Mega sniglar

#1 - 20 mars 2010 10:52
Såg häromdagen när aja var i djuraffären at de finns sånna där stora sniglar.
Funderar på om man ska skaffa sånna, måste man ha flera eller räcker de med en.
Hört att de städar upp en hel del, vilket ju e bra, men hur mycket skitar den ner.(har man inkomster har man väl utgifter).
Även hört att praktbotior äter sniglar (sånna där små) gäller de även stora sniglar. Jag har inga botior nu men har tänkt skaffa senare, är de en dum ide med mega sniglar och botior tillsammans ?

Även hört att om snigeln dör så måste man ta bort den genast annars ruttnar den och pestar ner akvariet. Hur mycket stämmer detta?
Och hur ser man om snigeln är död (de brukar väl inte vara speciellt rörliga.)
Tar sig snigeln ut ur skalet innan den dör eller någon gång ?
#2 - 20 mars 2010 14:02
Nä snigeln tar sig bara ur skalet då den ska iväg o handla mjölk ; )

Det jag kan bidra med som svar på din fråga är att det stämmer mycket väl att de stinker....apskaft, när de dör.
Jag fann en av mina död under dagen och den hade levat på morgonen. Likväl stank den som om den legat o ruttnat en längre tid.
#3 - 20 mars 2010 14:38
säkert äppelsnäckor du menar, ja de är suveräna städare och Nej jag skulle inte ha praktbotia ihop med snäckor då de blir mat-vet av egen erfarenhet. har du 2 snäckor kan de bli många om du har tur och ha en av varje kön vilket krävs, äggen är lätta att ta bort om man ej vill ha fler,de sitter alltid ovanför vattnet, snäckan behöver en liten luftspalt dels för att lägga ägg men även för de hämtar luft. Här en bra sida om just dessa www.applesnail.net de är fullt rörliga,mina är igång jättemycket och väldigt snabbt rör dom sig
#4 - 20 mars 2010 15:05
Men de äter väl inte alger, Äppelsnäckorna?

Har för mig att de lever av överblivna matrester och annat skräp som fiskarna lämnar efter sig.
#5 - 20 mars 2010 15:15
perfetto skrev:
Men de äter väl inte alger, Äppelsnäckorna?

Har för mig att de lever av överblivna matrester och annat skräp som fiskarna lämnar efter sig.

de äter alger(har inga alger alls sen jag skaffade snäckor)matrester mm men åxo broccoli som är bra för skalet- läs sidan jag hänvisade till:)
#6 - 20 mars 2010 15:30
doppingen skrev:
de äter alger(har inga alger alls sen jag skaffade snäckor)matrester mm men åxo broccoli som är bra för skalet- läs sidan jag hänvisade till:)

- Vad för alger har du haft som de ätit? (tofsalger, penselalger, brunalger, grönalger)
#7 - 20 mars 2010 15:54
gröna alger på rutorna och växterna, ja det mesta det är nu rent och fint i karen:)
#8 - 21 mars 2010 14:24
praktbotior kan ju bli rejält stora, så större praktbotior kan säkerligen försöka ge sig på snäckorna. Dock mindre botior brukar gå bra ihop med större äppelsnäckor.
#9 - 21 mars 2010 20:55
Ja det finns andra sorters botior som är mindre som kanske inte tar snäckor- men praktbotian skulle jag inte ha då även de blir stora och kräver stora kar så tar de snäckor även då de är små(praktbotian alltså)vet av egen erfarenhet:)men du menade kanske de andra sorterna?
#10 - 21 mars 2010 21:06
Av egen erfarenhet vet jag oxå att praktbotian växer explosionsartat om den får smörja kråset på en bunt äppelsnäckor..

Annons