Max 2

#1 - 2 februari 2014 14:15
Eftersom det roar mig att läsa om alla trevliga akvarium här på Zoopet så tänkte jag att det kunde roa mig att läsa om mina egna också. ;)

Jag försöker att inte drabbas för hårt av akvariesjukan genom att "bara" ha två akvarium. Resten får ni lista ut själva:D men rubriken är satt.

Två bilder, det ena är på växtkaret och det andra på 180 liters räkkaret som gick bort inför nästa projekt.

Edit, första gången jag råkar ut för bilden snurrar när jag lägger in, den var rättvänd på min dator..
Edit 2, märkligt, roterade bilden fram och tillbaka i paint och nu gick det att få bilden på rätt köl...
[ATTACH=CONFIG]67089[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67090[/ATTACH]
#2 - 2 februari 2014 16:56
Jag har lite dålig koll på hur många fläckiga pansarmalar jag har, det har blivit yngel ifrån dem.
[ATTACH=CONFIG]67091[/ATTACH]

Men Sterbaier har jag 7 av, en av mina favoritpansarmalar.
[ATTACH=CONFIG]67092[/ATTACH]

Boesemani har jag 10 av, de gillar att vara vid framrutan.
[ATTACH=CONFIG]67094[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67107[/ATTACH]

Paletterna ynglar med så där har jag inte heller någon aning om hur många som finns i baljan.
[ATTACH=CONFIG]67108[/ATTACH]

Odessabarben är verkligen en skönhet som inte görs rättvis när jag fotar.
[ATTACH=CONFIG]67109[/ATTACH]
#3 - 2 februari 2014 17:05
Kul, tråden ska följas:)!
#4 - 2 februari 2014 17:24
Fint akvarium och lite skönt med en alldeles egen mix med fiskar. Det märks att du sökt efter fiskar du trivts med.Verkar ju som om de trivs hos dig också med tanke på lekar.
#5 - 2 februari 2014 17:58
Kul ni uppskattar det :)
I början försökte jag ha ett tema... att fiskarna skulle funka med hårt vatten.. men det har jag släppt, så nu är det mer fiskar som fungerar ihop. Men det är precis så, fiskar jag trivs med.

Jag har en till i huset som trivs med fiskarna, eller bara att komma upp sig lite.
[ATTACH=CONFIG]67116[/ATTACH]

När det karet försvann hittade han snabbt nästa.
[ATTACH=CONFIG]67117[/ATTACH]

Eller släcka törsten, märkligt med katter de gillar alltid det i våra ögon sämsta vattnet eller inte..
[ATTACH=CONFIG]67118[/ATTACH]

Fast nästa kar blir strikt biotop.. ja nästan eftersom det blir Malawi från olika delar av sjön.
Just nu står det och väntar på bänken som lyser med sin frånvaro.
Den första var vattenskadad och möglig liksom resten på lagret.
[ATTACH=CONFIG]67120[/ATTACH]
#6 - 2 februari 2014 19:00
[QUOTE=flygrc;1684705]
Fast nästa kar blir strikt biotop.. ja nästan eftersom det blir Malawi från olika delar av sjön.
Just nu står det och väntar på bänken som lyser med sin frånvaro.
Den första var vattenskadad och möglig liksom resten på lagret.
[ATTACH=CONFIG]67120[/ATTACH][/QUOTE]
Det där karet såg rejält stort ut, vad är det för mått och pris på ett sånt? :)
#7 - 2 februari 2014 19:08
[QUOTE=KJE;1684714]Det där karet såg rejält stort ut, vad är det för mått och pris på ett sånt? :)[/QUOTE]

153x75x80cm på pappert 900 liter, i praktiken 800. Tungt var det i alla fall 190 kg säger papperna.
Jag fick anlita halva grannskapet för att få in det i huset, som tur är på första planet utan trappor. Jag har pyntat 13k för det inklusive möglig bänk. ;) Nåväl jag räknar med att få en ny så fort leverantören får hem en.
Eftersom jag dräglat över det karet i ett års tid så kan jag väl vänta en halv dag till :D
#8 - 2 februari 2014 19:30
Häftigt o väldigt stiligt kar.
Nu blev man sugen... o väldigt nyfiken på att följa med på resan.

/Lasse
#9 - 2 februari 2014 19:49
Denna tråden skall följas, trevlig start på den och sen gillar jag titeln, får väl se hur länge den håller i sig ;) :D
#10 - 2 februari 2014 19:55
[QUOTE=Lasse.F;1684730]Häftigt o väldigt stiligt kar.
Nu blev man sugen... o väldigt nyfiken på att följa med på resan.

/Lasse[/QUOTE]

Välkommen, spänn fast säkerhetsbältena, nödutgångar har vi här och där [:-19]
#11 - 2 februari 2014 19:56
[QUOTE=PiaJo;1684736]Denna tråden skall följas, trevlig start på den och sen gillar jag titeln, får väl se hur länge den håller i sig ;) :D[/QUOTE]

Jag kan stå emot, jag kan jag kan
#12 - 2 februari 2014 20:00
[QUOTE=flygrc;1684738]Jag kan stå emot, jag kan jag kan[/QUOTE]

Mmm, mm, det sa jag med men men du kan står emot säger du.... Jaja vi får väl se :D
#13 - 2 februari 2014 20:04
[QUOTE=flygrc;1684717]153x75x80cm på pappert 900 liter, i praktiken 800. Tungt var det i alla fall 190 kg säger papperna.
Jag fick anlita halva grannskapet för att få in det i huset, som tur är på första planet utan trappor. Jag har pyntat 13k för det inklusive möglig bänk. ;) Nåväl jag räknar med att få en ny så fort leverantören får hem en.
Eftersom jag dräglat över det karet i ett års tid så kan jag väl vänta en halv dag till :D[/QUOTE]
Trevliga mått, särskilt djupet:)
#14 - 2 februari 2014 20:05
Även jag kommer att följa den här tråden. Du kommer alltså "bara att ha två kar" - det återstå att se under trådens gång :).

//Inger
#15 - 2 februari 2014 20:14
[QUOTE=Inger H;1684744]Även jag kommer att följa den här tråden. Du kommer alltså "bara att ha två kar" - det återstå att se under trådens gång :). //Inger[/QUOTE]

Kul alla som vill följa tråden :)

Det återstår att de om jag klarar hålla mig till två kar men jag har faktiskt kört med det i en 5 år,sedan detta projektet.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132781
Var tre kar i någon vecka, sedan att det senaste karet är nog nr elva om jag räknat rätt.

Men skulle det bli tuggande Malawis så kanske 54 l åker ner från vinden men förhoppningsvis bara kortsiktigt.
#16 - 3 februari 2014 19:43
Som det kan gå, kikade i en gammal telefon och hittade en drös bilder.
Karet på bilden följde med från förra huset och hamnade i "hörnan".
Hur som helst tyckte jag det såg klumpigt ut att ha det på diagonalen så det blev ersatt.
[ATTACH=CONFIG]67152[/ATTACH]

Ja just det,det här karet på 200 l, och det andra blev sålt.
Jag tyckte det passade riktigt bra i hörnan men... det var för litet, hade svårt för att hålla vattnet fräscht så jag började leta efter ett hörnkar som var större.
[ATTACH=CONFIG]67154[/ATTACH]

Efter lång tids letande hittade jag dagens kar, är drygt två år sedan nu och det andra hörnkaret blev sålt.
[ATTACH=CONFIG]67145[/ATTACH]

Jag tycker inte om plastiga kåpor så efter ytterligare letande [:o] så hittade jag en MH ramp uppe i Halmstad så jag och frun tog en tur...tja rampen var prisvärd men det slutade med Ullared och det blev värre;)
[ATTACH=CONFIG]67153[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67148[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67149[/ATTACH]
#17 - 3 februari 2014 20:30
[QUOTE=flygrc;1684887]Som det kan gå, kikade i en gammal telefon och hittade en drös bilder.
Karet på bilden följde med från förra huset och hamnade i "hörnan".
Hur som helst tyckte jag det såg klumpigt ut att ha det på diagonalen så det blev ersatt.
[ATTACH=CONFIG]67152[/ATTACH]

Ja just det,det här karet på 200 l, och det andra blev sålt.
Jag tyckte det passade riktigt bra i hörnan men... det var för litet, hade svårt för att hålla vattnet fräscht så jag började leta efter ett hörnkar som var större.
[ATTACH=CONFIG]67154[/ATTACH]

Efter lång tids letande hittade jag dagens kar, är drygt två år sedan nu och det andra hörnkaret blev sålt.
[ATTACH=CONFIG]67145[/ATTACH]

Jag tycker inte om plastiga kåpor så efter ytterligare letande [:o] så hittade jag en MH ramp uppe i Halmstad så jag och frun tog en tur...tja rampen var prisvärd men det slutade med Ullared och det blev värre;)
[ATTACH=CONFIG]67153[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67148[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67149[/ATTACH][/QUOTE]
Nu blev man ju sugen på ett hörnkar! :)
#18 - 3 februari 2014 20:36
[QUOTE=KJE;1684892]Nu blev man ju sugen på ett hörnkar! :)[/QUOTE]

Finns platsen så är det svårt att motstå.. Jag hade ett nytt lika i design på gång som var 2 meter i framrutan och 70 cm högt men då hade jag behövt göra hörnan lite större och det blev lite mer än jag kände för.

Lite mer lagom variant?
http://www.akwaria.net/Produkty/Zestawy-akwarystyczne/Zestawy-narozne/CornerStart/Zestaw-akwarystyczny-narozny-CornerStart-350L-Akwarium-narozne-87x87x61-350L-Pokrywa-Exclusive-2x30W-T8-Szafka-akwariowa-Exclusive-tlo
#19 - 3 februari 2014 20:37
Kul att du drar igång en projekttråd. Kommer att följas med stort intresse! Då blir det ny grannyra när nya karet ska upp på möbeln;)
#20 - 3 februari 2014 20:39
[QUOTE=Micke L;1684894]Kul att du drar igång en projekttråd. Kommer att följas med stort intresse! Då blir det ny grannyra när nya karet ska upp på möbeln;)[/QUOTE]

Ja dom är redan tingade :D
Hur går det med ditt nya projekt, hittat karet ännu?
#21 - 3 februari 2014 21:25
[QUOTE=flygrc;1684895]Ja dom är redan tingade :D
Hur gårdet med ditt nya projekt, hittat karet ännu?[/QUOTE]
Bra det. Är mycket nyfiken på hur du får till inredningen i nya karet, även om jag förstår att fiskarna blir minst lika viktiga.
I Gillestugan handlar det mest om att få allt att puttra på för tillfället. Är inne i en period då jag arbetar borta hela veckorna och är hemma och "vänder" på helgerna. Dessutom pågår just nu lite nya planer ang planlösning i huset, så ligger lågt. När jag väl beställer så blir det Eheim 130x60x60!
#22 - 4 februari 2014 19:09
[ATTACH=CONFIG]67201[/ATTACH]
Jag gjorde ett experiment för ett tag sedan [:-38]
#23 - 4 februari 2014 19:36
[QUOTE=flygrc;1685013][ATTACH=CONFIG]67201[/ATTACH]
Jag gjorde ett experiment för ett tag sedan [:-38][/QUOTE]

det gick inget vidare med det experimentet va??
Jag menar du har ju redan missat att det skall vara vin och inte vatten i glasen;)
#24 - 4 februari 2014 19:45
[QUOTE=PiaJo;1685019]det gick inget vidare med det experimentet va??
Jag menar du har ju redan missat att det skall vara vin och inte vatten i glasen;)[/QUOTE]

Kanske brännvin? I alla fall renat [:-46]

Vin var det i fredags..
[ATTACH=CONFIG]67203[/ATTACH]

Vad är oddset på att jag hade ett sådant foto ;)
#25 - 4 februari 2014 19:46

Handlar det om algtillväxt eller avdunstning? Eller både och? Eller handlar det bara om att statuera tydligt exempel, vit månad efter alla helger? Eller så är det olika vätskor i glasen?
Spänningen är olidlig:D
#26 - 4 februari 2014 19:50
Ledtråd, första glaset är vatten direkt från karet.
#27 - 4 februari 2014 19:51
Du är allt en lurig en du :D Sånt gillas här!
#28 - 4 februari 2014 20:00
[QUOTE=Bluewing;1685029]Du är allt en lurig en du :D Sånt gillas här![/QUOTE]

Najs

på tal om najs..
" target="_blank">
#29 - 4 februari 2014 20:16
[QUOTE=flygrc;1685033]Najs

på tal om najs..
" target="_blank">
[/QUOTE]
En skånsk klassiker. Najs!!
#30 - 4 februari 2014 20:19
ledtråd två, glas två är kranvatten.
#31 - 4 februari 2014 20:21
Glas ett(från vänster) ser ut som akvarievatten. Glas två ser ut som vatten från kranen och glas tre är ganska likt glas två men med otydligare skuggor under vattenytan. Hmm...
#32 - 4 februari 2014 20:27
Gissat rätt på två av tre(gissade innan facit publicerats;))
Måste då gissa igen och säger polsk vodka.

Nyfiken på svar samt vad experimentet gått ut på:d
#33 - 4 februari 2014 20:34
Här är svaret, jag testade att köra samma vatten som i glas ett med ozon och då blev det som i det tredje glaset.
[ATTACH=CONFIG]67204[/ATTACH]
#34 - 4 februari 2014 20:45
[QUOTE=flygrc;1685044]Här är svaret, jag testade att köra samma vatten som i glas ett med ozon och då blev det som i det tredje glaset.
[ATTACH=CONFIG]67204[/ATTACH][/QUOTE]

Ok hade nog varit svårt att få rätt svar här... kanske på saltvattensguiden.
Nu blir jag nyfiken, vad använder du ozon till?
#35 - 4 februari 2014 20:54
[QUOTE=Micke L;1685047]Ok hade nog varit svårt att få rätt svar här... kanske på saltvattensguiden.
Nu blir jag nyfiken, vad använder du ozon till?[/QUOTE]

Bryta ner organiska ämnen som färgar vattnet i en polsk "whiskey" färg :)
#36 - 4 februari 2014 21:21
Åhh så fint! Har köpt ett hörnkar dock endast 190 liters. Lite nyfiken! Fördelar/nackdelar med hörnkar?
#37 - 5 februari 2014 05:03
[QUOTE=Juni;1685057]Åhh så fint! Har köpt ett hörnkar dock endast 190 liters. Lite nyfiken! Fördelar/nackdelar med hörnkar?[/QUOTE]
Stora hörnkar kan vara lite jobbiga att nå in längs bak. Små hörnkar kan man uppleva en optisk förvrängning.
Överlag är de snygga:) passar bra i en hörna ;) bara en ruta att hålla rent.
#38 - 5 februari 2014 05:54
[QUOTE=flygrc;1685051]Bryta ner organiska ämnen som färgar vattnet i en polsk "whiskey" färg :)[/QUOTE]
Hur blir effekten i övrigt på akvariet med ozon? Hur påverkar det de "goda" bakterierna som är inblandade i sunda nedbrytningsprocesser i karet?
Sedan är det så för egen del att jag gillar när vattnet är lite the(polsk whisky)färgat. Tycker det ser naturligt ut och om det som i mina kar kommer från Catappablad så har ju dessa en god inverkan i övrigt på fiskarnas hälsa. Är du mer ute efter ett "vitt" klart vatten?
#39 - 5 februari 2014 16:23
Som med det mesta, att användas med förnuft och lika hela tiden. Körde på för hårt en gång för jag glömde stänga av och det märktes att filterbakterierna tog stryk. Men överlag gör det att vattnet känns och luktar friskare.

Jag har nog en fix ide om att ha klart vatten så på den vägen är det. Det jag jagat mest hjälper inte Ozonen mot och det är en mjölkighet som jag tror kommer av det höga kalkinnehållet vi har i vattnet.
#40 - 5 februari 2014 20:58
Är kranvattnet också mjölkigt som du beskriver?
Har du provat filtrering genom uv-ljus?
#41 - 5 februari 2014 21:19
[QUOTE=Micke L;1685147]Är kranvattnet också mjölkigt som du beskriver?
Har du provat filtrering genom uv-ljus?[/QUOTE]

Ja alltid lite och ännu mer när jag kör på CO2.
Har provat med uv-också men det ger liknande verkan som ozonet gör. Har vissa funderingar på att prova med sandfilter.
Tidigare har jag kikat på filterlösningar med kiselgur men det känns för komplext att hålla på med.
#42 - 5 februari 2014 21:24
[QUOTE=flygrc;1685149]Ja alltid lite och ännu mer när jag kör på CO2.
Har provat med uv-också men det ger liknande verkan som ozonet gör. Har vissa funderingar på att prova med sandfilter.
Tidigare har jag kikat på filterlösningar med kiselgur men det känns för komplext att hålla på med.[/QUOTE]

Kommunalt vatten i Trelleborg?
#43 - 6 februari 2014 05:04
[QUOTE=Micke L;1685150]Kommunalt vatten i Trelleborg?[/QUOTE]

Ja, det kommer från kommunens borror och det vattnet är från kalkberget.
#44 - 6 februari 2014 19:31
Jag har samlat på mig lite bilder på bakgrundsbygget till mitt blivande Malawi, jag saknar grön jordfärg hemma så det aningen gröna som är i diabasen som den ska matcha får vänta lite. Hela bakgrunden rymmer ca 50 liter och ska vara filter.
[ATTACH=CONFIG]67221[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67222[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67223[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67224[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67225[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67226[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67227[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67228[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67229[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67230[/ATTACH]
#45 - 6 februari 2014 21:11
[QUOTE=flygrc;1685262]Jag har samlat på mig lite bilder på bakgrundsbygget till mitt blivande Malawi, jag saknar grön jordfärg hemma så det aningen gröna som är i diabasen som den ska matcha får vänta lite. Hela bakgrunden rymmer ca 50 liter och ska vara filter.
[ATTACH=CONFIG]67221[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67222[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67223[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67224[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67225[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67226[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67227[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67228[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67229[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67230[/ATTACH][/QUOTE]
Najs;)
Vad är det för sorts sten?
#46 - 6 februari 2014 21:16
Ja den ena är diabas och den andra Byggmax betong :D
#47 - 6 februari 2014 21:43
[QUOTE=flygrc;1685280]Ja den ena är diabas och den andra Byggmax betong :D[/QUOTE]

Diabas används väl till asfalt? Också betong?
Låter vackert:D:D:D
#48 - 6 februari 2014 22:03
Det ser ut att bli riktigt snyggt det där, har du gjort en form och gjuter mot/över denna?
Intressant och roligt att följa.
//Johan
#49 - 7 februari 2014 05:25
[QUOTE=Micke L;1685285]Diabas används väl till asfalt? Också betong?
Låter vackert:D:D:D[/QUOTE]

Ja det blir snyggt med asfalterad betong ;)
#50 - 7 februari 2014 05:28
[QUOTE=Marten88;1685287]Det ser ut att bli riktigt snyggt det där, har du gjort en form och gjuter mot/över denna?
Intressant och roligt att följa.
//Johan[/QUOTE]

Tackar, jag har gjort en plugg som jag klär med 1-2cm betong som jag sedan formar.

Jag funderade på form men kände att då blir bägge halvorna för lika.
#51 - 8 februari 2014 19:43
Eftersom bänken fortfarande är helt oviss så har jag börjat laka ur bakgrunden i en tunna istället tillsammans med en cirkulationspump. Jag råkade ha en tunna som jag har till osmosvatten som jag använder till sista sköljningen när bilen tvättas. (där har ni något att fundera över)

Jag hade tänk köra urlakningen i karet ett par veckor medan filtret aktiveras men nu vill jag inte behöva vänta för länge om jag får bänken någon gång.

Kör med PH mätare för att få koll på hur snabbt det lakas ur.
Eftersom det är tänkt till Malawi tänker jag inte köra på epoxi utan tycker det är ok med ett visst hydroxidläckage från betongen. Men det får så klart inte vara för mycket.
[ATTACH=CONFIG]67268[/ATTACH]
#52 - 14 februari 2014 15:37
Nu har jag fått hem pump, Aquabee UP3000, där är bra flås i den och jag tyckte den verkar tyst :p. Fick även hem slang, anslutingar och doppvärmare så nu är det bara bänken som saknas.
Börjat reta mig på att jag inte kan få besked, det har ju ändå gått fem veckor nu. I värsta fall får jag häva köpet men då blir jag riktigt besviken [:(!]

Skönt jag har hörnkaret att softa framför, det får även gå som testvärd för nya värmaren så den är färdiginställd. Jag låter inte den sitta i när jag inte har koll på den, vill ju inte ha kokt akvariefisk till kvällsmiddag (det du dödar äter du..)
#53 - 14 februari 2014 18:03
Nu när det är fler honor än hanar så blir det mer med att honorna ska minsann visa vem som bestämmer i karet, ett tag var det tre honor som höll på samtidigt.

[ATTACH=CONFIG]67428[/ATTACH]
#54 - 14 februari 2014 22:35
[QUOTE=flygrc;1686667]Nu har jag fått hem pump, Aquabee UP3000, där är bra flås i den och jag tyckte den verkar tyst :p. Fick även hem slang, anslutingar och doppvärmare så nu är det bara bänken som saknas.
Börjat reta mig på att jag inte kan få besked, det har ju ändå gått fem veckor nu. I värsta fall får jag häva köpet men då blir jag riktigt besviken [:(!]

Skönt jag har hörnkaret att softa framför, det får även gå som testvärd för nya värmaren så den är färdiginställd. Jag låter inte den sitta i när jag inte har koll på den, vill ju inte ha kokt akvariefisk till kvällsmiddag (det du dödar äter du..)[/QUOTE]
Förstår att du börjat reta dig efter så lång tid utan besked. Du har ju lagt ner massor av tid på projektet! Håller tummarna för att möbel dyker upp så du kommer igång. Vi är ju nyfikna på resultatet med din egentillverkade bakgrund mm:)
#55 - 16 februari 2014 08:50
Funderar en hel del på vilka fiskar jag ska välja, för många snygga :)

Jag har en del grundtankar..
Både honor och hanar ska se trevliga ut, grått är inte trevligt..
Ungefär samma foder
Ska inte kunna få mixyngel utan håll arterna rena
Kunna få tag på dom, lätt att sitta och titta på firrar och sedan inse att just den arten inte importerats sedan...
Helst färg redan som unga så det inte bara är en utfärgad hane som syns
Funka ihop med en Malawikrabba, inte hundra krav men jag är väldigt sugen på en sådan.
Nu vet jag ännu inte om Synodontis [I]njassae [/I]fungerar ihop med krabban men eftersom karet är hyfsat stort borde det finnas plats till några.

Någon Zebra känns given.

Jag fortsätter leta, ska se om jag får ihop en fisklista.. Vill ju helst ha alla fiskarna jag väljer på en gång eftersom det verkar kunna vara kinkigt att tillföra fisk när reviren har satts eller det finns bra lösningar för det?
#56 - 16 februari 2014 13:10
Börjat snickra på min fisklista, den är jättelång :D

Labidochromis sp. 'hongi'
[I][I]Pseudotropheus [I]estherae
[/I][/I][/I]
#57 - 16 februari 2014 13:18
[QUOTE=flygrc;1686929]Börjat snickra på min fisklista, den är jättelång :D

[/I][/I][/I][/QUOTE]

[/I][/I][/I]
Labeotropheus [I]trewavasae , [/I][I]om jag hittar [/I][COLOR=#000000][FONT=Open Sans]OB honor[/FONT][/COLOR]
#58 - 16 februari 2014 13:22
[SIZE=2]Labidochromis sp. 'hongi'
[/SIZE][SIZE=2]
[/I][/I][/I]
Labeotropheus [I]trewavasae , [/I]om jag hittar [COLOR=#000000][FONT=Open Sans]OB honor[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Verdana]Melanochromis johannii
[/FONT][/COLOR]
[/SIZE]Pseudotropheus [I]demasoni

[/I]Denna gillar jag men är tveksam till att den passar in
Labidochromis [I]caeruleus
[/I]Hane och hona ska vara lika varandra

Funderar på att fuska med mal...
Synodontis [I]petricola[/I]
#59 - 17 februari 2014 17:09
Äntligen besked, ska få bänken nästa fredag, 28/2 :D Bara 7 veckor efter jag fick den första.
#60 - 28 februari 2014 21:26
[QUOTE=flygrc;1687071]Äntligen besked, ska få bänken nästa fredag, 28/2 :D Bara 7 veckor efter jag fick den första.[/QUOTE]

Har du fått bänken idag?
#61 - 28 februari 2014 21:54
[QUOTE=Micke L;1688512]Har du fått bänken idag?[/QUOTE]

Noop... fick den i onsdags [:o]
Men jag har inte kommit så långt.

[ATTACH=CONFIG]67727[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67728[/ATTACH]
#62 - 28 februari 2014 22:47
[QUOTE=flygrc;1688515]Noop... fick den i onsdags [:o]
Men jag har inte kommit så långt.

[ATTACH=CONFIG]67727[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67728[/ATTACH][/QUOTE]
Går ju framåt med stormsteg.
Då ser jag fram emot nya uppdateringar hos dig;)
#63 - 2 mars 2014 20:04
Ytterligare ett steg i rätt riktning, fick hjälp av grannarna att lyfta karet på plats i eftermiddag.

Jag köpte möbelskridskor för några år sedan som tar 150 kg st, gissa att jag var nöjd med ha dessa nu.
Det gick liksom inte att släppa ner karet med fingrar under och jag hade inga vakuumlyftare så vi satte karet på tvären på bänken, vred den sedan och rullade in karet på rätt ställe.

[ATTACH=CONFIG]67785[/ATTACH]
Jag gillade inte original fötterna i plast, satt sådan på hörnkaret och var mosade..

[ATTACH=CONFIG]67786[/ATTACH]
Bara väntar på att lyfta

[ATTACH=CONFIG]67787[/ATTACH]
Jag hoppas inte det blir för dominerande, önskar nog att bänken varit en 10cm lägre men jag provar med detta först.

[ATTACH=CONFIG]67788[/ATTACH]
Kollade först med vattenpass men finliret gjorde jag med vatten i genom att lägga skivor av 1 mm plywood under fötterna, ja inte på mig, på karet:d

[ATTACH=CONFIG]67789[/ATTACH]
Efter mycket vånda så är karet provfyllt [:-82]
Egentligen förstår jag inte varför jag oroar mig, karet ser verkligen bra ut när det gäller konstruktion och limning även om jag tycker Cascos akvarielim verkar aningen segare.
Karet har extra förstärkning invändigt med en glaslist hel vägen runt botten. Aluram runt hela botten och toppen samt aluprofil i de bakre hörnorna. Hörnorna fram är ju helglas samt att framrutans böjning gör att böjspänningarna där är betydligt mindre än vid en plan ruta. Inuti vid toppen är det rejäla extra glasbitar dit limmade samt att 10 cm glas är över vattenytan.

Nästa steg är att limma dit plastskivor i botten eftersom jag ska ha en del sten i det.
#64 - 2 mars 2014 20:18
Maffigt kar det där! :)
#65 - 2 mars 2014 20:24
[QUOTE=Jesper Broman;1688848]Maffigt kar det där! :)[/QUOTE]

Ja det har jag suktat länge efter .. grannarna som hjälpte mig undrade om jag inte kunde hitta ett större..[:o]
Nåväl, eftersom jag bestämt mig för max två kar så får jag kompensera med större kar:D
#66 - 2 mars 2014 21:04
Lite fler detaljbilder.

[ATTACH=CONFIG]67792[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67793[/ATTACH]
#67 - 3 mars 2014 09:10
Det ser riktigt bra ut det där :)
#68 - 8 april 2014 18:38
Nä då, jag är inte alls slö ;) Blev bara lite andra projekt emellan[:o]

Fått limmat dit en extra botten av plexi, blev ju en del sten.

[ATTACH=CONFIG]68431[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68432[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68433[/ATTACH]
#69 - 9 april 2014 07:18
Det blev riktigt nice stenen :). Ska bli och se när firrarna är i.
#70 - 9 april 2014 20:34
[QUOTE=macke_fisk;1693115]Det blev riktigt nice stenen :). Ska bli och se när firrarna är i.[/QUOTE]

Tackar , ja ska se när fiskarna landar
#71 - 11 april 2014 20:30
Snyggt!
#72 - 11 april 2014 20:58
Ojojoj flygrc... va läckert!!! Gillar höjden på bänken, där slipper man ju stå på huk för att kolla! Är inredningen slutförd eller kommer det mer? Har du avrinning och utblås upp i den där stenmodulen (fantomengrottan:D ser ut som ett ansikte). Har du sump eller ytterfilter? Bra val av akvarium tycker jag:)!
#73 - 19 april 2014 19:41
[QUOTE=Micke L;1693315]Snyggt![/QUOTE]

Oj, händer mycket (ja inte akvarie men annat) kul du gillar det. Jag är nöjd med det :)
#74 - 19 april 2014 19:50
[QUOTE=åheim;1693317]Ojojoj flygrc... va läckert!!! Gillar höjden på bänken, där slipper man ju stå på huk för att kolla! Är inredningen slutförd eller kommer det mer? Har du avrinning och utblås upp i den där stenmodulen (fantomengrottan:D ser ut som ett ansikte). Har du sump eller ytterfilter? Bra val av akvarium tycker jag:)![/QUOTE]

Sorry jag missat svaren helt. Allt är i "modulen" inloppet vid botten, ingen ytavrinning. Bara fyllt på med 10ppi kuber och ett 3000l/h filter. Planen är att ha i fler pumphuvud för att köra upp vatten i ett droppfilter/grusfilter. Fantomen är en slump och jag såg själv så fort det var vattnet i karet.
Just nu har jag inga planer på att göra mer med inredningen, ja förutom fiskar

Det har börjat ta sig med alger, blir nog bra :)
Kul du gillar karet:D
#75 - 23 maj 2014 20:05
Känns som det är dags för uppdatering!
Simmar det något i karet nu?
#76 - 23 maj 2014 20:27
[QUOTE=Micke L;1696377]Känns som det är dags för uppdatering!
Simmar det något i karet nu?[/QUOTE]

Ja faktiskt, Black Molly och Palettciklider men endast för att jag har för många av dom i 400l karet och därför får dom agera startfisk. Jag tänkte att jag skulle fyllt på fisk förra söndag men blev förkyld så det blev inget. Som planen ser ut nu kommer det antagligen fisk i mitten på nästa vecka.

Bilden är några veckor gammal, jag satsade på att få alger och lät ljuset vara på dygnet runt och vet ni vad, det fungerade [:o]

Nu är det klart igen och jag har fått en grön alg etablerad som är riktigt snygg, får återkomma med bilder när jag är hemma igen.
#77 - 27 maj 2014 15:59
Börjar bli fint med en etablerad algmatta direkt från Östersjön.

Fiskar är på gång men här stressas inte :)
[ATTACH=CONFIG]69128[/ATTACH]
#78 - 2 juni 2014 20:28
[QUOTE=flygrc;1696593]Börjar bli fint med en etablerad algmatta direkt från Östersjön.

Fiskar är på gång men här stressas inte :)
[ATTACH=CONFIG]69128[/ATTACH][/QUOTE]

Bra så! Jag har också gått in i "summer-mode"! Ser dock fram emot att få se riktiga fiskar i karet;)
#79 - 2 juni 2014 20:56
[QUOTE=Micke L;1697061]Bra så! Jag har också gått in i "summer-mode"! Ser dock fram emot att få se riktiga fiskar i karet;)[/QUOTE]

Ja nu är det IMAC-träning ( http://www.mini-iac.se ) som gäller. Jag skulle fått fiskar idag men just nu ser det ut som det blir på onsdag.
#80 - 4 juni 2014 19:06
Det tog väl inte så lång tid [:o]

Fick 15 fiskar och har köpt 24 men inte tagit ut startfiskarna så nu är det rörelse i tanken.:D

Hoppas inte storleksskillnaden blir ett problem.
#81 - 4 juni 2014 19:10
De enda gångerna som jag tycker det är snyggt med alger så är det i ett malawi-kar.
Skitsnyggt!!! :)
#82 - 4 juni 2014 19:46
Visst är det, det hör liksom ihop. Dom betar friskt redan så jag undrar hur länge algerna varar.

Denna kan inte nog betonas
http://www.svtplay.se/video/2076799/naturens-drivkrafter-ostafrikas-stora-sjoar
#83 - 4 juni 2014 20:45
Ja och även estetiskt så passar malawi och algklädda stenar ihop.
#84 - 6 juni 2014 22:04
[QUOTE=flygrc;1697171]Det tog väl inte så lång tid [:o]

Fick 15 fiskar och har köpt 24 men inte tagit ut startfiskarna så nu är det rörelse i tanken.:D

Hoppas inte storleksskillnaden blir ett problem.[/QUOTE]

Nej, snabba ryck:p
Jag har haft alla typer av "vanliga akvariefiskar" utom Malawi.
Så spännande att följa detta stora projekt, väldigt färgglad typ längst upp till vänster!
#85 - 7 juni 2014 04:23
Den typen av alg på sten är riktigt snyggt! Något jag skulle vilja ha här hemma. :)
#86 - 7 juni 2014 07:02
Det tog inte lång tid för fiskarna att se mig som en foderautomat, går jag förbi karet så följer de mig.
Algerna var populära så nu är det kortlugg på algmattan, funderar på att kräma på mer ljus för att hålla igång dom.

Undras om det går att "plantera" in valfria alger ? Eller den algen som var först vinner?
#87 - 8 juni 2014 08:42
Nice att du fått i fiskar nu :). Ser riktigt nice ut med algbeklädda stenar :)
#88 - 8 juni 2014 20:30
Absolut, dräglar var dag vid karet. Jag har väl känt att det säkert inte blir lika fint som växtkaret men nu när det är liv i lådan så känner jag tvärt om. När uppmärksamheten ligger enbart på fiskarna (och inte växter) framhävs de verkligen och Malawifiskar är snygga :)

Jag ska leta lite till efter fisk, känner det är gott om plats ännu.

Kvar på göralistan är..

Dropp och sandfilter
Snygg till elen med helt dold dragning, fixa fler timrar.
RGB belysning mellan lysrören
RGB belysning bakom den frostade bakrutan.
Ozon på timer
Ytavrinning
En till pump, 2000 l/h som även ska mata dropp/sand filter. Ligger i garaget tillsammans med en massa PVC rördelar och bara väntar på uppmärksamhet. Men den har konkurrens just nu av..
" target="_blank">
#89 - 8 juni 2014 20:51
Kanon snyggt kar! Nästan lite saltvattenkänsla? Gillar algerna, de ser väldigt naturliga ut. Blir kul att följa!
#90 - 11 juni 2014 19:37
Jag fick ett ryck idag och hittade en halv flock snygga Pseudotropheus demasoni[COLOR=#000000][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR]kanske [COLOR=#000000][FONT=Verdana]skulle haft fler
Vilket fall som helst, de är j-gt snygga.

En sak som förvånar mig och det är att det fungerar med Black Molly, jag hade i dem som startfiskar och insåg det omöjliga i att fiska upp dem. De är rätt så tuffa av sig och det verkar inte som Malawifiskarna bryr sig om dem. Det är t.o.m så att den största B-M hanen försökte våldta en Melanochromis hane... utan att den försökte försvara sig, den bara försökte simma iväg[/FONT][/COLOR]:confused: Inte vad jag läst om Malawi...

Fördelen om det funkar med B-M ,även om den är felplacerad, är att den käkar den feta ytan som ibland kan bildas på ytan , trots 4000 l/min på pumparna.
#91 - 11 juni 2014 21:13
[QUOTE=flygrc;1697809]Jag fick ett ryck idag och hittade en halv flock snygga Pseudotropheus demasonikanske [COLOR=#000000][FONT=Verdana]skulle haft fler
Vilket fall som helst, de är j-gt snygga.

En sak som förvånar mig och det är att det fungerar med Black Molly, jag hade i dem som startfiskar och insåg det omöjliga i att fiska upp dem. De är rätt så tuffa av sig och det verkar inte som Malawifiskarna bryr sig om dem. Det är t.o.m så att den största B-M hanen försökte våldta en Melanochromis hane... utan att den försökte försvara sig, den bara försökte simma iväg[/FONT][/COLOR]:confused: Inte vad jag läst om Malawi...

Fördelen om det funkar med B-M ,även om den är felplacerad, är att den käkar den feta ytan som ibland kan bildas på ytan , trots 4000 l/min på pumparna.[/QUOTE]

Häftiga fiskar! Fungerar i alla sällskapskar, tydligen i Malawikar samt i saltvatten om de får vänja sig. Dessutom är de ju snygga! B-M alltså;)
#92 - 19 juni 2014 20:32
Det är ju en helt annan värld med Malawi, det händer saker hela tiden :p

" target="_blank">
#93 - 19 juni 2014 20:40
[QUOTE=flygrc;1698538]Det är ju en helt annan värld med Malawi, det händer saker hela tiden :p

" target="_blank">
[/QUOTE]
Årets smäll-karamell!
Första gången jag ser en film som jag önskar vore längre än den är:D
Alltså filma mer!!!!
#94 - 19 juni 2014 20:48
Äntligen är det på gång :D
Jag ska filma mer, men med kameran i telefonen blir det sådär [:o]
#95 - 24 juni 2014 20:37
Nu ser fisklistan i Malawikaret ut så här.

Aulonocara sp. "Fire fish" 2+3
Labeotropheus trewavasae 2+5
Labidochromis SP "hongi" Röd 8 (vet ej fördelning ännu)
Labidochromis caeruleus, Kakusa "Golden" 9
Melanochromis auratus 3+5 , just nu... får se om fler skiftar färg.
Metriaclima esthearae "Rödzebra" 8 (vet ej fördelning ännu)
Placidochromis electra 1
Pseudotropheus demasoni 8 , dessa ville jag ha fler av men hittade inte det just nu.
och så har jag en till som liknar Melanochromis [I]parallelus [/I]men jag är inte säker, ska försöka fota den.

Utöver dessa, och som ska fiskas upp, finns startfiskarna kvar, 4 st black molly och 10 st paletter.

Över lag ser det okej ut, små gnabb i bland men de som blir jagade gömmer sig i mängden eller bland stenarna.

En Auratus tuggar redan.

Jag också fått monterat in ledbelysning i Malawikaret så nu kan jag välja vilken färg jag vill :)
#96 - 24 juni 2014 20:40
Ja just det, något att tänka på med den fiskkombon?
#97 - 25 juni 2014 19:05
Den stora frågan, vilken fisk?
Melanochromis kaskazini sp northern blue?
[ATTACH=CONFIG]69713[/ATTACH]
#98 - 25 juni 2014 19:25
[QUOTE=flygrc;1698918]Den stora frågan, vilken fisk?
Melanochromis kaskazini sp northern blue?
[ATTACH=CONFIG]69713[/ATTACH][/QUOTE]

Fast om jag kikar på huvudet så ser det mer ut som Melanochromis simulans
#99 - 27 juni 2014 14:06
[QUOTE=flygrc;1698924]Fast om jag kikar på huvudet så ser det mer ut som Melanochromis simulans[/QUOTE]

Jag är i alla fall rätt säker på att det inte är en velociraptor :D
Någon som har koll på vilken fisk det kan vara?
#100 - 27 juni 2014 14:18
Svarar så du inte tröttnar på att svara dig själv, att jag tycker också det ser ut som en simultant. ;) Sorry. Menar förstås M. Simulans. Men tycker många av arterna är luriga. En del korsningar man kan få med sig hem gör ju inte saken lättare. På en del Simulans-bilder ger ju t.ex. läpparna intryck av att vara tjockare än på din bild. Har letat ett tag (precis som jag gissar du gjort) och kommer till samma slutsats.
#101 - 27 juni 2014 18:44
[QUOTE=Bluewing;1699031]Svarar så du inte tröttnar på att svara dig själv, att jag tycker också det ser ut som en simultant. ;) Sorry. Menar förstås M. Simulans. Men tycker många av arterna är luriga. En del korsningar man kan få med sig hem gör ju inte saken lättare. På en del Simulans-bilder ger ju t.ex. läpparna intryck av att vara tjockare än på din bild. Har letat ett tag (precis som jag gissar du gjort) och kommer till samma slutsats.[/QUOTE]

Eh det är lugnt , jag är så envis :) Uppskattar att du kollat, ja det känns som det är den firren. Det är precis som du säger, går ju inte att veta om det är en bastard ;)
Jag tycker teckningen på huvudet inte är tydlig nog.
#102 - 13 september 2014 18:58
Nu är det uppror... bland mina känslor... tror hörnkaret kommer stryka med...
#103 - 13 september 2014 19:06
Vadå? Vad är det som hänt?
#104 - 13 september 2014 19:10
[QUOTE=Bluewing;1707027]Vadå? Vad är det som hänt?[/QUOTE]

Jo,jag tror jag blivit smittad av saltträsket. Jag har ju bestämt mig för max 2 akvarier, speciellt med tanke på min bild av vilket fokus salt behöver.
#105 - 13 september 2014 19:14
Tänkte på det med, är det fusk att gå direkt till salt utan att passerat Diskus?
#106 - 13 september 2014 19:40
nänä.. då får det bli max3 ;)
#107 - 13 september 2014 19:44
Ja det är fusk!
#108 - 13 september 2014 19:52
Ha Ha, nä nä, det blir inte 3, skäms lite för att jag fuskar[:o]
#109 - 13 september 2014 19:56
Så här ser hörnakvariumet ut för närvarande, det kommer krävas en del att slita sig från det.
#110 - 13 september 2014 19:58
näää, säger jag igen, ta inte bort detta fina :) saltvatten badar man i när det är tempererat ;):p
#111 - 13 september 2014 20:01
[QUOTE=PiaJo;1707072]näää, säger jag igen, ta inte bort detta fina :) saltvatten badar man i när det är tempererat ;):p[/QUOTE]

Nåväl, har jag tur så är det ingen som vill ha det ;) Fast någon gång måste steget tas, annars står man där med mååånga kar[:O]
#112 - 13 september 2014 21:57
Och det skulle vara bekymmersamt?
#113 - 14 september 2014 10:58
[QUOTE=Bluewing;1707098]Och det skulle vara bekymmersamt?[/QUOTE]

Ja , annars blir det lätt ett missbruk som tar över hela ens liv :D

Det kanske behövs en liknande koll som för etyliker
http://www.alkoholprofilen.se/

Kanske någon kan göra en motsvarande app för akvarister :D
#114 - 20 september 2014 20:20
Planen är lagd.
Hörnkaret ryker..
Jag kommer skaffa ett Plugg and play saltvatten i form av Red sea max 250 l
Jäkligt taggad att växla spår, det är länge jag letat fördel sött vs salt men jag känner verkligen för att prova salt.
Gillar jag det så kommer Malawitanken bli ett revakvarium om några år.

Kan det vara så att det finns två sorters akvarister...
De som har provar på salt och de som kommer prova på salt??
#115 - 20 september 2014 20:59
Tja det finns ju några hör som gått tillbaka till sött ;)

Blir säkert en spännande resa att följa
#116 - 21 september 2014 20:24
Det finns, enligt min mening, inget som är så vackert som ett välmående korallrevsakvarium.
Lycka till, ska bli kul att följa!
#117 - 22 september 2014 04:37
[QUOTE=flygrc;1708038]Planen är lagd.
Hörnkaret ryker..
Jag kommer skaffa ett Plugg and play saltvatten i form av Red sea max 250 l
Jäkligt taggad att växla spår, det är länge jag letat fördel sött vs salt men jag känner verkligen för att prova salt.
Gillar jag det så kommer Malawitanken bli ett revakvarium om några år.

Kan det vara så att det finns två sorters akvarister...
De som har provar på salt och de som kommer prova på salt??[/QUOTE]
Ambivalens här en hemsk känsla. Nu är ju våndan över. Bara att köra då.
Spännande att se karet utvecklas.

Sedan kan jag tänka mig att det finns några fler kategorier akvarister än dessa två ;)
#118 - 26 september 2014 20:09
Så då var det passerat "point of no return"
Fiskarna har hittat ett nytt hem, hoppas pansarmalarna klarar sig, syntes tydlig påverkan på de när den hamnade i fiskpåsen, de åkte ut igen i håven och ner i karet vid ytan där de repade sig. Jag har aldrig sett den gifteffekten förr, bara läst om den.
Jag har fått handpeng på karet och det hämtas på söndag.

Killen som ska ha det tyckte jag skulle ha Diskus i stället för Malawi i det stora karet... ja ja så går det när man fuskar med genvägar :)

Om två tre veckor så står det förhoppningsvis ett saltkar på dess plats.[:-15][:-15][:-15]
[ATTACH=CONFIG]71449[/ATTACH]
#119 - 27 september 2014 18:33
Jag provade en pump som ska vara i saltkaret, rätt så kul effekt.

" target="_blank">
#120 - 27 september 2014 19:07
Ser helläcker ut :)
#121 - 1 oktober 2014 18:18
[QUOTE=flygrc;1698836]Nu ser fisklistan i Malawikaret ut så här.

Aulonocara sp. "Fire fish" 2+3
Labeotropheus trewavasae 2+5
Labidochromis SP "hongi" Röd 8 (vet ej fördelning ännu)
Labidochromis caeruleus, Kakusa "Golden" 9
Melanochromis auratus 3+5 , just nu... får se om fler skiftar färg.
Metriaclima esthearae "Rödzebra" 8 (vet ej fördelning ännu)
Placidochromis electra 1
Pseudotropheus demasoni 8 , dessa ville jag ha fler av men hittade inte det just nu.
och så har jag en till som liknar Melanochromis [I]parallelus [/I]men jag är inte säker, ska försöka fota den.

Utöver dessa, och som ska fiskas upp, finns startfiskarna kvar, 4 st black molly och 10 st paletter.

[/QUOTE]

Jag tycker vissa fiskar har insjunken mage.
Matar 3 ggr om dagen 1 msk var gång, tar 1,5 minut för de att äta upp.
http://www.jbl.de/images/container/w960_h1200/63200.jpg
Är det för dålig tryck i den maten? Eller jag ger för lite?
#122 - 1 oktober 2014 18:29
Är buken insjunken gissar jag att protein/fetthalten är för låg ändå om det nu inte är parasiter vilket jag iofs aldrig haft med Malawi.
#123 - 1 oktober 2014 18:38
Tycker det är mest grönt i det fodert, några få med annan färg, om det nu inte bara är olika färgade flingor...

Det är några golden, en hongi.
Zebrorna är tvärt om, ser tjocka ut.

Frågan är vad jag ska välja men jag vill prova annan mat till dom.
#124 - 1 oktober 2014 18:51
Vad är det som hindrar dig?
#125 - 1 oktober 2014 18:54
[ATTACH=CONFIG]71544[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71545[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71546[/ATTACH]
#126 - 1 oktober 2014 18:59
Mina mbuna har också insjunken buk och vi ger räkmix. Har funderat på parasiter, men inget är nytt i karet på jättelänge.
#127 - 1 oktober 2014 19:12
[QUOTE=Bluewing;1709620]Vad är det som hindrar dig?[/QUOTE]

Inget, vet bara inte vilken sort ännu, tips mottages tacksamt :)
#128 - 1 oktober 2014 19:33
Har hört att NLS foder ska fungera bra till Malawi
#129 - 1 oktober 2014 19:45
Ah, bra Håkanstorp är med där, de ska jag ändå hälsa på, nyfiken på de som saltbutik.
#130 - 1 oktober 2014 19:59
Aldrig testat NLS själv men hört och läst mycket gott om det. Om du testar kan du väl berätta pliiiis!
#131 - 1 oktober 2014 20:09
Absolut :) Jag frågar på Håkanstorps vad de rekommenderar och fråga även de om det är normalt med mina fiskar.
#132 - 1 oktober 2014 20:15
Du är snäll du, Ola :)
#133 - 2 oktober 2014 03:48
NLS har ju väldigt gott rykte om sig överlag. :)
#134 - 4 oktober 2014 17:54
Tyvärr hade Håkanstorps inte NLS foder, något som låg kvar på NLS hemsida fast det inte var sant.
De rekommenderade NLS som ett bra foder. Det tycker jag är stort av en handlare som har annat foder i sortimentet.
Han jag pratade med var också inne på mer protein/fett rikt foder var rätt väg att gå även om han tyckte att JBL foder (som jag har) brukar vara ett bra foder.
#135 - 19 oktober 2014 20:07
Nu är jag officiellt saltvattensakvarist [:o]
Nåväl, just nu är jag väl bara omedvetet inkompetent eftersom jag säkert gjort något fel som jag inte känner till.
Jag är även medvetet inkompetent men kände att jag inte hade något val eftersom det följde med koraller och fisk.;)
[ATTACH=CONFIG]72003[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72004[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72005[/ATTACH]
#136 - 19 oktober 2014 20:36
Ska man gratulera eller beklaga:p;)?
#137 - 20 oktober 2014 15:35
[QUOTE=ansjo;1712560]Ska man gratulera eller beklaga:p;)?[/QUOTE]

Kan vi kika på den frågan om ett år? :D
#138 - 20 oktober 2014 15:49
Härliga akvarier du har!
#139 - 20 oktober 2014 20:33
[QUOTE=HeidiH;1712642]Härliga akvarier du har![/QUOTE]

Tack :)
#140 - 24 oktober 2014 21:05
Vilken skillnad på klarhet det är mot sötvatten, jag har provat med 3/4 ozon vatten till sötvatten utan att få samma krispighet.

Jag fick med en flock glasrosor så nu blir det till att kämpa mot dessa.

Pillat en del med pumpar för att få ner ljudet, klart bättre men behöver lägga ett jobb på fläktarna med. De hörs inte mycket men jag är känslig ;)

[ATTACH=CONFIG]72141[/ATTACH]
#141 - 24 oktober 2014 21:32
Det ser mkt bra ut och jag håller med dig, går aldrig att få samma "krispighet" eller klart vatten som i ett saltvatten.
I mitt fall var det just ljudet på all utrustning som till slut blev för mkt(för resten av familjen).
Lycka till med ditt:)
#142 - 24 oktober 2014 21:42
[QUOTE=Micke L;1713188]Det ser mkt bra ut och jag håller med dig, går aldrig att få samma "krispighet" eller klart vatten som i ett saltvatten.
I mitt fall var det just ljudet på all utrustning som till slut blev för mkt(för resten av familjen).
Lycka till med ditt:)[/QUOTE]

Tackar, jag kämpar på med ljudet. Som skrivet rätt så tyst redan men jag vill ner mer i ljud.
Skummaren är väldigt tyst nu, kör med en Deltec MC 500. Bytt ut huvudpumpen på 45w (2400l/h) till en Aquabee 2000 på 15w. Väldigt stor skillnad. Den lilla pumpen (1200l/h) står still, ska bytas till en på 800 l/h för det flödet stämmer bättre med Uvc-n.
Har lagt in två streamers på 4000l/h var i karet så flöde finns.
Ska mickla till möjlighet att köra lägre spänning till kylfläktarna.

Klarar jag inte få karet näst intill tyst kommer malawitanken bli saltvatten mycket tidigare än tänkt för där kan jag ljudisolera tekniken...
#143 - 26 oktober 2014 18:21
Nu åkte den i soporna :mad:
De borde förbjudas, sämsta uppfinningen jag varit med om på länge... att man kan få skador på insidan var jag medveten om men på utsidan, det hade jag inte räknat med.
#144 - 26 oktober 2014 19:58
[QUOTE=flygrc;1713306]Nu åkte den i soporna :mad:
De borde förbjudas, sämsta uppfinningen jag varit med om på länge... att man kan få skador på insidan var jag medveten om men på utsidan, det hade jag inte räknat med.[/QUOTE]

vad för något?
#145 - 26 oktober 2014 20:11
Magnetskrapor?
#146 - 26 oktober 2014 20:19
[QUOTE=Mr Woods;1713341]Magnetskrapor?[/QUOTE]

Jäpp
#147 - 26 oktober 2014 20:25
Rena skiten!
Men nyheten är att man kan sabba glaset även med rakblad!
Själv har jag lyckats sätta två små, men ändå repor i mitt sprillans nya 310L med ett nytt rakblad... Fattar inte hur jag bar mig åt!
#148 - 5 november 2014 16:38
Algerna har börjat sin period, fått i 6 turbosniglar som börjat mumsa.
[ATTACH=CONFIG]72366[/ATTACH]

Två sandvändare, fast de är rätt tråkiga, gömmer sig mest...
[ATTACH=CONFIG]72367[/ATTACH]
#149 - 8 november 2014 15:43
Gäller ha tålamod, målbilden är det långt kvar till. Sandvändarna gömmer sig, räkorna har jag hittat en död men ser inte de två som ska vara där längre.. Filfisken ser inte ut att röra glasrosorna, betar bara alger tillsammans med snäckorna.

[ATTACH=CONFIG]72406[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72407[/ATTACH]
#150 - 15 november 2014 15:41
[QUOTE=HWH;1709622]Mina mbuna har också insjunken buk och vi ger räkmix. Har funderat på parasiter, men inget är nytt i karet på jättelänge.[/QUOTE]

Nu har det också gått en tid här, blir inte mer och de lever ännu för utom en Demasoni men det kan också bero på att den blev knäckt av ett vattenbyte.

Nytt är att jag hittat yngel i filtermodulen och där får de gärna växa till sig.
#151 - 15 november 2014 15:46
Vad läckert akvarie! Och grattis till yngel! :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#152 - 15 november 2014 16:49
[QUOTE=HeidiH;1715921]Vad läckert akvarie! Och grattis till yngel! :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2[/QUOTE]

Ja det är häftigt och det är väldigt annorlunda till vad jag är van vid.

Visst är det alltid kul med yngel. Jag har hela tiden någon eller några som tuggar men när de släpper ynglen blir nog de nog rätt så fort uppätna. Jag har planer på annan inredning för att skapa ännu mer möjlighet att yngel ska klarar sig.
#153 - 15 november 2014 20:17
Jag vet inte vad ni andra känner men jag vill ha FLER BILDER!!!! och filmer!! Dom få bilder och den ynka filmen duger inte långt ;)
#154 - 15 november 2014 20:26
[QUOTE=battalionP;1715951]Jag vet inte vad ni andra känner men jag vill ha FLER BILDER!!!! och filmer!! Dom få bilder och den ynka filmen duger inte långt ;)[/QUOTE]

Jag skäms, brukar skriva samma [:o] Lovar jag ska skärpa mig
#155 - 15 november 2014 20:31
Hehe vet precis hur det är ;)
#156 - 16 november 2014 19:20
Jag fattar inte varför kameran inte kan hålla fokus... eller så är det jag [:o]

" target="_blank">
#157 - 16 november 2014 21:04
Det känns som det rullar på enligt beskrivningar av saltvattensuppstart. Nu är det ljusgröna alger på den döda stenen. Ser fram mot när kalkalgerna börjar komma.
Vattenvärdena håller sig inom börvärdena. Till och med SPS erna växer , har redan täckt fd döda delar.

&list=UULUKGmVujWZIogsIz9F7Itg" target="_blank">
&list=UULUKGmVujWZIogsIz9F7Itg
#158 - 2 december 2014 18:07
När jag såg räkan kom ut från bakgrunden så tänkte jag det var lika bra att filma det oundvikliga, den var nog ute max en minut...

" target="_blank">
#159 - 24 december 2014 22:04
[QUOTE=flygrc;1716090]Jag fattar inte varför kameran inte kan hålla fokus... eller så är det jag [:o]

" target="_blank">
[/QUOTE]
Härlig med så många close-ups på färgglada fiskar!
Och god Jul förresten:)
Kjell Fohrman
Administrator
#160 - 24 december 2014 22:32
[QUOTE=Micke L;1720681]Härlig med så många close-ups på färgglada fiskar!
Och god Jul förresten:)[/QUOTE]
Detsamma:D
#161 - 7 januari 2015 15:25
Några nya bilder på Malawi karet och invånarna?
#162 - 7 januari 2015 17:12
Ja det är kanske dax för det :)
Jag blev lite ledsen förra veckan, min ena Labeotropheus Trewavasae slaktade den andra [:-28]

Annars tuffar det på bra, filfisken som fick med sig svamp på en fena har blivit av med det utan behandling.

Ozonen pajade men jag har en ny på gång. fast denna gången blir det med separat luftpump.
http://www.ebay.com/itm/for-Aquarium-Saltwater-Reef-Tank-Ozonizer-Ozone-Generator-250L-55Gallon-GJQU029-/191472330407?pt=AU_Pet_Supplies&hash=item2c94a3e6a7
#163 - 12 januari 2015 08:41
Trist men ibland händer saker vi inte kan gör så mycket åt. Naturen har sin gång.

Ang ozon. Jag har kollat lite på det men inte vågat ta steget ut. Där finns en Phillips för akvarium som jag har sett tester på som verkar bra. Ska man köra dessa hela tiden eller bara lite då och då under dagen? Som jag har förstått så är det för att göra vattnet klarare och ta bort lugt. Är det rätt uppfattat?

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#164 - 12 januari 2015 17:46
[QUOTE=Webo;1722891]Trist men ibland händer saker vi inte kan gör så mycket åt. Naturen har sin gång.

Ang ozon. Jag har kollat lite på det men inte vågat ta steget ut. Där finns en Phillips för akvarium som jag har sett tester på som verkar bra. Ska man köra dessa hela tiden eller bara lite då och då under dagen? Som jag har förstått så är det för att göra vattnet klarare och ta bort lugt. Är det rätt uppfattat?

Skickat med Tapatalk från min mobil.[/QUOTE]

Ja vattnet blir klarare och hinnan på ytan som kan bli ibland försvinner. Någon större skillnad på lukt har jag inte märkt.
Jag kör 2x2h per dygn, på pappert 300mg/h, sedan vad den ger har jag ingen aning om.
Vid något tillfälle har jag råkat köra för länge och resultatet var att filtret slogs delvis ut men inget annat hände.
Man ska enligt teorin kunna köra med en ORP mätare men det tyckte jag inte fungerade, så jag provade mig fram.

Läste om att 10mg/100 liter ska vara lagom men det vet jag inte om det stämmer.
#165 - 15 januari 2015 01:47
[QUOTE=flygrc;1722930]Ja vattnet blir klarare och hinnan på ytan som kan bli ibland försvinner. Någon större skillnad på lukt har jag inte märkt.
Jag kör 2x2h per dygn, på pappert 300mg/h, sedan vad den ger har jag ingen aning om.
Vid något tillfälle har jag råkat köra för länge och resultatet var att filtret slogs delvis ut men inget annat hände.
Man ska enligt teorin kunna köra med en ORP mätare men det tyckte jag inte fungerade, så jag provade mig fram.

Läste om att 10mg/100 liter ska vara lagom men det vet jag inte om det stämmer.[/QUOTE]

Ok. Jag har kollat en del på Youtube på olika klipp med just Philips Tropical Aquarium Purifier och där verkar det som om den kör hela tiden. det var just det jag undrade hur det skulle gå. känner du till den modellen?

http://www.tonysdiskus.se/akvarietillbehor/ozonapparater/philips-purifier-400-700-liter-slut-i-lager
#166 - 15 januari 2015 17:21
[QUOTE=Webo;1723223]Ok. Jag har kollat en del på Youtube på olika klipp med just Philips Tropical Aquarium Purifier och där verkar det som om den kör hela tiden. det var just det jag undrade hur det skulle gå. känner du till den modellen?

http://www.tonysdiskus.se/akvarietillbehor/ozonapparater/philips-purifier-400-700-liter-slut-i-lager[/QUOTE]

Jag vet inte alls hur den fungerar/doserar
#167 - 23 januari 2015 17:21
Nu har jag fått igång den nya Ozonen som skulle vara till akvarium upp till 500l och som skulle ge 25mg/h , den är effektivare än den andra som det stod 100-300mg/h på.(beroende på var man läste)
Jag kör den tre gånger om dagen a 30 minuter var. Vilken skillnad redan:D
#168 - 7 mars 2015 21:03
Det är en del projekt på gång.
Jag gillar att fundera ett tag på vad jag vill förändra, smaka på det, väga för och nackdelar och helt plötsligt finns inspirationen där igen.

Saltvattnet har tuffat på, alger kommer och går, speciellt på sanden. Tycker ju att jag har stabila värden men antagligen är det med söta mått, det salta måttet är visst mycket känsligare säger de som fattat mer, ja eller mest hur det hänger ihop och fungerar.

Fast överlag så känns det som det går på rätt håll, koraller växer och samma ämnen de förbrukar pytsas i baljan.

Mina sandvändare försvann, de såg ju ut att vara på hugget men så där bara puff, inget spår alls.
Nu har jag sugit på karamellen ett tag och införskaffat en ny sandvändare och med den följde också också två Wrasse samt två fraggar.
Tyvärr är inte mina frökenfiskar snäll, de tycker att 250 l inte räcker för alla, to small town...
Hoppas det löser sig, försökte med spegeltricket men det brydde inte fröknarna sig om alls, rätt konstigt kan ju tyckas.

Malawikaret väntar på sin makeover.
Det blev inte bra med filtermodulen i mitten eftersom den blev svår att nå.
Nu har jag gjort en ny bakgrund med två filterfack, en i var hörna. Den blev i fyra delat för att bli hanterbar så nu går den i en 200l tunnan för att laka ur det värsta med hydroxid. Toppar med saltsyra för att hålla ner PH värdet, gissar på en vecka till innan den är ok.

Jag såg en rot på ett annat forum och fick ett sådant ha begär, ja jag vet att det inte förekommer så mycket rötter i Malawisjön men det bekymrar mig föga :D.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/45235-Dagens-bild?p=374303&viewfull=1#post374303

Efter lite mailande med fotografen körde jag och hämtade roten, 26 mil för en rot... hur friskt är det.. å andra sidan, en från akvarieaffären har åkt betydligt längre.
#169 - 7 mars 2015 21:46
Den roten var allt värd att åka en bit för tycker jag :)
#170 - 7 mars 2015 21:49
[QUOTE=Jesper Broman;1729878]Den roten var allt värd att åka en bit för tycker jag :)[/QUOTE]

Absolut, här kommer lite rotporr[:o]

" target="_blank">
#171 - 7 mars 2015 21:55
Ja jävlar det var ingen dålig rot, men jag kollade mer på akvariumet i bakgrunden. Visst jag förstår att det är bökigt att nå i den filtermodulen, men snyggt är det ju :)
#172 - 8 mars 2015 11:17
Gott att se idag att den ene Wrassen bestämt sig för att sätta frökenfiskarna på plats, inte så den jagar men visar klart och tydligt att mobbing inte är ok. Nu hoppas jag att den andra Wrassen också blir med på hugget men det kommer nog ta mer tid då jag ser på stjärtfenan att den fått lite stryk i akvarieaffären och då brukar det ta tid för mobbingoffert att resa sig.

Nu har jag även fått satt i gång både automatisk vattenfyllning och dospumpen till saltvattnet, fattar inte jag varit så slö och inte gjort det tidigare. Vilket slabbande att var dag gå och fylla på en liter vatten.

Det är rätt märklig, jag har haft hela vintern på mig att få gjort färdig den nya Malawibakgrunden och nu när jag väl gjort den tycker jag att det tar för lång tid att laka ur den.
Det är som att tro man kan ta igen en sovmorgon med att köra fortare.. det slutar lätt i diket.
#173 - 19 juni 2015 14:58
En liten midsommar uppdatering.

" target="_blank">

"" target="_blank">

Efter slarv med koll både med vattenvärde och en anemon som dog har jag fått alger, hoppas bättre disciplin på vattenvärde och att dessa gynnare ska hjälpa till.

Jag har också fått gjort makeovern på Malawibaljan så det får bli nästa film.
#174 - 25 augusti 2015 20:31
Då kanske det snart är dax att ändra rubriken, ger upp saltvattnet.
Tar lite för mycket uppmärksamhet, kanske när det finns mer tid.
Funderar även på att skippa Malawi, saknar växtakvarium. SA har jag aldrig kört, kanske dax att börja planera.
#175 - 26 augusti 2015 06:23
[QUOTE=flygrc;1742894]Då kanske det snart är dax att ändra rubriken, ger upp saltvattnet.
Tar lite för mycket uppmärksamhet, kanske när det finns mer tid.
Funderar även på att skippa Malawi, saknar växtakvarium. SA har jag aldrig kört, kanske dax att börja planera.[/QUOTE]
SA kan nog bli riktigt bra i ditt stora akvarium, det är väl rätt så högt? Som gjutet för Discus eller Scalare :)
#176 - 27 augusti 2015 20:18
[QUOTE=KJE;1742907]SA kan nog bli riktigt bra i ditt stora akvarium, det är väl rätt så högt? Som gjutet för Discus eller Scalare :)[/QUOTE]

Ja jag funderar i de banorna, karet har ca 70 cm vattendjup. Jag har 4 st 120 w ledramper som är tänkta att lastas på karet, CO2 osv finns ju redan i huset.
Fast jag vet inte hur jag ska göra med vattnet. Vi har hårt vatten i Trelleborg. När jag läst i trådar om hur trixigt det kan gå med Discus så just nu funderar jag mer på Scalarer. Fast det kanske finns knep för att undvika sjukdomarna som jag läst om.
Saknar pansarmalarna, det är så avkopplande att se de stimma omkring på botten så såna får det i så fall bli igen.
Inspirationslänkar någon?
#177 - 6 september 2015 20:14
Ny bakgrund och roten på plats. Den har varit i drift några månader.
Bakgrunden är DIY av färgad Byggmax finbetong och syrabehandlad för att inte höja Ph över 8.
Varje hörna har inbyggt filter med vars en 3000 l/h pump anslutna med silikonslangar för att få bort vibrationer som fortplantade sig.
Två knasiga mobilbilder, får ta fram den riktiga kameran.
#178 - 26 september 2015 14:51
Det finns liv efter saltvatten... jag spånar vidare...
" target="_blank">
#179 - 26 september 2015 21:35
Jag funderar i dessa banor nu..
Geophagus
(Scalar)
Corydora
L-mal...

Det kommer bli mycket googlande, ni får gärna tipsa :)
#180 - 27 september 2015 04:09
Ser att du skippat diskus på listan och att Skalar är inom parantes. Nåväl jordätare är himla intressanta med allt från de större majestätiska som t.ex. G. Altifrons som är ursnygg eller S. Juruphari som är som beströdd med diamanter. Hur stor fisk vill du ha egentligen? De mindre som t.ex. Guianacarorna är riktigt roliga. Med jordätare så är det väl också så att botten kommer att bli under konstant förändring, vilket du väl är beredd på. Skalarer är ju trevliga och lättskötta (beroende på art) men blir som många ciklider hetsiga under lek. Men gruppbeteendet försvinner ju helt när de har bildat par. Altum å andra sidan är ju vackra och funkar bra med de större och lite stillsammare Jordätarna. Men tycker ren Altum blir lika tråkig som den är majestätisk när de blivit fullt vuxna och mognat.
När det gäller Corydoras vill jag slå ett slag för C.Duplicareus som är direkt vacker i sina färgkombos. En robust Corydoras är Sterbai. Men många glömmer att en stor grupp C. Aenus är riktigt vacker också. Pia har någon Corydoras som ser ut som en bandit som är helläcker. Glömt namnet. Gällande L-malar är det flera vackra. En av de vackrare är L200 men de behöver vara i grupp för att bli mer synliga.
#181 - 27 september 2015 06:25
[QUOTE=flygrc;1745582]Jag funderar i dessa banor nu..
Geophagus
(Scalar)
Corydora
L-mal...

Det kommer bli mycket googlande, ni får gärna tipsa :)[/QUOTE]
Blir en bra combo. Sen ska du välja art. Inte lätt
#182 - 27 september 2015 06:56
[QUOTE=Bluewing;1745584]Ser att du skippat diskus på listan och att Skalar är inom parentes. Nåväl jordätare är himla intressanta med allt från de större majestätiska som t.ex. G. Altifrons som är ursnygg eller S. Juruphari som är som beströdd med diamanter. Hur stor fisk vill du ha egentligen? De mindre som t.ex. Guianacarorna är riktigt roliga. Med jordätare så är det väl också så att botten kommer att bli under konstant förändring, vilket du väl är beredd på. Skalarer är ju trevliga och lättskötta (beroende på art) men blir som många ciklider hetsiga under lek. Men gruppbeteendet försvinner ju helt när de har bildat par. Altum å andra sidan är ju vackra och funkar bra med de större och lite stillsammare Jordätarna. Men tycker ren Altum blir lika tråkig som den är majestätisk när de blivit fullt vuxna och mognat.
När det gäller Corydoras vill jag slå ett slag för C.Duplicareus som är direkt vacker i sina färgkombos. En robust Corydoras är Sterbai. Men många glömmer att en stor grupp C. Aenus är riktigt vacker också. Pia har någon Corydoras som ser ut som en bandit som är helläcker. Glömt namnet. Gällande L-malar är det flera vackra. En av de vackrare är L200 men de behöver vara i grupp för att bli mer synliga.[/QUOTE]

Ja nu är jag i en velig fas så det är härliga tips jag får nu när jag håller på att väga olika aspekter mot varandra och det kan mycket väl svänga helt när jag lär mig mer.
Det som präglar tänket är att ha en stabil tank. På sommaren är jag mindre fokuserad på karet och då blir jag lite nervös för köra diskus eftersom den är känsligare.
Jag vill gärna ha med öppen äggläggning och yngel, kul när det händer saker i karet.
Skalar tänket är för att fylla ut ovanför jordätarna, det skulle ju diskusen också kunna göra men som sagt, det är en känsligare fisk.
När det gäller storlek känner jag att huvudfisken inte funkar om den är 10 cm eller mindre utan därför vill jag upp till ungefär 20 cm, karet är stort och jag kan sätta till mer filter om det behövs. Det so oroar mig för att välja en så pass stor fisk är att det försvinner pansarmalar.
Fast [COLOR=#333333]Guianacarorna ser intressanta ut också så det blir till att kika mer på dem.[/COLOR]
Bra tankar med altum, jag har sett några varianter på skalarer jag gillar men det är bara om det passar med jordätarna om jag nu kör det tänket.
När det gäller grävandet tänker jag mig i så falla att plantera mellan stenar så de inte kommer åt att gräva upp växter.
Sterbai gillar jag med, faktiskt så mycket att jag haft dem innan:cool:, därför är det kul att välja en annan.
Corydoras Duplicareus är riktigt snygg med, påminner om den corydoras venezuela jag hade, om det nu inte var samma eller [COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue][SIZE=3]Adolfoi som jag haft tag i tidigare. C.Aeneus är lite väl grisskär för min smak[/SIZE] ;)[/FONT][/COLOR]
Det ska bli kul att välja L-mal ,finns många snygga och L200 är absolut en av de.
L-mal kommer först när karet satt sig en del.
#183 - 27 september 2015 06:59
[QUOTE=Faltaren;1745588]Blir en bra combo. Sen ska du välja art. Inte lätt[/QUOTE]

Absolut, inget lätt alls. Dessutom ska jag sen lyckas hitta vad jag valt, det tror jag blir den största utmaningen.

Hur gör ni andra när ni bestämt er för en art och vill ha tag i den, vilka affärer är duktiga på att ordna fram olika arter?
#184 - 27 september 2015 07:06
[QUOTE=flygrc;1745591]Absolut, inget lätt alls. Dessutom ska jag sen lyckas hitta vad jag valt, det tror jag blir den största utmaningen.

Hur gör ni andra när ni bestämt er för en art och vill ha tag i den, vilka affärer är duktiga på att ordna fram olika arter?[/QUOTE]
Du får nog ha flera att välja på annars lär du få vänta
#185 - 27 september 2015 14:06
Här hittade jag en som ser trevlig ut, speciellt gillar jag att de ska gilla vattnet jag har och då slipper jag klydda med osmos.

http://www.cichlidae.com/article.php?id=308
http://www.seriouslyfish.com/species/geophagus-sp-orange-head/
#186 - 27 september 2015 17:12
[QUOTE=flygrc;1745621]Här hittade jag en som ser trevlig ut, speciellt gillar jag att de ska gilla vattnet jag har och då slipper jag klydda med osmos.

http://www.cichlidae.com/article.php?id=308
http://www.seriouslyfish.com/species/geophagus-sp-orange-head/[/QUOTE]
Orangehead är lätt att få tag på. Tycker dock många andra är mycket snyggare.
#187 - 27 september 2015 19:34
[QUOTE=flygrc;1745591]Absolut, inget lätt alls. Dessutom ska jag sen lyckas hitta vad jag valt, det tror jag blir den största utmaningen.

Hur gör ni andra när ni bestämt er för en art och vill ha tag i den, vilka affärer är duktiga på att ordna fram olika arter?[/QUOTE]
I Malmö tycker jag Akvaritjänst är kunnig och duktig på att få hem rätt fisk.
Om du kan tänka dig en tur över bron rekommenderar jag ett besök hos Neonfisken. Där finns större urval än hos någon i Skåne.
Jag gillar personligen att kunna se fisken irl innan jag köper.
#188 - 27 september 2015 19:42
[QUOTE=Micke L;1745643]I Malmö tycker jag Akvaritjänst är kunnig och duktig på att få hem rätt fisk.
Om du kan tänka dig en tur över bron rekommenderar jag ett besök hos Neonfisken. Där finns större urval än hos någon i Skåne.
Jag gillar personligen att kunna se fisken irl innan jag köper.[/QUOTE]

Tackar för tipsen, såg på Sandby Ciklidhobby att där också fanns en del.
http://www.ciklidhobby.nu/centralamerikanskaciklider.html

Ja jag vill också se fisken innan köp därför är det extra viktigt att det är någon som är seriös när det gäller att ta hem fiskar man inte kan se i förväg.
#189 - 27 september 2015 19:54
[QUOTE=flygrc;1745644]Tackar för tipsen, såg på Sandby Ciklidhobby att där också fanns en del.
http://www.ciklidhobby.nu/centralamerikanskaciklider.html

Ja jag vill också se fisken innan köp därför är det extra viktigt att det är någon som är seriös när det gäller att ta hem fiskar man inte kan se i förväg.[/QUOTE]
Ska du se mycket fisk får du nog ta en utflykt längs västkusten med stopp hos Åled, Zoomässan i Kungsbacka, Herkules samt Trop i Göteborg och avsluta i Nol. Då tror jag du får med fem av åtta butiker med störst utbud i landet:D
#190 - 28 september 2015 18:23
[QUOTE=Micke L;1745646]Ska du se mycket fisk får du nog ta en utflykt längs västkusten med stopp hos Åled, Zoomässan i Kungsbacka, Herkules samt Trop i Göteborg och avsluta i Nol. Då tror jag du får med fem av åtta butiker med störst utbud i landet:D[/QUOTE]

Tackar för tipsen, det är ju så jag skulle haft akvarium i husvagnen så det blir lätt att frakt hem :) Hmm. vilken ide, när vi ändå brukar köra är ju detta ställen att kika in på, bara för det är kul att kika i akvarieaffärer :)
#191 - 28 september 2015 18:48
Då var Malawisarna sålda, så just nu finns det inte en fisk i huset. Tja kanske i frysen..[:o]
Det enda som simmar i karet är en räka vilket jag inte fattar hur den överlevt ett torrlagt akvarium.
Antagligen kommer jag ladda i mer sten för att lägga runt växter, jag har även fler rötter att slänga i.
Kh ligger på 12, jag hade för mig vi brukar ligga på 8 Kh så jag får se vilken fisk det blir om jag behöver köra med osmosvatten. Ph ligger på 7,8 och jag räknar med att hålla den på 7,3 med CO[SUP][SIZE=1]2[/SIZE][/SUP].
[ATTACH=CONFIG]77484[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77485[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77486[/ATTACH]
#192 - 28 september 2015 18:58
Håll botten öppen som den är och dratta i ett gäng av valfri Geophagus nu! :)
#193 - 28 september 2015 19:09
[QUOTE=Mr Woods;1745748]Håll botten öppen som den är och dratta i ett gäng av valfri Geophagus nu! :)[/QUOTE]
Ja nu är jag sugen på ny fisk, jag har ju varit fisklös i flera timmar:D
Min plan var att flytta bak de låga anubiaserna lite och skydda med mer sten. Jag tror det blir en runda till Sandby på onsdag så får jag se vad han har inne.
#194 - 30 september 2015 18:15
Blyga fiskar, bleka fiskar, suddiga fiskar, mina fiskar:p
[ATTACH=CONFIG]77509[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77510[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77511[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77512[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77513[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77514[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77515[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77516[/ATTACH]
#195 - 30 september 2015 18:25
Kommer bli kalasbra när det färgar ut och inte är så blyga :)
#196 - 30 september 2015 18:33
[QUOTE=PiaJo;1745951]Kommer bli kalasbra när det färgar ut och inte är så blyga :)[/QUOTE]

Ja det är en bit som är häftigt med akvarium, att göra sitt bästa för att skapa rätt miljö och se hur fiskarna trivs.
#197 - 30 september 2015 18:37
Fint 😄
#198 - 30 september 2015 18:50
[QUOTE=Faltaren;1745953]Fint [/QUOTE] Tack,tycker jag med:)
#199 - 30 september 2015 20:03
Nu fick jag lite fler bilder, ska bli kul att se hur de ser ut när de växt till sig mer och blivit äldre.
En sak som jag inte gillade var att den ena har en gammal skada på övre käken, liksom intryckt.
[ATTACH=CONFIG]77517[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77518[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77519[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77520[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77521[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77522[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77523[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77524[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77525[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77526[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77527[/ATTACH]
#200 - 1 oktober 2015 05:41
[QUOTE=flygrc;1745969]Nu fick jag lite fler bilder, ska bli kul att se hur de ser ut när de växt till sig mer och blivit äldre.
En sak som jag inte gillade var att den ena har en gammal skada på övre käken, liksom intryckt.
]

Riktigt fint! :)
#201 - 1 oktober 2015 05:42
[QUOTE=flygrc;1745969]Nu fick jag lite fler bilder, ska bli kul att se hur de ser ut när de växt till sig mer och blivit äldre.
[/QUOTE]
Riktigt fint! :)
#202 - 1 oktober 2015 16:20
[QUOTE=KJE;1745989]Riktigt fint! :)[/QUOTE]
Tack :)
Nu funderar jag på lite mer rötter och höga växter längst till vänster.
Ska också kika på någon stimfisk som passar till och som gillar att simma vid ytan.
#203 - 3 oktober 2015 18:48
[ATTACH=CONFIG]77517[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77518[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77519[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77520[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77521[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77522[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77523[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77524[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77525[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77526[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77527[/ATTACH][/QUOTE]
Jag har varit "ledig" från skärmar några dagar, behövs ibland tycker jag:) En bra sak är att det händer saker, som här!
Mycket snyggt inrett! Följ din plan med lite mer växter och rötter så blir det perfekt. Är detta det stora 900 liters? Vad, mer exakt är det du stoppat i? Ja, jag ser att det är scalare, pansarmal och någon jordätare?
#204 - 3 oktober 2015 19:28
Ja det är den stora baljan.
Scalaren ska vara
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1153&SOK=1
Pansarmalarna är lik
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1114&SOK=1
och jordätaren
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=1591

Ska dit lite mer fisk med, får se vad som passar :) Ska jag L-mal i morgon och se om jag hittar någon stimfisk, allt i SA tema.

Jag även fått slängt på LED belysningen:D
#205 - 3 oktober 2015 19:48
[QUOTE=flygrc;1746027]Tack :)
Nu funderar jag på lite mer rötter och höga växter längst till vänster.
Ska också kika på någon stimfisk som passar till och som gillar att simma vid ytan.[/QUOTE]

Bilbukar är klockrena för det ändamålet. Jag har runt 20 nu i mitt, men kan lugnt dubbla mängden. Har flest marmor, men det finns en annan sort som liksom har bubblor i sig och skimrar som diamanter i rätt ljus - grymt snyggt. Härligt akvarium du fått till också!
#206 - 3 oktober 2015 19:57
[QUOTE=flygrc;1746232]Ja det är den stora baljan.
Scalaren ska vara
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1153&SOK=1
Pansarmalarna är lik
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1114&SOK=1
och jordätaren
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=1591n

Ska dit lite mer fisk med, får se vad som passar :) Ska jag L-mal i morgon och se om jag hittar någon stimfisk, allt i SA tema.

Jag även fått slängt på LED belysningen:D[/QUOTE]
Den Scalaren gillar jag skarpt! Jag hade altumscalare ihop med jordätare i ett 600-liters. Jordätarna fick med jämna mellanrum yngel som de tog hand om mycket väl. Scalarerna hade ena sidan av karet, jordätarna andra sidan. Som på en signal, när ynglen nått en viss storlek, blixtrade det till i karet och Scalarerna var överallt och alla yngel var snabbt uppätna. Samma sak hände om och om igen..
#207 - 3 oktober 2015 20:12
[QUOTE=hundraett;1746234]Bilbukar är klockrena för det ändamålet. Jag har runt 20 nu i mitt, men kan lugnt dubbla mängden. Har flest marmor, men det finns en annan sort som liksom har bubblor i sig och skimrar som diamanter i rätt ljus - grymt snyggt. Härligt akvarium du fått till också![/QUOTE]

Tackar för tipset, snubben som har Sandby ciklider rekommenderade också bilbuk, ska kika mer på den sorten.
#208 - 3 oktober 2015 20:14
[QUOTE=Micke L;1746236]Den Scalaren gillar jag skarpt! Jag hade altumscalare ihop med jordätare i ett 600-liters. Jordätarna fick med jämna mellanrum yngel som de tog hand om mycket väl. Scalarerna hade ena sidan av karet, jordätarna andra sidan. Som på en signal, när ynglen nått en viss storlek, blixtrade det till i karet och Scalarerna var överallt och alla yngel var snabbt uppätna. Samma sak hände om och om igen..[/QUOTE]

Händer det hos mig så kommer någon bli glad som får fina Scalarer till bra pris:(
#209 - 3 oktober 2015 20:27
[QUOTE=flygrc;1746238]Tackar för tipset, snubben som har Sandby ciklider rekommenderade också bilbuk, ska kika mer på den sorten.[/QUOTE]
Fina och håller sig hela tiden på ytan. Dock är de väldigt duktiga på att hoppa och jag har plockat upp ett antal från golvet kring mina öppna kar, men också i mina täckta där de fastnat i armaturen (mellan lysrör och lock).
#210 - 3 oktober 2015 20:32
[QUOTE=Micke L;1746240]Fina och håller sig hela tiden på ytan. Dock är de väldigt duktiga på att hoppa och jag har plockat upp ett antal från golvet kring mina öppna kar, men också i mina täckta där de fastnat i armaturen (mellan lysrör och lock).[/QUOTE]

Oj, jag kör med öppet kar, dock med en 10cm sarg, frågan är om det räcker?
#211 - 3 oktober 2015 20:40
[QUOTE=flygrc;1746238]Tackar för tipset, snubben som har Sandby ciklider rekommenderade också bilbuk, ska kika mer på den sorten.[/QUOTE]
Om du väljer bilbuk behövs flytväxter(jag har massor du kan få:d) och lagom ytcirkulation så att flytväxterna trivs och fiskarna får sina gömställen.
#212 - 3 oktober 2015 20:44
[QUOTE=flygrc;1746241]Oj, jag kör med öppet kar, dock med en 10cm sarg, frågan är om det räcker?[/QUOTE]
Har också haft sarg, kanske inte 10 cm, men de hoppar! Rekommenderar flytväxter som tillhåll!
#213 - 4 oktober 2015 17:50
Då blev det några nya fiskar
Ett stim rödnosar, en guldklimp och två L från samma ställe som jordisarna. Ha, det blev rena gåtan, någon som antar utmaningen?
#214 - 7 oktober 2015 19:49
[QUOTE=flygrc;1746296]Då blev det några nya fiskar
Ett stim rödnosar, en guldklimp och två L från samma ställe som jordisarna. Ha, det blev rena gåtan, någon som antar utmaningen?[/QUOTE]
Jordisarna kommer väl från Södra Sandby så då gissar jag att guldklimpen och bokstavsmalarna också kommer där ifrån;)
#215 - 8 oktober 2015 16:01
Tråkigt, 3 pansarmalar och tvårödmunnar har dött, jag hittar inget fel.
Det kan vara vattenbytet i förrgår?, kanske de fått stryk av jordätarna?
#216 - 8 oktober 2015 16:03
[QUOTE=Micke L;1746599]Jordisarna kommer väl från Södra Sandby så då gissar jag att guldklimpen och bokstavsmalarna också kommer där ifrån;)[/QUOTE]

Ja Jordisarna kommer från Sandby men noop på alla L-en som kommer från Vellingeblomman, de har rätt många L-malar
http://vellingeblomman.se/assets/fisklista-sept-2015.pdf
#217 - 9 oktober 2015 21:00
[QUOTE=flygrc;1746671]Ja Jordisarna kommer från Sandby men noop på alla L-en som kommer från Vellingeblomman, de har rätt många L-malar
http://vellingeblomman.se/assets/fisklista-sept-2015.pdf[/QUOTE]
Glömmer ibland bort Vellingeblomman, men de har ju alltid bra med fisk hemma. Ok gissade fel på butik men tror inte det var det du menade med gåtan! I rest my case, men om ingen annan löser den kan du väl avslöja vad du köpt;)
#218 - 10 oktober 2015 12:06
Jodå, så hemlg är jag inte, först ur är en underbart snygg
L-018 Baryancistrus sp., Golden Nugget pleco
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=317&SOK=1

De två av en sort från samma flod som jordisarna är
L-271 Panaqolus sp. Tapajos Tiger pleco
Jag har ingen bra bild ännu, de är framme på natten de rackarna..men lite rödare än detta foto
http://www.loricariidae.no/loricariidae.no/_Panaqolus_sp_L374_files/shapeimage_1.png

Lite tråkigt är att 9 rödmunnar och 3 pansarmalar har dött, jag undrar om det har med att vattnet är hårt.
#219 - 10 oktober 2015 13:09
#220 - 23 oktober 2015 21:21
Hur går det? Har övriga överlevt?

Golden Nugget är snygga och jag köpte också en för någon månad sen och jag ska skaffa flera.
#221 - 31 januari 2016 11:09
Kul med ny artbeskrivning "Geophagusproximus" ser ju precis ut som mina "Geophagus Sp Orange head"
Alla rödmunnar dog och har förlorat 6-7 pansarmalar. Satte till 14 av en blåskimmrande tetra jag inte kommer ihåg namnet på med av de finns bara 6 st kvar, misstänker skalarerna efter diverse köttiga märken på dem..
De innerfilter jag har i bakgrunden räcker inte så jag har satt till 2 st JBL 1501e ytterfiler och väntar på en ytavrinning som jag ska koppla på det ena..

(hm klippte och klistrade namnet på fisken och nu går det inte att ändra kursiv på knappen..)
#222 - 5 mars 2016 04:42
Konstigt att jag inte lyckas med mindre fiskar i karet, misstänker någon av de större fiskarna.
Ljuset har blivit bättre efter mickel med ljusrampen.
Algerna har minskat men det växer mindre bra, får se hur det blir nu när ljusrampen är komplett och på mer ljus.
Jag har haft problem med fet hinna men fått fixat ytavrinning, ska bli intressant att se om/hur det påverkar karet.
#223 - 20 november 2016 15:13
Här har jag inte skrivit på länge...
Jag har kämpat något otroligt med trådalger vilket gjort karet jättetråkigt för närvarnande men jag ser ett ljus i tunneln [:-59]
Provat med Odessabarber trots det inte är en SA fisk, tur de är så snygga, det har även åkt i Siamesiska algätare och visst har de käkat på algerna men det räckte inte.
Den fina roten har åkt ut eftersom trådalgerna trivdes bäst på den.
Bakgrunden har åkt ut, högtrycktvättats och lackats med akvarielack ( Epotex) Den har några dagar till på sig att mogna, sedan ska den få gå någon vecka i en vattentunna för att laka ur, ja livrem och hängslen.
Jag har haft ute stenar i omgångar och tvättat dem med saltsyra (de hade fått vita beläggningar som såg kalkiga ut)
Allt detta har inte hjälpt helt med det ser ut som Easy Cabon ser ut att knäcka det sista, hatar igentligen EC eftersom jag sett vad den gör mot mossor och räkor men så som jag känt har det varit nära med Roundup....

Såg föresten att någon sålde ett likadant kar för en spotstyver, 6,5tkr, nytt ligger idag på 17tkr... mest som tips om någon är sugen :)
#224 - 20 november 2016 17:28
[QUOTE=flygrc;n2362942]Här har jag inte skrivit på länge...
Jag har kämpat något otroligt med trådalger vilket gjort karet jättetråkigt för närvarnande men jag ser ett ljus i tunneln [:-59]
Provat med Odessabarber trots det inte är en SA fisk, tur de är så snygga, det har även åkt i Siamesiska algätare och visst har de käkat på algerna men det räckte inte.
Den fina roten har åkt ut eftersom trådalgerna trivdes bäst på den.
Bakgrunden har åkt ut, högtrycktvättats och lackats med akvarielack ( Epotex) Den har några dagar till på sig att mogna, sedan ska den få gå någon vecka i en vattentunna för att laka ur, ja livrem och hängslen.
Jag har haft ute stenar i omgångar och tvättat dem med saltsyra (de hade fått vita beläggningar som såg kalkiga ut)
Allt detta har inte hjälpt helt med det ser ut som Easy Cabon ser ut att knäcka det sista, hatar igentligen EC eftersom jag sett vad den gör mot mossor och räkor men så som jag känt har det varit nära med Roundup....

Såg föresten att någon sålde ett likadant kar för en spotstyver, 6,5tkr, nytt ligger idag på 17tkr... mest som tips om någon är sugen :)[/QUOTE]

Ser fram emot en nytagen bild på akvariet :) Visst är det det stora, höga akvariet du hade tidigare?
#225 - 20 november 2016 18:43
[QUOTE=KJE;n2362961]

Ser fram emot en nytagen bild på akvariet :) Visst är det det stora, höga akvariet du hade tidigare?[/QUOTE]

Ja det är samma kar och just nu är det tyvärr riktigt tråkigt att titta in i.
Positiva är att alla fiskarna ser ut att må fint och växterna börjat ta sig.
#226 - 21 november 2016 11:47
Tråkigt att höra att någon slitit länge med sinas kar. Låter kämpigt. Det som känns förvånande är att trådalgerna hängt kvar så länge. I mina kar har de alltid försvunnit efter en tid när karet stabiliserats och att förhållandena inte ändrats på ett längre tag. Har du kunnat hålla dig från att mixtra med förutsättningarna när det gäller dina trådalger?
#227 - 21 november 2016 17:26
[QUOTE=Bluewing;n2363005]Tråkigt att höra att någon slitit länge med sinas kar. Låter kämpigt. Det som känns förvånande är att trådalgerna hängt kvar så länge. I mina kar har de alltid försvunnit efter en tid när karet stabiliserats och att förhållandena inte ändrats på ett längre tag. Har du kunnat hålla dig från att mixtra med förutsättningarna när det gäller dina trådalger?[/QUOTE]

Ja jag har varit väldigt tålmodig efter varje förändring för att se om "det var den grejen som gjorde det"
Pratat med killarna på Hornbach och de hade känslan att flera de pratat med hade ovanligt mycket problem med trådalger för närvarnade, extra tråkig sort som kommit i omlopp??

Som sagt ser det riktigt tråkigt ut nu.. Det enda possitiva är att det ser ut som det är så mycket tryck i ljuset att växterna kryper längs botten.
[video=youtube;MHYEsvaNxJY]
&feature=youtu.be[/video]
#228 - 21 november 2016 18:15
Fiskarna ser ut att må kanon. Varför inte skippa växterna som fokus ett tag? Kör med en del maffiga "hängande" rötter. Varför slita med växter som ändå bara fegar ur ;)
#229 - 21 november 2016 18:49
[QUOTE=Bluewing;n2363022]Fiskarna ser ut att må kanon. Varför inte skippa växterna som fokus ett tag? Kör med en del maffiga "hängande" rötter. Varför slita med växter som ändå bara fegar ur ;)[/QUOTE]

He he, tänkte på att det är fler än jag på Zoopet som är envis :) Men maffiga hängande rötter passar i höga kar så det är ett god ide.
Det känns som det är på rätt håll nu, de få bestånden av trådalger som är kvar lider och minskar i omfattning.
Kommer ihåg mitt kar jag startade 08 och algerna där, de fick ge sig till slut.
https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-10-projekt/92709-mitt-första-high-tech-kar?p=1371482#post1371482
#230 - 22 november 2016 06:33
Jag tycker inte alls att det ser så illa ut, trodde det skulle se mycket värre ut än på filmen när du beskrev det :)
#231 - 22 november 2016 16:56
[QUOTE=KJE;n2363043]Jag tycker inte alls att det ser så illa ut, trodde det skulle se mycket värre ut än på filmen när du beskrev det :)[/QUOTE]

Tänker tråkigt som jag vill ha det, inte så snyggt med sladdar som syns, fast det är mycket bättre än för några veckor sedan innan jag slängde ut bakgrunden, Då såg karet ut som en rya matta...
#232 - 23 november 2016 06:48
[QUOTE=flygrc;n2363068]

Tänker tråkigt som jag vill ha det, inte så snyggt med sladdar som syns, fast det är mycket bättre än för några veckor sedan innan jag slängde ut bakgrunden, Då såg karet ut som en rya matta...[/QUOTE]

Okej,då är jag med har samma problem med mitt...sladdarna syns genom bakrutan, svart bakgrund är på gång...men det tar tid att komma till skott :)
#233 - 26 november 2016 13:45
Tog denna filmen i veckan och Scalarerna gör ännu ett försök men de fixar inte det. Kanske inte så konstigt, Kh 8 och Ph 7,8.

[video=youtube;q1bcKeTtFWs]
[/video]

Och dagens tråkiga väder har räddats av arbete med ljusterapi :)
In i dimmorna

[video=youtube;K44Ma-BxYCc]
[/video]
#234 - 26 november 2016 15:15
[QUOTE=flygrc;n2363212]Tog denna filmen i veckan och Scalarerna gör ännu ett försök men de fixar inte det. Kanske inte så konstigt, Kh 8 och Ph 7,8.

[/video]

In i dimmorna

[/video]
[/QUOTE]

Nu ser det ju riktigt bra ut med bakgrunden :)
#235 - 28 november 2016 22:00
[QUOTE=KJE;n2363213]

Nu ser det ju riktigt bra ut med bakgrunden :)[/QUOTE]

Tackar, Blir ett helt annat kar. Nu är nästa steg att få det att växa ordentligt så bakgrunden inte dominerar så mycket.
Fick tagit ut en sten idag som hade en koloni med trådalger, tiden får visa om det går att hålla efter.
#236 - 28 november 2016 22:52
[QUOTE=flygrc;n2363212]Tog denna filmen i veckan och Scalarerna gör ännu ett försök men de fixar inte det. Kanske inte så konstigt, Kh 8 och Ph 7,8.

[/video]

In i dimmorna

[/video]
[/QUOTE]

Fina Scalarer. Hoppas du får tillväxt, de har ju mer än höjd nog i det karet!
#237 - 10 december 2016 15:35
Trådalgerna är borta vilket är riktigt skönt, växterna nådde ytan igår så nu blev det röjt.
Så här såg det ut förra veckan.
" target="_blank">
#238 - 10 december 2016 15:44

[/video]

In i dimmorna

[/video]
[/QUOTE]
Kanonfint i karet! Scalarerna är kanske mer intresserad av tillverkningsprocessen än föräldrabiten. Förekommer även hos en del andra arter har jag hört.
#239 - 10 december 2016 15:54
[QUOTE=Bluewing;n2363816]
Kanonfint i karet! Scalarerna är kanske mer intresserad av tillverkningsprocessen än föräldrabiten. Förekommer även hos en del andra arter har jag hört.[/QUOTE]

Ja det är gott det går på rätt håll. Har funderat på om vattnet spelar in för Scalarnena, ja även för jordätarna eftersom de också floppat leken.
ph 7,7 med CO2 på, kh är 8
#240 - 23 december 2016 19:40
[QUOTE=Bluewing;n2363816]
Kanonfint i karet! Scalarerna är kanske mer intresserad av tillverkningsprocessen än föräldrabiten. Förekommer även hos en del andra arter har jag hört.[/QUOTE]

Jag är kass på att fånga nyanser, ser det först nu..... ja så är det [:o]

Idag har jag fått fixat lite mer med karet, fyllt på med lite mer långsamväxande och rensat snabbisar.
Jag gör som idoldeltagare när skyller på förkylningar så skyller jag på nymeckat att vattnet är grumligt. (varför behöver vi som människor så mycket ursäkter, det är väl bra som det blev..)
Fast för mig kvittar det eftersom jag fått en härlig stund med flytt/fix/plantering, med tankar hur det blir när det växer till sig.
OCH, jag har njutit enormt av att se växter som växt i från algerna.[:-58]

Nu kör jag på med PMDD fast helt utan fosfat då den ändå är hög hela tiden och det känns som rätt väg, tiden är min vän för att få svaret.

Jag har också fått en lekstund med att programmera ljuset, växlat på mindre gult och mer blått i upp och nedfasningen av ljuset. Att en sån banal sak kan vara så kul.

Nu ser jag fram mot att få i VF Tapajos paret och några till i baljan som jag väntar på. Funderar även på ett stim [:-162] fast jag alltid tyckt de är för vanlig, ska se vilka alternativ som finns, förslag?
Redan nu är det kul att se hur firrarna ändrar beteende, ibland är de som stim och nästa stund håller de på att spänner sig mot varandra och visar hela sin prakt. Det är också en egenskap som också delas av andra arter... ibland via föremål som te.x "Made By Sweden"

Attachment
#241 - 26 december 2016 21:30
Vilken dag i karet, jag bytte vatten i morse och detta triggade verkligen igång aktiviteter. Två par Scalarer och den enda(tror jag) honan av Tapajos orange head drog i gång med lek samtidigt!
Intressant beteende Scalarerna visar när de har rom, de står gärna en bit ifrån och vaktar. Hos Tapajos paret lägger sig honan och hovrar tätt över romen.
Hanen i paret ser inte bra ut, han hr i sin ungdom antagligen simmat in i något och ser minst sagt deformerad ut, jag vet inte om jag ska behålla honom eller inte eftersom jag inte vet om han lider av det. Någon som vet hur man tar bort allt ljud från ett YT klipp efter uppladdning?
[video=youtube;ewYzId5Kmvg]
[/video]
#242 - 28 december 2016 12:34
Klart du ska behålla honom, han har ju fått lite mer "karaktär" och verkar ju inte lida av det. Du har det trevligt i karet nu och då är det ju roligare att greja med och sitta framför :)
#243 - 28 december 2016 16:33
[QUOTE=Rufus;n2364455]Klart du ska behålla honom, han har ju fått lite mer "karaktär" och verkar ju inte lida av det. Du har det trevligt i karet nu och då är det ju roligare att grava med och sitta framför :)[/QUOTE]

Ja vet jag bara att han inte lider så.
Absolut mycket trevligare, det är bara att titta dryga månaden tidigare syns verkligen skillnaden, kul :)
Ska man verkligen njuta av och kunna studera beteende i akvarium behöver man ta tid på sig så fiskarna glömmer att foderautomaten är där :rolleyes:
#244 - 28 december 2016 18:28
[QUOTE=flygrc;n2364461]

Ja vet jag bara att han inte lider så.
Absolut mycket trevligare, det är bara att titta dryga månaden tidigare syns verkligen skillnaden, kul :)
Ska man verkligen njuta av och kunna studera beteende i akvarium behöver man ta tid på sig så fiskarna glömmer att foderautomaten är där :rolleyes: [/QUOTE]

Haha kan vara bra att glömma det själv också, jag har iallafall lätt för att mata lite mer de perioder akvariet är "roligare" och det är ju att be om problem så småningom :)
#245 - 28 december 2016 18:55
[QUOTE=Rufus;n2364464]

Haha kan vara bra att glömma det själv också, jag har iallafall lätt för att mata lite mer de perioder akvariet är "roligare" och det är ju att be om problem så småningom :)[/QUOTE]

Svårt att låta bli när de ser sååå hungriga ut, oftast håller jag på det så de kan få lite mer, tänker det ökar sannolikheten för att alla ska få även om det inte tar en minut för dem att käka upp

Idag händer det roliga grejor i karet, Jordisarnas rom kläcker, ser små svart svansar vaja från rommen på stenen och föräldrarna ser precis ut som malawisarna gjorde när de tuggade på yngel.
Synd jag inte har bra objektiv så det kunde blivit filmat.
#246 - 28 december 2016 20:10
Åh så roligt!! Jag får nöja mig med Endlersyngel i lilla karet men inte är de några ciklider inte..
#247 - 2 januari 2017 07:20
[QUOTE=flygrc;n2364465]

Svårt att låta bli när de ser sååå hungriga ut, oftast håller jag på det så de kan få lite mer, tänker det ökar sannolikheten för att alla ska få även om det inte tar en minut för dem att käka upp

Idag händer det roliga grejor i karet, Jordisarnas rom kläcker, ser små svart svansar vaja från rommen på stenen och föräldrarna ser precis ut som malawisarna gjorde när de tuggade på yngel.
Synd jag inte har bra objektiv så det kunde blivit filmat.[/QUOTE]

Kul att det går framåt, hur har det gått för dom? :)
#248 - 2 januari 2017 19:41
[QUOTE=KJE;n2364612]

Kul att det går framåt, hur har det gått för dom? :)[/QUOTE]

Ja det var häftigt.
Alla Scalar rommen försvann på ett dygn men idag har det ena paret en ny romkaka.
Jordishonan tuggar ännu på ynglen och är mäkta irriterad på hanen som aldrig tar över jobbet, märks mest när det är matdax för då jagar hon hanen när han ska äta.

#249 - 3 januari 2017 07:04
[QUOTE=flygrc;n2364632]

Ja det var häftigt.
Alla Scalar rommen försvann på ett dygn men idag har det ena paret en ny romkaka.
Jordishonan tuggar ännu på ynglen och är mäkta irriterad på hanen som aldrig tar över jobbet, märks mest när det är matdax för då jagar hon hanen när han ska äta.

[/QUOTE]

Roligt beteende dom har :)
#250 - 3 januari 2017 20:08
Idag var det sluttuggat, eller har någon svalt för varken honan eller hanen har några yngel kvar.
#251 - 4 januari 2017 06:32
[QUOTE=flygrc;n2364696]Idag var det sluttuggat, eller har någon svalt för varken honan eller hanen har några yngel kvar.[/QUOTE]

Vad trist :( Men förhoppningsvis så tar dom nya tag igen snart!
#252 - 4 januari 2017 16:55
De får träna till de lär sig :)
Idag har jag fyllt på med VF paret och just nu håller de på att bli överens om vem som äger baljan. Det är inte som juvelciklider precis.
#253 - 4 januari 2017 20:32
[QUOTE=flygrc;n2364773]Nu har jag råkat ut för något konstigt, det ser precis ut som det stora karet har ynglat av sig :)
Så nu är det Maxat igen med akvarium. Jag vet inte vad jag ska ha i det men idéer finns, det närmsta är Apistogramma .

Det gick fort för det nya jordisparet att visa hur det går till i stora floden för dom som bara sett glasväggar hela sitt liv.[/QUOTE]

Haha, ja men det var ju roligt, händer inte ofta :). Jag har också två, tycker det är maxat..men..ett litet nytt kar att inreda satt jag senast idag och funderade på fast Lidot gjordes om i november. Får se vad du skaffar för spännande till nykomlingen.
Och ja, jag förstår att du inte vill ha en sumprunkare i vardagsrummet, skulle väl kännas lite konstigt, det skulle vara om du hade någon liten en i närheten då ;)
#254 - 4 januari 2017 20:35
Ser ut att redan trivas skoj att se. Och bra lösning du kom på med malarna!
Hur har dom små OH tagit flytten?
följer med glädje hur det går med fiskarna.
#255 - 4 januari 2017 20:54
[QUOTE=Jimmy.P;n2364786]Ser ut att redan trivas skoj att se. Och bra lösning du kom på med malarna!
Hur har dom små OH tagit flytten?
följer med glädje hur det går med fiskarna.
[/QUOTE]

Absolut, de visar redan lekbeteende genom att markera ut plats och putsar på den, spänner sig för varandra i all sin prakt.
Ja jag är nöjd med sumpidén vilket ger mig tid att starta upp den lilla baljan så kan de få bo i den, blir perfekt ställe för dem att växa i.
De små rackarna mår förträffligt och är riktigt roliga att följa, kommer osökt att tänka på kalvar på grönbete, de simmar mest ihop och ser ut att hitta käk överallt.
Intressant att se hur rörelsemönstret skiljer sig från de vuxna fiskarna. Så alla överlevde flytten, skönt :)
#256 - 4 januari 2017 20:58
[QUOTE=Rufus;n2364785]

Haha, ja men det var ju roligt, händer inte ofta :). Jag har också två, tycker det är maxat..men..ett litet nytt kar att inreda satt jag senast idag och funderade på fast Lidot gjordes om i november. Får se vad du skaffar för spännande till nykomlingen.
Och ja, jag förstår att du inte vill ha en sumprunkare i vardagsrummet, skulle väl kännas lite konstigt, det skulle vara om du hade någon liten en i närheten då ;)
[/QUOTE]

He he, nä sån vill jag inte ha. Första gången jag hörde det ordet trodde jag de drev med mig men det finns ju faktiskt.
Visst är det löjligt kul att planera nya projekt :)
#257 - 4 januari 2017 21:17
[QUOTE=flygrc;n2364789]

Absolut, de visar redan lekbeteende genom att markera ut plats och putsar på den, spänner sig för varandra i all sin prakt.
Ja jag är nöjd med sumpidén vilket ger mig tid att starta upp den lilla baljan så kan de få bo i den, blir perfekt ställe för dem att växa i.
De små rackarna mår förträffligt och är riktigt roliga att följa, kommer osökt att tänka på kalvar på grönbete, de simmar mest ihop och ser ut att hitta käk överallt.
Intressant att se hur rörelsemönstret skiljer sig från de vuxna fiskarna. Så alla överlevde flytten, skönt :)[/QUOTE]

Skoj då är det säkert redan lek på gång även hemma hos dig.
ja just likheten med kalvar var bra tycker jag.
Då ska du se hur det är med 150 -200 st i ett kar där alla följer ditt finger och alltid simmar fram mot rutan och vill ha mat det är verkligen en syn det. Alltid nyfikna och full fart på dom.
#258 - 5 januari 2017 10:04
[QUOTE=flygrc;n2364773]Nu har jag råkat ut för något konstigt, det ser precis ut som det stora karet har ynglat av sig :)
Så nu är det Maxat igen med akvarium. Jag vet inte vad jag ska ha i det men idéer finns, det närmsta är Apistogramma .

Det gick fort för det nya jordisparet att visa hur det går till i stora floden för dom som bara sett glasväggar hela sitt liv.[/QUOTE]

Kul med ett "yngel" :D
#259 - 8 januari 2017 11:58
[QUOTE=flygrc;n2365015]Kör vidare med PMDD utan fosfattillsättning, ligger på låga nivåer nu.
Ska hålla detta konceptet ett tag för att utvärdera hur det går med alger och tillväxt på växterna.

En Scalarparet har lekt igen, nytt rekord, de behöll rommen två dygn... de blir bättre på att hålla bort andra fiskar.
Alla andra fiskar ser ut att trivas, visst är det lite smågräl om gränserna hos jordisarna fast ändå väldigt lugnt.
Funderar på om de små L201orna verkligen äter av maltabletterna, kan inte se det, vad kan man mer ge dem.
Fått pillat lite på 180l karet, låg en BTN modul på vinden som liksom bara hoppade in i karet. Har också passat på att limma om genomföringarna i botten, litar inte på tätningar som blivit delade.
Nästa steg blir en svart eller mörkblå solfilm men kör inte 60km bara för den, så det får vänta.[/QUOTE]

Du får köpa din solfilm( biltema?) först så får jag se hur det blir :) Har bara 6 km till solfilmerna men har inte kommit till skott än sedan jag råkade köpa fel sorts film till bakgrunden. En med lim på går INTE bra att fästa snyggt när utrymmet är begränsat, om nu någon trodde det..
Men ditt kar ser så trevligt nytt och fräscht ut vilket inte är så underligt iochförsig och början ser lovande ut!
#260 - 8 januari 2017 12:05
[QUOTE=Rufus;n2365021]

Du får köpa din solfilm( biltema?) först så får jag se hur det blir :) Har bara 6 km till solfilmerna men har inte kommit till skott än sedan jag råkade köpa fel sorts film till bakgrunden. En med lim på går INTE bra att fästa snyggt när utrymmet är begränsat, om nu någon trodde det..
Men ditt kar ser så trevligt nytt och fräscht ut vilket inte är så underligt iochförsig och början ser lovande ut![/QUOTE]

Jag har tidigare använt denna flera gånger med bra resultat
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...lm-2000016518/

Använder samma teknik
" target="_blank">
#261 - 8 januari 2017 12:13
[QUOTE=flygrc;n2365024]

Jag har tidigare använt denna flera gånger med bra resultat
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...lm-2000016518/

Använder samma teknik
" target="_blank">
[/QUOTE]

Ser ju inte så avancerat ut, får testa om jag kan fixa det med lite hjälpmedel. Tack!
#262 - 8 januari 2017 12:30
Med jordfräsar i karet räknar jag med att växter ibland inte är planterade på "rätt ställe" vilket de berättar väldigt visuellt.
Så var det nu igen och det blev nya ställen att prova på.
Det roliga i detta idag var att nu såg jag det nya VF paret har lagt en stor romkaka, försökte ta en bild men det blev inte bra, kunde inte få fokus men alla fiskar som ska simma ivägen.
Kasst att se ut som en foderautomat.
#263 - 8 januari 2017 15:59
[QUOTE=flygrc;n2365028]Med jordfräsar i karet räknar jag med att växter ibland inte är planterade på "rätt ställe" vilket de berättar väldigt visuellt.
Så var det nu igen och det blev nya ställen att prova på.
Det roliga i detta idag var att nu såg jag det nya VF paret har lagt en stor romkaka, försökte ta en bild men det blev inte bra, kunde inte få fokus men alla fiskar som ska simma ivägen.
Kasst att se ut som en foderautomat.[/QUOTE]

Hoppas att det går vägen för dom :)
#264 - 8 januari 2017 19:41

Himla trevligt med flera kar i samma rum :) Låter som om det är mycket kul som händer hos dig just nu.
#265 - 9 januari 2017 21:07
Uppdatering utan bilder.
Nya honan tuggar.
Fått på bakgrunden i nya baljan, kopplat filter, tvättat sand, fyllt vatten, tvättat sand, bytt vatten, tvättat sand, bytt vatten, slangarna till filtret läcker ,tömt karet igen.
Roliga än så på en måndag får man förtjäna, ja just det, Nya honan tuggar :D
#266 - 10 januari 2017 06:28
[QUOTE=flygrc;n2365163]Uppdatering utan bilder.
Nya honan tuggar.
Fått på bakgrunden i nya baljan, kopplat filter, tvättat sand, fyllt vatten, tvättat sand, bytt vatten, tvättat sand, bytt vatten, slangarna till filtret läcker ,tömt karet igen.
Roliga än så på en måndag får man förtjäna, ja just det, Nya honan tuggar :D[/QUOTE]

Det låter som om det går framåt med det nya akvariet, inga bilder? :)
#267 - 10 januari 2017 15:51
[QUOTE=flygrc;n2365163]Uppdatering utan bilder.
Nya honan tuggar.
Roliga än så på en måndag får man förtjäna, ja just det, Nya honan tuggar :D[/QUOTE]

Skoj med leken! Hoppas på att du får fram lite yngel. Bilder/filmer skulle vara skoj.
#268 - 14 januari 2017 19:42
Fjärilar har jag tyckt varit jättevackra i många år men på grund av att det står i en av mina böcker att de inte lever mer än några år har det aldrig blivit av att skaffa dem. Men det behöver inte vara en nackdel har jag kommit fram till nu, då kan man ju byta till ngt nytt om man vill. [:-128]De fiskar du valt gör sig nog bra i ditt nya. :)
#269 - 14 januari 2017 19:49
[QUOTE=Rufus;n2365466]Fjärilar har jag tyckt varit jättevackra i många år men på grund av att det står i en av mina böcker att de inte lever mer än några år har det aldrig blivit av att skaffa dem. Men det behöver inte vara en nackdel har jag kommit fram till nu, då kan man ju byta till ngt nytt om man vill. [:-128]De fiskar du valt gör sig nog bra i ditt nya. :)[/QUOTE]

Ha, jag har läst samma och tänkte precis lika. Planen är att köra på så här ett tag och om/när det blivit några lekar hitta några Apistogramma och fylla på med.
Fast om jag kommer på/hittar någon fin stimfisk som kan hålla till mer mot ytan utan att vara en sort som kan/vill/får ta eventuella Fjärislarver.. menar yngel så blir det nog ett sådant stim.
#270 - 14 januari 2017 19:58
[QUOTE=flygrc;n2365470]

Ha, jag har läst samma och tänkte precis lika. Planen är att köra på så här ett tag och om/när det blivit några lekar hitta några Apistogramma och fylla på med.
Fast om jag kommer på/hittar någon fin stimfisk som kan hålla till mer mot ytan utan att vara en sort som kan/vill/får ta eventuella Fjärislarver.. menar yngel så blir det nog ett sådant stim.[/QUOTE]

:)
#271 - 14 januari 2017 21:32
[QUOTE=flygrc;n2365470]

Fast om jag kommer på/hittar någon fin stimfisk som kan hålla till mer mot ytan utan att vara en sort som kan/vill/får ta eventuella Fjärislarver.. menar yngel så blir det nog ett sådant stim.[/QUOTE]

Ser fint ut. Kolla in någon variant utav Bilbuk
dom håller sig bara till ytan och är en väldigt trevlig och fin fisk. Som jag tror inte tar några yngel så länge dom håller sig till botten utav karet.
#272 - 14 januari 2017 21:39
[QUOTE=Jimmy.P;n2365481]

Ser fint ut. Kolla in någon variant utav Bilbuk
dom håller sig bara till ytan och är en väldigt trevlig och fin fisk. Som jag tror inte tar några yngel så länge dom håller sig till botten utav karet.[/QUOTE]

Tack, det är riktigt kul med nyvidgjorda baljor som det händer nytt i hela tiden.
Bilbuken stod jag och tittade på i akvarieaffären eftersom jag fått det tipset tidigare, skulle gärna vilja hitta en fisk som är mer än grå/svart/vit/silver

edit, Såg att den vill ha strömt vatten, fjärilarna vill ha stilla vatten.
#273 - 15 januari 2017 21:05
[QUOTE=flygrc;n2365550]En liten filmsnutt[/QUOTE]

Riktigt fina!
Vet du om dom är svensk odlade?
#274 - 15 januari 2017 21:15
[QUOTE=Jimmy.P;n2365551]

Riktigt fina!
Vet du om dom är svensk odlade?[/QUOTE]

Sånt kanske man ska fråga [:o]
#275 - 16 januari 2017 08:04
[QUOTE=flygrc;n2365461]Sorry för jättedåliga bilder(nä jag fiskar inte efter uppmuntran, de är kassa[:o]) men jag orkade inte ta fram kameran.

Nya VF tuggar ännu på yngel, eller något:d
Scalarerna har lekt igen, denna gången på algmagneten, provade att flytta över den i det då tomma 180 karet men de blev vita alla.
Hittat fisk till 180 karet, blev 4 Fjärilar och 8 Adolfi.Plus de 6 L201 som gick i sumpen.
Kul grej i det stora, hittade ett en cm odessabarbyngel, fantastiskt att det klarat sig med tanke på annan fisk, typ Scalarer.
[/QUOTE]

Kul att få se lite bilder :) Tycker för övrigt att dom är riktigt bra, särskilt den första :)
#276 - 16 januari 2017 08:05
[QUOTE=flygrc;n2365553]

Sånt kanske man ska fråga [:o][/QUOTE]

Jag vet inte om det spelar så stor roll, det sägs att asiatiska fjärilar är känsligare men jag har då haft problem med svenskodlade också, det känns som om det mest är så att fjärilar i allmänhet är känsliga.
#277 - 16 januari 2017 13:03
[QUOTE=flygrc;n2365550]En liten filmsnutt[/QUOTE]
Aahh de är ju så fina dessa fjärilar och Corys med sin färg gick bra till. Men titeln på din tråd är mycket förståndig....
#278 - 16 januari 2017 13:51
[QUOTE=flygrc;n2365553]

Sånt kanske man ska fråga [:o][/QUOTE]

Det är nog upp till var och en tycker jag.
själv har jag haft fjärilar i omgångar och de var Tjeckiska och de kommer jag aldrig mer att köpa. Då från ena dagen vara helt friska och nästa dag ligga sten döda. Trots mycket mer känsliga fiskar i samma kar som lever och är hur pigga som helst. Skulle det bli någon ny omgång med fjärilar så blir det nog vf eller svensk odlade. Men helt klart sugen igen för det är en mycket fin fisk och som är rolig att studera.
#279 - 16 januari 2017 17:33
Jag får vara disciplinerad på skötseln och hoppas på det bästa. Kommer så klart att kolla var de kommer ifrån.

" target="_blank">

#280 - 16 januari 2017 17:38
#281 - 16 januari 2017 20:24
[QUOTE=flygrc;n2365591]Jag får vara disciplinerad på skötseln och hoppas på det bästa. Kommer så klart att kolla var de kommer ifrån.

" target="_blank">

[/QUOTE]

Dom ser riktigt fina ut och äter fint.
Gillar verkligen sanden du har i. Vad är det för märke på den och kör du någon form utav näring under? Du får värkligen fram dom fina färgerna på fiskarna, super läckert.
#282 - 16 januari 2017 20:53
[QUOTE=Jimmy.P;n2365605]

Dom ser riktigt fina ut och äter fint.
Gillar verkligen sanden du har i. Vad är det för märke på den och kör du någon form utav näring under? Du får värkligen fram dom fina färgerna på fiskarna, super läckert.[/QUOTE]

Ja jag är mycket nöjd, kul med dubbeltema också, nu har båda karen jordätare i SA stil.
Tog bort resten av maltabletten efter filmningen för jag vill inte de föräter sig.
Sanden är https://www.jbl.de/?lang=en&mod=prod...detail&id=5011 och utan näring under men funderar på att köpa något med näring att stoppa vid rötterna.
Det är väldigt medvetet val av mörk sand och val av fiskar till detta, just för jag tycker det blir snyggt.
När det landat (hoppas det landar bra) så tänker jag fylla på med ett stim glödbandstetra och Endlers guppy, ska bara ta reda på först om det är risk tetrorna tar fenorna på endlerna.
#283 - 16 januari 2017 21:13
Hmm, googlat fjäril vs endler, är nog ingen bra ide....
#284 - 17 januari 2017 06:41
[QUOTE=flygrc;n2365608]

Ja jag är mycket nöjd, kul med dubbeltema också, nu har båda karen jordätare i SA stil.
Tog bort resten av maltabletten efter filmningen för jag vill inte de föräter sig.
Sanden är https://www.jbl.de/?lang=en&mod=prod...detail&id=5011 och utan näring under men funderar på att köpa något med näring att stoppa vid rötterna.
Det är väldigt medvetet val av mörk sand och val av fiskar till detta, just för jag tycker det blir snyggt.
När det landat (hoppas det landar bra) så tänker jag fylla på med ett stim glödbandstetra och Endlers guppy, ska bara ta reda på först om det är risk tetrorna tar fenorna på endlerna.[/QUOTE]

Det var roligt att se den sanden live, har tidigare funderat på att använda den i mina akvarier, nu blev det Dennerle's version i stället, men Sansibar var i alla fall snyggare än jag trodde, gillar att den är lite melerad :)
#285 - 17 januari 2017 10:44
[QUOTE=flygrc;n2365611]Hmm, googlat fjäril vs endler, är nog ingen bra ide....[/QUOTE]

Jag hade själv Endlers med mina fjärilar och några scalare. med fjärilarna var det inga bekymmer med det var mina Scalare som tog och åt upp dom. Så skulle tro att det funkar med dina med. Yngel lär dom ju ta med glädje och de är ju bra mat för dom då dom får
jaga lite och kan lättare triggas till lek.
Pröva med några och se vad som händer.
#286 - 17 januari 2017 17:29
[QUOTE=KJE;n2365620]

Det var roligt att se den sanden live, har tidigare funderat på att använda den i mina akvarier, nu blev det Dennerle's version i stället, men Sansibar var i alla fall snyggare än jag trodde, gillar att den är lite melerad :)[/QUOTE]

Jag hade önskat mig lite mindre av de vita inslagen men det är snyggt ändå.
Tänker mig att jobba lite mer med den med avseende på växter som kan bryta av.
#287 - 17 januari 2017 17:32
[QUOTE=Jimmy.P;n2365629]

Jag hade själv Endlers med mina fjärilar och några scalare. med fjärilarna var det inga bekymmer med det var mina Scalare som tog och åt upp dom. Så skulle tro att det funkar med dina med. Yngel lär dom ju ta med glädje och de är ju bra mat för dom då dom får
jaga lite och kan lättare triggas till lek.
Pröva med några och se vad som händer.[/QUOTE]

Då funderar jag mer på den, det är inte hela världen några yngel ryker, det brukar bli för många ändå.
#288 - 17 januari 2017 20:01
Härligt att se sånt beteende, blir lyrisk av sånt..:)
#289 - 18 januari 2017 12:28
[QUOTE=flygrc;n2365671]Intressant att se hur paren beter sig, suttit en stund och studerat och sett följande.
En hanen har vunnit över den andra som drar sig tillbaka och släcker ner sina färger mest svart som är nästan borta.
Lilla honan utmana stora om den vinnande hanen, slåss en del.
Vinnande hanen visar den lilla honan vem han valt genom att putta lätt på henne.
Stora honan får inte simma för långt från stocken hanen ser ut att ha valt och motar tillbaka henne dit igen.

" target="_blank">

En nackdel med sanden, fastnar ibland på pansarmalarna.

Ska se om jag kan klura ut vad för växt, gillar den för den ser ut att gilla vattnet vi har i Palmernas stad.

[/QUOTE]

Det är roligt när man får tillfälle att följa deras beteende sådär :)
#290 - 18 januari 2017 14:59
[QUOTE=flygrc;n2365611]Hmm, googlat fjäril vs endler, är nog ingen bra ide....[/QUOTE]

Nej Endlerspojkarna är ju inte så stora, om det går bra kan ibland ha att göra vilka som var där först och har koll på miljön de bor i. Endlers är produktiva minst sagt så jag har stoppat i några honor från lilla karet till stora. Först var de dödsförskräckta och låg på ett blad och gömde sig medan Scalarhonan intresserat tittade på. Den minsta försvann ganska fort men de andra är kvar. Men de är ju större än hanarna.
#291 - 19 januari 2017 21:26
[QUOTE=flygrc;n2365804]Härligt input, detta är ju en viktig del av akvaristiken att få följa hur det funkar. Bra det finns hopp för Endlers, de är ju snygga :)

Såg OH honan häromdagen med yngel men kan tyvärr inte se några längre och hon tuggar inte mer.
Idag så såg jag en fjärilsparet haft lite samkväm och varit flitiga med att pricka en stock..nåväl en träbit :)
[/QUOTE]

Skoj:) och super fina bilder[:-106]
#292 - 20 januari 2017 15:23
[QUOTE=Jimmy.P;n2365814]

Skoj:) och super fina bilder[:-106][/QUOTE]

Ja det är en bra känsla att förutsättningarna verka rätt, kul du gillade bilderna :)
#293 - 20 januari 2017 21:08
[QUOTE=flygrc;n2365857]Vattenbyte. Byter 20 l RO, ja det blir 19..[/QUOTE]

Jag förstår inte? Men det behöver jag inte...
#294 - 20 januari 2017 22:15
[QUOTE=flygrc;n2365857]Vattenbyte. Byter 20 l RO, ja det blir 19..[/QUOTE]

Hmm jag tror det är krypterat och har med små båtar att göra :confused:
#295 - 21 januari 2017 16:40
[QUOTE=Rufus;n2365869]

Hmm jag tror det är krypterat och har med små båtar att göra :confused:[/QUOTE]

Ha ha, ja radiostyrda då va?
Menade att det är osmosvatten och eftersom hur jag än gör kommer 1/20 vara kvar i dunken så det blir inte alla 20 litrarna som kommer i baljan.
Cirkulerar det nya vattnet från dunken en stund så det blandas med akvarievattnet så slipper jag "klunka" med dunken.
#296 - 22 januari 2017 16:38
Kassa bilder duger bra, men tycker dina Adolfi egentligen är C. Duplicareus som jag har själv.
Ryggbandet är lite för brett för att vara en Adolfi. Läs här och titta på jämförelsebilden på höger sida: http://www.seriouslyfish.com/species/corydoras-duplicareus/
#297 - 27 januari 2017 16:27
[QUOTE=Bluewing;n2365968]Kassa bilder duger bra, men tycker dina Adolfi egentligen är C. Duplicareus som jag har själv.
Ryggbandet är lite för brett för att vara en Adolfi. Läs här och titta på jämförelsebilden på höger sida: http://www.seriouslyfish.com/species/corydoras-duplicareus/
[/QUOTE]

Jo jag hade den misstanken, det är svårt att se för de ser olika ut i gruppen.
Tyvärr har en dött nu i vecka.
Det blev inget med Fjärilarnas rom, bättre tur nästa gång, kommer fortsätta göra vattenbytena med RO vatten så det blir mjukare vatten för dem.
#298 - 24 mars 2017 17:31
LED lampor/ramp som dör (har har 3 av 6 ramper igång) och ingen support, Algblommning i lilla karet och flera döda fiskar efter semester och akvarievakt (får köpa hem mer foder...)
J-la tur jag har lätt för att se sånt som är positivt (är man självlärd modellflygare lär man sig att ta motgångar, bygga en hel vinter och flyga i 30 sek... :) )
Det stora karet har fint vatten och fiskarna leker, det växer fint. Det största problemet med LEDen löser jag med nya drivdon.
#299 - 13 juli 2017 07:28
Hur går det för dig med karen numera då? Fått ordning på allt?
#300 - 24 juli 2017 20:50
[QUOTE=Bluewing;n2371536]Hur går det för dig med karen numera då? Fått ordning på allt?[/QUOTE]

Sommarputtring, stora baljan funkar bra med 4 ledramper. Växer lagom för 'sommarskötsel". Har även börjat köra luftbubblor dygnet runt och slipper vaka på ytavrinningen för att inte få hinna på ytan. vill inte ha så strömt och då är det svårt att bryta ytan med en stråle. Fin balans faktiskt.

Lilla baljan har fått ett gäng räkor och malarna blir större, lite för mycket alger men ändå i en viss balans.

Börjat med MTB så det blir inte så mycket stirra in i baljorna men vill inte vara utan dem, ser till att sköta vattenbyten och matníng. Tror inte fiskarna bryr sig om jag skrapar rutorna var vecka ;)

Funderar på att byta det stor tillbaka till ett likadant 410liter hörn jag hade innan för att få ett mer lättskött akvarium men då behöver jag göra mig av med några par jordätare och det känns inte helt bra, de är ju så jäkla intressanta.
De har precis bestämt sig för att prova en annan layout, ser trevlig ut :)
Dessutom så finns den baljan bara i Polen om jag ska köpa, i så fall behöver jag fylla ett släp med akvarium för det ska vara försvarbart.
#301 - 26 juli 2017 09:38
Med det fiiina sommarvädret var det ju som att dona med akvariumen under en annan onämnbar årstid.

När jag fixa lilla baljan så såg jag några av L-201orna som växt till rejält. De brukar inte synas och jag vet inte om alla 6 är kvar, har sett 5 som flest samtidigt efter flitigt letande.
" target="_blank">

Jag har också adderat röda räkor och de ser ut att både trivas och föröka sig. Trots de andra fiskarna överlever fler än som försvinner.
#302 - 27 juli 2017 21:03
Ser ut att trivas bra hos dig!
#303 - 27 juli 2017 21:14
[QUOTE=Jimmy.P;n2371765]Ser ut att trivas bra hos dig![/QUOTE]

Kul att höra (se :) )

De ser glada ut var gång jag går förbi karen, eller så har de bara koll på vem som matar ;)

#304 - 7 september 2020 20:00
Oj,,tre år sedan jag skrev här.. kör fortfarande två kar men har beställt ett Aquastabil 576 l. Tänkte avyttra jordätarna och slå ihop båda karen. Vill tillbaka till fjärillarna på bottennivån och komplettera med guppy på den övre. Har haft guppy tillsammans med jordätarna utan problem, de förökar sig så mycket att det inte är hela värden om några yngel försvinner.
#305 - 8 september 2020 09:24
Välkommen tillbaka. Snälla, låt det inte gå så lång tid mellan gångerna:d
Forumet behöver dig och alla andra.
#306 - 8 september 2020 16:21
[QUOTE=ICC;n2421789]Välkommen tillbaka. Snälla, låt det inte gå så lång tid mellan gångerna:d
Forumet behöver dig och alla andra.[/QUOTE]

Ska göra mitt bästa.

Annons