Nån som har lyckats med lek på Melanotaenia praecox - Neon regnbåge?
Isåfall hur och kanske några tips?
Inte mycket som händer i denna avdelning ingen som delar interesset för regnbågsfiskar???
svea skrev:Jag har 7 st sådana, men inte märkt nån lek ännu.
En mycket vacker o livlig fisk.
Thaifighter skrev:Hej!
Har själv haft såna för många år sen, och inga problem med att få dom att leka!
Som ni nog har märkt så leker dom varje morgon när första ljuset träffar akvariet, eller närmaste timmen efter att man tänt belysningen.
Hanarna delar in akvariet i små revir runt javamossa eller andra växtsnår dit dom lockar honorna och sen leker av dom, sker alltså under tidiga morgonen, resten av dan simmar fiskarna bara runt som vanligt!
All romm läggs inte samtidigt utan dom lägger mellan ca 3-10 ägg om dan.
Äggen kläcks efter ca 10-12 dagar.
Med mycket växter speciellt flytväxter så klarar sej många yngel, föräldrarna är inte så benägna att äta sina yngel heller som en del andra regnbågsfiskar.
Jag hade mina i ett eget 150 liters akvarium där dök det upp små yngel vid ytan varje dag som jag fångade upp och la för sej själv i annat akvarium, födde upp dom med nykläckt artemia och finfördelat torrfoder.
Thaifighter
Sonja skrev:En sån lindar du ihop själv av syntetgarn i någon lämplig färg som svart, brunt eller grönt kanske.
Ta en bok och linda en massa varv runt boken. Sen knyter du ihop trådarna i ena änden och klipper upp dom i andra så det blir sen en mopp. Överdelen kan du t ex fästa i en kork så kan moppen flyta runt i karet eller så sätter du fast den i en hörna i karet.