Mellanstora ciklider i 375L...vilka?

#1 - 15 januari 2004 19:34
Kommer snart att dra igång mitt 375 där jag skall hålla ciklider och malar.

Hade tänkt köra med Guldsöm och kanske Jack Dempsey, men börjar nu fundera på om jag kanske skall satsa på mellanstora ciklider istället.
Blåciklider vill jag ha eftersom dom är väldigt vackra och kan bli relativt stora utan att kräva massor med utrymme...

Vilken/vilka arter kan jag ha utöver denna.

Har kollat på ciklider mellan 10-20cm.

De jag kollat på är Eldbuk, Sajica, Röd Juvelciklid... Även spanat nån gång på Chokladciklid.

Vad skulle kunna funka, vill gärna ha 2-3st lekpar av mellanstora ciklider.

Kommer även testa på en del malar av olika slag, t.ex chokladmal och kanske pictus mf...

Är inte ute efter en biotop men vill ju inte hålla fiskar som inte kan leva gott i samma vattenvärden eller miljö...

Tacksam för förslag och erfarenheter!
#2 - 16 januari 2004 12:33
Sajica skulle jag def. satsa på.
Helt klart en av mina favoriter. Snygga (mörka med lysande blå ögon, lätta att få lek av och allmänt trevliga.
De borde kunna hävda sig mot blå ciklider.

#3 - 16 januari 2004 12:41
Sajica är fina och lugna mot andra fiskar, jag har även boliviansk fjärilciklid ihop med sajican funkar kanon
#4 - 16 januari 2004 13:21
har både Sajica och Blåciklid dock inte tillsammans och Sajicorna är inte riktigt könsmogna men jag skulle kunna tänka mig att Blåciklid och Sajicor är relativt lika. Tycker att Blåciklid vinner i färgerna. Båda är ju båda lättlekta och har bra yngelvård.

Blåciklid, Tuppkamar + någon annan skulle du kunna ha.
Håller själv Tuppar och blåciklider i ett 360L kar.
Gillar Guldsömmens färger själv och vill gärna ha den.

Mvh Ola
#5 - 16 januari 2004 13:50
Ola: Tuppkammar...är det "jordätare" eller vad det brukar kallas?

Vad har du för erfarenheter av dom?
#6 - 16 januari 2004 14:17
ja tuppkammar e bättre med tanke på vattenpreferenser
#7 - 16 januari 2004 14:33
Tackar! Skulle vilja få ta del av lite personliga erfarenheter av tuppkammar. Detta är en ciklid jag bara sett på bild, och aldrig förut ens funderat över...
#8 - 16 januari 2004 14:59
Dom e roliga på många sätt. Pigga och ganska orädda om de får vara en grupp. Munruvande med bra yngelvård. Fina exemplar av hanar får en imponerande "fulsnygg" knöl på skallen. Deras beteeende när de går å silar sand/fint grus är alltid roligt att se på.

bild på en fin hane: http://www.aquanet.de/privat/albering/Bilder/steindachneri-2.jpg
å en till: http://www.ciklid.se/ciklidbilder/mc_69.jpg
#9 - 16 januari 2004 15:01
Är de vanliga i handeln? Vad brukar dom kunna kosta? Är dom lättlekta? Hur stor "grupp" börman ha, och hur många av varje kön?
#10 - 16 januari 2004 15:10
mycket vanliga. kostnad beror på .. lite skillnad i pris mellan tex tjeckienodlat och VF .. fast oftast inte så mycket. kanske 50-75:- st.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=183

TADA!
#11 - 16 januari 2004 15:10
Multispinosa är vackra.... och VÄLDIGT lättlekta... i alla fall var dom det hos mig... Vad hade du för vattenvärden då????
#12 - 16 januari 2004 15:17
Vattenvärdena vetetusan, men det går lika bra att köraMalawi som S.Amerika...inga butiker kör med några tillsatser...

pH straxt över 7 och kH4 om jag inte minns fel.

Vill egentligen inte ha FÖR lättlekta fiskar, eftersom jag inte vill ha hela karet fullt med fisk som ingen vill byta in... Dock tänker jag ha en del malar som kanske är sugna på levandefoder...

En sak till...jag är egentligen inte ute efter små snälla ciklider (vilket kanske förstås då min första tanke var Guldsöm och JD...). Anledningen varför jag har kollat mycketpå Rödciklider och andra mellanstora amerikanare är just att det inte är alltför snälla...
#13 - 16 januari 2004 15:24
Okidok, då kanske Multispinosan är för stökig då... Jag hade annars 2 par av dessa och en hel massa Guppy i ett 220 l kar... Sedan fanns det massor av levandefoder till mina andra kar :-) Multispinosorna åt nämligen varken sina egna, varandras eller Guppyns yngel. Däremot var det stört omöjligt att bli av med de yngel som växte upp...
#14 - 16 januari 2004 15:27
För stökig!? Sör säll menar du väl? ;)

Jo, risken är ju att man blir sittandes med 300 fiskar som ingen vill ha...å då kommer detta vara mina största fiskar, så äter inte djuren i detta karet småfisk så gör ingen av mina fiskar det...
#15 - 16 januari 2004 15:37
Sorry... tror det börjar vara dags för en tupplur här... läste fel *hoppas att inte allt för många har koll på mitt yrke* :-)
Multispinosorna var nog så aggresiva vid lek... däremot inte när de bodde med andra ciklider, då var de veka... Jag matade mina tetror och Scalarer med ynglen...men de hade jag ju i andra kar... du har kanske bara ett??? Lite större tetror rensar undan yngel ganska bra... jag har Citron och Robertsitetror och om jag tippar i en hink med sisådär hundra yngel så blir det kanske 10 som lyckas överleva... nu när jag har Scalarer blir det inga överlevande....
#16 - 16 januari 2004 15:41
Jodå...jag har 2 kar. 250 och 375. I 250 har jag precis som du Scalare, Citrontetra och dessutom NigeriaRed (palett)

Så tetror å scalare tar yngel om dom får!? Så praktiskt, då kanske "paletternas" yngel skulle få gå ifred ;)
#17 - 16 januari 2004 15:45
Hade blåciklider förrut och är de minst "attraktiva" i färgen som jag haft tycker jag. Lite småtråkiga i färgen skulle jag säga. Guldsöm och JD är bra mycket roligare. Har även multispinosa, jättefina med sin gula färg och de funkar faktiskt bra med JD och guldsöm men tyvär äter de upp växterna, de "skalar" av bladen och lämnar bara bara långa "pinnar"... [:(]
#18 - 16 januari 2004 15:49
Vad mysko Tiger, mina Multispinosa rörde inte växterna... jo, en Javaormbunke på en gren... de grävde alltid en grop under den och stökade så att den lossnade konstant... Flytväxter käkade de också lite lagom av.... Undra om sånt där kan vara genetiskt... för dina är nog mera normala... de är ju växtätare vad jag vet...
#19 - 16 januari 2004 15:54
Ja, jag har aldrig haft andra fiskar som är lite flitiga växtätare än multin... Köpte nya växter från Hjorthagen innan jul och de är nästan helt upptuggade nu... men men det är helt ok, bara de små liven mår bra.. [:-15]
#20 - 16 januari 2004 15:56
Ville ju ha JD och eller GS, menalla tjatar om att de blir aldeles för stora för mitt kar :( Men alltid vinns det fock som lyckas i vilket fall...vilket inte gör valen enklare :(
#21 - 16 januari 2004 16:04
Allt beror väl på hur stora fiskarna är, fullvuxna GS och JD kräver nog större akvarium än det vi har, och sen beror det väl på form på akvariet, hur mycket andra fiskar man har, etc. Bara man planerar och är medveten om ciklidernas natur, revirinstinkt mm så tycker jag att man kan ha dessa fiskar i 375 L utan dåligt samvete. Jag har iallafall inte dåligt samvete... och mina fiskar mår bra. Själklart finns det planer på större kar om ett år eller så... :-)
#22 - 16 januari 2004 16:06
Hehe....planerna brukar ju alltid finnas. Förmig är det dock lite svårt å skaffa större, men vem vet var man bor om 2-3 år ;)
#23 - 16 januari 2004 16:36
Att Scalarerna tar yngel borde du väl ha märkt :-) Finns väl inga fiskar som håller så yngelrent som dom... skulle vara botior då... Hade Ancistus med Scalarer... tog lång tid innan jag fattade att dom lekte... ynglen lyckades inte ens ta sig ur grottan...
Jag har några Guppysar som överlevt i Scalarebaljan, de lär sig väl när de fått gå där från de var yngel, så de ser till att det nästan alltid finns levande käk... men sedan låter jag yngel växa till sig lite mera i de andra karen, så det blir lite mera mat...
Till alla som blir arga nu kan jag säga att ynglen har möjlighet att gömma sig... det är inte en HELT ojämn kamp när de kommer i karet... och ofta kan det ta upp emot en vecka innan alla yngel är borta... Känns som om det blir lite naturligt i alla fall...

Undrar bara HUR stora mängder yngel du skulle vara tvungen att mata med för att få Scalarerna att låta bli palettynglen... verkar närapå omöjligt...

Kan också berätta att jag bytte mina vanliga Scalarer mot Altum häromdagen... de verkar inte vara lika pigga på att jaga Guppysarna... ska bli intressant att se vad som händer när nästa yngelbytta åker ner...

*jisses vad många som kommer att börja hata mig nu* Vässar genast klor, penna och tunga!
#24 - 16 januari 2004 17:03
Hehe...mina scalare är inte särskillt stora ännu. Skulle tippa på att den största är runt 10cm inklusive fenorna.....den minsta är nog inte mer än 6cm. Har 5st som jag tänkte skulle para ut så småningom..
#25 - 16 januari 2004 21:06
Är i alla fall helt övertygad om att dina Scalarer äter det mesta i yngelväg redan... de är supersnabba och kommer åt överallt med sina "näbbar"...

Annons