Medecinering av yttre parasiter

#1 - 21 december 2006 18:36
Var och frågade om råd hos en akvarist idag, och fick tipset att köpa ett medel mot yttre parasiter då det dörr en del fisk på sista tiden. Han sa att allt står på burken hur man ska göra...
men nu har det uppstått ett par frågor.
Det står att man ska: 'Remove Carbon from Filter during use'. Vad menar dom med det?
Och så tycker dom att man ska ta ur snäckor och skaldjur ur karet. Men hur länge?? När kan jag ha i dom igen??

Och ska jag blanda pulvret i en hink med vatten o sen hälla i det, eller är det bara att ha i pulvret direkt i karet... är det inte risk att fiskarna försöker äta opp det då? Eller är det det som är meningen?? :confused:

Står nämligen inget om HUR man har i det i karet.
#2 - 21 december 2006 19:02
Inte ha kol i filtret.
Vilket medel är det?
#3 - 21 december 2006 19:10
Men hur vet jag om jag har kol? Har ett Fluval filter, visste inte att det fanns kol i över huvud taget, och hur tar man då bort det?

Parasite Guard, clears external parasites.
Tror märket kan vara 'Jungle'?
#4 - 21 december 2006 19:24
Kol är väl inget som automatiskt hänger med ett filter - utan något man tillsätter :confused:

Kol binder medicinen. Ofta filtrerar man med aktivt kol EFTER medicinering
- just för att få bort medicinrester ur akvarievattnet.
Vinter skrev:
Och så tycker dom att man ska ta ur snäckor och skaldjur ur karet. Men hur länge?? När kan jag ha i dom igen??.

Efter avslutad medicinkur (och ev. kolfiltrering).
De är nog troligtvis känsliga för någon substans i medicinen.
#5 - 21 december 2006 19:25
Om du inte stoppat aktivt kol i filtret så finns där inget. Man kan använda aktivt kol för att till exempel filtrera bort gifter eller mediciner (eller finkel...). Läs mer här.
Snäckor & skaldjur bör vara någon annanstans tills du genom vattenbyte fått bort (det mesta av) medicinen.
Jag brukar hälla pulvret rakt ner i akvariet, men är du orolig är det klart att du kan blanda ut det med vatten i ett litermått, en hink eller något liknande.
#6 - 21 december 2006 19:28
När kan jag börja göra vatten byten för att få bort medlet då? En timme, en dag, en vecka?
#7 - 21 december 2006 19:29
Vinter skrev:
När kan jag börja göra vatten byten för att få bort medlet då? En timme, en dag, en vecka?

Jamen DET måste väl stå i instruktionerna?? :confused:
#8 - 21 december 2006 19:33
Healena skrev:
Jamen DET måste väl stå i instruktionerna?? :confused:

Ne...:(
#9 - 21 december 2006 19:53
Så här skriver Jungle:
Details: Wait six days between treatments. Remove activated carbon and change 25% of the water before each treatment. Maintain strong aeration during treatment. Remove snails and crustaceans. Use half strength on Silver Dollars, Discus, Piranhas and other members of the Characidea family.

Jag tolkar detta som att man ska hålla på tills man blivit av med parasiterna - det kan räcka med en behandling på sex dagar, men fler kan krävas. När behandlingen är klar gör du några större vattenbyten för att få bort medicinen. Sedan kan snäckorna återvända.
Men någon med större erfarenhet av fiskmedicinering kanske kan ge bättre och tydligare råd?
#10 - 21 december 2006 20:52
Hmm, kan stämma. Men då har jag ett problem eftersom han i affären endast gissade vad som kunde vara fel. Det ända jag sett är en vit fläck på en otocinclus. Såg den för ett par dagar sen och sen dess har den blivit mindre och mindre. Så jag ser inte att dom är sjuka, vet inte ens om dom är det. Men jag blev rådd att göra detta för det var mest sannolikt eftersom jag ändå sett fläckar på en fisk.
#11 - 22 december 2006 06:41
Har du såpass "lite" besvär skulle jag nog avvakta HELT med medicineringen!
Kör igång om det blir värre - d.v.s om FLER uppvisar symptom.
#12 - 22 december 2006 09:49
too late.
Hade i det igår. Men jag låter det vara i några dagar sen börjar jag byta vatten.
Har ju inget att förlora på det egentilgen. Kan ju knappast bli mycke värre.

Idag ser fjärilsciklid honan lite konstig ut, hennes svarta fläckar sitter liksom på fel ställen... eller nåt konstigt är det iaf. Och så är hon mer grå svart än gul grå som hon egentligen är.
Tror även det hänger rom under henne... vilket är skumt.
#13 - 30 december 2006 19:49
Kan jag ha i växtnäring när jag har medlet i?
#14 - 30 december 2006 20:23
Vinter! Vilken akvarieaffär var du och köpte medlet i?
#15 - 30 december 2006 20:39
Nämen någon mer från Norrköping....inte för att jag letat...
Både medlet och näringen är från akvarievalvet.
#16 - 30 december 2006 20:44
OK! Han är kunnig så han vet vad som skall göras!
När du medicinerar så tycker jag du inte skall hälla i någon växtnäring, samt även vara försiktig med matning!
#17 - 30 december 2006 20:50
ja du jag matar knappt alls, ingen som vill ha. Fjärilshonan mår dåligt och står på botten och är blek, den nyinköpta hanen vill inte komma upp o äta, guppy hanen mår dåligt och resten är algätare eller bottenrensare....suck...alla dör för mig.

Jo han är hur bra som helst, bättre än vissa andra i stan iaf...
#18 - 30 december 2006 20:59
Jag var hos honom i går och köpte D-50 Plus till mina Diskusar! Han är den enda häromkring som har det fodret!
#19 - 31 december 2006 08:33
Ska dit i veckan o köpa fisk...igen... och förhoppningsvis har han några kvar. Han gått o tittat på dom flera gånger nu men nu har jag bestämt mig. Och dom har jag inte sett nån annan stans.

Vet du vart det finns räkor i Norrköping?
Var på Aquarium Africa butiken o dom hade Amano och skulle få in fler sorter när nyår och alla lediga dagar är över. Men vet du når met ställe?
#20 - 31 december 2006 09:25
Köp ingen fisk under tiden du medicinerar!!!
Norrköpings Akvarium på Butgatan brukar ha räkor! Jag vet inte vilka sorter då räkor inte tillhör mina favoriter!
#21 - 31 december 2006 13:19
Jasså? var inne på valvet för lite sen o köpte fisk. Han sa att det gick bra... då mådde iofs fisken bättre...
Men du har nog rätt, även om man kan ha i nu så är det bäst o säkrast att vänta.

Jo jag köpte körsbärs räkor på Norrköpings akvarier för nån vecka sen, men Tonny sa att dom sällan tar in för dom har ingen stans att göra av dom.
Men jag kikar väl in där då o då.
Försöker flirta med nån över nätet också, så vi får se.
#22 - 31 december 2006 15:47
eftersom du inte har en aning om vad problemet är så tar man en stor risk när man medecinerar på måfå eftersom det är ytterligare påfrestning på vattenkvaliten och fisken... visar dem inga synliga symptom skulle jag öka vattenkvaliten genom dagliga mindre vattenbyten, låta filtret vara ifred, tillsätta nitrivec och aquatan och även se över hur fiskarna verkar trivas med varandra.... OCH givetvis kolla vattenvärdena!
#23 - 31 december 2006 18:36
Har kollat vattenvärdena, inget fel där. Men möjligt att jag har för högt pH för att fjärilarna ska trivas ordentligt. Men det förklarar inte guppyna och otocinlusarna som dött.
Är nybörjare vad det gäller akvarier, så då litade jag ju så klart på rådet jag fick att medecinera mot yttre parasiter. Visste inte heller vad medecinen gör med vattenkvaliten. Men man lär sig, tråkigt att man ska lära sig den hårda vägen dock.

Annons