer på öst. En logisk förklarin kan vara att de helt enkelt har bättre bidrag (inte Ukraina, =egen åsikt). För övrigt var det roligt att se på eurovisionen från Helsingfors en gång, då det är föga troligt att eurovisionen arrangeras i Finland fler gånger under min livstid.
#94 - 16 maj 2007 23:26
Det borde ha arrangerats i Finland nästa år också. Lite tråkigt att det arrangeras i Serbien när två av vinnarens körtjejer tydligen gjorde ett nationalistiskt tecken som en en serbisk krigsförbrytare kom på.
Bilagor:
#95 - 17 maj 2007 07:42
Tycker moldavien kunde ha vunnit men frågan är har dem råd att arangera en eurovision där?
#96 - 6 juni 2007 19:54
Ok.. här är översättningen på vinnarens låt.
http://www.yoakeem.com/ritva/
Texten tycker jag är lite enformig måste jag säga. Tror i alla fall att Marie Lindberg skulle kommit långt med sin Trying to recall.
//Camilla
#97 - 7 juni 2007 12:53
Jag misstänkte faktiskt redan från början att det var det den betydde. Jag har nog en naturlig fallenhet för serbiska helt enkelt.
#98 - 17 juni 2007 15:59
Ja visst var allting bättre förr:p

Stackars mig jag fick inte vara med då.
bara nu när små fula irriteerande gubbar dansar galen-tango;)

Annons