Medicenering...

#1 - 12 februari 2007 15:33
Hejsan

Jag är en nybörajare o mina stackars fiskar har blivit sjuka:( ... Dom har fått vita pricksjukan :( .... Jag har varit o köpt medicin men fattar inte riktigt hur jag ska göra[:o] .... Så kan inte någon hjälpa mej o berätta hur jag ska göra men lätta ord så tom jag fattar......
#2 - 12 februari 2007 16:18
Berätta vilken medicin du köpt först. Vad står det för namn på den, och vad står det i instruktionerna?
#3 - 12 februari 2007 16:36
fau
na
mar-P

står de på den o den är mot vita pricksjukan och andra efterföljande infektioner
#4 - 12 februari 2007 16:56
FaunaMor? Den har jag använt själv, och det är lite krångligt men går ;)
Har du räknat ut vilken dosering du ska ha?

- Börja med ett vattenbyte. Det står att du ska ta ur filtret men jag lät det vara kvar eftersom vitaprick är himla smittsamt - tänk om parasiterna är i filtret???!! Höj gärna tempen några grader - jag lät den vara på 29. Vitaprickparasiten gillar inte hög temp!

- Ha i de antal droppar du ska enligt anvisningarna.
Släck belysning..behandla i mörker. Mata inte.

Det var dag ett!

- Dagen efter har du i samma antal droppar igen. Det är det enda du gör. Mata inte.

Det var dag 2!
----------------------
Sen gör du uppehåll med dropparna i 4 dagar. Mata sparsamt - du har inga nedbrytningsbakterier kvar eftersom medicinen slår ut dem..risk för nitrit!
Nu kan du tända belysningen också.
--------------------------
Dag 7 - Har du i droppar igen, samma antal som förut. Låt bli att mata.
Denna dos är för att få väck alla eventuella överlevande parasiter - de kan överleva flera dygn..

Dag 8 gör du vattenbyte - behandling avslutad. Du kan filtrera med aktivt kol i något dygn för att binda & få bort eventuella medicinrester.

Köp gärna på dig nyttobakterier eftersom du efter avslutad medicinering i princip har ett nystartat akvarium med alla dess risker och inga nyttobakterier kvar. M.a.o vakta vattenvärden och nitrit!

Lycka till! :)
#5 - 12 februari 2007 17:01
tack.... men jag har ingen flaska jag har en påse som jag ska ha i vattnet..... ja de har jag ska ha i 1 påse för de står att jag ska bruka en påse på 50 liter o jag har bara 54 liter så då måste de väl räcka me 1 påse???
#6 - 12 februari 2007 17:12
Påse? Undrar då om det är samma medicin? FaunaMor är på flaska...
Följde det inte med någon bruksanvisning?? Om det inte är samma medicin som jag använt kan du bortse från mina tidigare instruktioner [:o]
#7 - 12 februari 2007 17:37
okey.... tack ändå.... får försöka ha en trevlig dag
#8 - 12 februari 2007 18:29
Healena skrev:
Börja med ett vattenbyte. Vitaprickparasiten gillar inte hög temp!

:)

Vitaprickparasiten gillar varmt vatten som gör att parasiten utvecklas snabbare.
#9 - 12 februari 2007 18:31
FaunaMor finns i påsar också det har jag sett i affärer. Står det inget alls på påsen?
#10 - 12 februari 2007 18:35
förstår inte riktigt vad du menar nu....?????

Annons