Melanotaenia boesemani

#1 - 29 maj 2009 15:13
hej är det någon som har lite erfarenheter av [COLOR=#810081]Melanotaenia boesemani[/COLOR] :confused:
#2 - 29 maj 2009 18:51
bettaman skrev:
hej är det någon som har lite erfarenheter av [COLOR=#810081]Melanotaenia boesemani[/COLOR] :confused:

Ja, någon speciell fråga? :)
#3 - 29 maj 2009 19:30
Tja, inte mer erfarenhet än av de 10 ungdjuren jag köpte för nå´n månad se´n. Skulle också vilja höra lite egna erfarenheter :)
#4 - 4 juni 2009 19:39
jag tycker att de är väldigt fredliga NÄR de har slagits om viilken rang de ska vara i
#5 - 8 juni 2009 18:49
bettaman skrev:
jag tycker att de är väldigt fredliga NÄR de har slagits om viilken rang de ska vara i

:D jag tycker mina sköter sig bra. De visar mest upp sig för varandra (jag tror de behöver en hona ;))
#6 - 15 juni 2009 12:05
hur gör man när man ska odla dom(någon speciel inredning) ???
#7 - 15 juni 2009 12:07
hur många honor ska man ha ???
#8 - 15 juni 2009 14:28
Mina samsas bra, förutom en och annan uppvisning med utspända fenor, men det är ju lite tjusningen. Är osäker på könsfördelningen, vet inte om jag lyckades få lagom hanar och honor. Men man ska nog ha fler honor än hanar.
#9 - 16 juni 2009 06:40
Jag har haft problem med att hitta honor. Tyvärr sållas många bort pga de har "för dålig" färg jämfört med hanarna. I ett lekakvarium bör man ha två hanar och sätta dit en hona. Tänk på att de gärna äter allt inkl. sina yngel så ta bort de vuxna om och när de är klara :-)

(vet någon var man kan hitta honor till salu så hojta gärna till)
Bilagor:
#10 - 16 juni 2009 08:05
Jag har ett gäng boesemani och har fått yngel "av misstag" när jag flyttat växter och en rot till ett annat akvarium, och nu simmar 13 st ungdomar med sina föräldrar. Tydligen har det även kommit med ägg på en växt som en kompis fick för ett tag sen, för hon har okända yngel i sin burk nu....
#11 - 17 juni 2009 13:19
okej. så de ä lättförökta då =P
#12 - 18 juni 2009 13:48
miaz skrev:
Jag har ett gäng boesemani och har fått yngel "av misstag" när jag flyttat växter och en rot till ett annat akvarium, och nu simmar 13 st ungdomar med sina föräldrar. Tydligen har det även kommit med ägg på en växt som en kompis fick för ett tag sen, för hon har okända yngel i sin burk nu....

Precis samma sak har hänt för mig när jag flyttat växter.

Jag har dock aldrig sett rom eller yngel i stora karet, men när växter flyttades till ett annat kar så dök det plötsligt upp ca 20-30 yngel.

Könsfördelningen på de vuxna djuren är 5+5.
#13 - 18 juni 2009 13:58
Ungefär vid vilken storlek är de könsmogna? Har ju en del växter som växer uppe vid ytan. Kanske skulle flytta några plantor till ett annat akvarium, men de kanske inte är könsmogna än.
#14 - 24 juni 2009 13:09
Jag har ingen aning om när dom blir könsmogna, men när man tydligt ser skillnad i färgteckningen mellan honor och hanar så ska dom väl iaf hunnit blivit det tycker man.
#15 - 24 juni 2009 13:51
Jag är osäker, men tycker det ser ut som om jag har fått flest hanar. Men tror inte att honorna var bortsållade i affären, för de var i stort sett lika färglösa allihop när jag köpte dem, silver på framkroppen med en svag orange ton på bakkroppen. Nu har flera hanar börjat färga ut dock, med t.ex det breda mörka tvärbandet på mitten av kroppen, men de är långt ifrån fullvuxna.

Annons