Maximal otur vid rengörning av filter

#1 - 22 januari 2008 20:00
Som rubriken lyder så skulle jag rensa mitt ena ytterfilter Eheim 2028 pro2 då det var så sanslöst trött ös i utblåset.

Började dela slangarna från pumpen och släpa ut eländet från min bänk under 720 karet och så tog alla grejerna till badkaret och ska rensa.

Ska då dela slangarna från sitt fäste som ska sitta på pumpen så bara går det av liksom, bara delar sig helt av [:(!]

Helskotta tänker jag, garanti....hmm....köpte 2 såna här filter för ett år sen knappt i mitten på november på ciklidcentret i köpenhamn.

Undrar om det går att ordna detta på garantin om man har mer än ett år men det kanske man inte har förresten ? Nån som vet ? Kjell ?

HAr för mig att eheim har nån sån generell garanti på 2 år på sina saket men det kan ju vara fel.

Hur som helst så har nu mitt 720 bara ett reningsverk iaf istället för 2 och dom 7.5 literna filtermedia med nyttobakterier kommer att saknas känns det som.

Får hoppas jag kan köpa en sån här grunka imorrn från akvarietjänst så länge till det löser sig och nu ska jag rengöra filtret helt och hållet.

I med lite nitrivec när jag ska starta upp det sen igen så blir det nog bra.
#2 - 22 januari 2008 20:04
Superlim?
#3 - 22 januari 2008 20:07
ser verkligen klent ut ... a tur att man har sitt FX5 o 5års garanti o bor 400m från butiken :P
#4 - 22 januari 2008 20:25
Själva stället där det brast när jag skulle lirka av slangen är max 0.8 mm tjockt så det verkar oerhört klent att göra det så.

Har kollat på eheims engelska sida och där står det att det är 3 års garanti på deras pro2 serie så då borde det ordna sig.

http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?id=25484

Har mailat cc och hoppas få svar imorrn så fort martin ser det så får vi se vad som sker.
#5 - 22 januari 2008 20:35
Så där har jag också gjort en gång, fast mitt filter hade några år på nacken så någon garanti hade jag ju inte kvar... Det var bara att beställa en resevdel. Tyvärr beställde jag från PWSS och de tog nog ca 1,5 månad på sig att få fram den... Hoppas att du inte behöver vänta lika länge... :)
#6 - 22 januari 2008 20:53
jag hade en dubbelkran en gång som "sprack", jag skulle få skicka in den och få en ny, men har inte blivit av.., den ligger nog nånstans...
#7 - 23 januari 2008 06:26
Hoppas det löser sig.
Den delen finns som reserv och eheim har som sagt var 2-5års garanti beroende på modell.
Visst verkar det lite klent med endast 0,8mm gods...men testa att få det på garantin...
Du får väl dra till med någon vals om att det var andra gången endast du skulle rengöra filtret eller så och att du tror att det förhåller sig med försvagning i godset i form av sprickbildning.
#8 - 23 januari 2008 08:34
Grejen var ju till och med att det var första gången sedan jag startade filtret för ett år och 3 månader sen som jag skulle rengöra det.
Skandal att skiten inte höll när jag skulle lirka loss slangarna utan jag hade knappt ens rört det förräns det gick av.
Nu har jag fått svar av martin på cc i köpenhamn och han sa att den delen ingick i garantin men det verkade konstigt också tycker jag.

????
#9 - 23 januari 2008 15:01
Jag har samma filter, fast jag har aldrig tagit av slangarna.
Och efter att ha läst detta kommer jag nog hellre skära av slangarna med rakblad. om jag nånsin tar bort dom.
Hoppas allt löser sig och att du slipper att vänta för länge på delarna.
#10 - 23 januari 2008 17:49
Jag kan meddela att jag efter jobb idag tog och åkte till min polare Peter på akvarietjänst och vips så fiskade han fram delen i fråga och nu om 5 minuter så e min 2028 startad igen :D :D

Dock så hoppas jag ändå på att få en ny via danmark så småningom men nu e de löst för 255:- tillsvidare.

Man var ju inte ensam om att göra denna manövern tydligen ;)
#11 - 23 januari 2008 18:03
Annars hade du säkert kunnat hitta ngn lösning med gängor & infästning för slang i ngn järnbutik. gängtejp och skruva ner den i pumpen.. Lagade en pump så för länge sedan, dock en mkt mindre.
#12 - 23 januari 2008 19:52
_tösen_ skrev:
Annars hade du säkert kunnat hitta ngn lösning med gängor & infästning för slang i ngn järnbutik. gängtejp och skruva ner den i pumpen.. Lagade en pump så för länge sedan, dock en mkt mindre.

Det hade jag dock aldrig gett mig in på för det låter småriskabelt ändå ;)
#13 - 17 januari 2009 04:10
Råkade ut för samma grej nu i natt, klockan var väl runt ett när jag av någon helt oförklarlig anledning fick för mig att nånting inte lät som det skulle och öppnade kabinettet under papegojträsket.

Inser att det är lite luft i 2028'an och rickar litta på snabbkopplingen och inser att den suger in lite lite luft nar man fipplar.

Får för mig att läckaget är mellan slang och koppling och drar av slangen och klipper av yttersta änden för att få lite tätare men jag märker strax att läckaget ökar.

Kopplar loss snabbkopplingen igen och ska dra loss slangen med resultatet att piphelvetet släpper, kollar brottytorna och hittar en gammal sprickbildning..

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, ska det stå utanför akvariet så ska det vara classic modellen..

Tillfälligt lagad genom att jag satte ihop den med snabblim och sen värmde jag plasten runt skadan med öppen låga och pressade ihop hårt, la ett tunnt lager silikon över skiten och kopplade in, ännu inget läckage, ringer herkules när dom öppnar om 5 timmar och hoppas dom har en liggandes..
#14 - 17 januari 2009 04:13
Råkade ut för samma grej nu i natt, klockan var väl runt ett när jag av någon helt oförklarlig anledning fick för mig att nånting inte lät som det skulle och öppnade kabinettet under papegojträsket.

Inser att det är lite luft i 2028'an och rickar litta på snabbkopplingen och inser att den suger in lite lite luft när man fipplar.

Får för mig att läckaget är mellan slang och koppling och drar av slangen och klipper av yttersta änden för att få lite frisk slang men jag märker strax att läckaget ökar.

Kopplar loss snabbkopplingen igen och ska dra loss slangen med resultatet att piphelvetet släpper, kollar brottytorna och hittar en gammal sprickbildning..

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, ska det stå utanför akvariet så ska det vara classic modellen..

Tillfälligt lagad genom att jag satte ihop den med snabblim och sen värmde jag plasten runt skadan med öppen låga och pressade ihop hårt, la ett tunnt lager silikon över skiten och kopplade in, ännu inget läckage, ringer herkules när dom öppnar om 5 timmar och hoppas dom har en liggandes..

Ringde precis och visst, 259 piano ute på Herkules som glädjande nog har ett liggandes, swish!
#15 - 17 januari 2009 13:19
Nää grabbar ni får ta och köpa ett riktigt filter nästa gång där grejerna håller, det är som jag alltid sagt -eheim lever på gamla meriter:p
#16 - 17 januari 2009 15:09
åheim skrev:
Nää grabbar ni får ta och köpa ett riktigt filter nästa gång där grejerna håller, det är som jag alltid sagt -eheim lever på gamla meriter:p
skämt åsido det där att den spricker i slangenheten är ingen tillfällighet utan det har jag sett att det hänt flera här på zoopet! Det tycker jag man ska se som en allvarlig brist i matrialkvalitén! jag tycker att alla eheims filter också blir lite sköra i plasten med åren! Fluval däremot har en helt annan plasttyp som är seg och otroligt tålig!
#17 - 17 januari 2009 15:11
Konstigt att inte alla köper Fluval då, eftersom de aldrig har något fel och är så bra...
#18 - 17 januari 2009 15:15
ansjo skrev:
Konstigt att inte alla köper Fluval då, eftersom de aldrig har något fel och är så bra...
Jaaa jag fattar inte heller... men det kommer väl;) läste nåt i practical fishkeeping om att fluval stod för ca 70-80% av försäljningen i europa och eheim ca5%
#19 - 17 januari 2009 15:15
åheim skrev:
Jaaa jag fattar inte heller... men det kommer väl;)

:d:pHumor har du iaf;).
#20 - 17 januari 2009 15:21
ansjo skrev:
:d:pHumor har du iaf;).
det är så j--la tacksamt att peta in såna här grejer i en eheim tråd:d:d:d
#21 - 17 januari 2009 18:45
åheim skrev:
Nu vaknade den och fick luft också..

Lagningen var det däremot inga problem med, fick knäcka loss den med skaftet på najtången som hävarm, sitter och testar styrkan i den kvarvarande utgående pipen och den sitter som berget, anstränger mig verkligen för att med handkraft knäcka den och drar och pressar åt alla håll utan att den går av, dessutom är godset i brottet 1.5 mm tjockt.

Svårt att säga nu efter mitt "remontage" i natt men synar man ytan med lupp och kommer ihåg att denna från början lilla "pys spricka" faktiskt sitter på den inkommande pipens ovansida där en yttre åverkan skulle kunna uppkomma samt har godsets generella tjocklek i åtanke så skulle jag tippa på att skadan har sitt ursprung i exempelvis ovårdsam hantering, därmed inte sagt att detta gäller ditt 2028 drd och att det skulle vara kassa formar i produktionen tror jag inte då det i ditt fall var utgående pip som brast.
#22 - 17 januari 2009 18:49
åheim skrev:
Nu vaknade den och fick luft också..

Lagningen var det däremot inga problem med, fick knäcka loss den med skaftet på najtången som hävarm, sitter och testar styrkan i den kvarvarande utgående pipen och den sitter som berget, anstränger mig verkligen för att med handkraft knäcka den och drar och pressar åt alla håll utan att den går av, dessutom är godset i brottet 1.5 mm tjockt.

Svårt att säga nu efter mitt "remontage" i natt men synar man ytan med lupp och kommer ihåg att denna från början lilla "pys spricka" faktiskt sitter på den inkommande pipens ovansida där en yttre åverkan skulle kunna uppkomma samt har godsets generella tjocklek i åtanke så skulle jag tippa på att skadan har sitt ursprung i exempelvis ovårdsam hantering, därmed inte sagt att detta gäller ditt 2028 drd och att det skulle vara kassa formar i produktionen tror jag inte då det i ditt fall var utgående pip som brast.
åheim skrev:
det är så j--la tacksamt att peta in såna här grejer i en eheim tråd:d:d:d
Ja det är väl det enda ställe som du får peta in nå´tt i.. ;)
#23 - 17 januari 2009 19:05
Tro det eller ej men samma sak hände ta mig fan igen när jag skulle rengöra pump nr 2 här hemma ikväll och så klart ingenstans att handla ny på :(

Får jaga en imorrn men det e söndag och då har ju inte mitt favvoställe akvarietjänst öppet tyvärr.
#24 - 17 januari 2009 19:10
drd skrev:
Tro det eller ej men samma sak hände ta mig fan igen när jag skulle rengöra pump nr 2 här hemma ikväll och så klart ingenstans att handla ny på :(

Får jaga en imorrn men det e söndag och då har ju inte mitt favvoställe akvarietjänst öppet tyvärr.

Snacka om MAXIMAAAL otur...
Nu vet du ju i alla fall lite mer än förra gången men rackarns vad irriterande!!
#25 - 17 januari 2009 19:15
Du får sluta med dom anabola drd, fram med superlimmet nu och typ en gaspenna med öppen låga, funkar det för mig så funkar det för dig!

Annars kan du använda den tidigare trasiga men då får du öppna tillströmmningen manuellt samt vara noga med att låsningen tar.
#26 - 17 januari 2009 19:18
Du får sluta med dom anabola drd, fram med superlimmet nu och typ en gaspenna med öppen låga, funkar det för mig så funkar det för dig!

Annars kan du använda den tidigare trasiga i par med den nu trasiga men då får du öppna tillströmmningen manuellt samt vara noga med att låsningen tar.
#27 - 17 januari 2009 19:31
Ska faktiskt ta o testa ditt trick gaffeln me superlim men att hålla på o värma me tändare för det är enda öppna lågan ja lyckas åstakomma här hemma det känns lite overkill ;)
Det får bli några droppar superlim som första hjälpen annars får ja stänga av det tills måndag och då dra igång det med filterbakterietabletter och nitrivec.
#28 - 17 januari 2009 19:36
Inte BARA superlim, du behöver hängslen ochså, värm runt brottet och pressa ihop, plasten den svarar snabbt och bra på värmen från ex ett stearinljus.
#29 - 17 januari 2009 19:38
Det hela förresten började ikväll med att jag upptäckte att det var vatten på golvet vid mitt 720 kar och då började paniken sprida sig lite i kroppen över att det var nåt feteläck nånstans.
Såg då att det var helt blött inne i det skåpet under karet där båda mina 2028 pro2 står och jag såg att det var den bakre som vattnet kom ifrån.
Nu då till nästa grej, bänken är ju av trä !! Det var blött inne i skåpet och utanför och under mellan golvet och bänken som saknar speciella fötter utan det står bara på golvet så det är normalt inget mellanrum mellan bänk o golv.
Nu är det iaf så att det har svällt lite i spånskivan som e underst mot golvet så nu funderar jag på att tömma karet imorrn och skaffa en 2 meters skitful som stryk aluställning istället och ställa akvariet på.

Eller ska man chansa och blåsa med en kupévärmare på bänken hela natten och hoppas det torkar upp av sig själv och inte tro att karet kan påverkas av det ????

För 1 vecka sen så gjorde jag rent båda pumparna och då sattes dom ihop och in i bänken utan problem men antagligen så har den delen som nu är sönder läckt ända sedan dess och först idag så har jag då sett det för det har blitt värre idag.
#30 - 17 januari 2009 19:46
Kör på med fläkten ställd på bara kallblås för du vill inte ha snabba förändringar, lägg spåne eller nått annat fuktsugande under bänken, så länge inte stommen är "blöt" borde det inte vara fara å färde..
#31 - 17 januari 2009 20:24
Den får stå på inatt o brumma lite lätt här så får ja bestämma om det blir en aluställning som nödlösning så länge tills det ska köpas nytt kar me bänk i sommar.
Problemet är ju att det är vatten mellan golvet o bänken som ja inte kommer åt, det har liksom krupit in i glipan som blitt där nu.

Man ser även hur skivan har svällt :(
E faktiskt lite smått nervös hur detta kan påverka stabiliteten i spånskivebänken som helhet.
Man vill ju inte vakna inatt av att 800 kilo vatten o innehåll ligger på marken precis.
#32 - 17 januari 2009 20:29
Tar tillbaks mitt tidigare råd iom att det dels inte är en bänk med stomme i helträ samt att limträskivan ligger i vatten mot plastmattan, töm ut vattnet nu i kväll, lyft ner akvariet och inspektera bänken.

Ha en trevlig lördags afton, hade jag haft chevan påställd och fixad så hade jag blåst ner och gett dig ett handtag.
#33 - 17 januari 2009 20:30
Hehe.....suck får se hur det artar sig :(
#34 - 17 januari 2009 20:34
Jepp, och du bör få bort vattnet innan även mattan blir missfärgad av vattnet. Du riskerar vitfärgning av ytskiktet på mattan om vatten står där för länge.
#35 - 17 januari 2009 20:36
Fan va tråkigt,men som Gaffel sa så är vatten mellan
trä och plast ingen bra combo.
Själv hade jag tömt karet bums,du blir aldrig av med fukten under bänken utan att ta bort bänk och kar...
#36 - 17 januari 2009 20:56
Inte så kul lördagskväll detta me andra ord men det får dock vänta me tömning tills imorrn , ska ev. köra o handla mig en asful aluställning istället för bänken nu dock.

Dom e så satans fula men ja måste ju ha nåt att ställa karet på.
Sen ska jag klura ut nån sätt o klona mig på så man orkar flytta möget oxå :P
#37 - 17 januari 2009 20:59
ansjo skrev:
Jepp, och du bör få bort vattnet innan även mattan blir missfärgad av vattnet. Du riskerar vitfärgning av ytskiktet på mattan om vatten står där för länge.

Mattan skiter ja i dock, den ska bytas asap när karet säljs eller vi flyttar på bostadsbolagets bekostnad :p
Frågan är nu om jag låter det stå o blåsa på med lite ljumma vindar på eländet i nåt dygn framåt, vågar man behålla karet på bänken som de är nu ?
Hoppas ingen har erfarenhet från ihoprasade såna här danska bänkar.[:o]
#38 - 17 januari 2009 21:00
Ta och slå ihop två sågbockar eller om du har ett bord i ungefärlig höjd så skjuter du bara över karet, lämna det inte som det är.
#39 - 17 januari 2009 21:01
Då får det hellre bli den varianten med aluställningen imorrn, den är billig som tur e ;)

Har ju en miljon fiskar i karet och dom vetifasen vart ja ska härberga under tiden......
#40 - 17 januari 2009 21:02
Nej, men bänken jag har till ett 450 på jobbet har gett med sig efter ett läckage av karet. Det har inte hänt så mycket ännu, bara att karet har "satt" sig och vattennivån är någon cm högre i ena sidan.
Ska nu beställa ny bänk innan det händer en olycka, men som tur är ligger det en plastmatta i hela manöverrummet med 10 cm uppvik runt om och med öppna golvbrunnar inne på lab-delen:p!
#41 - 17 januari 2009 21:05
Töm ut så mycket att firrarna har 5-10 cm vatten så bör du kunna slajda över badkaret på egen hand, har du inget bord i rätt höjd så fram med listsågen, nu ska jag ta ett snack med den stora porslinsguden, återkommer lite senare..
#42 - 17 januari 2009 21:53
Nu har det hänt följande, en aluställning ska hämtas imorrnförmiddag, polaren Ola kommer hit och har med sig ett 222:a till mina fishes och så ska det lyftas vågas in bänk och sen måla den svart med sprayfärg innan karet ska på plats igen.
Kan ju inte ha en silvrig bänk i aludelar och ett svart kar liksom.
Sen får det bli till att skicka träskåpet på tippen tills dess att ekonomin tillåter att köpa en ny.
#43 - 17 januari 2009 22:11
Annars kan du köpa lite bred och tunn fanerlist att limma på aluprofilen, komplettera med ett par köksluckor som du hänger på med gångjärn, bara att förborra profilen och dra fast med självdragande plåtskruv..

Fick du igång 2028'an?
#44 - 17 januari 2009 22:12
hmm... kan det verkligen krypa in vatten under bänken med det trycket på en mjuk linoleummatta? Hur som så är ju ev. fukten under karet ofarlig eftersom laminatet står emot vattnet, det är ju endast i skarven skivan kan suga åt sig vatten och där kan du väl peta in husållspapper så det hålls torrt... jag tror inte heller att det påverkar stabiliteten i bänken eftersom det är bottenplattan utan mer att det ser fult ut med den där kanten!
#45 - 17 januari 2009 22:15
Åheim, jag vill inte ifrågasätta ditt tekniska kunnande men nu är detta precis som du själv tidigare påpekat en "stricktly EHEIM-tråd" och vad gäller spånmöbelns kapilära och strukturellt bärande förmåga så är du ute på riktigt djupt vatten..

Har dessutom själv sett resultatet av (får man nog inte säga) korkade städerskor som moppat intill vanliga sketna kontorsbokhyllor i samma material och dessa löstes helt upp där vattnet varit i kontakt.
#46 - 17 januari 2009 22:18
Åheim, jag vill inte ifrågasätta ditt tekniska kunnande men nu är detta precis som du själv tidigare påpekat en "stricktly EHEIM-tråd" och vad gäller spånmöbelns kapilära och strukturellt bärande förmåga så är du nu ute på riktigt djupt vatten..

Har dessutom själv sett resultatet av (får man nog inte säga) korkade städerskor som moppat intill vanliga sketna kontorsbokhyllor i samma material och dessa löstes helt upp där vattnet varit i kontakt.
#47 - 17 januari 2009 22:23
åheim skrev:
hmm... kan det verkligen krypa in vatten under bänken med det trycket på en mjuk linoleummatta? Hur som så är ju ev. fukten under karet ofarlig eftersom laminatet står emot vattnet, det är ju endast i skarven skivan kan suga åt sig vatten och där kan du väl peta in husållspapper så det hålls torrt...

Först och främst är det ingen linoleummatta som ligger på det golvet utan det ser ut som en Tarkett Extra. Dessa mattor ligger i många hyreslägenheter och är inte Tarketts bästa mattor om man säger så.
Ytskiktet är av plast, men orkar inte stå emot vatten på samma ställe en för lång tid då de riskerar att bli mjölkvita i ytskiktet, sedan att inte vattnet tränger genom mattan till spånskivan är en sak, men golvet blir förstört vilket som.
Skulle det varit Linoleum så är detta ett naturmaterial, och är denna matta inte bonad, släpper den istället genom vatten efter en tid, och sväller upp med resultat at den blir förstörd.
Ja, jag har varit golvläggare:)!
#48 - 17 januari 2009 22:25
Gaffel skrev:
Annars kan du köpa lite bred och tunn fanerlist att limma på aluprofilen, komplettera med ett par köksluckor som du hänger på med gångjärn, bara att förborra profilen och dra fast med självdragande plåtskruv..

Fick du igång 2028'an?

Ska nog klura ut nåt sjysst me bänken framöver, nu är mest målet att få ordning på eländet.
Pumpen går så länge, olagad och står i en frigolitlåda som e bra djup.
Det har kommit max en centiliter från den till nu så det är inget större läckage från den eländiga grejen.
#49 - 17 januari 2009 22:27
orkar inte göra ett långt utlägg så ja säger "right back at ya gaffel"! hur menar du att vatten tränger igenom laminatet? och endast drd kan avgöra hur mycket vatten som absorberats i skarven...
#50 - 17 januari 2009 22:28
Då är det utgående pip som gått sönder för dig igen, se om du kan torka av och lägga ett par hårt stramade varv gängtejp över sprickan, kan hjälpa..
#51 - 17 januari 2009 22:32
åheim skrev:
orkar inte göra ett långt utlägg så ja säger "right back at ya gaffel"! hur menar du att vatten tränger igenom laminatet? och endast drd kan avgöra hur mycket vatten som absorberats i skarven...
Du kan ju börja med att läsa drd's inlägg där han på ett nyktert sätt beskriver på ett ungefär hur mycket vatten han uppskattar har läckt ut, när du är färdig så läser du en gång till innan du svarar.. :D
drd skrev:
Det hela förresten började ikväll med att jag upptäckte att det var vatten på golvet vid mitt 720 kar och då började paniken sprida sig lite i kroppen över att det var nåt feteläck nånstans.

Såg då att det var helt blött inne i det skåpet under karet där båda mina 2028 pro2 står och jag såg att det var den bakre som vattnet kom ifrån.

Nu då till nästa grej, bänken är ju av trä !! Det var blött inne i skåpet och utanför och under mellan golvet och bänken som saknar speciella fötter utan det står bara på golvet så det är normalt inget mellanrum mellan bänk o golv.

Nu är det iaf så att det har svällt lite i spånskivan som e underst mot golvet så nu funderar jag på att tömma karet imorrn och skaffa en 2 meters skitful som stryk aluställning istället och ställa akvariet på.

Eller ska man chansa och blåsa med en kupévärmare på bänken hela natten och hoppas det torkar upp av sig själv och inte tro att karet kan påverkas av det ????

För 1 vecka sen så gjorde jag rent båda pumparna och då sattes dom ihop och in i bänken utan problem men antagligen så har den delen som nu är sönder läckt ända sedan dess och först idag så har jag då sett det för det har blitt värre idag.
Tror du sen att laminerade spånskivemöbler är vattenfasta så tar jag tillbaka det jag tidigare skrev om att inte ifrågasätta din tekniska expertis.. ;)
#52 - 17 januari 2009 22:34
ansjo skrev:
Först och främst är det ingen linoleummatta som ligger på det golvet utan det ser ut som en Tarkett Extra. Dessa mattor ligger i många hyreslägenheter och är inte Tarketts bästa mattor om man säger så.

Ytskiktet är av plast, men orkar inte stå emot vatten på samma ställe en för lång tid då de riskerar att bli mjölkvita i ytskiktet, sedan att inte vattnet tränger genom mattan till spånskivan är en sak, men golvet blir förstört vilket som.

Skulle det varit Linoleum så är detta ett naturmaterial, och är denna matta inte bonad, släpper den istället genom vatten efter en tid, och sväller upp med resultat at den blir förstörd.

Ja, jag har varit golvläggare:)!
Å farsan äger golvfirman och hållt på i 40år...:p möjligen vinyl...
#53 - 17 januari 2009 22:34
åheim skrev:
Du kan ju börja med att läsa drd's inlägg där han på ett nyktert sätt beskriver på ett ungefär hur mycket vatten han uppskattar har läckt ut, när du är färdig så läser du en gång till innan du svarar.. :D
drd skrev:

Tror du sen att laminerade spånskivemöbler är vattenfasta så tar jag tillbaka det jag tidigare skrev om att inte ifrågasätta din tekniska expertis.. ;)
#54 - 17 januari 2009 22:38
saxa ut den biten där mängen näms för jag ser så illa;)
Bilagor:
#55 - 17 januari 2009 22:54
Jag tror inte det är synen du har fel på, jag tror att felet sitter lite djupare än så..(gränsfall jag vet men när katten är borta så..[:-159])

Var nu snäll och gör som jag sa och läs drd's inlägg en gång till innan du svara så dumt.. :D
#56 - 17 januari 2009 23:07
kasta laminatbänken.. är den fuktskadad så är det kört..Gör i ordning Aluställningen på ett snyggt sätt istället.. då har du inga problem i framtiden
#57 - 18 januari 2009 00:39
nesseman skrev:
kasta laminatbänken.. är den fuktskadad så är det kört..Gör i ordning Aluställningen på ett snyggt sätt istället.. då har du inga problem i framtiden

Hmm filterproblemet behöver nog också fixas...
#58 - 18 januari 2009 05:37
Hmm filterproblemet behöver nog också fixas...

true...men det får vänta tills på måndag i värsta fall.
uppe o slog en 7:a nyss och konstaterade att ca 2 ml har läckt ut inatt från pumpen ( som står i en friggobox) så det är lugnt.
#59 - 18 januari 2009 05:41
http://www.pwss.se/product.php?productid=5539&cat=719&page=2

Får bli en sån här senare i vår igen....
#60 - 18 januari 2009 12:01
Liten uppdatering :)

Tömmer fortfarande karet och hittar fisk som jag inte trodde fanns där i, har nog hittat 15 st L333 som jag trodde var 6-7 st från förra årets tidiga kullar.
Har oxå hittat nånting som ser ut som små L183 yngel 3 st som jag inte hade en aning om att dom lekt ens.
Sen så står jag nu med fisk i ett 222 liters som min gode vän Ola lånat ut till mig och så har jag startat upp båda 2028 orna i 2 kar, en i en kub och där virvlar nu vattnet runt me ca 10 ggr karet volym i fart och där är bara malar så det gillar dom nog :D
I 222 karet går nu en 2028:a och en fluval 4+ och det är rätt bra drag i det oxå kan ja säga.
Skalarerna o apistona e inte helt nöjda typ men det var det eller skithuset så dom valde demokratiskt att ha lite mer tryck i cirkulationen istället :D

Nu har jag passat på att fiska upp o flytta ett par fetstora sterbaihonor som ska odlas på och även dom 4 stora L183 som ska hem till ansjo om nån veckas tid.

Hoppas att nån mer vill ha malar i dagarna då jag ska göra av med några till.

Nu ska ja ha en kopp kaffe innan det är dax att jaga citrontetror och kardinaltetror i den sista decimetern vatten som e kvar i 720 karet och senare om några timmar så åks det o inhandlas en aluställning som ska svartmålas innan den kommer på plats här inne.
Siktar oxå på att mecka in slimlinebakgrund i karet imorrn oxå.
Ska bara se om jag kan få tag i 4 bitar som jag vill ha, lite trist att jag inte fått dom 4 av Kjell än från fototävlingen 2008 :(
#61 - 18 januari 2009 13:21
drd skrev:
och även dom 4 stora L183 som ska hem till ansjo om nån veckas tid.
Se där ja, då blev det smidigt att fånga upp dessa. var rädd om dom Matte:D!
Siktar oxå på att mecka in slimlinebakgrund i karet imorrn oxå.
Inget ont som inte har något gott med sig;)...
#62 - 18 januari 2009 13:55
Sant anders men det är fan inge roliiiiiiit alls :(
#63 - 22 januari 2009 00:40
Hur går det för dig Matte?
#64 - 22 januari 2009 07:36
Du kunde inte bara slänga under ett gäng hockeypuckar under? då blir det ju en bra luftspalt...

Håller på att svetsa ett underrede till nya karet, på det blir det justerbara maskinfötter, sen ska möbeln byggas! Det blir en pjäs men stabilt - vidstabilt och justerbart
#65 - 22 januari 2009 10:21
Köpte ju en benställning häromdan för en billig slant men som bekant var så vart den i silver och när jag ställde karet på den så var den låg som satan.
Den vara bara 50 cm hög vilket jag visste från början men jag var inte säker på hur det skulle se ut men satan så lågt det ble :(
Ska försöka få tag i mera alubitar och bygga ställningen 15 cm högre och på så vis få upp karet mer istället.
Dock så är det lite lagt på is just nu, väntar först med att få mina slimline från fototävlingen av Mr.Fohrman och sen ska det limmas och sen ska det startas upp igen.
Sålde ju dom största skitgrisarna i karet och resten går i ett 222 som jag lånade av en god vän och så får dom göra nån vecka 10 dar till.

Dock så funderar jag ännu på att köpa en ny träbänk från aquastabil men ekonomin tillåter inte det just nu.
#66 - 23 januari 2009 10:50
Så nu ble det en ny bänk idag och den och ett sånt skumgummiunderlägg dyker upp nästa onsdag i malmö och jag ska bara komma på ett sätt att få hit hela kittet oxå :D
#67 - 30 januari 2009 22:06
Hämta min nye bänk i torsdags och efter att ha tagit bort lite skyddspapp som var runt bottnen och toppskivan så upptäckte man ju att den är fan skadad :( :(

Lagom sne ble jag ju eftersom man lånat bil för att hämta den och nu så får jag i värsta fall göra om hela jävla proceduren igen på tisdag när den andra "nya" ska komma till butiken.
Jag klandrar inte butiken för detta utan dom klåparna som har hanterat den på vägen till affären.
Det är absolut inte någon som helst risk att det är mitt handhavande som gjort skadorna heller då jag och en kille från butiken lyfte upp bänken från en pall och lyfte upp den och ställde den på golvet nätt o försiktigt i en merca vito buss och sedan så spännde jag fast den lätt för att den inte ska kunna åka rundor där bak.
#68 - 30 januari 2009 23:26
Shit va störigt!!! Snackat med affären? borde nog inte vara nån fara att få en ny eller?
#69 - 31 januari 2009 07:56
Sicket ofyt du har just nu [B)]...
#70 - 31 januari 2009 11:33
Det kommer en ny bänk på tisdag igen men dom vill inte köra hit den utan jag ska behöva hämta den och lämna den gamle igen vilket gör att jag måste ut o låna bil igen och det är jag inte alls nöjd med :(
#71 - 31 januari 2009 19:43
Bara undrar om man verkligen måste lossa slangarna för att rengöra filtret, kan man inte lossa själva slanganslutningen och låta slangarna sitta kvar?
#72 - 31 januari 2009 19:48
Sikket skit!!
Så jäkla irriterande sånt alltså, man lackar!!!
*12345678910*

Så det blev en ny svart bänk direkt ändå, tyckte du hade beställt en alu-bänk.?
#73 - 31 januari 2009 21:21
ljung skrev:
Bara undrar om man verkligen måste lossa slangarna för att rengöra filtret, kan man inte lossa själva slanganslutningen och låta slangarna sitta kvar?

Jo det kan man ju men jag skulle rengöra slangarna samtidigt för dom blir rätt igenslemmade med alger o beläggning men man får ju vara skitförsiktig när man ska göra det så i fortsättningen så ska jag skita i det.
#74 - 2 februari 2009 07:59
Så då lever detta igen, ska in till byn idag och handla akvariesilikon och limma fast dom 4 slimlinebakgrunderna som jag hämta hos mr zoopet igårkväll.
Fick även chansen att se på hans enorma 3000+ literskar och så lyckades jag tigga till mig ett par plantor av en superfin cryptocoryne hem.
En trasig bit slimline som kjell tyckte jag skulle ha så nu måste jag ju sätta den i 17 literskaret oxå hos räkorna :D

Nån som tror man klarar sig med en tub silikon på 4 bitar slimline i ett 720 kar ?
#75 - 2 februari 2009 11:08
Kan bara hålla med åhiem...Ehiem var dom bästa pumparna man kunde köpa förr...ca 15-20år tillbaka..men nu är det en pump som bara lever på sitt namn...MIN MENING!!!!Dålig kvalle på grejerna.....har vi ju fått svar på här!!!!
Nä tacka vet ja fluval!!!!Robusta grejer som håller år efter år....OJOJ nu blir det liv i luckan,Men har min åsikt av egen erfarenhet!!!!
Bilagor:
#76 - 2 februari 2009 11:42
Det är jäkligt surt att dom snålat in på en del grejer i deras pumpar som nu denna skitgrejen som gick sönder för mig.
Det är ju så att trots att jag värmde slangarna innan med hett vatten så dom skulle bli lite mjuka och lossna lätt från denna "mojängen" som man sätter i pumphuvet så gick det ju sönder.
Jag menar man ska ju inte behöva byta den var gång man ska rengöra slangarna och det måste man ju ibland för dom blir helt igenslammade ;)
#77 - 2 februari 2009 11:43
drd skrev:
Så då lever detta igen, ska in till byn idag och handla akvariesilikon och limma fast dom 4 slimlinebakgrunderna som jag hämta hos mr zoopet igårkväll.

Fick även chansen att se på hans enorma 3000+ literskar och så lyckades jag tigga till mig ett par plantor av en superfin cryptocoryne hem.

En trasig bit slimline som kjell tyckte jag skulle ha så nu måste jag ju sätta den i 17 literskaret oxå hos räkorna :D

Nån som tror man klarar sig med en tub silikon på 4 bitar slimline i ett 720 kar ?
1 Tub/halv räcker gått några duttar på varje bit räcker:)
#78 - 2 februari 2009 11:48
Oki thanks stene för kvicka svar ;)
#79 - 2 februari 2009 11:55
Jag satt några duttar på mina Skivor det räckte det gick mindre än en halv tub,en sån kan man i regel få hos en glasmästare för lite Kaffebröd lite onödigt att köpa en hel tub om man nu inte har användning av den efteråt förstås till annat.
#80 - 2 februari 2009 12:07
Jag satt några duttar på mina Skivor det räckte det gick mindre än en halv tub,en sån kan man i regel få hos en glasmästare för lite Kaffebröd lite onödigt att köpa en hel tub om man nu inte har användning av den efteråt förstås till annat.

Det är den inställningen som gör att vi har ekonomisk kris, varför köpa något man kan få :d
#81 - 2 februari 2009 12:13
Guy Palm skrev:
varför köpa något man kan få :d
(Det första skippade jag)Skönt du har samma inställning som mig Guy:d:d
#82 - 2 februari 2009 12:27
Nu ska jag minsann sätta mig i bilen och köra till glasmästar´n som jag köpte glaset till min kub av och se om han inte har en billig tub med svart akvariesilikon :D
#83 - 4 februari 2009 20:59
Efter 7 sorger och några bedrövelser så är det snart på G igen minsann.
Har limmat slimline bitar nu och det ska bli kul att få igång karet på fredag som jag har tänkt.
Ska bara hitta nåt och lägga under bänken så det inte blir så stort tryck från dom små fötterna under nya bänken.

Under tiden ikväll så har ena skalarparet lagt ägg i sitt trånga tillfälliga bo minsann.
#84 - 4 februari 2009 21:55
Ha, där ser man, äggläggning är alltid kul! :)
Hoppas du har lite flyt nu med uppstart, ny bänk och allt!
#85 - 4 februari 2009 22:10
Tror du inte det var skador på den andra "nya" bänken oxå då :( :( :(

Ska stämma leverantören som akvarietjänst köper grejer från fanimej.
Dessutom hade kålhuvet som kör ut prylarna lämnat av bänken hos piraten ! så jag fick hämta den där och skitig som in i helvete var den oxå :(
#86 - 4 februari 2009 22:57
drd skrev:
Tror du inte det var skador på den andra "nya" bänken oxå då :( :( :(

Ska stämma leverantören som akvarietjänst köper grejer från fanimej.

Dessutom hade kålhuvet som kör ut prylarna lämnat av bänken hos piraten ! så jag fick hämta den där och skitig som in i helvete var den oxå :(

Men va fan asså!!
Kompanistryk och skottpengar på sånt mög!!
#87 - 4 februari 2009 23:36
Fan jag lider med dig DRD. Jag vet hur det känns. Fyfan :(
#88 - 7 februari 2009 06:39
Jo det är lagom surt typ......fan karet är ännu inte på plats och e startat :(

Ser inte ut som det kommer att komma igång idag heller tyvärr.

Annons