med all risk för att verka dum..

#1 - 1 februari 2004 18:17
men jag ställer denna frågan ändå, kan man ha alldeles för mycket växter i ett akvarium?

[:-7]
#2 - 1 februari 2004 18:26
inte för att jag är någon expert men jag tycker att det sunda förnuftet borde råda.

För mycket växter är ju objektivt. du skulle säkert kunna fylla ett akvarium med växter så att nästan inte fiskar skulle rymmas.

Men som med allt annat, lagom är bäst.
#3 - 1 februari 2004 19:42
En del fiskar gillar mycket växter som de kan gömma sig i, andra vill ha stora öppna ytor som de kan simma på. Så det beror på vad man har för fiskar om det är för mycket eller för litet växter. Det bästa är alltid att anpassa efter hur de fiskar man har vill ha det. Sedan är ju en annan sida av saken att man själv kan tycka att det ser helt igenväxt och fult ut om det är väldigt mycket växter. Och det kan se kalt och tomt ut med för lite växter...
#4 - 1 februari 2004 20:14
Fjärilsciklider m.m gillar när det är mycket växter.
Om du har stora ciklider ska du nog undvika mycket växter.
#5 - 1 februari 2004 21:54
Mycket växter, mycket ljus och väldigt lite fisk KAN ge problem med blågröna alger. Men normalt så är det inga problem att ha mycket växter.
#6 - 2 februari 2004 05:58
Jag tror de flesta arter älskar att det är mycket växter så länge det finns någon liten länga att raca på och att det kommer ner ljus. Har själv gott om växter.

Lycka till!!!
#7 - 2 februari 2004 10:49
Ursprungligen skickat av dgqlof

Mycket växter, mycket ljus och väldigt lite fisk KAN ge problem med blågröna alger. Men normalt så är det inga problem att ha mycket växter.

Löser man lätt genom kaliumnitrat tillsats.

Annars så kan jag se ett kar där växterna inte får rätt förutsättningar som ett problem. Om växterna inte växer så ruttnar dom. När växter ruttnar så bildas nitrit-nitrat. Om man då har väldigt mycket växter så är det inte bra. Altså kan man ha för mycket växter om dom inte växer.
MVH
Magnus
#8 - 2 februari 2004 11:38
Hej erika.
Tycker inte du fått nåt bra svar så jag skall försöka =).
Ja jag tror att du kan ha för mycket växter i ett akvarium. När växterna inte är blöta längre tex men jag tror väl inte att det var så mycket växter du menade. Jag tror inte att det är några problem att täcka botten med växter, då är det nog helt ok men så fort du får i flytväxter i det akvariumet så blir det juh för mycket eftersom växterna på botten får juh inget ljus då.
Med andra ord så kan man nog säga att när växterna börjar dö för dig så har du nog lite för mycket.
#9 - 2 februari 2004 11:58
Linus: var det svaret bättre än mitt ;)
MCH
magnus
#10 - 2 februari 2004 12:24
Oj. trampa på en öm tå=).
Näe det vet jag inte om det var men vi skrev våra svar på samma gång så jag han inte läsa ditt före jag skrev mitt.
Föresten, du har inte lust att sparka igång ICQn??
#11 - 2 februari 2004 15:36
tack för alla svar, var bara mest nyfiken..

Annons