Med vad ersätta ancistrus?

#1 - 29 januari 2009 16:51
Mina ancistrus har varit riktigt aggressiva bovar när det gäller att äta kakadua-ägg, därför har du nu fått åka tillbaka till butiken.

Ancistrus har dock varit de som tagit hand om algerna i mitt kar. Mitt försök till att ersätta dem (hade 2 ancistrus) består i 4 st otocinclus affinis och 3 st körsbärsräkor. Förhoppningen är att räkorna så sakteliga ska bli fler, får e hur det går.

Kan dessa göra samma algätarjobb som mina ancistrus gjorde, eller behöver jag fler av någon sort?

Hur är siamesisk algätare, äter dom andra fiskars rom?

Edit: Mitt akvarium är på 180 liter.
#2 - 29 januari 2009 17:01
Jag vet inte hur många av räkor eller octocinclus ska ha för att dom ska göra ancistrus jobb.
MEN det jag vet är att siamesiska algätare tyvärr mer än gärna äter ägg och även yngel. :(
Det är skit tråkigt eftersom dom är så finna när dom är i stim.:)
#3 - 29 januari 2009 17:19
Term skrev:
Mina ancistrus har varit riktigt aggressiva bovar när det gäller att äta kakadua-ägg, därför har du nu fått åka tillbaka till butiken.

Ancistrus har dock varit de som tagit hand om algerna i mitt kar. Mitt försök till att ersätta dem (hade 2 ancistrus) består i 4 st otocinclus affinis och 3 st körsbärsräkor. Förhoppningen är att räkorna så sakteliga ska bli fler, får e hur det går.

Kan dessa göra samma algätarjobb som mina ancistrus gjorde, eller behöver jag fler av någon sort?

Hur är siamesisk algätare, äter dom andra fiskars rom?

Edit: Mitt akvarium är på 180 liter.

ancistrus är riktigt duktiga på alger men jag tror nog att 2-3 st mer ottosar skulle gjort susen. körsbärsräkor äter inte mycker alger alls. amonoräkan är nog den enda räkan jag vet som är duktig på alger.
#4 - 29 januari 2009 17:48
Aj fan är ancistrusarna romtjuvvar? Inte bra..
#5 - 29 januari 2009 18:24
Bowman skrev:
Aj fan är ancistrusarna romtjuvvar? Inte bra..

har sett i några trådar att de brukar äta rommen/ynglen.
#6 - 30 januari 2009 04:41
macke_fisk skrev:
har sett i några trådar att de brukar äta rommen/ynglen.

Ja det stämmer, dom rackarna jag har med mina Blå Ciklider är ena riktiga tjuvar.
Dom brukar dock inte ta äggen eftersom dom är hårt bevakade.
Men ett par yngel brukar slinka ner. :p
#7 - 30 januari 2009 04:51
Äpplesnäckor är bra på att äta alger, om dom får arbeta ostört,
så det går inte ha dom med elaka fiskar
#8 - 30 januari 2009 08:20
ivanelvis skrev:
Äpplesnäckor är bra på att äta alger, om dom får arbeta ostört,

så det går inte ha dom med elaka fiskar

Men äppelsnäckor äter åxo rom om de kommer åt å de stora är inte så lätta att buffa undan

Annons