Mbuna yngel

#1 - 16 juli 2016 11:48
Tjohoo! Jag upptäckte mina första yngel idag :) En hona har gömt sig i en grotta länge och jag misstänkte att något kanske var på g. Har sett ett kika fram. Stenen är kalksten med många små utrymmen så dom större kan inte komma in. Hur ska jag nu göra för att försöka få dem att klara sig, hur matar jag t.ex.? Till en annan gång borde jag väl ha lyft i honan i en separat burk men hur vet jag isf. när det är läge? Har bara ett kar.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 juli 2016 11:03
De flesta foder finfördelas och flyter runt så det blir garanterat mat för alla i akvariet (även för små yngel).

Skall man flytta honom innan hon spottar så måste man ha ett separat akvarium som är stort nog för att kunna dra upp ynglen. Om man inte har detta är det bättre att låta honan gå kvar - några yngel brukar klara sig om det finns gömställen och det verkar du ju ha.
#3 - 18 juli 2016 17:30
Tack! :) Hoppas, hoppas!
#4 - 21 juli 2016 19:23
Jag har nog samma typ av sten som du, "vit hålsten", och det lyckas gömma sig något Goldenyngel då och då.
Då smular jag sönder räkmixen lite så att det blir en del smått som far runt så att de skall få så mycket mat som möjligt så de snabbt växer sig större än ätbara för de vuxna fiskarna. När mina Mari Gold spottar så verkar ynglen dock vara mindre "streetsmart" för de försöker inte gömma sig utan blir snabbt uppätna. Jag vet inte om det skiljer mellan olika arter?
#5 - 22 juli 2016 19:56
Låter lovande! Dock inte för mina Mari Gold... Jag har kört med lite flingfoder senaste dagarna. Kör pellets annars. Räkmix borde jag prova. Jag har ingen aning men mina Mari Gold gömmer sig sällan medan Golden gör det ofta...mentaliteten kan väl finnas redan som yngel...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 22 juli 2016 20:41
[QUOTE=SwaggaW;n2357926]Låter lovande! Dock inte för mina Mari Gold... Jag har kört med lite flingfoder senaste dagarna. Kör pellets annars. Räkmix borde jag prova. Jag har ingen aning men mina Mari Gold gömmer sig sällan medan Golden gör det ofta...mentaliteten kan väl finnas redan som yngel...[/QUOTE]
Det funkar lika bra om du smular sönder flingorna lite.
Olika arter släpper naturligt ut sina yngel på olika ställen och golden gör det bland klippor medan mari gold gör det över sandbotten vid grenar så det kan säkert stämma att goldenyngel lättare klarar sig.

Annons