Medicin som innehåller Piperazin?

#1 - 15 november 2009 08:13
Hej, behöver få tag i en antiparasit medicin som innehåller Piperazin. Är det någon som vet vilken det gäller som man lätt kan få tag i Sverige? Har en otäck Parasit på mina Fengäddor och Sterazin verkar inte bita på dom...

MVH
/Jens
#2 - 15 november 2009 08:46
Piperazin finns i avlusning o avmaskningsmedel Är problemet mask elller parasiter?
#3 - 15 november 2009 09:06
Det är en "parasit" som heter Macrogyrodactylus polypteri. Ser ut som en liten igel. Jag har använt Sterazin nu i sex dagar och de har bara blivit flera. Den rekommendation jag har fått är att använda ett medel som innehåller Piperazin. Alternativt ett bad av Potassium Parmangate men det lät lite väl avancerat då jag inte vet exakt dosering... Känner du till någon sådan medicin (med Piperazin) och var man kan få tag på den?

MVH
/Jens
#4 - 15 november 2009 09:45
Det är jag som är ute och cyklar, det var inte alls Piperazin som gällde, det var vad min nuvarande medicin innehöll. Behöver Flubenazoleller något som innehåller Praziquantel.
#5 - 15 november 2009 10:37
PP är kaliumpermanganat. Praziquantel är den verksamma substansen i Droncit som du köper på apoteket.
Här har du doseringarna. http://ndss.se/discusfish/index.php/sjukdomar/mediciner-att-koepa-pa-apotek.html

Seras nya preparat Tremazol innehåller också Praziquantel.
#6 - 17 november 2009 22:34
Letade efter Tremazol men den lokala affären hade bara de "vanliga" preparaten :/. Dock hittade jag avmaskningsmedlet Flubenol på apoteket och är nu igång med en kur. Håller tummarna för att det ska fungera. Stort tack för all hjälp

MVH
/Jens
#7 - 17 november 2009 22:44
Zybeer skrev:
Letade efter Tremazol men den lokala affären hade bara de "vanliga" preparaten :/. Dock hittade jag avmaskningsmedlet Flubenol på apoteket och är nu igång med en kur. Håller tummarna för att det ska fungera. Stort tack för all hjälp

MVH

/Jens

Flubenol är kasst då det är mycket svårlösligt i vatten Det måste lösas i DSMO eller aceton för det skall funka. Även om du fixar det så är det lång behandlingstid.

Annons