matvägrar

#1 - 3 december 2011 18:43
Jag har köpt en ormhuvuds fisk regnbåge och han matvägrar fasten han får vita mygglarver.
Har ni någon erfarenhet om fiskar som matvägrar?
Han flytta hem till mig förra veckan och jag har inte sett honom äta sedan dess.
Jag vill verkligen att han skall trivas men vet inte hur jag skall få i honom mat.
Men han har en lite rund mage så han ser inte jätte mager ut.
Och det är första gången jag har en sådan hära fisk så jag har ingen erfarenhet alls har bara haft "vanliga" fiskar innan o räkor men jag blev kär i honom i djuraffären o varken priset eller storleken skrämde mig så han fick följa med hem. Nu är han ca 10 cm men kan bli upp till 20 cm.
Och han har en grotta och mycket växter o rätt värme i karet så allt det stämmer för honom.
#2 - 3 december 2011 18:56
Det kan hända att du behövder "trigga" igång jaktinstinkten för att han ska äta. Pröva att försöka få maten att röra sig mer och se om han vill ta den då.
Du kan ju också prova andra foder av nått slag om du vill.
Det kan ju också vara så att han har drabbats av någon sjukdom, jag föreslår att du kollar så gott det går på nätet och se om du hittar information om matvanor och hur fisken som art ska behandlas.

MVH Felix
#3 - 4 december 2011 06:47
Prövade igår och han verkade lite mera intreserad =) så skall göra ett nytt försök ikväll när ja g kommer hem från jobbet.
Igår när jag städade karet o hade vattenbyte så tyckte jag att en fisk saknades så kan vara så att han har ätit en levande o därför han inte är jätte hungrig eller så har bara fisken gömt sig ;)
Tror inte han är sjuk har kollat runt lite här på sjukdomar och hittar inget som passar så hoppas att det inte är så.

Men han verkar "nappa" mera på jakten tack för rådet =) Mvh Carina
#4 - 4 december 2011 20:32
Vad bra att det går åt rätt håll iallafall.
Har du prövat igen med att mata?
#5 - 4 december 2011 20:49
Har sett en liten sån i action ca 5-6cm den sluka en guppi rätt snabbt
#6 - 4 december 2011 22:10
Tyverr äter han inte nu heller. Finns det något godare än vita larver? För det står att han äter fryst mat med undra hur länge han kan vara mätt om han ätit upp en fisk?
#7 - 4 december 2011 22:12
Hej igen!
Kolla på den här snubben när han matar sin ormhuvudsfisk!
" target="_blank">

Jag tycker dock att så som han gör är väldigt fel och detta tror jag är förbjudet i Sverige.
NU förstårdu verkligen vad jag menar med att "trigga" igång jaktinstinkten. :D

MVH
#8 - 4 december 2011 22:13
Berserken, oj då då var nog inte min lilla fisk inte någon svår match för min om han åt den då han är större.
#9 - 4 december 2011 22:39
Prova att skala en räka och dela upp den i små bitar.
#10 - 4 december 2011 22:44
Nä ush vad hemskt hoppas inte min gör så vad elakt! Men min är ju mindre o det står att han e lite snäll. Undra om min måste flytta för det vill jag inte se live.
#11 - 4 december 2011 23:51
Ok dum fråga men vad är levande foder då? För jag kommer aldrig göra så i hela mitt liv. Hum skulle blivit goldmedlem först o sedan köpt fisk o inte impulsshoppa en snygging.
Och vad räknas till stor fisk cm mässigt?
Hum jag hoppas inte han ger sig på anticrusar. Men just nu simmar han fort som bara den o slår i vattnet så katten sitter som klistrad under karet
Tack skall köpa räkor i morgon o pröva med det o se om det duger
#12 - 5 december 2011 23:21
det går inget vidare Lucifer matvägrar även på räkan och mitt försök till att trigga jaktinstinkten han hoppasde nästan ur karet när jag försökte.
Dock är mina andra firrar mätta o glada herre gud får nog inte mata dem nu på någon dag för de har verkligen stoppat i sig nu.
Men han måste väl snart börja äta? Han är la inte så korkad att han svälter sig själv?

Hur ofta kan man mata med larver o räkor?
vill inte övermata dem o starta dåliga värden i karet med för då får jag tuppjuck.

Tacksam för svar då jag e orolig för han och inte fick jag lämna tebaks han till affären så jag måste kunna lösa det så att han inte dör för mig!
#13 - 6 december 2011 19:03
Det kanske fanns en anledning att du inte fick lämna tillbaka honom! :D
Jag vet inte hur ofta en sådan fisk ska ha mat, vissa stora fiskar kan vänta ett tag innan de äter igen men han borde äta nu tycker jag.
Larver och räkor kan man mata med kanske, var tredje dag eller så. jag har ju bara småfisk så jag brukar mata med det varje-varannan dag.
Fast en sådan stor fisk som du har vet jag faktiskt inte. Men 1 sak är säker, mata absolut inte för mycket.
Hur verkar han vara annars? Verkar han vara sjuk och stressad eller ser han frisk ut?
Hur länge sedan var det han käkade senast?
Om han verkar pigg och så så borde det inte vara någon fara. Innan han skulle dö av svällt så tror jag att man skulle se att han verkar vara mager isåfall.
Du sa att han nästan hoppade ut vid försök till matning? Han kanske ville åt matbiten, i så fall får du inte göra det FÖR svårt för honom så att nått sådant krävs :)
OM du vill ha lite hjälp från någon som kan det här kan du alltid ringa din zoohandlare och fråga eller hitta någon mer än jag som är villig att göra allt för att hjälpa dig med honom.

Lycka till! MVH
#14 - 6 december 2011 19:06
Storfisk, enligt mig är nog runt 15 cm och uppåt.
Levande foder är foder som lever när fisken äter det.
#15 - 6 december 2011 21:15
Fishya skrev:
Hej igen!

" target="_blank">

Jag tycker dock att så som han gör är väldigt fel och detta tror jag är förbjudet i Sverige.

MVH

Vad är det du tycker att han gör fel?
Matar med sin ormhuvudfisk med guldfiskar?
Vad jag vet så är det inte det minsta förbjudet i svergie och dessutom så händer sånt i naturen med..
#16 - 6 december 2011 21:19
Carina_ skrev:
det går inget vidare Lucifer matvägrar även på räkan och mitt försök till att trigga jaktinstinkten han hoppasde nästan ur karet när jag försökte.

Dock är mina andra firrar mätta o glada herre gud får nog inte mata dem nu på någon dag för de har verkligen stoppat i sig nu.

Men han måste väl snart börja äta? Han är la inte så korkad att han svälter sig själv?

Hur ofta kan man mata med larver o räkor?

vill inte övermata dem o starta dåliga värden i karet med för då får jag tuppjuck.

Tacksam för svar då jag e orolig för han och inte fick jag lämna tebaks han till affären så jag måste kunna lösa det så att han inte dör för mig!

Vilka andra fiskar har du i burken förutom ormhuvudfisk och ancistrusar?
#17 - 6 december 2011 22:34
guldfiskar är en av mina favorit fiskar ;)
Fishya han verkar inte stressad bara "busig" han lurar i sin grotta o så kommer han fram o sträcker på sig o simmar gärnet för att sedan lugna ner sig och så gör han några gånger per dag =)
Ok då skall jag dra ner på maten igen o så får jag hoppas att han blir hungrig och att inte barberna snor all mat för han.

Pikachu jag har nog fiskar i minsta laget tror jag. Jag har mina tre envisa gamla barber och så har jag fyra danior på ca 6 cm
också två siameser (tror jag de kallas de äter toffsalger o är silvriga med svarta ränder)
Fast han kan ha tagit en av daniorna för mig för hittar inte alla fyra eller så är jag inte lika snabb som dem ;)
Och så fick jag åtta fjärilsciklider av en vars kar sprack.
Men de kommer jag att försöka bli av med när jag fått ett par för jag tror det är lite för många firrar i mitt kar nu.

Är det levande larver man tar då och matar med?
skulle nästan kunna tänka mig att bara ha honom och mina barber o malar och införskaffa ett kar på 250 liter som jag fått upp ögonen för får se vad man tjänar extra på alla timmar man jobbar i jul så att man kan investera i ett nytt kar och starta upp det från början då man har lärt sig av sina misstag nu. (fast lär bli fler då jag känner mig mer o mer som en nybörjare desto mer jag läser här)
#18 - 6 december 2011 23:31
Jag kan säga så här mycket, han kommer att käka alla dina fiskar förutom ancistrusarna (om nu är för taggiga) innan han ger sig på annan mat..
De är utpräglade rovfiskar och äter hellre levande fisk än fryst/torrt foder..

Hur stor är burken som han går i nu?

Ormhuvudfiskar som växer brukar ju ioförsig vara väldigt glupska och kasta sig på lite allt möjligt som hamnar i burken, men jag är säker på att han är fullt nöjd som det är med barber, danios, fjärilar och siamesiska algätare..

Levande foder kan också vara levade fisk som han ju har jättefint med i sitt nya hem just nu, han måste bara få tag i godsakerna så är det löst.. ;)
#19 - 7 december 2011 17:55
Fishya skrev:
Hej igen!

" target="_blank">

MVH

Inget olagligt att göra. Jag har matat mina fiskar med levande fisk. Typ neontetror eller malawiciklider. Inte alltid för att de matvägrar, utan även för att få se deras jaktbeteende.
#20 - 7 december 2011 18:41
aha, då fick man lärasig något nytt idag med! :)
MEN jag behåller min åsikt att jag tycker det är ok om man själv tycker det fungerar, men iofs så kan detta vara ett måste ibland om man har speciella fiskar.
#21 - 7 december 2011 20:38
Jag tror botiorna klarar sig då de är så stora och jag har ju inte den på bilden utan jag har regnbågsormhuvud och den blir max 20 cm och mina botior är närmare 15 cm idag. Ja jag kanske är lite naiv ;) men hoppas det går vägen
Fjärilscikliderna fick jag sålt idag så till helgen flyttar de till ett mera lämpligt hem =)
Dessvärre kan jag tro att du har rätt om daniorna för de är bara 6 cm.
Så man kanske skulle skicka med fler fiskar i helgen ;)
#22 - 7 december 2011 21:43
Du sa inget om några botior när du skulle rabbla upp vad du har för fiskar...
Barberna kommer att ryka när han tycker att de går in i käften (kanske till och med tidigare), då de är glupska som fan när det ska växa..

Jag har haft fiskar som jag aldrig i mitt liv skulle kunna föreställa mig skulle bli käk åt min men som han ändå antingen käkat upp eller slagit ihjäl då han försökt..

Man kan ha öron-ålar (troligen fengäddor överlag), malar, botior och snälla ciklider med ryggrad (som vet att ställa sig över i rang)..
#23 - 7 december 2011 22:25
Oj förlåt blandade ihop botior med barber lite övertrött [:o] Fan gillar ju mina botior mina två äldsta är nu sju år!
Jaha kul får läsa på om öron-ålar o fengäddor man kanske skulle ha två sådana tillsammans med lucifer längre fram när jag lärt mig hur han fungerar och jag inte har några andra firrar i karet uppenbarligen ;)

Hur ofta måste man göra vattenbyten när man matar med fryst mat? Förmodar att det ställer mera krav på mig.

Vad har du för fiskar?
#24 - 8 december 2011 17:49
I det kar som jag har min i har jag: 1 Krobia, 3 Öron-ålar, 1 Palett-hona (som skulle varit uppäten om det inte funnits så mycket gömställen), 4 Brown catfish, 2 Choklad malar och 1 Pleco..

Malarna och botiorna kommer nog att klara sig, vad är det för botior du har?
Hur stor är burken han går i nu?
#25 - 8 december 2011 18:14
Glömde att svara på angående fryst mat..
Med fryst behöver du absolut inte göra fler byten, snarare kan du göra färre då det skräpar ner mindre..
#26 - 8 december 2011 18:52
Du får nog mer svar på MFK än här.
Vad har du för vattenvärden, vilken temp, hur ofta gör du vattenbyte?
Bleherin är en subtropisk channa så den vill ha en kallperiod i några månader om året, helst under 20 grader.
Dvärgchannor äter mest insekter i naturen så mask, mygglarver mm är att föredra, men räkor och fisk funkar lika bra. Om du lyckas få den att äta pellets så är det också bra.

Det ser ut som en channa micropelets på videon och den blir lite över metern och är en rovfisk, den äter så gott som allt som får plats i dens enorma käft.
Channor är inte jätte bra jägare så om fisken inte får plats i munnen så biter channan av fenorna så att det blir enklare att äta bytet.
#27 - 8 december 2011 21:47
Hur går det?
#28 - 9 december 2011 21:41
Jag är iväg i tre dagar så jag hoppas min sambo sköter om karet efter nogrann information :) han åt dock inte igår heller men det måste han ju snart anser jag. Det är ett 190 l hörnkar och han har en grotta o mycket växter och just nu 25 grader. Men han verkar ju pigg o glad i alla fall :)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
#29 - 9 december 2011 21:43
Är det praktbotior de heter tro de är oranga med svart teckning o de äter snäckor och sover på sidan eller rygg

#30 - 10 december 2011 18:27
Carina_ skrev:
Är det praktbotior de heter tro de är oranga med svart teckning o de äter snäckor och sover på sidan eller rygg

Japp de heter prakbotia
#31 - 12 december 2011 21:14
Lite off från tråden men var i stockholm i helgen o gick in i en zoo affär och jag svor att jag bara hade tio min på mig oj vad mycket fiskar och roliga saltvattensfiskar har aldrig varit i en så stor djuraffär innan och oj vad kul det vart ;)

Så nästa månad när jag skall till skolan så skall jag ta en lång tur inne på kista center tror jag det hette i deras zoo butik o bara njuta av alla fiskar o inredning till karen. Och om inte alla pengar är borta på julklappar så skall jag köpa inredning till karet eller påbörja inköp till ett större kar som jag drömmer om.

Lucifer åt idag en räka o han verkar trivas bra hos mig nu äntligen. Tack för hjälpen =)

Blev även medlem på mfk så nu skall jag ta mina två lediga dagar till att lära mig mer om denna fantastiska hobby kommer nog sitta parallelt på zoopet o mfk =)

Annons