Kul text den med traktorn. Haha. Lite så är det ju faktiskt. ;)
Det är lite svårt att se på bilden men har du tillräckligt med grus för att kunna plantera växter sen?
Ang inredningen så har jag inte mycket att säga. Jag själv kan inte torrmöblera med inredning utan växter. Eller jag är dålig på det. Är det mina egna så kan jag ju iofs även se växterna framför mig men det är svårt i någon annans kar. Så jag har inget att tillägga där. Det ena jag tänkte på var ang den spetsiga. Nu kanske du har mossa på den etc men annars hade jag nog lutat den mot bakgrunden. Men det är jag det. :)
Såg att HWH hann svara på sin fråga om malar långt före mig. ;) och jag håller med henne. I mitt 450l har jag säg 10 grottor och 10-15 malar (orkar inte räkna :P). 3 ligger alltid i grottorna, verkligen alltid. 2 praktbotior bor i 2 grottor. En mal bor ibland i grotta, ibland inte. Resten är aldrig i grottorna utan föredrar naturliga gömslen. Så jag hade stoppat ner två grottor (går ju att få till snyggt) i säkerhets skull. Ifall du köper just en sådan som föredrar grottor. Sedan finns det en rekommendation på att man ska ha dubbelt så många grottor som malar. Dock gäller det mer kar utan naturliga gömslen. Men den är bra att ha i bakhuvudet. Annars kan det bli slagsmål.
I mitt 350l så är ungefär hälften av grottorna tomma där med.
Det där gruset... Första inredningsförsöket i 100L resulterade i massor av grus. Försök nr två så blev det lite tunt i framkant, svårt att peta ner växterna så de satte sig. Lite bättre i 54:an.
Nu hade jag till makens ogillande två hinkar m grus 1-2mm stående i garderoben, så i 180L ligger det nu ca 2 cm JBL bottengödning (enligt instruktion på den påsen). Sedan 2-ca 6 cm ljust grus (jodå, jag har funderat över det smarta i detta i efterhand, men inga hinkar kvar i garderoben) så att jag får en sluttning från bakkant till framkant. Ovanpå allt detta har jag då Biltemas blästersand modell aluminiumsilikat, eftersom jag har en tanke om mörk botten så att tetrorna skall trivas och färgas ut superduper. Det står ju överallt att tetrorna gillar mörk botten, men som mycket annat har jag ingen aning. Många kör ju ljus sand och det verkar funka.
Rent visuellt vill jag åt en blandning av dessa inspirationsbilder från Tropica.com
[ATTACH=CONFIG]71927[/ATTACH] layout 61 (180L) easy
och
[ATTACH=CONFIG]71928[/ATTACH] layout 48 (300L) easy
och
[ATTACH=CONFIG]71929[/ATTACH] layout 37 (140L) medium.
Kanske mest nr. 37.
"Spjutet" sitter ju ihop med resten av roten till höger och lutar jag spjutet mot bakgrunden åker andra delen in i framrutan. Jag vill ha lite fri yta där och fri yta bakom centerklumpen där fiskarna kan gömma sig. Jag har ganska små barn... Kan behövas bra ställen att gömma sig på :-p (Funderade ett tag på Nyckelhålsciklider, men gav upp det ganska snabbt med tanke på att de skall vara lite lättskrämda). Jag tycker det är intressant att du inte riktigt gillar spjutet, för jag gör verkligen det :-D Jag kan inte förklara varför, jag bara gillar det. Jag tycker att detta är urläckert, om det hade varit växter i också.
[ATTACH=CONFIG]71930[/ATTACH] från tfhmagazine.com
PMDD är beställt, Lottot är inlämnat så jag kan drömma om CO2, fram tills dess blir det Easycarbo.
Såg "ettfettbranamn"s film på malar som äter ur handen i "Drömmen om ett diskusakvarium". Underbara malar, tänk att jag skulle trilla dit på malar, jag som undrade hur tusan folk kunde ha ancistrusar. Jag är väldigt fäst vid mina ancistrus sp. Monet bor i 100L, Julia i 54L, hen ska få flytta ut när hen blir större.
Nu skall jag försöka få till en planeringsskiss över karet med vad som ska planteras var.