Kjell Fohrman skrev:Det enda negativa är väl det som du själv nämner - dvs att de färgar ut sent. Detta gör att det är mycket svårsålda i affärer, vilket i sin tur gör att efterfrågan på de yngel man kan dra fram är minimal.
Sonja skrev:Har du sett den här sidan?
http://members.optushome.com.au/chelmon/
Ett par lite större som jag sett i handel då och då är Melanotaenia boesemani och M.trifasciata. Har nog sett M.splendida och M.parva också... tror jag. I alla fall splendidan, det är jag säker på.
Sonja skrev:Jag är själv väldigt förtjust i Glossolepis. Dom tar väl nästan ett år på sig innan dom vuxit till sig så bra så dom är som snyggast i form och färg. Det är lite svårt att se skillnad på kön hos akvariehandlare närdom är små och bleka.
Jag kan inte komma på något negativt om dom egentligen. Dom är stora och snygga, hanarna visar upp sig för varandra, speciellt på mornarna. Då växlar dom färg väldigt fort mellan ljust orange-röd-mörkröd-brunröd med lite guldglänsande partier på sidorna. Om man har akvariet så att det kommer in tidig morgonsol är regnbågarna som allra snyggast då dom virvlar runt som ädelstenar i solstrålarna.
Jag har inte så många, bara två hanar och en hona i ett 160-liters med Corys. Du kan ha fler i ditt större kar, kanske en grupp på 6-10 st eller så. det beror väl lite på om du ska ha dom tillsammans med andra fiskar.
Jag har haft Melanotaenia praecox också tillsammans med Glossona. Jag satte ner lekmoppar och fick mycket yngel en period. Men dom är mycket mer känsliga än Glossona och har sakta tynat bort en efter en.
Det finns ju många andra sorter också.
Sonja skrev:Nej jag har inte erfarenhet av boesemani själv, men jag tror att det kan vara praecox som kallas blå regnbåge, eller i alla fall neonregnbåge. Ska du beställa något får du kolla upp de latinska namnen ordentligt så du får rätt.
Sonja skrev:Jag är själv väldigt förtjust i Glossolepis. Dom tar väl nästan ett år på sig innan dom vuxit till sig så bra så dom är som snyggast i form och färg. Det är lite svårt att se skillnad på kön hos akvariehandlare närdom är små och bleka.
Jag kan inte komma på något negativt om dom egentligen. Dom är stora och snygga, hanarna visar upp sig för varandra, speciellt på mornarna. Då växlar dom färg väldigt fort mellan ljust orange-röd-mörkröd-brunröd med lite guldglänsande partier på sidorna. Om man har akvariet så att det kommer in tidig morgonsol är regnbågarna som allra snyggast då dom virvlar runt som ädelstenar i solstrålarna.
Jag har inte så många, bara två hanar och en hona i ett 160-liters med Corys. Du kan ha fler i ditt större kar, kanske en grupp på 6-10 st eller så. det beror väl lite på om du ska ha dom tillsammans med andra fiskar.
Jag har haft Melanotaenia praecox också tillsammans med Glossona. Jag satte ner lekmoppar och fick mycket yngel en period. Men dom är mycket mer känsliga än Glossona och har sakta tynat bort en efter en.
Det finns ju många andra sorter också.
Sonja skrev:Ja f-n, det blev lite fel med den ;) jag ska byta layout helt, har använt ett gratisprogram som heter Porta, men byter till Xodagalleri, tror jag det heter. Jag fick strul då det skulle upp i databasen, var tvungen att ta bort det gamla först. Det gamla ligger sparat "ifallatt", men jag tror inte det ska ta så lång tid innan det nya rullar så det får bli lite uppehåll.
Sonja skrev:Här är min lilla Glossogrupp. Två hanar och en hona. Den största hanen, som jag råkade få med i form av rom med växter, han är lite svårt att mäta men ca 10-12 cm totalt och 2-3 år gammal. Det är givetvis han som gömde huvudet bakom kompisen ;)
Den olivguldfärgade "sillen" uppe till höger är honan.
Klicka gärna upp bilden större.
Sonja skrev:Ja jag tror att Glossona är bland de största. Vad är det för guramis du har?
Jag har jättesvårt att komma med råd om hur många du ska ha. Mina tre är alltid tillsammans i alla fall. Har dom i ett lite för litet kar, 160 liters, men dom är mer eller mindre ensamma om simutrymmet upptill. Det finns lite Corys på botten.
Ja när jag byter vatten gör jag det med slang kopplad till duschurtaget och tempererar direkt, fast alltid några grader svalare. Sätter på en bit filtermatta på slangänden så att när jag tömmer ur så fastnar ingen fisk och när jag fyller på så flyttar sig inte sanden så mycket (har blästersand i det karet). Det funkar bra för Glossona i alla fall. Möjligt att de blå neonregnbågarna, praecox, inte gillade det. Dom försvann sakta en efter en under några års tid och nu finns bara en stackare kvar.
Sonja skrev:Ja jag tror att Glossona är bland de största. Vad är det för guramis du har?
Jag har jättesvårt att komma med råd om hur många du ska ha. Mina tre är alltid tillsammans i alla fall. Har dom i ett lite för litet kar, 160 liters, men dom är mer eller mindre ensamma om simutrymmet upptill. Det finns lite Corys på botten.
Ja när jag byter vatten gör jag det med slang kopplad till duschurtaget och tempererar direkt, fast alltid några grader svalare. Sätter på en bit filtermatta på slangänden så att när jag tömmer ur så fastnar ingen fisk och när jag fyller på så flyttar sig inte sanden så mycket (har blästersand i det karet). Det funkar bra för Glossona i alla fall. Möjligt att de blå neonregnbågarna, praecox, inte gillade det. Dom försvann sakta en efter en under några års tid och nu finns bara en stackare kvar.
Sonja skrev:Mmm... är inte säker på hur det funkar om man inte är guldis. Kolla om du går in på "gå till avancerat" i stället för "snabbsvar". Om du scrollar ner, finns det någon ruta där du kan hantera bifogade filer?
rolnor skrev:Jag har 3guld, 2dvärg och 1blågurami. Hur gör man för att få in en bild? (Ursäkta denna "idiotfråga", men jag hittar ingen insert image ikon, kan det vara så att jag inte får bifoga någon bild, att jag är för "färsk"??):confused::)
Kjell Fohrman skrev:Bara Goldmedlemmar kan lägga upp foton
Inka skrev:Hej!
Jag har regnbågsfiskar av arterna Glossolepis incisus, M. lacustris, M. boesemani och M. herbertaxelrodi. Måste säga att dessa fiskar är lite av en favorit... De har inte verkat känsliga och väldigt få har dött. Endast en boesemani och en glosso. Ja, om man inte räknar med den gången doppvärmaren gick sönder och i princip alla regnbågar låg döda. Det var bara glossona som tålde en temphöjning till 36 grader...
Jag skulle definitivt inte kunna peka ut en särskild art som jag gillar mest. Tycker att min blandning av lacustris, glosso och boesemani är helt underbar. Herbertaxelrodin har jag bara en av, den var den enda av släktet Melanotaenia som överlevde, trots att den var alldeles blek och virvlade runt helt slapp när jag lyckades kyla ner vattnet igen. Sen var det inte så lätt att få tag i den arten igen, men han verkar trivas med de andra ändå.
Jag upplever att det är lite olika vilka regnbågar man kan få tag i för tillfället. Vissa perioder är det jättelätt att få tag i vissa och efter ett tag går det inte alls.
Jag tycker att du har gjort ett jättebra val som vill ha regnbågar! Det är underbara fiskar som är intressanta att titta på!