Mbunas + Prinsessan = FAIL!

#1 - 25 september 2007 16:23
Jag provade för ett tag sedan att introducera ett gäng prinsessor i mitt malawikar. Jag trodde att eftersom de har ungefär samma temperament och vattenvärden, borde det gå finfint. Det gjorde det inte. Såhär en vecka senare har samtliga 6 prinsessor avlidit, en del uppenbarligen av sjukdom och andra avmer oklara orsaker, förmodligen mobbing. Alla utom en mbuna lever fortfranade, och verkar inte ha påverkats nämnvärt av samma sjuka vilket får mig att tro att vad det nu var utlöstes av stress. Dröjer nog ett tag innan ajg ger mig på nån anna obeprövad fiskblanding. fast det KAN ju vara så att jag hade otur med prinsessorna, men det tror jag faktiskt inte.

Det blir uteslutande malawi i fortsättningen, då vet jag iaf vad jag ger mig in på. Tänkte köra på en majoritet golden och sen ett lite mindre gäng demasoni, och kanske nån till. funderade på flavus, kan det vara ett alternativ?
#2 - 25 september 2007 16:32
Om du ska ha demansoni skulle jag hällre satsa på att ha många sånna iställlet för golden då de annars tar ut sin agresivitet på ett fåtal individer.
#3 - 25 september 2007 17:19
Såhär en vecka senare har samtliga 6 prinsessor avlidit, en del uppenbarligen av sjukdom och andra avmer oklara orsaker, förmodligen mobbing. Alla utom en mbuna lever fortfranade
Du har antingen en sjukdom i karet eller dålig vattenkvalitet.

Detta då helt frånsett att mbuna och prinsessa är en rätt dålig blandning - olika kost, olika storlek, olika temperament. Prinsessa är mycket mindre än de flesta mbunas, en ganska snäll fisk, som palettciklid eller möjligen lite tuffare, och betydligt lugnare än mbunas.
#4 - 25 september 2007 17:39
Jodå, sjukdom (med största sannolikhet bukvattensot) hade jag, och det har jag medicinerat mot, och alla utom prinsessorna (som alltså är döda) äter och är precis som vanligt nu.

Grejen är att jag kollade med andra som haft blandingen där det funkat, och även de jag pratade med i butiken trodde det skulle gå bra (jag hade köpt andra, dyrare fiskar i annat fall, så det var inte för att de ville sälja). Men nåväl, nu gickd et som det gick och det blev en dyrköpt läxa dels för mig, men framförallt för de stackars fiskarna.

Grejen är att jag har demasoni redan, enbart 3 st, och det är lite knepigt att hitta fler till humana priser. Och de är faktiskt inte så farlligt aggresiva inbördes, det är betydligt bråkigare bland golden än hos de tre. Är en hane och två honor tror jag.

men tycker du/ni att jag bör aveckla demasoni helt istället för att kanske skaffa en eller två till? Jag tänkte väl typ 10 golden och 5 demasoni och eventuellt 5 av någon annan sort.
#5 - 25 september 2007 21:44
Flavus får mig att rysa av bara tanken..Gillar du aggresiva fiskar så köp dem.. :-)
#6 - 26 september 2007 14:20
är det inte dina 3 demasonis som har dödat dina fiskar? det är svårt att introdusera fler demasonis om du redan har några etalberade! om du ändå ska göra det, möblera om i akvariumet så de måste ta nya revir!
#7 - 26 september 2007 17:16
det är knappast demasonis som är skyldiga, då det är en riktigt små krakar, den största är kanske 4-5 cm, och de andra inte mer än 3,5.

introducerde ett gäng nya golden idag, 7 st, och det verkar gå fint hitintills. möblerade om innan, släckte ner lite och lät de gå i en spann med gammalt akvarievatten så att de fick samma "lukt" också, enligt konstens alla regler.
#8 - 27 september 2007 14:10
Jag vet att det här inte har något med tråden att göra men hittade inget bätre ställe att ställa mina frågor. jag har nyligen köppt några prinssesor och skulle vilja ha tips på skötsel osv... mvh adde

Annons