Mbunas i 540 - Lite rädda

#1 - 26 oktober 2006 09:05
Halloj,

Har idag runt 26-27 mbunas i mitt 540.
Två stora stenrösen i vardera sida akvariet.
Än så länga är de flesta "små" runt 6-8 cm.

Dock är de väldigt tillbakadragna. Simmar alltid och gömmer sig när jag kommer fram till karet. Matar jag dem, så väntar de tills jag gått undan, innan de börjar äta.

Har jag för få fiskar? Hur många mbunas borde vara lagom?

Känns lite dumt att ha en massa fisk, som man så sällan får se :P

Har riktigt ordentligt med filtervolym och bra cirkulation.

Simma lungt!

EDIT:
Om jag räknar med 1cm fisk =1 liter vatten så får jag siffran 330. Detta är då alla individer är fullvuxna.
#2 - 26 oktober 2006 10:35
Jag har haft det problemet när jag placerat akvariet så att det kom in ganska mycket ljus samtidigt som det blev ganska mycket trafik framför akvariet.
Hur har du ditt placerat?
#3 - 26 oktober 2006 10:41
Mazzi skrev:
Jag har haft det problemet när jag placerat akvariet så att det kom in ganska mycket ljus samtidigt som det blev ganska mycket trafik framför akvariet.

Det står mitt i ett rum. mot en vägg. Det är ganska mörkt där...!
#4 - 26 oktober 2006 22:46
Stew: vilka arter har du??

Kvittar iaf för mina fiskar dom sitter i glaset och tigger mat så fort jag rör mej i rummet även när andra personer är där.
Blir ganska tråkigt man får aldrig just se deras naturliga beteenden när man sitter och tittar, dom tigger ju bara mat.:) Märks ganska snabbt när någon fisk är sjuk eller mobbad då står den ofta för sig själv när det är mat dax då blir det karantän ett tag.
Har själv ett 540l med mbunas.

//Mattias
#5 - 27 oktober 2006 06:19
MantaC0re skrev:
Stew: vilka arter har du??

Kvittar iaf för mina fiskar dom sitter i glaset och tigger mat så fort jag rör mej i rummet även när andra personer är där.

Blir ganska tråkigt man får aldrig just se deras naturliga beteenden när man sitter och tittar, dom tigger ju bara mat.:) Märks ganska snabbt när någon fisk är sjuk eller mobbad då står den ofta för sig själv när det är mat dax då blir det karantän ett tag.

Har själv ett 540l med mbunas.

//Mattias

Har (tar från huvudet nu)
johannii, golden (demasoni?), blå zebra, hongi samt ett par azerureus (ej mbunas alltså)

Hur många mbuna har du däri MantaC0re?
#6 - 27 oktober 2006 07:07
Hade från början oxå problem med rädda mbunas. Min enda åtgärd var att flytta tillbaka stenrösena mot bakrutan, vips så fick jag en burk full med extroverta matgamar!! :D
#7 - 27 oktober 2006 07:18
Hade från början oxå problem med rädda mbunas. Min enda åtgärd var att flytta tillbaka stenrösena mot bakrutan, vips så fick jag en burk full med extroverta matgamar!! :D

Extroverta mbunas. Sådana vill jag också ha!!

Jag har nu gjort så här:
KOmpletterat med 6 fiskar till. Flyttat om stenrösena, så att det blir enklare att bilda två revir.
Än så länge är de framme och är nyfikna...! *håller tummarna*
#8 - 27 oktober 2006 07:30
Vet iofs inte hur många fiskar du har, men när det gäller mbunas blir dom gärna lite introverta;) och skygga om det är lite för tunt befolkat i burken.
#9 - 27 oktober 2006 08:09
Vet iofs inte hur många fiskar du har, men när det gäller mbunas blir dom gärna lite introverta;) och skygga om det är lite för tunt befolkat i burken.

Tror det är 34 nu!
Är det för lite?
#10 - 27 oktober 2006 08:11
Tror nog inte det, själv har jag ca 31 firrar i mitt 310! ;) (Det är väl å andra sidan liiite i överkant kanske!);)
#11 - 27 oktober 2006 08:50
Rädsla beror oftast på underbeflokning. Du kan gott ha en mbuna per 10 liter vatten om du vill, vilket alltså skulle bli 54 fiskar. Men en sisådär 40 borde funka med tycker jag. Det kan också ha med ljuset att göra, men inte mycket annat.

Om du vill kan du köpa en fisk som inte alls är skygg, någon tetra eller så. På så sätt vågar sig fiskarna ut när de ser att det finns fiskar som inte gömmer sig.

Problemet du har kan gå i negativ rundgång med. Det finns teorier om att rädda fiskar utsöndrar ämnen som varnar andra fiskar att dra sig tillbaka. Kanske om du köper 5-10 fiskar till och byter mycket vatten så löses problemet... Det är dock bara spekulationer.
#12 - 27 oktober 2006 08:58
Nu är jag ju nybörjare och så, men jag kan dela med mig av faktan att samtliga av mina fiskar hade ett väldigt tillbakadraget beteende då jag hade ett icke-godkänt nitritvärde i mitt vatten, efter att ha fixat det så blev de hyperaktiva.
#13 - 27 oktober 2006 10:17
Jag hade 10 rödzebra i ett 100 liters... Varav man aldrig kunde se dom.

Köpte ett 375 liters stark cirkulation och 20 mbunas till.. nu gömmer de sig aldrig.. nästan lite tråkit:P
#14 - 28 oktober 2006 07:01
[QUOTE=Stew]Har (tar från huvudet nu)
johannii, golden (demasoni?), blå zebra, hongi samt ett par azerureus (ej mbunas alltså)

Hur många mbuna har du däri MantaC0re?[/QUOTE]

Johanni, Afra, Rödzebra, crabo, golden, hongi. En riktig fisk soppa:) . Fungerade iaf för mej ska dock byta bort flera av dessa arter mot fler av dom återstående jag har kvar.
//Mattias
#15 - 30 oktober 2006 07:28
Mina mbunas var löjligt skygga förut. Och det jag märkte var att det var en enda firre som satte igång de andra. Han blev skiträdd och gömde sig så fort jag kom in i rummet och sen följde de andra efter. Nu är problemet helt plötsligt borta (det kanske är ett problem som bara löser sig med tiden), men det jag märkte när de var så skygga var att de var mest rädda för vitt. Hade jag vita kläder på mig var chansen mycket större att de skulle gömma sig.

/Peter

Annons