Matvägrande Öronål

#1 - 1 februari 2005 14:04
Hej,

köpte en ny Öronål för ungefär en vecka sen då min förra lyckades rymma. Nu har den nya knappt ätit överhuvudtaget på en hel vecka... Han verkar inte alls vara intresserad av mat. Övriga fiskar äter med god aptit. Förstår inte riktigt vad som är galet... Han simmar runt en hel del och verkar pigg i övrigt. Tror han åt lite grand en gång då dom fick frusen Artemia... Några tips på hur man får den rackaren att äta? Brukar dom inte vara särskilt intresserade av mat? Vad ger ni era öronålar?

MVH
/Jens
#2 - 7 februari 2005 18:27
Konstigt... Han är fortfarande inte alls sugen på att äta... Ligger mest på bottnen. Simmar runt lite grand ibland men bryr sig inte vid matning när de andra blir på hugget... Några tankar?

MVH
/Jens
#3 - 7 februari 2005 18:56
de kan matvägra ett par veckor har jag hört när de byter miljö.

När jag skaffade mina gjorde de et också, och jag blev orolig så jag handmatade dem med färska räkbitar spetsade på en ståltråd, men det var meckigt

vet inte hur orolig man ska bli
#4 - 7 februari 2005 20:03
Allright... Skönt att höra att det inte bara är min då :) Den smakade faktiskt på lite käk idag men inte direkt så att den åt. Avvaktar lite annars kanske jag får testa att handmata den också.
#5 - 8 februari 2005 07:53
Köp mask i nån fiskebutik och släng ner ett gäng i karet, när det kommer ner mask i mitt kar så blir det fart på min öronål.
#6 - 8 februari 2005 18:06
Det måste jag testa, lite kul att mata cikliderna med levande mask också. Det borde väl vara säsong för maggot?

Hursomhelst så åt Öronålen en räkbit idag. Himla skönt! Den landade vid hans huvud och han låg i princip på den en stund innan han käkade upp den men förhoppningsvis gav det mersmak. En stor bit av en vanlig räka så det borde räcka för en stund åt honom. Skönt!

MVH
/Jens
#7 - 9 februari 2005 09:46
Mata inte bara med räckor, dom e rätt näringsfattiga och överdrivet matande kan leda till olika bristsjukdomar.
#8 - 9 februari 2005 11:07
Allright, bra att veta. Dom brukar få en rätt varierad kost. Artemia, Räkmix, skalade räkor, alaska pollac mm. Tips på någon annas schysst mat? Mysis finns ju men skitar ner vattnet så jäkligt... Iallafall dom jag har provat

MVH
/Jens
#9 - 10 februari 2005 08:02
Jag brukar blanda ihop egen mat, det är en blandning av hackad fisk(abborre eller mört), räckmix, diskus kvick, artemia, cyklops, mysis, gamusräckor och lite vitlök(vitlök ska var bra för immunsystemet).
Så det blir nog ingen näringsbris där inte =).
#10 - 23 februari 2005 23:53
jag brukar spara räkrommen när jag själv äter räkor som jag skalar, de verkar gilla det o rom bör innehålla det mesta i näringsväg

sen hade jag små vildguppys i som de åt av då och då (odlar dem i annat kar)

Annons