Mayday Mayday Nöd - situation Min pleco kan inte andas

#1 - 6 juli 2007 14:39
Min pleco hänger vid ytan och kan inte andas.
jag har inget karantän med pump

Hjälp

Pansarmalens fena är helt förstörd hjälp
#2 - 6 juli 2007 14:46
Gör ett stort vattenbyte och tillsätt vattenberedningsmedel.

Som jag förstått så är det en bra första hjälpen.

(Rätta mig gärna om jag har fel)
#3 - 6 juli 2007 15:06
Miaadr har helt rätt. Stort vattenbyte, eventuellt flera. Troligen är problemet antingen ruttet vatten pga övermatning, eller syrebrist, och bägge kan åtgärdas med vattenbyte.
#4 - 6 juli 2007 15:14
Ok jag blev av med ammoniaken så jag gjorde ett 50% vattenbyte som så här minuterna efteråt verkar blivet väldigt lyckat:)

MEN det fins bara 3 plecos.:(
vad tog nr 4 vägen??:confused:
#5 - 6 juli 2007 15:17
Jag har hittat alla fyra.
#6 - 6 juli 2007 16:12
en rör sig bara lite om man petar på den.
#7 - 7 juli 2007 08:45
Ingen?
#8 - 7 juli 2007 08:51
Byt vatten igen vetja, precis som Azur sa måste du säkert byta flera gånger.
#9 - 7 juli 2007 08:55
morrhoppa skrev:
Byt vatten igen vetja, precis som Azur sa måste du säkert byta flera gånger.

Glömde skriva att hon dött nu.
men alla andra simmar och rör sig normalt.
Varför fick bara hon problem?
Hon är också Nyinköpt
#10 - 7 juli 2007 09:50
Hon kan ha vart i dåligt skick redan i affären. Om magen är insjunken är den undernärd villket oftast är orsaken att de dör vid flytt från affären hem till köpare. De klarar helt enkelt inte flytten pga. svagheten. Själv vart med om det tyvärr. Tråkigt i alla fall.

//Camilla
#11 - 7 juli 2007 10:00
Det är ganska vanligt att just Pleco dör efter någon eller några dagar vid en förflyttning även om den är i gott skick. Orsak? Vet ej - det är bara så och det går sällan att spåra till något känt fel. I ditt fall däremot, 3 guppy, så är det med 99 % säkerhet att det beror på den övermatning och efterföljande dåliga vattenvärden. Jag förutsätter då att det är samma akvarie som i din tidigare tråd.

Försök att tänka på att alla inte läser alla trådar så när du slänger ut en ny fråga (som för mig ser ut att ha samband med en annan tråd) - hänvisa då till den andra tråden eller ställ frågan där. Det skulle underlätta för alla som försöker hjälpa till med svar och öka chansen till att du får korrekta svar.

MVH Lasse
#12 - 7 juli 2007 10:45
Jo det är samma kar ja.
men denna tråd kom just för att det var nöd-situation.
Nu är den ju död.
#13 - 7 juli 2007 10:46
C.Ciklid skrev:
Hon kan ha vart i dåligt skick redan i affären. Om magen är insjunken är den undernärd villket oftast är orsaken att de dör vid flytt från affären hem till köpare. De klarar helt enkelt inte flytten pga. svagheten. Själv vart med om det tyvärr. Tråkigt i alla fall.

//Camilla

Jo den var jävligt klen raden i affären.
och magen insjunken
#14 - 7 juli 2007 10:53
3 guppy skrev:
Jo den var jävligt klen raden i affären.

och magen insjunken

varför köpte du den om den var "jävligt" klen?[B)]
#15 - 7 juli 2007 10:56
3 guppy skrev:
Jo det är samma kar ja.

Nu är den ju död.

Du måste förstå att många tröttnar på att läsa samtliga dina trådar, det är mycket bättre att skriva i en befintlig tråd. Nödfall eller inte du får lättare svar då.
#16 - 7 juli 2007 11:22
Lucas_magi skrev:
varför köpte du den om den var "jävligt" klen?[B)]

Trodde den skulle kötta på sig
#17 - 7 juli 2007 13:24
3 guppy skrev:
Jo det är samma kar ja.

Nu är den ju död.

Jo så kan du göra men du måste tänka på oss som bara sitter framför en dator och försöker med de upplysningar du ger hjälpa dig. Om du ställer en sådan fråga
Min pleco hänger vid ytan och kan inte andas.

jag har inget karantän med pump

Hjälp

Pansarmalens fena är helt förstörd hjälp

så kan man ha många, många orsaker till vad som händer men om du skrivit samma sak men tillagt " för två dagar sedan blev karet övermatat, se tråden ....." då ökar våra chanser att ge dig rätt råd ganska mycket eller hur?

MVH Lasse

Annons