Med goda saker följer boendeproblem

#1 - 24 februari 2007 17:22
Måste säga att jag är nöjd. Har nu definitivt fått igång lite lek (för andra gången) på mina thomasiciklider. Det är ju inte så svårt då arten är lättlekt, men ändå. Tog ett tag att inse vad som krävdes bara...

Köpte bara ett par först, men fick en känsla av att de själva inte gillat det ofrivilliga partnervalet. Två månader sedan köpte jag en hona till och gav genom detta hanen ett andra alternativ. Detta funkade klockrent och hanen mörknade och färgade ut så mycket jag trodde det var ngt fel!

Nu efter andra romläggningen (det sägs att de misslyckas med sina första försök) så har jag börjat tänka på om det är så schysst att den ensamma honan bor kvar. Jag menar de andra har ju revir och eftersom akvariet är 100l och nästet är i mitten så får hon ju inte tillåtelse att röra sig särskilt fritt.

Kommer thomasisarna klara att föda upp kullen denna gång? Har ni ngt förslag på honans problem?, någon som har utrymme för en thomasiflicka för en billig peng?

Ha det,

Tomas
#2 - 28 februari 2007 00:25
kom igen nu

För de som bryr sig, då jag får lite dåligt med svar här...

Andra försöket gick också åt skogen. Rommen uppätna av mamman den andra dagen. Men som sagt, detta var ju bara andra försöket. På det tredje försöket skall det lyckas! :D

Men ni ciklidägare! (Och det behöver inte bara vara dem som har just den sort jag har.) Vad har ni för erfarenheter angående det det tredje hjulet, eller var det femte? Bör honan som nu är övertalig vara där för att hetsa på parhonans leklust, eller bör hon tas bort från akvariet då hon kanske stör mer än hon gör nytta? Vill ju inte förstöra att de trots allt leker då och då i nuläget.

Det har ju tex berättats att hancikliderna av min art är lite otrogna istället för att hjälpa honan med yngel och romvård ifall honor simmar förbi i akvariet. Inte i naturen alltså och egentligen vill man ju främja det naturliga beteendet.
#3 - 29 mars 2007 14:46
bra att du e nöjd med zoopet

Annons