Med 100L + 54L, mkt nyfikenhet och ännu fler frågor-

#1 - 17 september 2014 10:28
Har precis tagit klivet in i akvarievärden och får väl presentera mig och mina "läroakvarier".

Jag heter Elin, har man, 2 barn och hund (som vi kallar vårt första barn). Sjukskriven student, men börjar hämta mig.

Har drömt länge och i perioder om en egen vattenvärld och nu har jag äntligen blivit med fiskar (och groda och räkor...).

Just nu är akvariet ett barnakvarium med den "vanliga" mixen neontetra, platy och pansarmalar. Jag är ny på det här och det har hänt ganska mycket i akvarievärlden sedan sist jag läste upp mig om skötsel och sånt. Dessutom finns det en otrolig mängd fiskar, pumpar, växter, mätprylar och akvarietyper att man blir alldeles snurrig.

Vissa saker har jag däremot hunnit lära mig:
1) Jag gillar rötter och SA.
2) Jag kan jättelite och får panik för småsaker.
3) Kosta Boda glas är jättebra att hålla nere rötter med. Se där, nu blir de använda
4) Det är svårt som f-n att håva fisk
5) Jag är jätteglad och nöjd för mina två små kar.
6) Det finns så otroligt snygga akvarier på det här forumet.

Så jag tänker lägga upp lite bilder på mina projekt, bara för att jag kan :-) Och posta små uppdateringar över alla inbillade katastrofer och riktiga glädjeämnen som den limniska världen ger. (Det måste bara bli mörkt först, så jag kan fota)
#2 - 17 september 2014 12:24
Hejsan Elin och välkommen hit :).

//Inger
#3 - 17 september 2014 15:39
Inger H skrev:
Hejsan Elin och välkommen hit :).

//Inger

Tack så mycket. Det är fantastiskt hur mycket kunskap det finns här, svampar åt mig så gott jag kan.
#4 - 17 september 2014 15:41

Detta är 54L. Det är väldigt torftigt nu, men det är ju ett yngelkar med lite växter från stora karet. Roten däremot har potential [emoji173]️
#5 - 17 september 2014 16:46

Bild på stora karet, plus något jag saknar bland alla fina bilder här. Akvariet med omgivning.
#6 - 17 september 2014 19:37
Nu kör jag dag två med Multicura i stora karet, det blir fint grönt och fiskarna verkar lite förvirrade att det inte var mat som trillade ner.

Idag har ytterligare frågor dykt upp. Framför allt frågan om mina små malar som bara är fyra nu. De bör ju vara minst 7. Vågar jag skaffa tre till eller skall jag vänta ett tag tills jag är helt säker på att allt är ok? De skulle absolut kunna gå med ynglen i sovrummet som karantän medan allt blir definitivt bra i stora burken. Det är ju dessutom "samma" vatten där som i stora burken.

Om man skall hålla på att plantera och greja i ett vattenfyllt kar, tar folk på sig a)vattentätt skynke eller b) badkläderna? Det blir ju blött överallt (jag gör säkert fel)

Har man barn kan man av flera skäl inte ha diskus. Fiskarna skulle nog dö av ren skrämsel.

Vad ÄR det där slemmiga som blir på rötterna när man lagt ner dem? Är det farligt? Jag borde kunna hitta vettiga rötter i skogen, eller?

Vad är bäst egentligen, begagnat eller nytt? Begagnat brukar ju ha lite mervärde i form av någon form av slimline- eller BTN-bakgrund, men det är ju omöjligt att veta hur föregående ägare skött sitt akvarium. Nytt kostar mer men är något fel går det att gå tillbaka till butiken. Dessutom är en bra butik ovärderlig i form av feedback och kunskap.

När det väl är dags att satsa, hur stort skall jag gå? Gillar så formen på Juwel Lido och nu finns det i 200L! Kanske bäst att välja Platsen först och karet sedan, tanken är ju att det skall vara minst 50 cm högt iaf så jag kan ha scalarer.

Vattenbyten i större kar blir väl mkt lättare med ngn annan metod än hävert och 10L-hink? Var tusan hittar jag info om sånt?

Sand. Vad tusan är Rådasand? Råda ligger väl i näreheten av Mölnlycke, inte kan halva Sveriges akvarister ha sand därifrån?

Har även insett att bostadens norrläge inte bara är negativt, det gör att vi har direktsol på ganska få ställen. Däremot blir det så otroligt varmt på sommaren, över 30 grader är inte ovanligt, hur gör jag för att akvariet inte skall bli för varmt?

Nej, nu får hjärnan vila lite och jag skall bara njuta av mina små firrar.
#7 - 17 september 2014 19:40
Just det! Knyta fast växter, borde inte det bli lättare med sånt elastiskt genomskinligt plastsnöre som barnen har när de gör halsband, man behöver inte knyta så hårt och det sitter ändå. Har ju ett lila elastiskt snöre till anubiasen. (Man tar vad man har)
#8 - 18 september 2014 19:14
Allt är bra hos både stora fiskar och yngel vad jag kan se och nitriten är obefintlig. Väldigt svårt att räkna ynglena även med så lite inredning som finns. Tror de är 10.

Har besökt den butik i staden som har störst utbud på Tropicas växter. Där växte ett ofantligt ha-begär. Har även sett en del videor på YouTube där de visar växter och show piece-akvarier. Jag gillar rötter, men så snyggt det kan bli med sten! "Behöver" nog ett nano att öva CO2 med.

Har lärt mig att det finns slang att koppla på kranen som inte bara kan spola ut vatten utan även suga upp! När drömakvariet är på G ingår definitivt en sådan i tillbehören. Adjö 10L-hink. Marina Aqua Vac 15 m, för självklart är akvariet så långt bort från badkaret som möjligt.

Det geléiga på roten/grenen försvinner om ett tag och behöver inte åtgärdas. (Men VAD är det, varför blir det så?)

Golvet håller för vilken tyngd som helst (nästan), så då är frågan bara hur stor burk jag vill ha. (Och hur jag skall få råd, ROFL). Det jag vet är att jag vill ha ett 50 cm högt (minst) kar. gillar den mer kubiska formen på Juwel Lido, men 120L är inte så mkt större än det jag har. Har kommit ett 200 nu, men känns som att jag alltid kommer vilja ha mer.

Min tanke om att försöka ha en strikt Venezuelabiotop har lagts ner. Istället har jag glidit över till Rio Orinoco som lagts ner till förmån för Rio Negro/Amazonas. Så går det när man är girig. Antalet valbara corydoras och scalarer ökade ofantligt, för diskus är inte min grej än, kanske aldrig blir det, men scalarer är ganska fina de med. Fattigmansdiskus?

Konstigt hur jag ändrar uppfattning om saker. Gillade inte alls ancistrus, nu vill jag nog ha en till. Scalarer var ruggiga yngelätare, nu ingår de i Drömburken. En vacker dag kanske jag bara vill ha munruvande ciklider?
#9 - 18 september 2014 20:17
Jomenvisst, där rök Lido 200L. Scalarer vill visst ha minst 225L...

Har iaf plockat eklöv som jag skal ge ett snabbkok och sedan lägga ner i stora burken.
#10 - 18 september 2014 21:30
ElinR skrev:
Jomenvisst, där rök Lido 200L. Scalarer vill visst ha minst 225L...

Har iaf plockat eklöv som jag skal ge ett snabbkok och sedan lägga ner i stora burken.

tror scalarer klarar av att vara i 200 liters , kommer knappast dö av 20 liter mindre , bara se till så akvariet har lite höjd de brukar dem tycka om .

som du sedan skriver så vill man alltid ha större än det man har hemma .. tänk på att 200 liters , 240 , 375 liters tar inte så mycket mer plats än varandra jag har 100 liters , 240 liters satte båda brevid varandra , några cm större åt varje sida , inte värst större skillnad , och 375 liters där mitt 240 liters står nu går lika bra dock får man tänka på vad man själv vill ha mest ^^ och hur många fiskar man själv nöjer sig med vissa tycker om 20 fiskar i ett akvarie , andra 100 :P men 240 liters juwel hade funkat fint till scalarer tror jag om du är inne på de måttet men tror att 200 hade gått med utan större problem

slemmet på rötterna kan du undvika ifall du kokar rötterna innan du lägger ner dem , eller själv tar upp slemmet när du ser det (Så gjorde jag på en rot som jag glömde koka ) men slemmet är antagligen bakterier som samlats och förökat sig i vattnet , antingen bakterier eller sporer som utvecklas i kontakt med vatten.
#11 - 19 september 2014 06:22
blaze1337 skrev:
tror scalarer klarar av att vara i 200 liters , kommer knappast dö av 20 liter mindre , bara se till så akvariet har lite höjd de brukar dem tycka om .

som du sedan skriver så vill man alltid ha större än det man har hemma .. tänk på att 200 liters , 240 , 375 liters tar inte så mycket mer plats än varandra jag har 100 liters , 240 liters satte båda brevid varandra , några cm större åt varje sida , inte värst större skillnad , och 375 liters där mitt 240 liters står nu går lika bra dock får man tänka på vad man själv vill ha mest ^^ och hur många fiskar man själv nöjer sig med vissa tycker om 20 fiskar i ett akvarie , andra 100 :P men 240 liters juwel hade funkat fint till scalarer tror jag om du är inne på de måttet men tror att 200 hade gått med utan större problem

slemmet på rötterna kan du undvika ifall du kokar rötterna innan du lägger ner dem , eller själv tar upp slemmet när du ser det (Så gjorde jag på en rot som jag glömde koka ) men slemmet är antagligen bakterier som samlats och förökat sig i vattnet , antingen bakterier eller sporer som utvecklas i kontakt med vatten.

Åh! Någon orkar läsa mitt svammel. Mkt svammel blir det, men på något vis skall jag också lära mig. Har precis startat upp ett dokument där jag listar vad jag "behöver" och kostnader för Drömburken. Dricker kaffe och tittar på mitt startakvarium, alla ser friska och pigga ut.
#12 - 19 september 2014 08:43
ElinR skrev:

Min tanke om att försöka ha en strikt Venezuelabiotop har lagts ner. Istället har jag glidit över till Rio Orinoco som lagts ner till förmån för Rio Negro/Amazonas. Så går det när man är girig. Antalet valbara corydoras och scalarer ökade ofantligt, för diskus är inte min grej än, kanske aldrig blir det, men scalarer är ganska fina de med. Fattigmansdiskus?

Med fattigmansdiskus brukar man normalt sett mena hantelcikliden. Hantelcikliden är enligt mig en mer charmig fisk än diskus. Att ha diskus är inget drömmål för alla akvarister...;)

När du tittar på akvarium ska du inte bara titta på antal liter. Det är även höjd, bredd och längd som avgör om fisken trivs. Vissa fiskar simmar uppåt medan andra längs botten osv...
#13 - 19 september 2014 08:45
ElinR skrev:
Åh! Någon orkar läsa mitt svammel. Mkt svammel blir det, men på något vis skall jag också lära mig. Har precis startat upp ett dokument där jag listar vad jag "behöver" och kostnader för Drömburken. Dricker kaffe och tittar på mitt startakvarium, alla ser friska och pigga ut.

det är säkert fler som orkat läsa , jo massa svammel blir det alltid hos alla , kul att man har någon o bolla med lite ibland hjälper o komma vidare med sina tankar , aa en budget har jag aldrig varit bra på att skriva, brukar alltiid gå över budgeten :/ men det är riktigt bra ide , du har redan ett akvarium så lika bra vänta med nästa , spara så du kan köpa precis allt du vill ha till drömakvariet sen starta upp det . Det lär bli mycket skönare än o stoppa ner saker hela tiden varje månad . Känns som du klarat dig bra med de akvariet du startat såg bilden på de i annan tråd var fint :)
#14 - 20 september 2014 11:05
Allt väl i 100L, grodan fiskades upp igår och fick äta ifred. Yngelburken har fått grymt mkt alger på mindre än en vecka. Ska prova m färre ljustimmar och kanske några räkor. Bytte vatten och passade på att skrubba bort slemmet från red wood-roten.

Har fastnat för Rio 300, men det jag läser i produktkatalogen och det jag läser på butikssidor skiljer sig. Vill absolut ha 4 lysrör, inte 2, för då kan jag lättare hitta ett beg Rio 240 m 2 rör. Kanske nytt för i år? Då är beg. marknaden körd. Dessutom har många av de akvarier jag ser på Blocket fiskar i. Jag kan inte med att köpa och sedan avliva rubbet. Jag funkar inte så.

La i eklöv i 100L. De flyter... Inser att det inte riktigt är min grej m black water, även om det är fint, på sitt sätt. Som att jag gillar det men inte vill ha det själv.

Ska börja läsa in mig på filtrering och olika typer av filtreringsmetoder.
#15 - 20 september 2014 11:10
henrikl skrev:
Med fattigmansdiskus brukar man normalt sett mena hantelcikliden. Hantelcikliden är enligt mig en mer charmig fisk än diskus. Att ha diskus är inget drömmål för alla akvarister...;)

När du tittar på akvarium ska du inte bara titta på antal liter. Det är även höjd, bredd och längd som avgör om fisken trivs. Vissa fiskar simmar uppåt medan andra längs botten osv...

Jo, visst är det olika vilka fiskar man fastnar för?

Med scalarerna har jag förstått det som att det viktiga är minst 50 cm höjd och rötter och annat som markerar revirgränser. Samtidigt verkar det som att akvarister ofta vill ha större, så då får jag väl ta i från början.

Detta är ett långtidsprojekt med mycket funderingar. Sedan måste maken vara positivt inställd och sådana där pengar skramlas ihop. Får sluta vara sjukskriven och plugga färdigt. Under tiden är jag vetgirig och svamlar.
#16 - 20 september 2014 11:30
Hej Elin.

Har tänkt att skriva lite till dig och först nu har jag tid. Läser dina inlägg och känner så väl igen mig. Läs början på lin tråd Healing Water så förstår du vad jag menar. Så här är några tips från mig till dig.

1. Köp så stort du bara kan. Klart värt det.

2. Snöa inte in på akvariegrejor för det finns ofta samma produkter som är lika bra, men billigare. Jula och Biltema är dina bästa vänner. Så köp slangar och kopplingar där. Byta vatten med slang är bra. Men ha ett gäng hinkar hemma.

3. Lär känna ditt kranvatten. Oftast behövs inga medel.

4. Våga gå din egen väg.

5. Ha is i magen. Alger, guck och slem kommer och går på stenar och rötter. De gör ofta dessutom att det blir snyggare och ser naturligt ut. Att hålla akvarium är en långsiktig hobby och processerna är ofta långsamma och därför är Quick fix ofta dåliga lösningar.

6. Snåla inte på ljus. Det brukar ofta bli en begränsande faktor.

Lycka till.
#17 - 20 september 2014 11:55
Passar också på att säga välkommen hit. :) HWHs inlägg ovan är hur klockren som helst. :)

Ang akvarium. Hornbach är väl billigast på marknaden vad gäller Juwels akvarier. Ett 240 kostar runt 4100kr helt nytt. Med två lysrör. Oavsett om du köper nytt eller begagnat Juwel så kan du ju alltid köpa till en ramp med två lysrör. Jag vet inte vad det kostar dock. Så hittar du ett tomt begagnat du vill ha så går det att lösa med mer ljus ändå. :)

Själv knyter jag mina anubias med fisklina. Det har funkat bra för mig. :)

[ATTACH]71302[/ATTACH]
Solljuset reflekterar så det blev en skum bild.

Större är alltid bättre. ;) Så är det för många av oss. Tror de flesta börjar med ca 100 liter och sen går det uppför. Själv började jag med att ta över ett 100l. Kände mig begränsad och kar nr 2 blev ett 450l. Helt underbart. :) nr 3 blev 350l. Nr 4 blev 54l. Så nu går det neråt igen pga platsbrist. Så har du möjligheten så skaffa dig ett större som nästa. Du kommer med all sannolikhet inte att ångra dig. :) Du får möjligheten att ha 200 arter istället för 50. (Som en dålig jämförelse.) och som sagt, Juwels 240l finns det gott om begagnat också för 1000-2000kr. Med fisk och utan.

Tänk på att tålamod är akvaristens bästa vän. Skynda långsamt. Speciellt när man startar upp ett nytt akvarium. Alger kommer och går. En del av dem stannar och då kan det vara bra att gilla läget. Om de inte tar över fullkomligt och går att få bort på ett smidigt sätt pga felaktig hantering (tex övergödning).

Tillbaka till ljuset så beror det ju även på vad för växter du vill ha. Själv har jag bara sådana som inte kräver så mycket. Och då räcker två lysrör gott och väl. :)

PS du får gärna lägga in en närmare bild på ditt 100l. Så man får kika lite på det. ;) DS.
#18 - 20 september 2014 11:58

Edit: glöm min sista mening. Slarv av mig. :P

Btw. Vad är det för malar du har? Minns jag rätt så trodde du att de helst vill vara 7 och du hade färre. Kan det vara pansarmalar/corydoras? Om det är det så säger jag att fler är alltid bättre. Och mycket finare och roligare att titta på. Att ha säg 8st som ligger och vilar tillsammans är en fröjd för ögat. Ellr som simmar omkring. Ibland är de ihop, ibland på olika håll.

Kan du lägga in en bild? Blev nyfiken. :)
#19 - 20 september 2014 13:16
Hej! Ja det kan bli lite blöt vid vattenbyten, själv lägger jag ut badhandukar som är på väg till tvättmaskinen på golvet. Jag är bra på att slabba, men då får man ju golvet torkat samtidigt :) . Här får du en länk på en annan lösning : http://www.ciklider.se/artiklar/mp_bekvama_vattenbyten.shtml
#20 - 20 september 2014 14:06
HWH skrev:
Hej Elin.

Har tänkt att skriva lite till dig och först nu har jag tid. Läser dina inlägg och känner så väl igen mig. Läs början på lin tråd Healing Water så förstår du vad jag menar. Så här är några tips från mig till dig.

1. Köp så stort du bara kan. Klart värt det.

2. Snöa inte in på akvariegrejor för det finns ofta samma produkter som är lika bra, men billigare. Jula och Biltema är dina bästa vänner. Så köp slangar och kopplingar där. Byta vatten med slang är bra. Men ha ett gäng hinkar hemma.

3. Lär känna ditt kranvatten. Oftast behövs inga medel.

4. Våga gå din egen väg.

5. Ha is i magen. Alger, guck och slem kommer och går på stenar och rötter. De gör ofta dessutom att det blir snyggare och ser naturligt ut. Att hålla akvarium är en långsiktig hobby och processerna är ofta långsamma och därför är Quick fix ofta dåliga lösningar.

6. Snåla inte på ljus. Det brukar ofta bli en begränsande faktor.

Lycka till.

Tack. Skynda långsamt är svårt, särskilt när man är neurosernas drottning (men ryckte det inte konstigt i ena fisken nu?) men mkt ljus och mkt planering tror jag på. Och att låta tiden gå, lära känna fiskarna och miljön i akvariet är alldeles underbart. När allt är lite mer stabilt i burken skall jag se vad fiskarna säger om "rent" kranvatten. Har pH 7,2 i karet och 7,8 i kranen, det enda jag tillsätter är (glömt namnet) som tar bort klorföreningar och metaller.

Det är härligt för själen med akvarium.
#21 - 20 september 2014 14:10
Likan skrev:
Edit: glöm min sista mening. Slarv av mig. :P

Btw. Vad är det för malar du har? Minns jag rätt så trodde du att de helst vill vara 7 och du hade färre. Kan det vara pansarmalar/corydoras? Om det är det så säger jag att fler är alltid bättre. Och mycket finare och roligare att titta på. Att ha säg 8st som ligger och vilar tillsammans är en fröjd för ögat. Ellr som simmar omkring. Ibland är de ihop, ibland på olika håll.

Kan du lägga in en bild? Blev nyfiken. :)

Jag köpte 6 st Corydoras venezuelanus, men de två minsta dog efter 48 och 60 timmar efter flytten :-( Planen är att jag skall skaffa fler, men nu vill jag vara helt säker på att alla mår bra och allt är stabilt. Tycker det är ganska jobbigt med fisk som dör och vill vara så säker som jag kan på att det inte är min dumhet och okunskap som dödar dem. Så nu väntar jag ett tag på fler av de små pajasarna.
#22 - 20 september 2014 14:21
Fiskar dör. Det är långt ifrån alltid man vet varför. Det är sköra djur som blir stressade av mycket. Men när de väl överlevt första veckorna så överlever många väldigt länge. Men att fiskar dör går nog inte att komma helt ifrån. Kommer ihåg när jag köpte otocinclus första gången och de bara dog. Kände mig som väldens sämsta matte.
#23 - 20 september 2014 20:30
Steg 1. Hitta ett Rio 240 eller 300 för överkomligt pris och hitta rätt rötter. Nu får det ta tid, under den tiden lär jag mig mer och njuter av det jag har.

Vill ha långa, skruviga grenar som sträcker sig genom akvariet, men också med en viss vertikal känsla. Hmmm.
#24 - 22 september 2014 08:14

Såg bilder på Hebas 275:a idag. Precis sådana rötter vill jag ha. Nu blir det till att leta!

Lite nya planer. Det gäller ju att få med maken på äventyret, och han har liksom börjat glida med utan att han märker det. Jag har gjort lite justeringar i 100L så det ser lite bättre ut och fiskarna har fått lite mer gömställen, men även mer fri simyta.

Jag har babblat på om CO2 och visat massa bilder på fina akvarier från bla. Tropicas hemsida och på lite sikt börjar vi nog att prova CO2 i 54L med en Tropicaguidad inredning speciellt för den typen av startset. Adjö yngelakvarium. Planen var att bara kunna ta ur roten och sedan lätt kunna håva upp ynglen när de blivit större, men det här är ju ännu mer spännande!

Tänker lite så här:

Det är en av Tropicas layouter från deras hemsida.
#25 - 22 september 2014 14:04
Jag håller med föregående medlemmar - större är bättre ;) Har du plats för ett Rio 300 så ska du satsa på det.
I Juwelkaren kan du ju utöka belysningen med en ramp till som kostar ca 1300-1500 kr.
Ang "vattenbytarslangar" - titta på JBL om du vill ha ett färdigt "kit", dom är billigare än aquavac :) http://www.zoo.se/aqua-in-out-komplett-set-jbl-slamhavert.html (ännu billigare på Hornbach).
#26 - 22 september 2014 16:55
själv kör jag med en lång 11 meters slang för tömma akvariet , sen köpte jag en koppling som jag kan köra in slangen på från bauhaus till slangen och på själva kranen för fylla på vatten , tror allt som allt så blev det 204 kr för slangen och 19kr? för slanghållaren eller vad den heter som ska kopplas till kranen , detta köptes innan jag visste att man kunde köpa aqua in out complete paket etc som aquavac etc ^^ funkat bra iaf än så länge
#27 - 22 september 2014 19:29
Idag har jag köpt några räkor och en sugpropp (ancistrus) till 54:an. Även ett nytt pH-test, för det jag hade var så gammalt att vätskan "bleknat". Korrekt pH verkar ligga mer runt 7,5 vilket inte direkt gör mig lycklig.

Tittade på 300:an jämte 240:an när jag ändå var i butiken. 300 är ganska stort [emoji7] Funderar på om det är FÖR stort, men tror på alla galningar här på Zoopet som är enhälliga om att större är bättre. Drömburken är ju en Drömburk. Jag får ta i så jag spricker.

Pratade dessutom lösningar för att fylla/ tömma karet och säljaren i Butiken tyckte att de suglösningar man kopplar på kranen var väldigt långsamma. Trädgårdsslang till närmaste avlopp och hävertprincipen var hans rekommendation. Där hör man, jag gillade pryllösningen men detta är billigare [emoji1].

Har även tittat på Tropicas akvariedesign tills jag nästan hämtade Kaos försent på dagis. (Vi kallar barnen Kaos & Kalabalik, men framför fiskarna försöker de dämpa ljudnivån. Ibland.)

Trodde jag ville ha mörk sand i Drömburken, börjar omvärdera.

Av någon anledning har jag tittat på en massa discusfilmer på Tuben också. [emoji33] Fast jag tycker cocker spanielvalpar är det sötaste som finns. Har inte tid för det heller de närmsta åren. Tur maken gillar scalarer mer, "som Gil i Nemo".

Ska kolla runt på lite fler CO2-system. Det finns en del att välja på och en hel del olika prisklasser.
#28 - 22 september 2014 20:54
Man vänjer sig vid stora kar. Jag tycker ju mitt nya 360 är litet... Så man köper så stort man kan när man ändå köper.
#29 - 22 september 2014 21:18
ElinR skrev:
Idag har jag köpt några räkor och en sugpropp (ancistrus) till 54:an. Även ett nytt pH-test, för det jag hade var så gammalt att vätskan "bleknat". Korrekt pH verkar ligga mer runt 7,5 vilket inte direkt gör mig lycklig.

Tittade på 300:an jämte 240:an när jag ändå var i butiken. 300 är ganska stort [emoji7] Funderar på om det är FÖR stort, men tror på alla galningar här på Zoopet som är enhälliga om att större är bättre. Drömburken är ju en Drömburk. Jag får ta i så jag spricker.

Pratade dessutom lösningar för att fylla/ tömma karet och säljaren i Butiken tyckte att de suglösningar man kopplar på kranen var väldigt långsamma. Trädgårdsslang till närmaste avlopp och hävertprincipen var hans rekommendation. Där hör man, jag gillade pryllösningen men detta är billigare [emoji1].

Har även tittat på Tropicas akvariedesign tills jag nästan hämtade Kaos försent på dagis. (Vi kallar barnen Kaos & Kalabalik, men framför fiskarna försöker de dämpa ljudnivån. Ibland.)

Trodde jag ville ha mörk sand i Drömburken, börjar omvärdera.

Av någon anledning har jag tittat på en massa discusfilmer på Tuben också. [emoji33] Fast jag tycker cocker spanielvalpar är det sötaste som finns. Har inte tid för det heller de närmsta åren. Tur maken gillar scalarer mer, "som Gil i Nemo".

Ska kolla runt på lite fler CO2-system. Det finns en del att välja på och en hel del olika prisklasser.

Att det finns billigare lösningar för att tömma och fylla karet är det ingen tvekan. Det mesta blir billigare om man pillar ihop det själv. Att dessa däremot skulle vara långsamma håller jag inte med om. Tycker det tömmer snabbt och när jag fyller på så kan jag inte köra för fullt eftersom det skulle riva upp växter etc. Jag gillar verkligen det kittet vi köpte, genomtänkt, enkelt att använda och inget söl. Bara en sådan detalj som att kunna mäta temperaturen vid kranen, för att sedan trycka in kopplingen och då styra om exakt samma tempererade vatten till karet är grymt smidigt.
#30 - 23 september 2014 05:07
Att det finns billigare lösningar för att tömma och fylla karet är det ingen tvekan. Det mesta blir billigare om man pillar ihop det själv. Att dessa däremot skulle vara långsamma håller jag inte med om. Tycker det tömmer snabbt och när jag fyller på så kan jag inte köra för fullt eftersom det skulle riva upp växter etc. Jag gillar verkligen det kittet vi köpte, genomtänkt, enkelt att använda och inget söl. Bara en sådan detalj som att kunna mäta temperaturen vid kranen, för att sedan trycka in kopplingen och då styra om exakt samma tempererade vatten till karet är grymt smidigt.

Det verkar ju väldigt smidigt och temperaturmätning är viktigt att kunna göra lätt. Upp på listan igen.
#31 - 23 september 2014 05:11
HWH skrev:
Man vänjer sig vid stora kar. Jag tycker ju mitt nya 360 är litet... Så man köper så stort man kan när man ändå köper.

Det saknades 7 cm för att få in 400:at...
#32 - 23 september 2014 13:50

Nu har jag grejat lite. Satt och läste på om lite växter och CO2, det är visst bra att ha minst 0,5 W/L. Kom på att jag bara har ett 18w rör i 100L. Inte ens 0,2 W/L [emoji20]

Kom på att jag visst har extra lysrör som jag haft när jag dragit upp plantor på vårarna! Med en skitful kartong/silvertejp/Alu-folie-kombo har jag nu ett 18W Grolux och två(!) kallvita runt 10000K.

Växterna gillar det nog, men vad tycker fiskarna?

Sista bilden är med alla tre rören igång och den vita rampen döljer effektivt lådan bakom.

Kommentera gärna!
#33 - 23 september 2014 13:57
Och roten har trillat på sned, men fiskarna får vila lite nu från stök och fix. Idag iaf.
#34 - 23 september 2014 14:05
Likan skrev:
Passar också på att säga välkommen hit. :)

Själv knyter jag mina anubias med fisklina. Det har funkat bra för mig. :)

[ATTACH]71302[/

Har helt glömt att säga tack och tack för tipset. Du har ju också ett väldigt fint akvarium. Är alla här superduktiga på inredning?

Fast i dagsläget är jag ganska nöjd m mina uppstartsväxter. Växer så det knakar och inga alger. Får bli sådär übersnyggt när jag tänkt och lärt mer.
#35 - 24 september 2014 08:20
Förslag på plantering i 54L

[ATTACH=CONFIG]71393[/ATTACH]

A- Echinodorus bleheri
B- Nymphoides hydrophylla "Taiwan"
C- Cryptocoryne wndtii "Tropica
eller
C- Echinodorus "Reni"
D- Cryptocoryne parva
eller
D- Staurogyne repens
E- Windelöv

xxxx- kanske att jag sätter en "vägg" av egeria densa mellan om jag upplever att det blir ett hål mellan de två sidorna.

SNÄLLA!!! Kommentarer mottages med stor tacksamhet.
#36 - 24 september 2014 12:01
Kul att du tittat i min tråd på 275:an (jag hade missat den kommentaren tidigare) :)
Jag vidhåller - ta så stort akvarium som du får plats med, jag har svårt att tro att du skulle ångra dig ;)
Din planering har jag en kommentar till - tänk "gyllene snittet" förskjut "mittengluggen" lite till hö eller vä! Tänk också på att det växer (jag själv har gjort den missen i mitt Juwelkar där det är galet fullt) :)
Din lösning med belysningen var smart och jag tror inte växterna ogillar detta, inte heller fiskarna!
#37 - 24 september 2014 12:43
heba skrev:
Kul att du tittat i min tråd på 275:an (jag hade missat den kommentaren tidigare) :)

Jag vidhåller - ta så stort akvarium som du får plats med, jag har svårt att tro att du skulle ångra dig ;)

Din planering har jag en kommentar till - tänk "gyllene snittet" förskjut "mittengluggen" lite till hö eller vä! Tänk också på att det växer (jag själv har gjort den missen i mitt Juwelkar där det är galet fullt) :)

Din lösning med belysningen var smart och jag tror inte växterna ogillar detta, inte heller fiskarna!

Tack så mycket. Jag ska försöka hitta en rot som tar upp lite mer yta och "gluggen" på långsidan förskjuts åt höger. Blir mkt snyggare.

Det där med att saker växer är lurigt. Man kommer hem med en pinne från plantskolan och 6mån senare har den tagit över rabatten [emoji38] Jag hade velat sätta tre av varje, men Tropica tycker det räcker med en. Efter lite tid blir deras akvarier ganska fina, så jag gör som de rekommenderar.
#38 - 24 september 2014 16:12
ElinR skrev:
Tack så mycket. Jag ska försöka hitta en rot som tar upp lite mer yta och "gluggen" på långsidan förskjuts åt höger. Blir mkt snyggare.

Det där med att saker växer är lurigt. Man kommer hem med en pinne från plantskolan och 6mån senare har den tagit över rabatten [emoji38] Jag hade velat sätta tre av varje, men Tropica tycker det räcker med en. Efter lite tid blir deras akvarier ganska fina, så jag gör som de rekommenderar.

Det ska bli kul att se vad du får till!
#39 - 25 september 2014 13:57
Idag är 100L 1 månad [emoji226][emoji320][emoji512]

Sedan de två minsta corysarna dog inom två dygn efter inkoppning så tuffar allt på. Känns bra.

Planerar lite olika grejer, men Kalabalik behövde vinterkängor, maken behövde en full-facehjälm för cykling i skidbacke(!) och husbilen behövde vinterförvaras. Så vi får se i vilken takt projektet utvecklas i.

Hurra för Grodakvariet! (Jag saknar totalt självdistans, men det är jag lyckligt omedveten om [emoji12])
#40 - 26 september 2014 20:10
54:an kloggade igen av alger på mindre än en vecka, så 4 st Amano och en liiiten ancistrus bidrar nu till att hålla saker i ordning. De ca 10 platy-ynglen växer så det nästan syns. 2,5 veckor och ca 1 cm små fiskar. En kunde jag se antydan till pigmentering på stjärtfenan. Musse pigg? Som jag förstått är det ett recessivt anlag och jag vet ju inte vem pappan är, med depåbefruktning osv. Spännande!

100L har fått utökning m tre till C. venezuelanus till, totalt 7 nu. Våra små clowner [emoji5]️
Även en Echinodorus bleheri (Paniculatus-svärdplanta) slank med från affären, den och topparna på Hygrophila difformis (Vattenwistaria) bildar ett skuggigt parti ihop m mangroveroten, där brukar corysarna ligga och vila. Jag har vant mig nu och tror inte längre att de dött!!!

Har även räknat till totalt 5 små platy-yngel i 100L. De verkar växa lika bra som de som går i 54:an. Kalabalik såg dem häromdagen och var jätteglad!

Grodan flyter runt på några flytande växter och verkar ha det bra.
#41 - 26 september 2014 20:33
Egentligen skäms jag för hur mitt akvarium ser ut, "alla andras" är så grymt snygga. Men jag vill ändå inte ta bort dem, för någon dag kan jag gå tillbaka och se hur långt jag kommit. Hoppas jag.
#42 - 26 september 2014 22:20
ElinR skrev:
Egentligen skäms jag för hur mitt akvarium ser ut, "alla andras" är så grymt snygga. Men jag vill ändå inte ta bort dem, för någon dag kan jag gå tillbaka och se hur långt jag kommit. Hoppas jag.

Det tycker jag absolut inte du skall göra. Vi har alla denna hobby som gemensam nämnare men där vissa har hållt på betydligt längre än andra. Övertygad om att flera som läst min tråd funderat både en och två ggr på vad jag pysslar med. Mitt kar ser säkert ut som ett stort kaos i ögonen hos de som kan akvariastik men det viktigaste är ju att jag tycker det är stimulerande att pyssla med det, att just det skälet som gör att jag valt att skaffa akvarium möts. Därmed inte sagt att jag inte vill ta lärdom av alla seniora här i forumet, det är ju trots allt en hobby, hur kul hade det varit om man fick en instruktionsbok och en mall man tvingades följa till punkt och pricka?

Så fortsätt dela med dig av dina tankar och idéer, gör vi det så kanske ännu fler nybörjare vågar ansluta och dela med sig av sina erfarenheter. Och du vem skulle alla proffsen få vara mentorer åt om det inte fanns nybörjare som oss 😉
#43 - 27 september 2014 06:04
Det tycker jag absolut inte du skall göra. Vi har alla denna hobby som gemensam nämnare men där vissa har hållt på betydligt längre än andra. Övertygad om att flera som läst min tråd funderat både en och två ggr på vad jag pysslar med. Mitt kar ser säkert ut som ett stort kaos i ögonen hos de som kan akvariastik men det viktigaste är ju att jag tycker det är stimulerande att pyssla med det, att just det skälet som gör att jag valt att skaffa akvarium möts. Därmed inte sagt att jag inte vill ta lärdom av alla seniora här i forumet, det är ju trots allt en hobby, hur kul hade det varit om man fick en instruktionsbok och en mall man tvingades följa till punkt och pricka?

Så fortsätt dela med dig av dina tankar och idéer, gör vi det så kanske ännu fler nybörjare vågar ansluta och dela med sig av sina erfarenheter. Och du vem skulle alla proffsen få vara mentorer åt om det inte fanns nybörjare som oss [emoji6]

Tack Tommy. Jag tycker ditt akvarium är tokfint. Men resan är lite målet, det skulle vara tråkigt att kunna allt med en gång [emoji1]
#44 - 27 september 2014 20:13
Idag har jag varit på inköpsturné i jakt på växter. Kom hem med tre sorter, varav en var precis det jag tänkt mig, en nästan rätt och en av helt annan sort, men får funka ändå.
Tropicas växter är fina, men kostar därefter. Planen var att börja m 54:an, men mängden av varje planta jag köpt gör att jag inte kommer få några problem med att plantera mer i 100L också. Alla inköp bor tillfälligt i 100L och dtn ser ut som att Kalabalik har inrett just nu. En entropisk katastrof.
Ser fram emot stenleverans imorgon, hoppas att de är fina och som jag tänker mig.

#45 - 27 september 2014 20:56
ElinR skrev:

Skämmas ska man inte göra! Alla är "barn i början" och man måste låta sig få vara det, det är ju då som utvecklingen blir rolig!
Tänk om man fick till "drömakvariet" direkt, då finns det ju inte mycket att sträva mot.
Njut av dina akvarier och känn aldrig att "alla andras" är så mycket snyggare, däremot kan man få input från det andra gör och därigenom nå sitt eget "mål" :)
#46 - 27 september 2014 21:11
Ser bra ut och viktigast, du bryr dig om att det ska vara välmående kar. Plus 1 på den :)
#47 - 28 september 2014 04:22
ElinR skrev:
.... Alla inköp bor tillfälligt i 100L och dtn ser ut som att Kalabalik har inrett just nu. En entropisk katastrof.

Ser fram emot stenleverans imorgon, hoppas att de är fina och som jag tänker mig.

Ser grönt och fint ut. :)

Haha jag gillar dina ordval. ;) Att inreda är ju hur svårt som helst. Jag är tex sjukt nöjd med mitt 350l. Så nöjd med allt där. :) (Förutom att nån alg börjar ta över för mycket och gör mitt gröna ja svart istället, morr.) Mitt 450l däremot... Ibland tycker jag att det är fint, ibland helt ok, oftast fult. Jag är så splittrad för den. Ett tag när jag var hyfsat nöjd så var det 50% rabatt på växter, så jag var bara tvungen att köpa på mig en massa till som jag tryckte ner. Jisses tänkte jag. Nu blev det ännu rörigare. Nu har jag vant mig och vill inte vara utan de extra växterna. Efter dess har jag impulsat crinum också, som inte funnits i handeln på nästan ett år. Så de har jag tryckt ner och känt hjälp. Men nu har jag vant mig där också och tycker att de passar väldigt bra. :) Även om jag har splittrade känslor så vet jag att den är bra inredd för fiskarna, och det är det viktigaste för mig. :)

Nu blev det mycket Jag här men ville bara dela med mig. Kände igen mig i din "katastrof". Sen hör det väl till att alltid planera i tankarna, att alltid vilja skaffa nytt, inreda på nytt, göra om befintligt etc. Det ingår liksom. :) Men det viktigaste, skäms inte. Då det inte finns något att skämmas för. :)
#48 - 28 september 2014 20:32
Tack för all uppmuntran! Skönt att veta att jag inte är ensam om designkaoset, och huvudsaken är att fiskarna trivs. Tror mina gör det, särskilt om jag låter dem få lite lugn och ro.

I 54:an skall det nu bara matas och byta vatten i den närmaste framtiden. Nyplanterat idag

Har tyvärr inte orkat fixa en bra bild, kommer senare. Jag är nöjd iaf.

100L måste jag planera lite hur jag vill ha det. Allt som blev över från dagens projekt är nerpetat huller om buller i 100:an nu. Gott om gömställen för fiskarna...
#49 - 29 september 2014 06:48
Nyplanterad 54L

[ATTACH=CONFIG]71489[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]71490[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]71491[/ATTACH]
#50 - 29 september 2014 07:15
ser riktigt fint ut ^^
#51 - 29 september 2014 07:16
blaze1337 skrev:
ser riktigt fint ut ^^

Tack. Nu ska det bara växa också, ska bli sååå kul att se utvecklingen.
#52 - 29 september 2014 08:54
ElinR skrev:
Tack. Nu ska det bara växa också, ska bli sååå kul att se utvecklingen.

är riktigt kul o se det växa , själv använder jag 2 saker för mina växter , Co2 som jag häller i 2 gånger om dagen , och växtnäring jag har i 2 gånger i veckan kan hitta kolla vad dem heter när jag kommer hem , håller växterna gröna :D vet ej vad du tycker om mossa men kanske hade varit fint med lite mossa där i med?
#53 - 29 september 2014 10:00
Jag tror aldrig man blir färdig, både smak och inriktning hinner ändras med åren. Och det finns inget rätt och fel när det gäller inredning. Vissa gillar färgat grus med döskallar, andra djungel av ormbunkar, den tredje bara stenar.
#54 - 29 september 2014 20:26
HWH skrev:
Jag tror aldrig man blir färdig, både smak och inriktning hinner ändras med åren. Och det finns inget rätt och fel när det gäller inredning. Vissa gillar färgat grus med döskallar, andra djungel av ormbunkar, den tredje bara stenar.

Stämmer så bra. Trodde inte jag gillade stenar, men nu har jag stenar och planerar att ha ett stenröse i 100:an. Första gången jag såg en ancistrus undrade jag vad folk tänkte som hade såna! Nu blir jag jätteglad av att se mina små sugproppar.

Jag gillar att få ompröva min uppfattning om saker, stort som smått.
#55 - 30 september 2014 12:18
Enligt devisen man tager vad man haver så hoppas jag att både fiskarna och jag kan tycka att det är good enough. Fria ytor blandat m skugga och lummigt. Får se hur det blir när det börjar växa också.

#56 - 30 september 2014 18:14
Helt plötsligt hände det! Jag vann inte på Lotto, men för 100kr har jag nu ett Juwel Rio 180, två Fluval 4 innerfilter, doppvärmare, kokoshalvor, tre aptunga mopanirötter, en defekt ljusramp och en BTN-slimline i den ljusa stenvarianten. Plus akvariebänken. Det har stått i 2 år och är rejält smutsigt, men jisses! De skulle flytta till lägenhet och ville inte slänga grejerna.

Ska ta bättre bilder på renoveringen av 100L. Bilden gör det inte riktigt rättvisa :-(
#57 - 30 september 2014 18:18
Fast efter tvätten kommer det få stå tomt ett tag. Vill planera och fundera länge och även ge de kar jag har tid att sätta sig. Det var bara för bra för att vara sant.
#58 - 30 september 2014 18:44
Vad roligt för dig! :)

Glöm inte bort att vattentesta den sen bara. Innan du köper på dig innehåll till den. :)
#59 - 30 september 2014 18:53
Likan skrev:
Vad roligt för dig! :)

Glöm inte bort att vattentesta den sen bara. Innan du köper på dig innehåll till den. :)

Här ska köras hängslen och livrem för att undvika att riskera parketten. Huset är byggt -32 och både jag och hyresvärden gillar stavparkett. Han har redan börjat se tveksam ut, min hyresvärd [emoji16]
#60 - 30 september 2014 19:02
Du börjar accelerera iväg med nya kar du. Spännande att följa :) Hur fixar du livrem och hängslen?
#61 - 30 september 2014 20:01
Bluewing skrev:
Du börjar accelerera iväg med nya kar du. Spännande att följa :) Hur fixar du livrem och hängslen?

Jag tänker mig fyllning ute i trädgården. Har 10cm tjock cellplast att lägga på plan/lodad yta. Fyller fullt, ser vad som händer. Verkar allt ok så blir det till att loda inne och börja leta inredning.

Verkar det logiskt?

Jag har tittat på tv två ggr sedan 100L fylldes. En del Zoopet har det blivit däremot.
#62 - 30 september 2014 20:23
ElinR skrev:
Här ska köras hängslen och livrem för att undvika att riskera parketten. Huset är byggt -32 och både jag och hyresvärden gillar stavparkett. Han har redan börjat se tveksam ut, min hyresvärd [emoji16]

Bänkskiva (eller liknande) under bänken sen kan vara en bra idé för att fördela trycket mer. :)
#63 - 1 oktober 2014 10:41
Skrubbar akvarium och vet inte om jag är skitnöjd eller om det blev fel. Fortfarande för litet för scalarer.
#64 - 1 oktober 2014 10:47
Då får det bli ett större kar sedan ;)
#65 - 2 oktober 2014 07:19
Hmmm. Maken har börjat likna mig vid "the crazy cat-lady", så han får väl invaggas i lite trygghet och harmoni först.
#66 - 2 oktober 2014 07:52
Funderar lite på det där med filter och filtervadd. Inget av de filter jag har är särskilt avancerat, det sitter en grov svamp i och inget mer. (två av filtren har jag inte ens hunnit testa om de funkar än).

Jag brukar ta mitt filter och krama ur det i en balja med akvarievatten när jag tycker det är dåligt flöde, funkar än så länge bra.

När ska man byta filtersvampen?

Ska jag byta de gamla begagnade filtersvamparna som stått i garaget i 2 år?

Har också insett att det inte blir CO2 inom den närmsta framtiden. Har beställt PMDD och efter lite funderande skall jag också prova easycarbo. Vad jag läst finns det lite olika åsikter om easycarbo, vissa tycker det är toppen, vissa ser det som Cyklon B. Jag har bestämt mig för att se det pragmatiskt. Jag har en del växter, inte ett växtkar, men inte afrikanska ciklider-inredning. Jag gillar växter och att trixa med dem och det mesta brukar vara en dosfråga. Alkohol är ju helt klart giftigt, men det har de flesta av oss inga problem med, det är ju dessutom också en ren "naturprodukt", något som brukar antyda att saker ska vara så väldigt bra... Hade cava varit alkoholfritt hade jag kunnat dricka baljor, som det är nu finns det ju en gräns för vad kroppen tål. Nu svävade jag ut lite, men det är ofta man hör att naturprodukter är så bra och kemikalier är dåliga. Jag tror att man kan använda lite eftertanke och måttlighet så brukar det bli bra.

Dessutom skall jag prova att frångå vattenberedningsmedlet vid nästa vattenbyte. Har insett att Mats Bryzell här på Zoopet och jag nog får vatten från samma leverantör och han verkar ju lyckas bra med sina (underförstått: det är så snyggt och helt fantastiskt välmående. Herre j-vlar vad fantastiska hans kar är).

Nu blir det väl inte alla förändringar på en gång. En förändring i taget får det bli så att jag bättre kan utvärdera resultatet av den enskilda förändringen.

Alla fiskar ser välmående ut och min hungriga cocker spaniel är äntligen frisk hon med. OBS! OT: Efter en magoperation förra sommaren (orsakad av glupskhet) är hon superkänslig för torr mat. För två veckor sedan stal hon ett oöppnat paket knäckebröd och goffade i sig. Som mest var vi ute 2 ggr/ timme med sjuk hund :-( Efter 10 dagar med svält, ris och laktosfri A-fil och Canicurtabletter är vi tillbaka på banan igen. Efter ett par vändor med detta har jag ändå lärt mig att ha lite is i magen och vet att det blir bra med tiden så länge hon är bra uppvätskad. Gäller att komma till det stadiet med fiskarna också :-)
#67 - 5 oktober 2014 20:39
Det händer inte så mkt nu. Allt tuffar på, alla verkar må bra. Ynglena i 54an är nog 30% större än de som bor i 100L. Det gör en del på tillväxten när man slipper gömma sig och smyga runt efter rester att äta.

Lyckades hitta begagnade Hagen Glo 2X39W och ett 39W m Aquarelle-rör i. [emoji4]

Dessutom har jag släpat hem en gren som knäckts av från en bok och landat på gatan. Hunden tyckte att jag var väldigt konstig.

Medan jag väntar på att spargrisen ska äta upp sig igen skall jag försöka tämja makens systemkamera. Har sett många fina fiskbilder här på Zoopet, så jag borde kunna få till något drägligt iaf. Med övning och tålamod. Och mer övning...
#68 - 6 oktober 2014 03:59
ElinR skrev:
Funderar lite på det där med filter och filtervadd. Inget av de filter jag har är särskilt avancerat, det sitter en grov svamp i och inget mer. (två av filtren har jag inte ens hunnit testa om de funkar än).

Jag brukar ta mitt filter och krama ur det i en balja med akvarievatten när jag tycker det är dåligt flöde, funkar än så länge bra.

När ska man byta filtersvampen?

Ska jag byta de gamla begagnade filtersvamparna som stått i garaget i 2 år?

Har också insett att det inte blir CO2 inom den närmsta framtiden. Har beställt PMDD och efter lite funderande skall jag också prova easycarbo. Vad jag läst finns det lite olika åsikter om easycarbo, vissa tycker det är toppen, vissa ser det som Cyklon B. Jag har bestämt mig för att se det pragmatiskt. Jag har en del växter, inte ett växtkar, men inte afrikanska ciklider-inredning. Jag gillar växter och att trixa med dem och det mesta brukar vara en dosfråga. Alkohol är ju helt klart giftigt, men det har de flesta av oss inga problem med, det är ju dessutom också en ren "naturprodukt", något som brukar antyda att saker ska vara så väldigt bra... Hade cava varit alkoholfritt hade jag kunnat dricka baljor, som det är nu finns det ju en gräns för vad kroppen tål. Nu svävade jag ut lite, men det är ofta man hör att naturprodukter är så bra och kemikalier är dåliga. Jag tror att man kan använda lite eftertanke och måttlighet så brukar det bli bra.

Dessutom skall jag prova att frångå vattenberedningsmedlet vid nästa vattenbyte. Har insett att Mats Bryzell här på Zoopet och jag nog får vatten från samma leverantör och han verkar ju lyckas bra med sina (underförstått: det är så snyggt och helt fantastiskt välmående. Herre j-vlar vad fantastiska hans kar är).

Nu blir det väl inte alla förändringar på en gång. En förändring i taget får det bli så att jag bättre kan utvärdera resultatet av den enskilda förändringen.

Alla fiskar ser välmående ut och min hungriga cocker spaniel är äntligen frisk hon med. OBS! OT: Efter en magoperation förra sommaren (orsakad av glupskhet) är hon superkänslig för torr mat. För två veckor sedan stal hon ett oöppnat paket knäckebröd och goffade i sig. Som mest var vi ute 2 ggr/ timme med sjuk hund :-( Efter 10 dagar med svält, ris och laktosfri A-fil och Canicurtabletter är vi tillbaka på banan igen. Efter ett par vändor med detta har jag ändå lärt mig att ha lite is i magen och vet att det blir bra med tiden så länge hon är bra uppvätskad. Gäller att komma till det stadiet med fiskarna också :-)

Som svar på första frågan om när man ska byta svampen så är svaret egentligen aldrig. Det är bara om svampen är deformerad så att den inte trycker till runt kanterna som ett byte blir angeläget.

PMDD och Easy Carbo fungerar riktigt bra, men alla växter gillar inte EC. Min vallisneria och även mina javaormbunkar blev aldrig kompisar med det. Inte penselalgerna heller som var helt utrotade.

Ja visst har Mats haft helt otroliga kar genom åren men det häftigaste är ju att de gått helt utan tillsatser.....

Har ju haft en hund själv med magproblem som nu gått på antibiotika i 3 veckor, men verkar äntligen vara ok. Hon vaknade idag 4:45 och gav sig inte förrän hon fick gå upp. Det är kul med hund ;)
#69 - 6 oktober 2014 05:54
God morgon Elin! Trevligt att läsa dina tankar. Jag är sparsam så jag byter inte svampar i första taget, de gör sitt jobb länge och jag är säker att ditt sunda förnuft är bra nog för att se när det är dags att byta. EC har jag lite erfarenhet av och man behöver inte ha i det varje dag, beror ju på vad som och hur det växer. Roligt att vovven är bättre och fiskarna ska väl gå bra att hålla uppvätskade förmodar jag ;) . Att planera nya akvarium är kul! Ha en bra dag!
#70 - 6 oktober 2014 16:22
Idag har jag bytt vatten och inte haft i vattenberedning. Allt ser fint ut och växterna bubblar! Trots att jag glömt både veckodos gödning och dagens dos Easycarbo.

Bra? Dåligt? Alla fiskar ser ut som vanligt.
#71 - 6 oktober 2014 20:42
Rufus skrev:
God morgon Elin! Trevligt att läsa dina tankar. Jag är sparsam så jag byter inte svampar i första taget, de gör sitt jobb länge och jag är säker att ditt sunda förnuft är bra nog för att se när det är dags att byta. EC har jag lite erfarenhet av och man behöver inte ha i det varje dag, beror ju på vad som och hur det växer. Roligt att vovven är bättre och fiskarna ska väl gå bra att hålla uppvätskade förmodar jag ;) . Att planera nya akvarium är kul! Ha en bra dag!

Tack så mycket. Jag försöker läsa en hel del trådar här för att få lite sunt förnuft, hittills verkar det funka. Kul att kunna få lite handledning och stöd av så många här på Zoopet.
#72 - 6 oktober 2014 20:52
Bluewing skrev:

PMDD och Easy Carbo fungerar riktigt bra, men alla växter gillar inte EC. Min vallisneria och även mina javaormbunkar blev aldrig kompisar med det. Inte penselalgerna heller som var helt utrotade.

Har ju haft en hund själv med magproblem som nu gått på antibiotika i 3 veckor, men verkar äntligen vara ok. Hon vaknade idag 4:45 och gav sig inte förrän hon fick gå upp. Det är kul med hund ;)

Vill man ha penselalger? Jag väntar med blandade känslor på att algerna ska breda ut sig.

Hund är kul, flattar har en särskild plats i mitt hjärta. Vår gamle kunde stå och andas på en tills man gick upp och gav honom mat ca kl 6. Sedan gick han och la sig igen. Promenad var helt överflödigt så tidigt. Gillar lite det m fiskarna, att de inte gör sånt. De blir jätteglada när de får mat, men de blänger inte i två timmar för att de tycker de är hungriga. Vad säger man, omväxling förnöjer?

Och visst är det skönt när alla är friska [emoji1]
#73 - 7 oktober 2014 05:16
Eftersom du kör med EasyCarbo så blir det inga penselalger tyvärr. Penselalgerna avskyr helt enkelt EC. Det gör flera andra alger också. Har man i fiskar som behöver alger är det viktigt att komplettera med annan vegetabilisk föda.

Hundfolk är trevliga de också :D
#74 - 7 oktober 2014 05:32
Nog kan man odla penselalger med EC i vattnet blåvinge.
#75 - 7 oktober 2014 05:52
Mr Woods skrev:
Nog kan man odla penselalger med EC i vattnet blåvinge.

Vi får se hur det blir [emoji4] Just nu får Monet extra Hikari algchips med några dagars mellanrum. Hen verkar också gilla maltabletterna som corysarna får.

Jag är nog mer i riskzonen att mata för mkt än för lite, på ngt sätt har jag skaffat mig 6 olika sorters mat och funderar på att kanske köpa ngn mer frusen sort. Omväxling ska visst vara bra.
#76 - 8 oktober 2014 07:28
Den dök upp! Rio 300 m slimline för 1500 kr. Maken tvärvägrade, mumlade ngt om "crazy cat lady", värden sa något om att se över vår hemförsäkring och båda har rätt.

OT: Tips! Om man ska studera som "vuxen" ska man skydda sin SGI genom att antingen jobba vid sidan av eller ta studielån. Om man som jag redan har tagit fullt studiemedel under min första utbildning och har två barn under fyra hemma så att man inte riktigt hinner/orkar jobba vid sidan av så får man noll när man blir sjukskriven. Funderar på att döpa om min projekttråd till "180L på väldigt tight budget". Det är inte synd om mig någonstans, mest frustrerande att vilja så mycket, ha så jäkla mycket tid att fundera, planera och längta men inte några medel att förverkliga det hela. Totalt I-landsproblem. Jag har faktiskt två akvarier som jag tycker är väldigt fina och alla små djuren mår fin-fint. Friska, välmående djur är det bästa.

Tillbaka till akvarievärlden. Detta att jag behöver vänta innan jag köper något nytt (modell sand och rötter osv) gör att jag haft ännu mer tid att fundera.
Maken vill gärna ha scalarer, dottern gillar scalarer (ingen verkar gå loss på discus? De hänger inte på Zoopet och blir assimilerade) så efter lite snokande i olika trådar och läst frågor så blir det nog så att vi satsar på att köpa sådär 6 st scalarer och hoppas på att kunna få ett par som vi behåller. Med det upplägget skall 180L funka enligt vad jag hittat, rätta mig gärna om jag har fel.

Övriga invånare blir nog c.sterbai och någon form av tetra. Svårt med tetror, det finns så många fina.

Inredningsmässigt har jag visst två olika akvarier i huvudet, ett växtakvarium och ett mer SA-biotop. Jag har totalt 3x39W t5 Aquarelle och kan i teorin köra ganska ljuskrävande växter. Kör just nu halv dos Easycarbo i 100L och ser vad som händer, CO2 är inte realistiskt i en nära framtid. Hade en helt klar bild i huvudet av hur jag ville ha det, men med scalarerna vände det.

Som det känns nu blir det nog mer SA med vallisneria och mörk sand, en rot på botten och grenar som hänger ner ovanifrån. Mats Bryzell skrev i en tråd hur han gjorde för att hänga fast grenar över kanten, det ska jag prova.

Men vad gör jag med min slimline? Har en ljus-stenbakgrund från Juwel som inte är fastsilikonad. Väldigt sugen på att sätta fast den, men jag har ju innerfilter. På de flesta Juwel jag sett sätter folk slimlinen fram till filtret och sedan slimline framför filtret. Men doppvärmaren då? Jag har ju inget Juwelfilter, alltså har jag en lös doppvärmare. Kan jag bara sätta den bredvid filtret och sätta slimline för? Jag har ju fått "lära mig" att värmaren skall sitta på motsatt sida av akvariet från pumpen. Hmmm.

Tur att jag har massa tid att fundera på :D
#77 - 9 oktober 2014 11:25

Vad kan jag säga? Höll det utan läckor för att placeras snett på ett sluttande trädäck på balkongen, ja då håller det.

Dags att loda bänken innan burken bärs in igen [emoji1]

Nej, jag kan inte vänta, jag är tre år och vill ha allt nu.
#78 - 9 oktober 2014 11:52
Finns det någon här på Zoopet som växt förbi 3,5?
#79 - 9 oktober 2014 12:03
Bluewing skrev:
Finns det någon här på Zoopet som växt förbi 3,5?

Skulle inte tro det :p
#80 - 9 oktober 2014 12:21
Skönt att jag är i gott sällskap [emoji13]
#81 - 10 oktober 2014 20:24
Lånat en lite bättre kamera så att det verkligen syns hur repig 100L är.

[ATTACH=CONFIG]71794[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]71795[/ATTACH]
Min platyhane
[ATTACH=CONFIG]71796[/ATTACH]
De två färgvarianter på Mussepigghonor jag har
[ATTACH=CONFIG]71797[/ATTACH]
Tjock platyhona
[ATTACH=CONFIG]71798[/ATTACH]
Malarna gillar att ligga och vila bakom roten
[ATTACH=CONFIG]71799[/ATTACH]
54L. Skall byta ut bakgrunden mot en bara svart så länge. Den kom med akvariet, men jag tycker inte att den är så fin.

Helgens projekt blir att silikona fast bakgrunden i 180L. Jag har bestämt mig för att köra med bakgrunden trots att det sitter en glaslist ca en cm nedanför överkanten. Det gör att vattenlinjen kommer gå precis i höjd med den listen och precis i överkant på bakgrunden. Iom att jag har Glo-ramper behöver jag egentligen inte ha täckglas, men det går ju att beställa från glasmästaren om jag ångrar mig. Jag hoppas att det inte kommer se knepigt ut, men jag har ingen ramp som täcker för.

Hoppas helgen blir fin och lugn för alla på Zoopet.
#82 - 10 oktober 2014 20:54
Fina bilder. Jättefina fiskar. Tänkte inte på repor ;) Lycka till med silikonracet i helgen.
#83 - 11 oktober 2014 04:37

ElinR skrev:
Vi får se hur det blir [emoji4] Just nu får Monet extra Hikari algchips med några dagars mellanrum. Hen verkar också gilla maltabletterna som corysarna får.

Jag är nog mer i riskzonen att mata för mkt än för lite, på ngt sätt har jag skaffat mig 6 olika sorters mat och funderar på att kanske köpa ngn mer frusen sort. Omväxling ska visst vara bra.

Äsch, 6 är väl ingenting! ;)
Knäppisen jag har säkert det tredubbla.
Tvivlar på att fiskarna inte skulle må bra av lite variation. Det är mitt måtto. :) Märker ju på mina att olika gillar olika foder, även det är "samma" innehåll i.
Så jag är glad att du har några som du varierar mellan. De som bara kör på ett flingfoder och en tablettsort blir jag knäpp/ledsen på... Men det är jag det. :)

Fint kar btw! Kul med 180. Tror inte det är ett måste var värmaren ska vara, bara vattnet cirkulerar där. Och det gör det väl bredvid en pump?
#84 - 12 oktober 2014 12:29
Kort sagt, det har inte gått lysande i helgen. Bestämde mig för att montera på den Juwelbakgrund som följde med 180L. Tidigare ägare har klämt fast bakgrunden mellan bottenglaset och glasskivan man kan lägga täckglas på. Båda skivorna är 60 breda, så ena skivan har kapats till 40 cm, men listen längst ut på andra skivan, det lilla "överhänget", är kvar.

Med akvariet följde även en tub genomskinligt JBL akvariesilikon. Efter att ha skurit av toppen på flaskan och tryckt som en tok på den medföljande kolven fick jag ropa på min man. Han har mkt större händer och är mkt starkare, men tom han fick ta i! Silikonet las i en sträng runt kanterna på bakrunden och så tryckte vi dit dem och höll på plats med böcker över natten.

Så nu sitter bakgrunden där, med ett s**tfult STRECK där skivorna möts!!! Jga har sett detta på bilder av andras akvarier, men det är FULT. Får leva med det ändå och plantera en fet svärdsplanta framför.

Lodningen kommer bli ett kapitel för sig. vid närmare undersökning sluttar golvet ut från väggen (bärande vägg). Letade lämplig list eller skiva att lägga i framkant på bänken, hittade en som var minst dubbelt så tjock som jag behövde. Vid genomletande av husets verktygsarsenal hittade jag en vinkelslip och en sticksåg, men ingen hyvel :-( Gjorde grannarna olyckliga genom att försöka slipa ner listen med handslip. Listen är fortfarande minst 4 mm för tjock och jag har gett upp den metoden. Får hitta på ngt annat.

Har däremot knött ner de rötter och stenar jag har. Tar tacksamt emot synpunkter.

[ATTACH=CONFIG]71838[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71839[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71840[/ATTACH]

Jag behöver mer sten att lägga runt rötterna. Samtidigt oroar jag mig för att det blir för lite fri simyta genom att rötterna sträcker sig ut både bakåt och framåt på mitten av akvariet.

(Det är hemskt, när jag är ute med hunden tittar jag lystet på grannarnas snygga stenar runt husgrunderna och i rabatterna. Utanför Kaos förskola finns det dessutom en jättesnygg avenbok med alldeles snirkliga grenar... Jag ser rötter och stenar överallt.)
#85 - 12 oktober 2014 12:54
På det du tycker är fult nu kommer det strax, fortare än du tror växa allt möjligt som kommer att täcka denna linje. Men en växt eller gren eller något annat kan ta bort det snabbt som en hysterisk regnbågsfisk.
#86 - 12 oktober 2014 14:20
Bluewing skrev:
På det du tycker är fult nu kommer det strax, fortare än du tror växa allt möjligt som kommer att täcka denna linje. Men en växt eller gren eller något annat kan ta bort det snabbt som en hysterisk regnbågsfisk.

Men inredningen? (jag ÄR mkt riktigt den hysteriska regnbågsfisken) Detta är vad jag har att jobba med. Ta bort? Lägga till?
#87 - 12 oktober 2014 14:39
Jag tycker kör på den inredning du gjort. tror det kan bli bra du kan binda fast t.ex. javaormbunke, anubias eller någon mossa på grenarna t.ex. Om du tittar i Mathias tråd om vintermörkret så hittar du en del kar med växter som sitter på grenarna. Det kan bli riktigt snyggt!

Alla dessa Anubias i mitt kar sitter på rötter och grenar
[ATTACH=CONFIG]71841[/ATTACH]
#88 - 12 oktober 2014 15:08
Bluewing skrev:
Jag tycker kör på den inredning du gjort. tror det kan bli bra du kan binda fast t.ex. javaormbunke, anubias eller någon mossa på grenarna t.ex. Om du tittar i Mathias tråd om vintermörkret så hittar du en del kar med växter som sitter på grenarna. Det kan bli riktigt snyggt!

Alla dessa Anubias i mitt kar sitter på rötter och grenar

[ATTACH=CONFIG]71841[/ATTACH]

Tack Blåvinge, du är snäll som hjälper mig [emoji4]

Det kommer absolut bli massa fastlnutna växter, bla för att dölja snittytan på redwoodrot:en.

Har dessutom kommit på din plan i "jobb-akvariet". Fiskspa m garrorna? [emoji16]

Nu skall jag vrida rötter 2/10 mm åt höger och vänster och morra frustrerat. Sedan ska det substrat och sand på/under/mellan.
#89 - 12 oktober 2014 17:10
Rättelse. Jag har vridit rötter och "killed my darlings" bara för att besviket inse att det inte blir perfekt. Mao blir det paus tills imorgon då jag tror jag hört maken mumla ngt om sand och substrat. Det blir säkert bättre då [emoji23]

Ngn annan som kan vrida samma pinne i timmar?
#90 - 12 oktober 2014 17:37
Om du sågar ett litet jack i den spetsiga roten så kan du binda anubias där så att den får något att hålla i sig vid. Speciellt tråden. Då tar du bort lite av spjutet. Sedan kan du ju plantera höga växter runt om så blandar den sig nog in i mängden fint. :)

Som ett förslag. :)
#91 - 13 oktober 2014 08:00
Allt väl i akvarieland

Allt rullar på. Ynglena växer i yngelburken, algerna (knappt jag vågar skriva det) har inte kommit än. Har kört 1ml Easycarbo/100L i 100L ett tag och allt ser bra ut. Räkor och fiskar ser ut att trivas och vallisnerian ser iaf inte negativt påverkad ut.

Dags för veckans vattenbyte m min lyxiga födelsedagspresen, en JBL Aqua In-Out. Kopplar den på badkarskranen och suger ut vattnet för att sedan fylla på med samma system: Man kan inte köpa lycka, men denna uppfinning är nära. Och glass.:D
#92 - 13 oktober 2014 10:14
Likan skrev:
Om du sågar ett litet jack i den spetsiga roten så kan du binda anubias där så att den får något att hålla i sig vid. Speciellt tråden. Då tar du bort lite av spjutet. Sedan kan du ju plantera höga växter runt om så blandar den sig nog in i mängden fint. :)

Som ett förslag. :)

Tack. Jag gillar förslag :)

Jag funderar på mossa modell taxiphyllum allra högst upp på spjutet, det rundar av och mjukar till. Den ljusa pinnen har jag plockat bort och istället har jag tagit in en massiv mopani i V:et mellan spjutet och resten av den grenen. Vill ha som en tyngdpunkt av massa runtomkring där 1/3 in från vänster. Tänker echinodorus bleheri och e.reni, vallisneria gigantea som breder ut sig och skuggar. Pumpen blåser från vänster till höger, så vallisnerian får bo längst till vänster.

Har plockat in en avenboksgren av lite smäckrare sort som jag leker runt med.

Jag undrar hur det är med malar och du verkar ju kunna en hel del. Min tanke är att bygga med mycket håligheter under och mellan grenar och stenar. I naturen så fortplantar sig malar utan speciella grottor ;-) men i akvarier undrar jag om mitt byggande räcker eller om jag skall peta ner ett eller ett par sådana där rör med bara en öppning som jag sett i affären.

Jag tror att det är bra om jag bygger så genomtänkt från början och slipper rota en massa i bottnen i efterhand. Jag vill ha ett fint akvarium, men framför allt vill jag att fiskarna skall ha det så bra som möjligt.

/Elin
#93 - 13 oktober 2014 11:11
När det gäller mallarna är det väldigt variabelt. Vissa malar gör inget annat än ligger i sina grottor, andra ligger under en rot. Och det verkar inte bara höra ihop med art, utan individ. Och har man inga rör, så hittar de alltid något ställe att ligga på.

Vad det gäller fri simyta är det inget problem, de kan simma runt rötterna.
#94 - 13 oktober 2014 20:19
HWH skrev:
När det gäller mallarna är det väldigt variabelt. Vissa malar gör inget annat än ligger i sina grottor, andra ligger under en rot. Och det verkar inte bara höra ihop med art, utan individ. Och har man inga rör, så hittar de alltid något ställe att ligga på.

Vad det gäller fri simyta är det inget problem, de kan simma runt rötterna.

Tack, då hoppas jag de kommande invånarna skall trivas. Har inga riktiga planer på sort än, det kommer senare när det är vatten i karet. Då kommer det nog fler malfrågor[emoji16]
#95 - 13 oktober 2014 20:32
Idag hände det en lite rolig grej. Jag är ju lite oroligt lagd av mig och inbillar mig att småsaker kan få katastrofala (läs: död fisk) följder.

Har trott att räkor är herbivorer, alger är ju grönsaker? Iaf, igår provade jag att mata platyynglen m röda mygglarver. Vips åkte en räka fram och norpade en larv!

Idag gav jag ynglen frusen artemia, vilket uppenbarligen inte var lika kul som mygglarver, men... En av räkorna som suttit högs upp på pumpen tar tag i en artemia och faller, upp-och-ner, hela vägen ner och landar på bottnen. Upp-och-ner fortfarande. Där och då var jag övertygad om att artemia var giftigt för amanos och att jag dödat räkan med okunskap [emoji33]

I själva verket hade räkan så fullt upp att hålla fast artemian att den inte kunde simma. Såg väldigt skumt ut m fallande räka.

Nitriterna håller sig borta, allt ser ut att må bra.
#96 - 13 oktober 2014 20:35
ElinR skrev:
Idag hände det en lite rolig grej. Jag är ju lite oroligt lagd av mig och inbillar mig att småsaker kan få katastrofala (läs: död fisk) följder.

Har trott att räkor är herbivorer, alger är ju grönsaker? Iaf, igår provade jag att mata platyynglen m röda mygglarver. Vips åkte en räka fram och norpade en larv!

Idag gav jag ynglen frusen artemia, vilket uppenbarligen inte var lika kul som mygglarver, men... En av räkorna som suttit högs upp på pumpen tar tag i en artemia och faller, upp-och-ner, hela vägen ner och landar på bottnen. Upp-och-ner fortfarande. Där och då var jag övertygad om att artemia var giftigt för amanos och att jag dödat räkan med okunskap [emoji33]

I själva verket hade räkan så fullt upp att hålla fast artemian att den inte kunde simma. Såg väldigt skumt ut m fallande räka.

Nitriterna håller sig borta, allt ser ut att må bra.

Du får utrusta räkorna med fallskärm :)
#97 - 13 oktober 2014 20:42
Kul att följa med i din "uppgradering" med ett 180 liters kar :)
Jag tror inte du ska vara orolig för detta med simyta om du inte planerar stora fiskar, utan rötter, sten och växter blir också ett skydd och jag tror också (mina fiskar sa iallafall så när jag frågade ;)) att fiskarna tycker det är roligare med gott om inredning!
Härlig beskrivning av räkan som krampaktigt håller fast artemian - känner igen det!
#98 - 14 oktober 2014 07:35
Litersjukan, eller hur man skaffar en traktor till

Min man cyklar. Egentligen helt ovidkommande om det inte vore för att denna hobby också genererar en slags litersjuka som i sin tur gett upphov till en del skämt. Han är heller inte ensam om detta och på något cykelforum hittade han följande text. Traktor går att byta ut mot valfri cykel/pump/akvarium/fisk/scrappryl (Jo, jag papperspysslar också. Man kan aldrig få för mkt papper). Flickvän i texten byts självklart ut mot vad du nu råkar ha i din omgivning som tittar dig och suckar när fler traktorer kommer på tal.

[COLOR=#3E3E3E]"Manual i Traktorfetischism kontra flickvän.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Det börjar med en Traktor.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Skriver en (1) Traktor. Din flickvän kanske ler lite milt överseende och[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]berättar för sina kamrater om sin 30 eller 40-års krisande pojkvän.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Alla skrattar och allt är gott och väl.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Sedan känner du att du vill ha en Traktor till.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]För att ha en särskild att åka till jobbet i, eller för att du vill ha en[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]orginal och en lite ombyggd. Det finns, som du mycket väl själv vet,[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]miljoner anledningar till att ha en till. Även denna Traktor brukar partnern[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]acceptera även om hon nu tycker att du börjar bli lite lätt besynnerlig. Hon[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]talar om det med sina kompisar och det är fortfarande lite roligt. "Han är[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]väl för söt...".[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Den tredje Traktorn, som är lika säker som amen i kyrkan att du vill ha (du[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]vet själv att det är så), genererar en ganska sur min och en medellång[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]diskussion om vad pengar bör användas till, upptagen garage-, alternativt[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]förråds- eller lägenhetsyta, "när ska du använda den?", "vad kostade den?"[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]och så vidare.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Kvinnan i ditt liv säger nu till sina vänner att du inte är riktigt klok.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Den fjärde Traktorn är svårast men klarar du den är du "hemma".[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Här gäller det att gå mycket noggrant och strategiskt till väga. Ett bra[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]sätt är att bjuda på god och trevlig middag. Med mycket vin.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]När rätt stämning inträtt antar du en hundvalpslik min, säger att du vet att[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]hon är irriterad över dina tre Traktorer och berättar sedan tårögt om "det[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]fantastiska erbjudandet". Du har av en ren slump fått reda på att "din"[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]första Traktor du ägde är till salu för en struntsumma! Den du faktiskt hade[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]när det begav sig. Du säger att du vet att det är mycket begärt men får du[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]bara köpa denna Traktorn så kommer du vara nöjd och glad sedan. Du har så[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]att säga de Traktorer du behöver för all framtid.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]De flesta kvinnor går faktiskt på detta. Är du tillsammans med en mycket[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]viljestark kvinna och/eller en absolutist kan du behöva lägga in ett förslag[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]om att du så fort som möjligt ska göra dig av med en av de andra Traktorerna[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]för att få plats för din gamla ögonsten.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Fungerar inte heller detta så får du prostituera dig. Gör vad som helst.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Erbjud dig att diska under ett helt år. Jag skriver det igen - gör vad som[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]helst för denna fjärde Traktorn är förutom att den är svårast att få till[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]stånd också den viktigaste ur fortsatt fordonssamlingsperspektiv.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Du har nu fyra Traktorer (den du eventuellt var tvungen att lova sälja[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]visade sig osäljbar - givetvis).[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Du har nu grunden till riktig Traktorfetischism. Nästa steg är att plocka[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]ned en eller två Traktorer i delar. En normal kvinna har mycket svårt att[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]urskilja vilka delar som hör till vilken Traktor och hur många delar en[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]Traktor faktiskt består av.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Du kan nu köpa en eller ett par Traktorer i delar och så länge du alltid har[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]en viss mängd delar liggandes kommer du kunna slingra dig vad gäller det[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]verkliga antalet hela Traktorer.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]En variant på temat är att du säger dig ha en kamrats Traktor inne för något[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]arbete. Du kan till och med köpa Traktorer och säga att det är för en[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]Traktorkamrats räkning. Du bara förvarar den under någon vecka.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Vid det här laget har du runt sex-sju Traktorer och har uppnått det perfekta[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]stadiet i förhållandet till din flickvän.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Nu har hon antingen lämnat dig för alltid - ELLER - resignerat och betraktar[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]inte längre dina Traktorer som individer. Nu är de inte längre "den svarta,[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]den gula och så den med det de stora däcken" osv. Nu är de "alla dina[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]Traktorer". Observera - inget antal utan en odefinierad mängd. Nu kan du i[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]mån av plats, tid och pengar göra vad du vill. Köpa, sälja, byta, bygga och[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]leva lyckligt i alla dina dagar."

Maken anser att pendlingscykeln inte räknas, så han har bara två cyklar. Och väntar på en ram så han kan bygga den "tredje". Fast med delar från en annan cykel. Jag vet nog vad han håller på med[/COLOR]
#99 - 15 oktober 2014 11:20
Ja, ja. Bara att inse att jag har svårt att bli nöjd med saker jag gör, får fortsätta öva bara. Dessutom blir det en helt annan sak när det kommer i en massa växter. Jag hoppas glödbandstetrorna kommer bli grymt snygga med den mörka bottnen.

[ATTACH=CONFIG]71917[/ATTACH]

Jag blir alltid glad för kommentarer, tycker du inte om det får du gärna förklara varför.

/Elin
#100 - 15 oktober 2014 13:46
Ska på kurs nu. Återkommer efter den. :)
#101 - 16 oktober 2014 04:32
Kul text den med traktorn. Haha. Lite så är det ju faktiskt. ;)

Det är lite svårt att se på bilden men har du tillräckligt med grus för att kunna plantera växter sen?

Ang inredningen så har jag inte mycket att säga. Jag själv kan inte torrmöblera med inredning utan växter. Eller jag är dålig på det. Är det mina egna så kan jag ju iofs även se växterna framför mig men det är svårt i någon annans kar. Så jag har inget att tillägga där. Det ena jag tänkte på var ang den spetsiga. Nu kanske du har mossa på den etc men annars hade jag nog lutat den mot bakgrunden. Men det är jag det. :)

Såg att HWH hann svara på sin fråga om malar långt före mig. ;) och jag håller med henne. I mitt 450l har jag säg 10 grottor och 10-15 malar (orkar inte räkna :P). 3 ligger alltid i grottorna, verkligen alltid. 2 praktbotior bor i 2 grottor. En mal bor ibland i grotta, ibland inte. Resten är aldrig i grottorna utan föredrar naturliga gömslen. Så jag hade stoppat ner två grottor (går ju att få till snyggt) i säkerhets skull. Ifall du köper just en sådan som föredrar grottor. Sedan finns det en rekommendation på att man ska ha dubbelt så många grottor som malar. Dock gäller det mer kar utan naturliga gömslen. Men den är bra att ha i bakhuvudet. Annars kan det bli slagsmål.
I mitt 350l så är ungefär hälften av grottorna tomma där med.
#102 - 16 oktober 2014 07:55
Likan skrev:
Kul text den med traktorn. Haha. Lite så är det ju faktiskt. ;)

Det är lite svårt att se på bilden men har du tillräckligt med grus för att kunna plantera växter sen?

Ang inredningen så har jag inte mycket att säga. Jag själv kan inte torrmöblera med inredning utan växter. Eller jag är dålig på det. Är det mina egna så kan jag ju iofs även se växterna framför mig men det är svårt i någon annans kar. Så jag har inget att tillägga där. Det ena jag tänkte på var ang den spetsiga. Nu kanske du har mossa på den etc men annars hade jag nog lutat den mot bakgrunden. Men det är jag det. :)

Såg att HWH hann svara på sin fråga om malar långt före mig. ;) och jag håller med henne. I mitt 450l har jag säg 10 grottor och 10-15 malar (orkar inte räkna :P). 3 ligger alltid i grottorna, verkligen alltid. 2 praktbotior bor i 2 grottor. En mal bor ibland i grotta, ibland inte. Resten är aldrig i grottorna utan föredrar naturliga gömslen. Så jag hade stoppat ner två grottor (går ju att få till snyggt) i säkerhets skull. Ifall du köper just en sådan som föredrar grottor. Sedan finns det en rekommendation på att man ska ha dubbelt så många grottor som malar. Dock gäller det mer kar utan naturliga gömslen. Men den är bra att ha i bakhuvudet. Annars kan det bli slagsmål.

I mitt 350l så är ungefär hälften av grottorna tomma där med.

Det där gruset... Första inredningsförsöket i 100L resulterade i massor av grus. Försök nr två så blev det lite tunt i framkant, svårt att peta ner växterna så de satte sig. Lite bättre i 54:an.

Nu hade jag till makens ogillande två hinkar m grus 1-2mm stående i garderoben, så i 180L ligger det nu ca 2 cm JBL bottengödning (enligt instruktion på den påsen). Sedan 2-ca 6 cm ljust grus (jodå, jag har funderat över det smarta i detta i efterhand, men inga hinkar kvar i garderoben) så att jag får en sluttning från bakkant till framkant. Ovanpå allt detta har jag då Biltemas blästersand modell aluminiumsilikat, eftersom jag har en tanke om mörk botten så att tetrorna skall trivas och färgas ut superduper. Det står ju överallt att tetrorna gillar mörk botten, men som mycket annat har jag ingen aning. Många kör ju ljus sand och det verkar funka.

Rent visuellt vill jag åt en blandning av dessa inspirationsbilder från Tropica.com
[ATTACH=CONFIG]71927[/ATTACH] layout 61 (180L) easy
och
[ATTACH=CONFIG]71928[/ATTACH] layout 48 (300L) easy
och
[ATTACH=CONFIG]71929[/ATTACH] layout 37 (140L) medium.

Kanske mest nr. 37.

"Spjutet" sitter ju ihop med resten av roten till höger och lutar jag spjutet mot bakgrunden åker andra delen in i framrutan. Jag vill ha lite fri yta där och fri yta bakom centerklumpen där fiskarna kan gömma sig. Jag har ganska små barn... Kan behövas bra ställen att gömma sig på :-p (Funderade ett tag på Nyckelhålsciklider, men gav upp det ganska snabbt med tanke på att de skall vara lite lättskrämda). Jag tycker det är intressant att du inte riktigt gillar spjutet, för jag gör verkligen det :-D Jag kan inte förklara varför, jag bara gillar det. Jag tycker att detta är urläckert, om det hade varit växter i också.
[ATTACH=CONFIG]71930[/ATTACH] från tfhmagazine.com

PMDD är beställt, Lottot är inlämnat så jag kan drömma om CO2, fram tills dess blir det Easycarbo.

Såg "ettfettbranamn"s film på malar som äter ur handen i "Drömmen om ett diskusakvarium". Underbara malar, tänk att jag skulle trilla dit på malar, jag som undrade hur tusan folk kunde ha ancistrusar. Jag är väldigt fäst vid mina ancistrus sp. Monet bor i 100L, Julia i 54L, hen ska få flytta ut när hen blir större.

Nu skall jag försöka få till en planeringsskiss över karet med vad som ska planteras var.
#103 - 16 oktober 2014 08:39
Jag har både frodiga kar och ett som är i princip växtfritt. Allt har sin charm, men växter gör ju underhållet så mycket lättare.
#104 - 16 oktober 2014 08:55
HWH skrev:
Jag har både frodiga kar och ett som är i princip växtfritt. Allt har sin charm, men växter gör ju underhållet så mycket lättare.

Och det med bara stenar är något av det finaste jag sett.

Men hur menar du att underhållet är lättare m växter? Växterna äter ju avfallsprodukter ur vattnet, men diskusar går tex ofta i växtlösa kar för att de är mer lättstädade? Fast där gör man täta VB, är det så du tänker? Med växter, stabilare vatten?

Ju mer jag lär mig, desto mer förstår jag hur lite jag kan. [emoji1]

/Elin
#105 - 16 oktober 2014 09:07
Ja precis, växter gör det mer stabilt. Och det blir mindre risk för alger och skadliga nitratvärden.
#106 - 16 oktober 2014 09:21
HWH skrev:
Ja precis, växter gör det mer stabilt. Och det blir mindre risk för alger och skadliga nitratvärden.

[emoji1]
#107 - 16 oktober 2014 21:18
Som jag sagt, spjutet blir säkert jättebra när det är igång sen. :) Jag minns att jag haft en rot som jag stört mig på som f*n men sedan fick jag till det så pass att jag inte
minns vilken det var. :P
#108 - 17 oktober 2014 09:44
Idag har jag fyllt m vatten för att kolla att tekniken funkar.

Om någon annan nybörjare läser detta så kan jag berätta att torrmöblering m hardscape är kul, men min rot flöt upp som en kork, stenar fick läggas ovanpå och möbleringen är... sådär nu.

Pumpen går fint och ljudlöst, sugkopparna på doppvärmarna är... sådär de med. Får trycka till ibland, men sladden håller den uppe så den inte hamnar på bottnen.

Så, man kan planera en massa men "the best laid plans of mice and men"
#109 - 17 oktober 2014 21:26
Mmm. Nu tycker hunden att det är alldeles för sent, men jag vill iaf lägga upp en bild. När jag väl fyllt 180L kunde jag bara inte låta bli att plantera. Det blev inte de växter jag tänkt mig och den j-la roten flöt upp hela tiden och ställde till det. Men iaf, en dag kommer mitt kar vara hur fint som helst och jag vill att andra som precis börjat ska kunna titta på detta och tänka att man inte blir expert från början. Så här kommer första bilden. Tropicas 90-dagars app är startad i telefonen.

[ATTACH=CONFIG]71965[/ATTACH]
#110 - 17 oktober 2014 21:27
Ser riktigt bra ut, och glasen är ju toppen ifall någon fisk blir törstig:p;)...
#111 - 17 oktober 2014 21:33
ansjo skrev:
Ser riktigt bra ut, och glasen är ju toppen ifall någon fisk blir törstig:p;)...

Tack [emoji4]

Det är gott att kunna använda glasen för en gångs skull [emoji6]
#112 - 18 oktober 2014 11:46
ansjo skrev:

Haha störtskön!

Det kommer att bli bra Elin. :)
#113 - 19 oktober 2014 05:56
Toppers. Den där appen ska jag kika på.
#114 - 19 oktober 2014 17:52
180L dag tre. 50% vattenbyte och insläpp av 8 amanoräkor. Hade gärna haft fler, men får hoppas att dessa räcker så länge. De gillar iaf att jag gjort lite fel med bakgrunden, de klämmer ihop sig mellan sidoglaset och bakgrunden och verkar känna sig trygga.
#115 - 19 oktober 2014 18:25
Tilläggsinfo, kör 6 h ljus/ dag (15-21) och "bara" 2x39w. Tillsätter 4 mL Easycarbo varje dag som kompensation för bristen på CO2-anläggning. Har medvetet valt bort pogostemon helferi eftersom jag läst att den inte tål Easycarbo.
Det är växtsoppa i karet, 11 olika sorter! Allt för att fylla så mycket som möjligt. Ett par av cryptocorynerna gillade inte flytten, men de borde hämta sig på en månad eller så.
#116 - 19 oktober 2014 19:01
Det var inga sk-t glas fiskarna får, men förstår varför du använder dom - tunga som sjutton ;)
Jag tycker du fått till det bra och det är ju bara en tidsfråga till roten håller sig på botten! Jag har flera gånger lagt stenar på mina rötter för att hålla dom på botten och stenarna ligger kvar (dom integreras i inredningen), senast nu i juwelkaret ;).
Spännande att följa när du kör tropica-appen!
Förstår precis detta med "växt-soppa" - been there, done that :) som du sett, men gillar det!
#117 - 20 oktober 2014 03:13
Den där appen, vad gör den/är den till för s.a.s.? :)
#118 - 20 oktober 2014 06:13
Likan skrev:
Den där appen, vad gör den/är den till för s.a.s.? :)

Appen hjälper till med råd och påminnelser om vattenbyten, ljus, gödning osv. Ffa är den riktad mot växtakvarium, efter dag 10, "skaffa algätande fisk" är det inget mer om fisk.
Just nu kör jag ca 0,5w/L, 6 h/dag. Senare kommer appen be mig gå upp i belysningstid, öka watt-tal, ansa växter osv. En liten kom-ihåg med goda råd helt enkelt.
För mig som är ny på detta var deras hemsida bra som en introduktion för växtakvarium.

/Elin
#119 - 20 oktober 2014 07:56
Jag som trodde att det här m akvariehobby skulle vara avslappnande. Tassade in i vardagsrummet med morgonkaffet, spanar in i 180L där jag tror räkorna skall vara. Inga räkor. Jag kan inte se en enda räka i hela akvariet! Å andra sidan lyckades de fyra jag har i 54L försvinna totalt första dagen också, de kommer nog fram igen.

Jag har dessutom haft lite dåligt samvete över Julia, min ancistrus i 54L. Alldeles för litet för henne/honom :-( Lösningen blir att skaffa 3 otocinclus till 54L och Julia flyttar till 180L. Där kommer hon få det mkt bättre och ha gott om plats att växa (hen är väl 5-6 cm nu).

Jag måste sluta helt enkelt sluta oroa mig, bevisligen har jag inte haft ihjäl något på ganska länge nu. Faktiskt inte sedan två-tre veckor in i 100L uppstart och det får nästan anses som godkänt? Fast nu oroar jag mig för att något kommer hända. Alginvasion, mystisk fiskdöd eller att Kaos klättrar ner i 180L. Han har iaf inte lagt ner någon leksak, än.

Otocinklus har för övrigt 3/5 i svårighetsgrad enligt Zoopet. Det har scalarer och discus också! Shit, hur skall detta gå?

/Fröken Orolig
#120 - 20 oktober 2014 08:52
Ser fint ut! Och Ottosar är ju helt underbara!!
#121 - 20 oktober 2014 09:05
Underbara, men tyvärr rätt känsliga. Ofta dör de väldigt fort efter inköp även i ett väl inkört kar där allt är rätt. Så köp många fler än vad du tänker dig och bli inte ledsen om de dör.
#122 - 20 oktober 2014 09:32
Elin, du är nog inte den enda som är orolig, tror nog att dom flesta av oss är det mer eller mindre. När jag hade Diskus var jag orolig mest hela tiden. Nu oroar jag mig för mina Flaggciklider som är så skygga så det bara smäller i rutorna ibland, men tror att det löser sig bara dom får sällskap och lite fler "pinnar" (som ligger på tork) som ger lite mer trygghet.

Dom första åren hade jag nog dom flesta tester som fanns att köpa och kollade värden hela tiden, tills någon sa åt mig att låsa in dom i ett skåp. Nu kollar jag nitrit om karet är nystartat och NO3 ibland.
Fick även "panik" när algerna började visa sig, men alger finns nog i nästan alla kar i alla fall i liten skara, fast numer tar jag algerna med lite ro. Fast såklart gillar jag inte alla alger - finns vissa som jag avskyr ;)

Tror att den där värsta "oroligheten" släpper efter ett par år - sen är nog det kvinnliga könet lite mer "blödiga"...kanske :)

//Inger
#123 - 21 oktober 2014 09:08
Tack för alla goda råd. Har räknat in iaf 7 räkor och läst in mig på Otosarna. En del av mig tycker det är jobbigt att de är så känsliga att man får räkna med visst bortfall. Ska jag köpa hem små liv om jag inte kan ge dem ett så bra hem att jag kan garantera att de överlever? Sedan hittade jag Prins August, dotterns dvärggroda, som en liten mumie på vardagsrumsgolvet [emoji31]
Hen måste tagit sig ut under gårdagens VB. Maken och jag är överens om att skaffa en ny och inte säga något. Mycket storm nu i 6-åringens liv ändå, hon reduceras till en snyftande hög eller vrålande tornado av oklara orsaker, flera gånger om dagen. Vi mörkar detta och jag får känna mig som grod-dödaren i smyg. Deppigt nu.
#124 - 22 oktober 2014 05:10
När det gäller Ottos så är det så att de är i så dåligt skick när man får dem att de inte går att rädda. De äter alger, gröna alger. När såg du det i en zooaffär sist? De är helt enkelt avmagrade och svaga i många tillfällen.
Så här ser det ut där de kommer ifrån. Och det är rätt långt från alvarievärldens klara vatten.
" target="_blank">http://m.
#125 - 22 oktober 2014 05:57
HWH skrev:
När det gäller Ottos så är det så att de är i så dåligt skick när man får dem att de inte går att rädda. De äter alger, gröna alger. När såg du det i en zooaffär sist? De är helt enkelt avmagrade och svaga i många tillfällen.

Så här ser det ut där de kommer ifrån. Och det är rätt långt från alvarievärldens klara vatten.
" target="_blank">http://m.

Även om den gröna färgen på vattnet var väldigt fin tror jag att det blir problem med sikten. [emoji12]
Jag laddar med alg-wafers, zucchini och spenat och hoppas jag kan ge några små fiskar en bra tillvaro. Släpper funderingar på att jag bidrar till fångsten av dem genom att jag köper dem. Börjar man tänka blir det genast komplicerat.

Som räkorna i 180L. Jag har bestämt mig för att det är 8 kvar, fastän jag bara kan räkna in 5. Alternativet är att de hoppat ut och hunden ätit upp dem. Nä, de finns kvar.
#126 - 22 oktober 2014 06:24
Försök vara noga när di väljer och ta de som ser fetast ut
#127 - 22 oktober 2014 06:36
HWH skrev:
Försök vara noga när di väljer och ta de som ser fetast ut

Tack! Jag uppskattar verkligen all hjälp jag får. På söndag skall jag stå och vara krävande och peka på "just den". Tror jag sett så många bilder att jag har en känsla för hur de bör se ut.

Två saker jag önskar det fanns "på burk", erfarenhet och talang.
#128 - 22 oktober 2014 07:41
Oj, från sorg till total glädje! Rutinen är att jag dricker kaffe i fåtöljen vid akvariet varje förmiddag och lyssnar på radio fram till 10. Idag såg jag plötsligt hur en av mina Corydoras venezuelens lägger ägg på rutan!!! PLatysarna åt upp dem lika snabbt [:(!] Så nu bor platysarna i 180L och malarna håller igång för fullt :D Det känns som om jag gör något rätt om malarna leker, de skulle nog inte göra det om de inte trivdes. Återstår att se om det blir något av äggen. Andra försöket fäster hon på undersidan av ett cryptocoryneblad.
Tänk att man kan bli så glad av att små fiskar lägger ägg. De är F1:or enligt butiksägaren.
Happy, happy, joy, joy!
#129 - 22 oktober 2014 07:44
ElinR skrev:
Oj, från sorg till total glädje! Rutinen är att jag dricker kaffe i fåtöljen vid akvariet varje förmiddag och lyssnar på radio fram till 10. Idag såg jag plötsligt hur en av mina Corydoras venezuelens lägger ägg på rutan!!! PLatysarna åt upp dem lika snabbt [:(!] Så nu bor platysarna i 180L och malarna håller igång för fullt :D Det känns som om jag gör något rätt om malarna leker, de skulle nog inte göra det om de inte trivdes. Återstår att se om det blir något av äggen. Andra försöket fäster hon på undersidan av ett cryptocoryneblad.

Tänk att man kan bli så glad av att små fiskar lägger ägg. De är F1:or enligt butiksägaren.

Happy, happy, joy, joy!

fan va nice :D grattis!
#130 - 22 oktober 2014 08:03
Lite Googling gav att det tar ca 10 dagar till kläckning. Det kan hända massor på den tiden, men nu finns det en äggsamling på utblåset från pumpen också.
#131 - 22 oktober 2014 09:38
kan man samla in yngeln på något sätt för sätta i breedingbox etc? mycket enklare o ta hand om yngel ensamma än med andra fiskar i akvariet.. lättare o mata dem med
#132 - 22 oktober 2014 09:44
blaze1337 skrev:
kan man samla in yngeln på något sätt för sätta i breedingbox etc? mycket enklare o ta hand om yngel ensamma än med andra fiskar i akvariet.. lättare o mata dem med

Det borde gå. Enligt en sida jag hittade var det bästa att sätta de vuxna fiskarna i ett odlingsakvarium utan sand eller inredning, låta dem lägga ägg och sedan flytta ur dem.

Nu finns det inga ägg kvar, men ändå väldigt kul att de försökte. Tror neontetrorna är skyldiga, platysen får gå som inkörningsfisk i 180L så de får slippa en flytt till. Jag som var så duktig m uppstarten och hade tålamod! En knapp vecka hade jag tålamod.

("Behöver" visst ett yngelkar till [emoji16])
#133 - 22 oktober 2014 12:04
ElinR skrev:
Det borde gå. Enligt en sida jag hittade var det bästa att sätta de vuxna fiskarna i ett odlingsakvarium utan sand eller inredning, låta dem lägga ägg och sedan flytta ur dem.

Nu finns det inga ägg kvar, men ändå väldigt kul att de försökte. Tror neontetrorna är skyldiga, platysen får gå som inkörningsfisk i 180L så de får slippa en flytt till. Jag som var så duktig m uppstarten och hade tålamod! En knapp vecka hade jag tålamod.

("Behöver" visst ett yngelkar till [emoji16])

Hahaha man "behöver" alltid fler kar , nu funderar jag själv på skaffa ett 600+liters kar.. väldigt sugen på påfågelciklider o lite annat på den aggresiva sidan :D
#134 - 22 oktober 2014 13:20
Ha ha ha ja man behöver alltid ett till.
#135 - 23 oktober 2014 20:54
Dag 7 och 50% vattenbyte. Grodan är utfodrad och verkar ganska mkt rundare (och mer svårfångad) än sin föregångare.
Platysarna bor kvar i 180L och det ser så mycket bättre ut när de har "mer". Inser att jag nog inte kommer känna mig tillfreds förrän jag har sådär 700L. Med 5 platy på 180L känns det fullt.
Jo, det ska finnas räkor också. 3 såg jag idag, de andra har antagligen inte blivit hundgodis. Fröken Hungrig hade visat större intresse runt akvariet i så fall.
#136 - 24 oktober 2014 02:57

Här rullar det på ser jag. :) Trist med grodan och jag förstår att ni mörkade det.

Jag tänkte på det där med ottosar. Har du alger i det karet? Som just de äter? Annars kanske de inte behövs? Jag gillar dem men låter bli att ha dem just för att de är så himla känsliga och knepiga med maten. Har svårt för tankesättet att köpa många och hoppas på att iaf några överlever... Men det är jag det.

Värt en tankeställare iaf. :)

Och det där med att vara orolig går i perioder iaf för mig. :P Ibland önskar jag att jag vore mer orolig än vad jag är (typ nu med mitt skumma pH). Ibland önskar jag att jag kunde släppa hela grejen med att vara orolig. ;)

Tack för förklaringen med appen. :)

(Btw, jag tycker inte att din ancistrus på ca 6 cm är för stor för ett 54l. Jag har två som är ungefär 6-8 cm i mitt 54l. Ser inga problem med det. Men det är klart att det är snällt av dig att den får det större, men inget att nojja sig över. :) ).
#137 - 24 oktober 2014 17:32
Hmm, en del att tänka på. Behöver jag algätare? Jag har 4 räkor i 54:an, så egentligen kanske de klarar jobbet. På det stora hela är det lite klent med alger överallt (kommer ångra att jag skrev detta).

Maken är dessutom lite fäst vid Julia, så vi får se. Imorgon har vi barnvakt och jag har möjlighet att ta med honom till minst två fiskaffärer [emoji4]. Får se vad vi kommer hem med.

Idag har jag letat med ficklampa efter platy nr. 5. Spårlöst borta! Starka misstankar om uthoppad och hundsnacks kom på skam 2h senare. Och räkorna... Men kan jag missa en platy i 180L borde räkorna kunna gömma sig väldigt bra.

Hoppas alla får en fin helg!
#138 - 24 oktober 2014 20:28
ElinR skrev:

Happy, happy, joy, joy!

Grattis! Vad roligt att få se det :)
#139 - 25 oktober 2014 04:55
Räkor för mig är typ mästarna på att gömma sig. :P

Ena dagen ser jag inte en enda Amano och nästa dag ser jag alla.

Eller några av malarna som jag ser kanske en gång varannan månad eller något. :P

Så rätt som det är kanske nr 5 dyker upp igen. :)
#140 - 25 oktober 2014 06:48
Likan skrev:
Räkor för mig är typ mästarna på att gömma sig. :P

Ena dagen ser jag inte en enda Amano och nästa dag ser jag alla.

Eller några av malarna som jag ser kanske en gång varannan månad eller något. :P

Så rätt som det är kanske nr 5 dyker upp igen. :)

Nr. 5 dök upp igen. Räkorna? De finns nog någonstans. Det har jag bestämt mig för [emoji4]
#141 - 25 oktober 2014 12:12
Se där, kul! :)
#142 - 25 oktober 2014 12:19
Dagens händelse blev en icke-händelse. Upptäckte att doppvärmaren glappar och hade 22 grader i 180L. Glad att platys är så tåliga.
Fick med maken till Nol och köpte ny doppvärmare. Vi var båda riktigt sugna på koi-scalarerna de hade, men nu väntar vi tills det stabiliserat sig i karet. Platysen får helt enkelt bo där.

Kan röda ancistrus korsa sig m vanliga? Skulle gärna ha röda, väldigt fina på Likans bilder. Såg gula idag, men de såg mer vita ut, inte min grej riktigt.
#143 - 25 oktober 2014 14:43
Lyckos dig och bo nära Nol. Men det är nog tur att vi bor långt ifrån allt
#144 - 25 oktober 2014 16:44

Jepp de kan korsa sig. Som jag förstått det så blir de oftast bruna då.

Vissa gula är vitare än andra. Frågan är om de "vita" klassas som albino och de gula som guld? Vet ej riktigt. Mina är ju "gul ancistrus med blå ögon", vanligt men felaktigt kallade L144.

Hojta till om du ska till Sthlm nått. ;)
#145 - 26 oktober 2014 18:47
När du skriver om algätare så tänker jag på vad en akvarist sa - du bör ha en kombo på 3 olika algätare (med reservation för litet kar) i karet t.ex amanos, siamensis, snäckor, ottosar och ancistrus. Tanken med det är väl att dom äter olika alger och därför kompletterar varandra och man behöver inte ha mer än några få av varje sort.
Nu vet jag inte om detta var ett klokt råd men jag har nog åtminstone 2 sorter i vardera karet.
#146 - 26 oktober 2014 19:44
heba skrev:
När du skriver om algätare så tänker jag på vad en akvarist sa - du bör ha en kombo på 3 olika algätare (med reservation för litet kar) i karet t.ex amanos, siamensis, snäckor, ottosar och ancistrus. Tanken med det är väl att dom äter olika alger och därför kompletterar varandra och man behöver inte ha mer än några få av varje sort.

Nu vet jag inte om detta var ett klokt råd men jag har nog åtminstone 2 sorter i vardera karet.

Jag började med 8 amanos, idag har jag lyckats hitta 4! Eftersom jag hittat bara 2 de senaste dagarna är jag superglad och tror att jag har 4 som är mästerförsvinnare.

Jag tror det är ett bra råd att ha olika sorter. Måste bara bestämma mig för vad, var. Det är det svåra.
#147 - 27 oktober 2014 08:15
Likan skrev:
Jepp de kan korsa sig. Som jag förstått det så blir de oftast bruna då.

Vissa gula är vitare än andra. Frågan är om de "vita" klassas som albino och de gula som guld? Vet ej riktigt. Mina är ju "gul ancistrus med blå ögon", vanligt men felaktigt kallade L144.

Hojta till om du ska till Sthlm nått. ;)

Trots att jag bor nära Nol är Akvarielagret (heter det väl?) lite av en dröm. Och kanske en fika hos någon annan fisknörd ;-) Tyvärr är Stockholm ungefär lika avlägset som månen i dagsläget. Blir en tur till tredje bra akvariebutiken i området och se vad de har. Maken vill inte flytta Julia från sovrummet, han har fäst sig vid sugproppen.
#148 - 27 oktober 2014 09:46
Studiedag för dottern, så hon fick följa med till butiken. 5 Zebrasnäckor och en albino ancistrus m ganska gul ton och mkt skägg. Han skall heta Viktor bestämde dottern. Bild på honom i butiken.
#149 - 28 oktober 2014 19:39
Nu har jag precis fått veta att sanden jag har, aluminiumsilikat, kan fälla ut aluminium vid lågt pH som kan bildas lokalt i sanden. Känns sådär, men jag är lite kluven. Hur stor är risken? Måste googla.

Annars rullar allt på. Grodan Prins August II skiljer sig betydligt från sin föregångare genom att vara piggare, mer alert och inte simma rätt in i saker. Undrar om ettan inte var lite "defekt". Hen verkade nästan som att hen var blind ibland.

I 180L saknas 4 av 8 räkor spårlöst och jag undrar om det kan ha m temperaturförändringarna som blev när doppvärmaren glappade.

Platysarna har iaf ynglat av sig lite mer och Viktor och zebrorna har putsat bort beläggningen som börjat komma på rutorna.

Liiite tofsalger i 100L, har börjat m PMDD där och väntar m spänning på hur det ska gå med växterna.

Så bortsett från räkorna är allt bra. Och det där m aluminiumet. Skrutt!
#150 - 30 oktober 2014 21:33
Det rullar på. 30% VB i 180L nu på kvällen, allt ser bra ut. Eller, det var så här...

Pumpen blir igensatt väldigt snabbt i 100L. Igår kväll tyckte jag det blivit så dåligt att det var dags att krama ur filtersvampen så det blir bättre genomströmning. Då kan jag krama ur det i 180:an, och liksom ge det en liten boost m nitrifieringsbakterier. Sagt och gjort, vattnet blev gojsigt och en timme senare var bottnen brun av partiklar som fallit till botten. Inte helt estetiskt tilltalande, så jag hoppas det har avsedd effekt med bakterierna.

Filtret i 100L är jag inte nöjd med. Bortsett från att det slammar igen snabbt så är det en räkdödare. Varje gång jag tar ur filtret hittar jag en död räka! Nu har jag en red cherry kvar [emoji22]

Så, någon som har förslag på lämplig pump?
#151 - 30 oktober 2014 21:46
Fluval 306 kanske
#152 - 30 oktober 2014 23:12
Jag har en begagnad sådan som du kan få! :)
#153 - 31 oktober 2014 06:06
Mr Woods skrev:
Jag har en begagnad sådan som du kan få! :)

Jag har skickat PM [emoji1]

Helt otroligt snällt!
#154 - 31 oktober 2014 12:13
Viktor verkar trivas i sitt nya hem och vi gillar honom. 3-åringen kom springande in i köket igår och berättade att Viktor var framme och vi skulle komma och titta. Sånt tycker jag är kul.

Undrar över allt bajs och bös som ligger på botten. Suga bort eller lämna kvar? Hur de gör för att producera dessa mängder vet jag inte, för det är inte i relation till vad jag ger dem. De får mat sådär var tredje dag.

#155 - 1 november 2014 05:59
Jag skulle suga bort i samband med vattenbyte. :) Fast ligger det mycket på botten så kanske cirkulationen är dålig? Är det över hela botten eller bara en plats eller två? Mina kar har sina ställen där sånt fastnar, då tar jag upp det när jag gör vattenbyten. :)
#156 - 1 november 2014 11:08
Likan skrev:
Jag skulle suga bort i samband med vattenbyte. :) Fast ligger det mycket på botten så kanske cirkulationen är dålig? Är det över hela botten eller bara en plats eller två? Mina kar har sina ställen där sånt fastnar, då tar jag upp det när jag gör vattenbyten. :)

Det värsta böset kom när jag kramade ur filtret från 100L i 180L och lade sig ganska jämnt över botten. Vissa fickor m ansamlingar får jag av det "organiska" avfallet, så jag får suga lite extra där imorgon.

Glad helg!
#157 - 2 november 2014 08:25
Idag har mina corys varit i farten igen. Dessutom har de fäst rommen på algskrapemagneten jag egentligen aldrig använder, så jag har lagt magneten i en liten yngelkasse som flyter runt i akvariet. Inga glupska tetror eller andra faror. Nu återstår att se hur många som verkligen är befruktade och hoppas på att allt inte möglar bort.

I 180L är allt fint. 17 dagar sedan uppstart, antagligen för tidigt för nitrit men jag mätte ändå. Nitrit noll. Framförallt ser fiskarna ut att må bra och vattnet luktar fräscht. Utökade med 4 räkor till, så nu är de 8 igen.

Gav ynglena tinad artemia igår. De var inte överväldigade, räkorna däremot roffade åt sig så mkt de kunde. Räkorna är riktigt roliga!
#158 - 3 november 2014 04:59
Duktiga corys som placerade äggen så bra och smidigt. :) Du får berätta hur det tar sig sen! :)
#159 - 3 november 2014 08:56
Idag har jag provat makens systemkamera. Det är svårt när man är nybörjare och jag är lat, så här kommer mobilbilder istället. Kl. 12 tänds 180L och då skall jag försöka fin-fota det.

Monet

Nya blad på Echinodorus ???

"Gammalt" blad på Echinodorus ??? Har läst att växter oftast odlas med större delen över vatten och att det är skillnad på över- och undervattensblad. Tycker båda är fina.

Maläggen ser ut som igår. 9 dagar kvar.
#160 - 3 november 2014 12:59
Tjusigt! :)
#161 - 3 november 2014 21:01
Ok. Maken berättade just att det finns ett annat objektiv som är mer lämpat för mina försök. Här kommer iaf lite av mina första taffliga försök att fota i A-läge m Nikon.

[ATTACH=CONFIG]72313[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]72314[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]72315[/ATTACH]
Cryptocoryne parva
[ATTACH=CONFIG]72316[/ATTACH]
Cryptocoryne ??? Förslag mottas tacksamt
[ATTACH=CONFIG]72317[/ATTACH]

Imorgon har jag fullt upp (för att vara mig) så bilder med "rätt" objektiv dyker upp någon annan dag.
#162 - 3 november 2014 21:14
Glömde dessa

[ATTACH=CONFIG]72318[/ATTACH]
Groda
[ATTACH=CONFIG]72319[/ATTACH]
Mina fina små malar :-)
#163 - 3 november 2014 21:36
Ah, C. venezualensis!
Köp fler! Priset är bra, om du handlar där jag tror! :)
#164 - 3 november 2014 21:53
Mr Woods skrev:
Ah, C. venezualensis!

Köp fler! Priset är bra, om du handlar där jag tror! :)

Visst är de fina! 4 kommer från Hisingen, 3 från fastlandet. Absolut bra pris, men med lite tur kanske de lyckas göra fler på egen hand, de har lekt två gånger redan och jag har lyckats rädda senaste omgången rom från missöden hittills (hela två dagar). Jag är sådär tokglad som man blir när man upplever saker för första gången.
#165 - 5 november 2014 08:37
Skrutt! Malrommen möglar, ett inte helt ovanligt problem vad jag förstått. Jag är väldigt sugen på att försöka få yngel på dessa, så alternativet blir väl att försöka övertala maken att vi skaffar ett 54L till att ha som odlingsburk.

På engelska/amerikanska sidor om odling har jag läst om metylenblått för att förhindra mögel. 1) är detta bra, eller ska jag testa något annat? 2) Var köper jag detta medel?

Annars går allt bra. Sovrums54an är nog den burk jag gillar bäst, så himla rogivande på kvällarna trots att den är full av platyyngel som far runt som... ja, platys. De är inte riktigt rogivande i sitt sätt ;-)

Flyttade över neontetrorna till 180L och allt går bra. Alla fiskar ser glada ut, räkorna gömmer sig (eller hoppar ur), nitriten är noll. Väntar otåligt på att växterna skall komma igång så att det börjar se "mer" ut.

Kent i Nol är i Japan och tittar på koi (allt enligt butikens YouTube-video). Jag ser fram emot att han kommer tillbaka, för då blir det en ny tur till Nol för att titta på scalarer. Vikarien kunde inte riktigt svara på om de kunde ta tillbaka fiskar om jag skaffade 6 och bara vill behålla ett par. Å andra sidan gör ju inte det så mycket eftersom jag ändå måste låta karet gå in sig lite till. Det finns många uppfattningar om detta med hur mycket man kan belasta ett kar med i början, men jag tänker att det är mindre riskabelt att sätta i dyrare, känsligare fiskar i ett kar som gått ett tag. Jag med tålamod noll :D
#166 - 6 november 2014 08:56
Det händer mysko grejer i 100L. Monet, min alldeles vanliga ancistrus, är ganska gamig när det serveras maltabletter. 100L bebos nu av 7 corys, 4 räkor, Monet och Prins August (II). Och några platyyngel, jag har platyyngel överallt... Jag ger en blandning av flingor, algwafers, maltabletter och lite blandat fryst i form av artemia, svarta/röda/vita mygglarver och mysis. Något en dag, lite annat en annan dag. "Nya" grodan tar för sig så att jag inte behövt stödmata en enda gång! Men så kommer Monet och jagar bort alla från maten, särskilt maltabletterna ska bara vara hans. Men grodan är också på hugget, det är som om de bondar ibland och fightas ibland. Grodan kryper över Monet och vill ta maten, Monet ruskar på sig och försöker lägga sig ovanpå all maten. Alla corys flyr huller om buller, grodan hänger sig kvar. Det är något mellan grodan och malen?
#167 - 6 november 2014 17:41
Det känns tomt i 100L m bara corys och en ancicstrus. Skulle vilja ha något som fyller ut mellanskiktet lite, men som inte far fram och tillbaka som hattifnattarna (platy). Något med lite mer personlighet. På botten är det en blandning av 1-2 mm och 2-5 mm grus.

Förslag?
#168 - 7 november 2014 10:43
Dag 22 i 180L. 30% VB. Ljuset ökat till 8h/dag och halv dos MiPlus. Enligt Tropica skall man fortfarande undvika gödning m kväve och fosfor, så det gör jag. Fortsättningsvis räcker det med VB en gång i veckan. Räkorna simmar runt, fiskarna ser glada ut.

Skall man ha i en veckodos PMDD på en gång eller skall man dutta lite varje dag?

Börjar känna mig lite ensam i tråden, det är helt ok att säga att jag gör fel om någon tycker det. Annars plaskar jag på här efter bästa förmåga och tålamod noll. För jag skall till Kent i Nol idag (det låter som att jag känner Kent, men det gör jag inte. Det är mer som att han ÄR butiken i Nol av vad jag läst av allas kommentarer.)

Jag hoppades att det skulle finnas några "överblivna" scalarer på auktionen, men det har inte kommit upp några än iaf. Så eftersom jag kan så åker jag till Nol idag. Det är ju fars dag på söndag :-)
#169 - 7 november 2014 16:34
#170 - 7 november 2014 21:03
Jag visste inte att man kunde bli så glad över några fiskar. Kom hem från Nol med 4 koiscalarer och 4 fjärilsciklider. Planen är att få ett par av scalarerna och lämna tillbaka de andra (eller skaffa ett större akvarie). Det är lite längre till Nol än till Trop eller Herkules, men det är nog värt det.

180L släcks ju kl. 18, så jag får titta mer på scalarerna imorgon. Däremot har jag suttit och tittat på fjärilarna i 100L lääänge nu på kvällen. Oj så fina de är. De är verkligen... jättefina.

Dessutom kröp det upp något jag tror är en sån malajsisk sandsnäcka ur sanden. Inte sett något liknande förut, så det är lite spännande. Får se om den dyker upp fler gånger.

Imorgon är det auktion. jag tar m två rötter och en sten, hade jag haft en aning om vad de är värda hade jag satt fast pris på dem, men jag vet verkligen inte vad någon kan tänka sig betala. Det märker jag imorgon :-) Och sen åker jag hem för att glo på fiskar igen.
#171 - 8 november 2014 06:28
Läser gör jag iaf. :) Försöker svara senare idag.
#172 - 8 november 2014 07:02
Likan skrev:
Läser gör jag iaf. :) Försöker svara senare idag.

Du har ju haft massor med jobb och byggprojekt. Kul att veta att någon läser iaf.
#173 - 8 november 2014 12:47
Jag läser också, men vinner precis läsa ifatt innan nåt nytt händer :)
#174 - 8 november 2014 12:53
HWH skrev:
Jag läser också, men vinner precis läsa ifatt innan nåt nytt händer :)

Jo, det var ju det obefintliga tålamodet. Tänker hela tiden att det får vara bra nu, och så...

Det skulle vara kul m lite corys i 180L och ett litet odlingskar för c. venezuelanus. Och ett 400L. Och, och, och... [emoji1]

Men det är kul att bli läst. Ska försöka ta bättre bilder också.
#175 - 8 november 2014 21:51

Äsch då, idag var jag bara på benen/språng i 12 timmar.... Urk. :P

Nu minns jag knappt vad jag skulle svara på. Ang lek på corys så vet jag inte. Mina har lekt några gånger men mer än så har det inte blivit.

Ang ancistrusen. Hur många tabletter släpper du i? Har du provat att dela tabletten? Om den är delbar. Vill han/hon ha alla då eller är det bara när det är en stor? Jag delar i stort sett alltid alla tabletter som går att dela, så fler får chans att äta samtidigt. Fast jag verkar vara ensam i mitt slag där. Jag har väl det från hästvärlden där det är noga med att dela upp höet i hagen så att alla får chans att få sin ranson. :) Sitter i ryggmärgen på mig. Ancistrus kan ju vara buffliga/revirhävdande av sig. Han/hon tar det som är hans/hennes helt enkelt. :) (Minns inte vilket kön det var på den aktuella.)

Nu gick jag tillbaka och läste lite. Tolkar det som att du ger flera tabletter åt gången. Försöker han roffa åt sig alla då eller? Blev lite nyfiken. :)

Nu sovdags. På återseende. :)

Btw, blev det något från auktionen idag? :)
#176 - 9 november 2014 08:55
Auktionen var bra, återkommer lite längre ner om den.

Igår när jag satt och tittade på 100L fick jag en känsla av att ngt var fel, det var en så "stilla" känsla över det hela. Jag tänkte att det kanske var en övergångsfas när alla vande sig vid det nya, men nu på morgonen låg den ena fjärilsciklidhonan på rygg på botten och kippade efter luft. Akut vattenbyte någon timme tidigare än planerat. Växterna bubblar och alla invånarna ser pigga och glada ut. Utom en. Skit.

Istället för att förtvivlat tänka att jag gjort något fel så tänker jag att jag gjort så gott jag kunnat. Fiskar är känsliga små djur och på sätt och vis visste jag lite vad jag gav mig in på. Kent sa dessutom att hans erfarenhet var att de "vanliga" var lite mer känsliga än "electric blue"varianten.

Så auktionen då. En kombination av hjärnsläpp och dålig planering från min sida gav en hel del frustration, men i slutändan blev det nog bra.
Maken skulle göra ett konditionstest på en anläggning och självklart fanns det bara tid på lördag förmiddag. Lösningen blir att Morfar (som bor på våningen under) blir inkallad som barnvakt så jag kan kasta mig iväg till Mölnlycke för inlämning av mina tre objekt. Morfars kvalité som barnvakt är mest att se till att de små inte klättrar på balkongräcket, annars kan de härja ganska obehindrat... Så när Daniel från Malmö var lite försenad och därmed incheckningen blev försenad, då började jag få lite ont i magen. (Daniel gjorde ett fantastiskt jobb under dagen och det är långt från Malmö, så inget negativt om det. Min planering däremot...) Till slut fick jag hjälp att skriva nummer på mina grejer och kunde åka hem till kaos.

Efter att ha röjt upp resterna av målarfärgsmålning i köket, bakat en kaka och fått min kaffekopp utspilld över hela mig och mobilen så kom maken hem igen. Åter till Mölnlycke med hela 200 kr i kontanter, det kunde kanske bli en snygg rot!

Där kommer hjärnsläppet in i bilden. Istället för att vänta till efter auktionen med att betala medlemsavgiften till GCG, så gör jag det i entrén!!! Och nu har jag 50 spänn att handla för, men vad tänkte jag på???

I slutändan satt jag bredvid ett par tjejer som budade hem en blandat-låda där de inte ville ha allt. Lite skamlöst frågade jag om de kunde tänka sig att sälja några av sakerna i lådan. Det kunde de och jag kom hem med en ljusramp för glödlampa på ca 30 cm, en luftpump och en sån skumfilterpryl som man kopplar på luftpumpen. Perfekt för ett odlingskar m små yngel så de inte sugs in i filtret. Ett steg närmare försök på odling av corysar :-) (Jag vet, högmod går före osv)

Vid hemkomst visade det sig att den smått antika luftpumpen kanske inte var så effektiv, eller så var det handhavandefel i kopplandet m filtergrejen, men ändå. Liiiite närmare odlingsförsök :-)

Auktionen hade absolut varit bättre om jag också kunnat buda, men det får bli nästa år. Det var ingen som ville ge 300 kr för tre L-333, det hade jag gärna gjort. Däremot 80 kr för 5 Musse Pigg-platy!!! Och 280 kr för 15 Endlers guppy. Det auktionerades ut två lekpar av röd ancistrus, det ena gick för 360 och det andra också runt den summan. Där hade jag velat vara med :-)

Tyvärr ser det inte bra ut för min lilla ciklid, så nu blir det sorgliga sysslor.
#177 - 9 november 2014 09:17
Tipstack till Blåvinge, provar att lägga upp bild direkt m nya inställningar.

Min anubias blommar
[ATTACH]72417[/ATTACH]
#178 - 9 november 2014 12:02
Perfekt lunchläsning. :) Synd om dig men underhållande för mig iaf! ;)

Det blir ju 100kr/st för 333. Billigt/bra pris ju! Knäppa folk är...

En rörig dag då med andra ord. :)
#179 - 9 november 2014 20:07
Nya försök m en riktig kamera.

[ATTACH=CONFIG]72427[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]72428[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]72429[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]72430[/ATTACH]

Sista bilden är på den andre hannen som gömmer sig mellan bladen. Han är blekare i färgerna och håller sig undan. År det så de blir när de inte är den dominanta fisken? Ser skillnad på honorna också, en är klart blekare, en är tydligare svart i sina svarta prickar. Väldigt fina och spännande att titta på.

[ATTACH=CONFIG]72431[/ATTACH]
Vad kan jag säga? Överexponerad på mer än ett sätt ;-)

[ATTACH=CONFIG]72432[/ATTACH]
Detta var den minst dåliga av bilderna på scalarerna. Får öva mer. Tycker de är sååå fina där de glider fram. Platyynglen lyser med sin frånvaro sedan scalarerna flyttade in, inte helt fel med lite bättre rensning.

Skall försöka få bättre bilder imorgon.
#180 - 9 november 2014 21:41
Kanonbilder för att vara nybörjare. Det är svårt att fota fisk. Jag har gett upp och filmar nästan enbart
#181 - 10 november 2014 05:48
Jättefina bilder. :)
#182 - 10 november 2014 05:51
HWH skrev:
Kanonbilder för att vara nybörjare. Det är svårt att fota fisk. Jag har gett upp och filmar nästan enbart

Tack!
#183 - 10 november 2014 05:51
Likan skrev:
Jättefina bilder. :)

Tack!
#184 - 10 november 2014 16:16
Provar en skakig iPhonefilm på vad jag tror kan vara lekförberedelser. Eller matsök, jag har ingen aning men det är kul att kolla på.
https://vimeo.com/111430233
#185 - 10 november 2014 18:20
Klart lekdräkt i alla fall. Bäst ser man det när lektröret kommer ut, tyckte det såg ut så. Men det var svårt att se.
#186 - 10 november 2014 19:23
Lite mer film. Mot slutet syns även den andra honan som också verkar intresserad av att vara med. Hanne nr 2 är däremot helt ointresserad av allt.
Har inga större förhoppningar på leken, hoppas mest jag skall få fiskarna att må bra och överleva.
Ska jag flytta det andra paret?
https://vimeo.com/111450399
#187 - 12 november 2014 16:44
Lekparet kör sin grej i gropen idag med, fast de är inte så noga med att vakta.

De två "överblivna" fjärilarna har inte funnit varandra utan står och tjurar på varsin plats, lite undanskymt.

Scalarerna mår finfint och äter allt som erbjuds (små mängder). Tror musselblommorna tar en hel del kväve ur vattnet, de växer explosionsartat!

Räkorna i 180L blev däremot osynliga när scalarerna kom i :-(
#188 - 12 november 2014 20:00
Jo, honan försöker vakta. Mot en ganska liten, hungrig ancistrus är hon ändå en lätt match...
#189 - 12 november 2014 21:31
Fina filmer! Kul att se "spelet" hos fiskarna och dom var färggranna jämfört med dom jag hade tidigare (som inte lekte) :)
Undrar om du kommer ha några räkor kvar när scalarerna upptäcker dom ;) I min kub hade jag scalare och svärdbärare och däri såg jag ett svärdbäraryngel vid ett tillfälle - då scalaren åt upp den! Dom käkar det dom får in i munnen helt enkelt :)
#190 - 15 november 2014 20:12
heba skrev:
Fina filmer! Kul att se "spelet" hos fiskarna och dom var färggranna jämfört med dom jag hade tidigare (som inte lekte) :)

Undrar om du kommer ha några räkor kvar när scalarerna upptäcker dom ;) I min kub hade jag scalare och svärdbärare och däri såg jag ett svärdbäraryngel vid ett tillfälle - då scalaren åt upp den! Dom käkar det dom får in i munnen helt enkelt :)

Jo, varken yngel eller räkor har synts till på ett tag. Men neontetrorna är samma antal fortfarande och jag tänker att räkorna tom är större än tetrorna? Men tetrorna kanske är snabbare?

Jag gillar räkorna, vill verkligen inte att de ska ha blivit mellanmål.
#191 - 15 november 2014 20:21
Har varit hemifrån i 24 h. Det första jag får göra när jag kommer hem är att fiska upp ett styck död fjärilshanne. Övriga tre ser pigga och glada ut.

Dottern är mindre pigg m magsjuka, så jag får fundera på fiskarna imorgon och fokusera på de landlevande lite nu.
#192 - 16 november 2014 15:26
Inget nytt i akvarieland. Allt är bra och jag såg hela två! räkor vid vattenbytet i 180L. En lyckades jag fånga och flytta till 100L. Den ser ut att trivas bra.
#193 - 16 november 2014 20:37
Inser att jag missade en hel sida med bilder när jag bläddrat i din tråd! Så fina bilder, du är ju jättebra på att fota :), inser också att det är amanoräkor du pratat om - jag fick för mig att det var små räkor, typ körsbär, jag har läst otroligt slarvigt. Hur som helst så är ju amanos så stora så dom kan inte skalaren ta.
Tråkigt med fjärilarna!
#194 - 17 november 2014 19:51
heba skrev:
Inser att jag missade en hel sida med bilder när jag bläddrat i din tråd! Så fina bilder, du är ju jättebra på att fota :), inser också att det är amanoräkor du pratat om - jag fick för mig att det var små räkor, typ körsbär, jag har läst otroligt slarvigt. Hur som helst så är ju amanos så stora så dom kan inte skalaren ta.

Tråkigt med fjärilarna!

Tack för berömmet om fotografering. [emoji5]️

Ja, vart amanosen tar vägen är ett mysterium. De borde inte bli mat och jag tycker att jag borde hittat någon på golvet om de hoppar ur?

Återstående fjärilar verkar må bra nu. Hoppas det fortsätter så. [emoji4]
#195 - 17 november 2014 19:51
[ATTACH]72602[/ATTACH]

180L efter ca 4 veckor
#196 - 18 november 2014 08:21
[ATTACH]72612[/ATTACH]
#197 - 18 november 2014 09:49
Tjusigt akvarie!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#198 - 20 november 2014 14:11
[ATTACH]72665[/ATTACH]

Den stora roten har bytts ut mot lite mindre bitar och Fluval 4+ är utbytt mot en U4. Två grottor döljs också under träbitarna.

Hoppas filtret blir bra. Det är något som gör mig missnöjd m inredningen, men jag kan inte sätta fingret på vad.
#199 - 20 november 2014 15:22
Så spjutet åkte ut? ;) Jag saknar något högre nånstans. Nu har du ju svärdsplantan som är hög men ja. Det var det jag spontant kände. Får hoppas att du kommer på vad. :) Går ju alltid att rätta till.
#200 - 20 november 2014 21:15
Learning by doing. Känner starkt för att göra om 100L från grunden och 180L vet jag inte riktigt vad jag tycker om just nu. Får fundera på någon högre växt till, gärna åt det röda hållet.
Det börjar bli små gröna algprickar på rutan som jag helst vill få bort mha "biologisk" bekämpning. En ancistrus till?

Kommer nog kännas bättre imorgon. Just nu känner jag mig rätt frustrerad över att inte nå dit jag vill. Det viktigaste är ändå att fiskarna mår bra och det gör de [emoji4]
#201 - 20 november 2014 21:17
Mina ancistrus verkar inte käka de gröna prickarna. Algskrapa funkar bra däremot. :)
#202 - 20 november 2014 21:19
Likan skrev:
Mina ancistrus verkar inte käka de gröna prickarna. Algskrapa funkar bra däremot. :)

Då blir det algskrapa [emoji4]
#203 - 23 november 2014 10:33
Gissar att detta blir enda bilden på ett tag, för sedan lär hen gömma sig. Min alldeles egna L-333 [emoji7][ATTACH]72763[/ATTACH]
#204 - 23 november 2014 10:47
ElinR skrev:
54:an kloggade igen av alger på mindre än en vecka, så 4 st Amano och en liiiten ancistrus bidrar nu till att hålla saker i ordning. De ca 10 platy-ynglen växer så det nästan syns. 2,5 veckor och ca 1 cm små fiskar. En kunde jag se antydan till pigmentering på stjärtfenan. Musse pigg? Som jag förstått är det ett recessivt anlag och jag vet ju inte vem pappan är, med depåbefruktning osv. Spännande!

100L har fått utökning m tre till C. venezuelanus till, totalt 7 nu. Våra små clowner [emoji5]️

Även en Echinodorus bleheri (Paniculatus-svärdplanta) slank med från affären, den och topparna på Hygrophila difformis (Vattenwistaria) bildar ett skuggigt parti ihop m mangroveroten, där brukar corysarna ligga och vila. Jag har vant mig nu och tror inte längre att de dött!!!

Har även räknat till totalt 5 små platy-yngel i 100L. De verkar växa lika bra som de som går i 54:an. Kalabalik såg dem häromdagen och var jätteglad!

Grodan flyter runt på några flytande växter och verkar ha det bra.

Ser jättefint ut!
#205 - 23 november 2014 21:32
Ser jättefint ut!

Tack [emoji5]️
#206 - 24 november 2014 05:14
Kul med 333an! :D
#207 - 25 november 2014 20:30
54:an- allt som vanligt. Räkorna ömsar skal och ynglena växer. Algerna håller sig undan och allt är bra. Tänk vad ett litet budgetstartpaket kan göra för välbefinnandet.

100L- Den väldigt gamla Hydor Crystalpumpen har bytts ut mot en Aqua-el Fan2. Den gamla pumpen satt fast med en v-formad hållare m sugproppar i hörnet, sedan klickade man i själva pumpen i hållaren. Problemet var att räkorna tog sig in mellan hållaren och glaset och sedan kom de inte ut. Nu finns det en eller 2 körsbärsräkor och en amano kvar men jag räknar med att de skall klara sig nu.

Corysarna ligger mestadels och trycker bakom roten och syns väldigt sällan. Samma med fjärilarna vilket ger att akvariet oftast ser tomt ut. Hoppas kunna hitta lite kolglödstetror för att fylla ut.

Den andra fjärilshonan har börjat färga ut igen efter att ha varit lite blek ett tag. Kul att se.

180L- Även där en ny pump, en Fluval U4. Inledningsvis kände jag mig totalt desperat, den gick ju inte att justera åt sidan utan kunde bara spruta vatten rakt fram. Efter att ha svurit och surat lite (mycket), kört lågt mittstråleutflöde och nojjat över syresättningen så tänkte jag efter och pillade lite. Den mkt fåniga plastploppen på utflödesploppen funkar utmärkt att rikta flödet med. Nu har jag i princip samma riktning på utflödet som med 4+:en. Nöjd och glad :-D

Innan denna tekniska triumf tröstköpte jag iaf två nya invånare. En L-333 och en röd ancistrus som heter Ralf. För att alla skulle trivas köpte jag lite grottor och möblerade med. Är det någon som ligger och trycker i grottan? Nejdå, favvisplatsen än så länge är mellan bakgrunden och pumpen. Suck. Det är som hunden, köp en hundbur/hus sa uppfödaren. Tjena, vår andra hund älskade den, men första hunden sover i puffen jag sydde till barnen eller i sängen... Huset har vi som bilbur nu för tiden.
Hoppas kunna hitta en Limnophila hippurodoides att plantera där "spjutet" stack upp förut. De är visst inte så vanliga, eftersom jag har svårt att få tag på dem. Den aquascapingintresserade killen på Hornbach sa att de kunde ta hem, så det får väl bli att jag beställer om jag inte kan hitta på någon säljsida.

Snart är det också dags att sätta på den andra ljusrampen på karet. Ska bli spännande att se hur det blir då. Tyvärr glömmer jag att tillsätta EasyCarbo ibland, fokus hamnar på att komma ihåg att skicka med frukt, extrakläder och gympapåse med dottern. Sedan är jag nöjd att bara sitta i fåtöljen och glo på fiskarna.
#208 - 25 november 2014 20:34
Lite nyfiken på varför dina [COLOR=#333333]Corysarna ligger och [/COLOR][COLOR=#333333]trycker. Mina har alltid varit väldigt aktiva och aldrig särskilt blyga av sig. Vill inte vara pessimistisk men det känns som om det är något som inte riktigt stämmer?[/COLOR]
#209 - 25 november 2014 21:06
Lite nyfiken på varför dina [COLOR=#333333]Corysarna ligger och [/COLOR][COLOR=#333333]trycker. Mina har alltid varit väldigt aktiva och aldrig särskilt blyga av sig. Vill inte vara pessimistisk men det känns som om det är något som inte riktigt stämmer?[/COLOR]

Ah, jag menar inte att de håller sig undan. Mer att de håller till på botten och inte simmar fram och tillbaka i mellanskiktet. Sedan kan jag iof förstå att de håller sig lite i skymundan när Kaos och Kalabalik är hemma, det vill jag också ibland ;-)
En del fiskar vill ju ha en "vaktfisk" som förmedlar trygghet. Dina corysar har ju väldigt uppmärksamma discusar som håller koll på allt och alla, kanske mina saknar det? De var faktiskt ute och rörde mer på sig när innan neontetrorna flyttade till 180L. Det får helt enkelt bli lite sällskap och se vad det har för effekt. Bra tanke.
#210 - 26 november 2014 08:38
Min erfarenhet av corys är full rulle i början och sen går de i pension och ligger mest och trycker. När de inte får nått ryck och simmar omkring nån gång ibland. ;)
#211 - 27 november 2014 16:38
Efter 42 dagar utökar jag nu ljustiden till 10 h och ökar på m en 39w till för 180L. Allt enligt Tropicas app.

Möjligheten att skaffa tetror till 100L har varit obefintlig iom att dottern blev kräksjuk. Nu är hon smittfri men trött, så imorgon drar jag m henne till div butiker.
#212 - 27 november 2014 17:01
Låter som det kan bli en bra fredag! Hoppas du hittar ngt fint :)
#213 - 28 november 2014 16:06
Idag blev det fiskköp. Hoppades på att hitta kolglödstetror men det fanns eldtetror? Antagligen samma sak, men de såg inte ut att vara i form riktigt. Istället blev det en annan favorit, glödbandstetror. De passar väldigt bra in i 100L och jag är nöjd [emoji4]
Men varför ska det finnas så många olika namn på samma fisk?
#214 - 28 november 2014 16:12
Antar att du var på Trop? Han kallar nämligen kolglödstetran för eldtetra. Vet inte vilket kar du kollade i, men jag bytte in ett gäng där häromsistens, och de såg bra ut då, men de har ett antal år på nacken. Om de gick i tetrarummet, så var det nog inte mina.

Men glödbandstetran är ju också fin :)
#215 - 28 november 2014 16:23
[emoji16] De gick inte i tetrarummet... Ledsen, blev osäker av namnet men fick inga bra vibbar ändå. Det var en som såg lite trött ut och jag är Fröken Supernojjig.
Fast nu sitter jag här och ser att en av fiskarna har ngt vitt längst ut på stjärtfenan som ingen av de andra har. En annan saknar halva ryggfenan! Skit! [emoji33]
#216 - 28 november 2014 20:35
Har hällt i Multicura i 100L och avvaktar.

Lite tröst är att Åke visade sig lite idag. Usel bild, men visst är hen fin, min lilla L-333?

[ATTACH]72918[/ATTACH]
#217 - 30 november 2014 18:27
Fjärde traktorn är svårast. Det blev ett karantäns/odlingskar från Nossebro. Nossebro ligger inte alls så nära Trollhättan som jag trodde, maken var måttligt road.
Iaf, nu går 10 st glödbandstetror i ett ca 50L ihop m Protozin och så hoppas jag allt ordnar sig.
#218 - 1 december 2014 15:04
Vallisnerian i 100L växer bra, så jag flyttade över lite till 45:an. Det kändes så kalt för tetrorna, även om jag hoppas de inte ska bo där så länge.

[ATTACH]72939[/ATTACH]
#219 - 4 december 2014 07:51
Det är lite deppigt nu, något är "fel" både hos ynglen och i 100L.

Jag har matat ynglen 2 ggr/dag med speciellt yngelfoder. Ibland har de fått lite olika frysta vita/svarta/röda mygglarver eller artemia. Försökte gå över till flingfoder som jag pulvriserade mellan fingrarna men både stora och små yngel tacklade av. Inget som syntes på nitriten. Ingen som kliade sig, de bara tacklade av.
Efter ett vattenbyte har jag gått tillbaka till yngelfodret och nu verkar de hämtat sig.

Glödbandstetrorna frågade jag om på Akvarister 2.0. Där kom en gissning om skav på fenorna och att jag egentligen inte behöver oroa mig. Jag behandlar färdigt och sedan får de flytta in i 100L.

Fast i 100L har den kvarvarande fjärilshannen mörknat och trycker på bottnen. Jag tycker han har haft förändringar på ryggfenan, men tänkt att jag inbillat mig och överreagerat pga tetrorna.

Senaste vattenbytet var i söndags, allt enligt rutinen. Alla andra fiskar ser pigga och glada ut. [emoji20] funderar på om jag skall köpa Easy Life Fluid Filter Medium i ren förtvivlan. Ska jag ge upp om fjärilar eller försöka optimera 100L?

Hur gör jag då?
#220 - 4 december 2014 16:05
Fjärilar är svåra ciklider, och är den största anledningen till att jag personligen inte har odlade sådana längre. Däremot har jag en grupp VF Fjärilsciklider som klarat sig grymt bra, och är heller inte alls så känsliga:).
#221 - 6 december 2014 19:44
ansjo skrev:
Fjärilar är svåra ciklider, och är den största anledningen till att jag personligen inte har odlade sådana längre. Däremot har jag en grupp VF Fjärilsciklider som klarat sig grymt bra, och är heller inte alls så känsliga:).

Jo, jag visste ju att det var lite av en chansning när jag köpte dem, men hoppades så att det skulle funka. Hannen ligger fortfarande mest och trycker vid bottnen mellan växterna, men han kommer fram och äter, så jag hoppas verkligen att han hämtar sig.
#222 - 6 december 2014 19:53
Men visst är det spännande att anta dessa utmaningar? ;) Håller tummarna för oss båda!
#223 - 6 december 2014 19:55
Vattenbyte på en lördag den här veckan och flyttning av de färdigbehandlade tetrorna till 100L.
Corysarna far runt och dammsuger, tetrorna kollar omgivningarna och den ena fjärilshonan är kaxig mot de flesta medan vi hoppas på att maken skall pigga på sig.

i 180L spänner den största scalaren sig och bråkar m den näst största, så jag antar att dessa båda är hannar. Den visar inget större intresse för någon av de två mindre. Åke, L333:an, visar sig faktiskt nästan varje dag. Den röda ancistrusen visar sig massor och har fått namnet Ralf. Jag gillar mina malar :-)
#224 - 6 december 2014 19:58
Men visst är det spännande att anta dessa utmaningar? ;) Håller tummarna för oss båda!

Tack, det gör jag med. Himla fina gula du hittat, hade inte sett dem innan, bara de electric blue.
#225 - 9 december 2014 08:31
Ingen förändring. Fjärilshannen har inte blivit sämre, men inte bättre heller. Han fortsätter att trycka nere på bottnen mellan växterna och är mörk. Kommer fram vid matning. Ena honan är jättefin i färgerna, den andra lite blekare men jag tänker att det är för att hon inte är dominant?
Funderar på om en andra hane skulle sätta fart på det hela, eller bara stressa ihjäl den stackars sjuka. pH-buffer för att optimera karet?
Det lättaste är ju att fortsätta vänta och låta karet sätta sig igen efter införandet av tetrorna. Det brukar vara det bästa, att ha tålamod (även om det inte är min bästa gren).
#226 - 11 december 2014 19:17
Har höjt temperaturen i 100L så den ligger närmare 28 än 26. Fjärilshannen är fortfarande mörk men efter en matning m svarta mygglarver har han ändå varit lite mer aktiv än förut. Det kanske kan ordna sig?
#227 - 14 december 2014 15:48

Har rensat lite bland de värst ätna bladen på svärdsplantan.
#228 - 17 december 2014 19:02
Det går framåt. Fjärilen verkar lite piggare och lite mindre mörk för varje dag. Alla tetrornas fenor är i princip utvuxna och de ser pigga och glada ut.

Igår såg jag dessutom Åke [emoji4]
#229 - 5 januari 2015 15:12
https://vimeo.com/115978768

100L har absolut blivit barnens nu. Det blev en sköldpadda som bubblar luft till dem, på köpet fick jag en luftpump och mer finkornig sand. En dags pyssel och jag är nöjd. Trots sköldpaddan som bubblar [emoji6]
#230 - 16 februari 2015 08:48
God morgon. Mitt projekt att bli akvarist börjar nog komma till sitt avslut, jag ÄR nog akvarist nu. Drömmen om en 400+ lever, men det får bli senare i livet. Den närmaste utmaningen jag kan förutse (ja, det kommer dyka upp andra som jag inte anade) är sommaren och värmen. Är lite orolig för att det kommer bli över 30 grader och fiskarna kommer kvävas och kokas samtidigt.

54L i sovrummet tuffar på m platyyngel.

180L har precis genomgått en toppning och omplantering av toppskott. L333 (Åke) får Tabin B efter mörkret, jag ger Hikari Algae wafers och blandad broccoli, zucchini och annat grönt till ancistrusen. De äter ändå upp svärdsplantorna :-( Scalarerna är grymmesnygga och flexar musklerna ibland, särskilt en men ingen tydlig parbildning. De har fått byta till D-50 plus och det plaskar rejält vid matning. De gillar verkligen sitt nya foder! En fjärilshona har klarat sig och har fått flytta till 180L där hon verkar trivas.

Den stora överraskningen är 100L. Absolut "Barnens akvarium" nu med luftbubblande sköldpadda och... guppy!!! Guppy är ju skitkul! Jag kan tänka mig att skaffa två 54L till och försöka få fram snygga guppies. Maken bromsar och mumlar saker om nya bromsar till bilen och "crazy cat lady". Så jag (barnen) har ett 100L med groda, corys, blandade yngel i en massa andmat och dessutom små räklingar. Det är fint.

Nu avslutar jag mitt projekt. Kanske blir det något nytt i framtiden.

Annons