Matvägrande kolglödstetror

#1 - 23 april 2006 20:37
MIna nyförvärvade kolglödstetror (hyphessobrycon amandae) matstrejkar nu på fjärde dagen.
Jag har testat med frysta bosmidier, fryst daphnia, söndersmulad räkmix samt div torrfoder, men inget faller dem på läppen.
Jag är rädd för att sådana minifiskar inte pallar någon längre fasta, så ni som har dessa fiskar, vad äter dom?
#2 - 23 april 2006 20:43
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag ger mina nykläckt artemia och det har resulterat i nya kolglödstetror med. De dagar jag känner mig lat och inte orkar sätta nån artemia ger jag dem JBLs eller tetras bebismat. Fryst artemia har de fått med och det kan funka om de får fightas om det en stund.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Satte andan i halsen här om dagen när min man matade dem med vita levande mygg. De är ju stooora liksom. Såg sedan hur kolglöden simmade omkring med myggsvansar i munnen och tänkte faen oxå, nu får jag håva upp döda kolglöd imorron. Gubben fick sig en banna helt i onödan för inga strök med :rolleyes:.[/COLOR][/FONT]
#3 - 23 april 2006 20:44
Mina äter torrfoder...
När min kakaduahona matvägrade och fick helt insjunken mage så kläckte jag artemia till henne. Det åt hon och efter det fick hon aptiten tillbaka! :)
#4 - 24 april 2006 05:08
Jag häpnar över hur många som håller på och kläcker artemia hemma. Det låter jättejobbigt.
Jag testar med "bebismat" idag. Äts inte den får jag väl krypa till korset och inhandla mitt livs första artemiaägg.
Tack för svaren!
#5 - 24 april 2006 05:14
[quote=Ex Libris]Jag häpnar över hur många som håller på och kläcker artemia hemma. Det låter jättejobbigt.
[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Såå många gör nog inte det :rolleyes: . I denna tråden är det ju bara jag som svarat att jag gör det. Vi kör ingen avancerad artemiakläckning utan har köpt två svarta små burkar som sköter det själv. Vi tillsätter saltat vatten och puttar i lite ägg, superenkelt! Det är en helt suveränt foder som ger lyckliga, utfärgade fiskar. Dessutom kommer fiskarna lättare i lekkondition har jag läst och sett. Det är mycket lättare än du tror![/COLOR][/FONT]
#6 - 24 april 2006 07:59
Funderar på om jag ska investera i en artemiakläckare...
#7 - 24 april 2006 15:18
Lenmar, har du nån bild på den ?

antar de skulle funka till små endlers också.
#8 - 24 april 2006 16:49
Jag misstänker att Maria har något liknande denna. Har själv en som fungerar bra.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_216_355&products_id=1085
Mina kolglöds och rubytetror brukar också få artemia. De äter även fryst foder. I går var jag och fångade daphnier och nu på våren är de mycket mindre än senare på året så det passade också till deras små munnar.
#10 - 24 april 2006 18:11
[quote=Guy Palm]Jag misstänker att Maria har något liknande denna. Har själv en som fungerar bra.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_216_355&products_id=1085
Mina kolglöds och rubytetror brukar också få artemia. De äter även fryst foder. I går var jag och fångade daphnier och nu på våren är de mycket mindre än senare på året så det passade också till deras små munnar.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Japp en sån, eller nja, två, är det jag har. Jättesmidig!! Tack Guy för att du gjorde dig besväret![/COLOR][/FONT]
#11 - 24 april 2006 21:12
[QUOTE=Guy Palm]Mina kolglöds och rubytetror brukar också få artemia.[/QUOTE]

Hur ser rubytetror ut? Jag trodde att det bara var ett annat namn för kolglödstetra...
#12 - 25 april 2006 14:43
Hur ser rubytetror ut? Jag trodde att det bara var ett annat namn för kolglödstetra...

Nej det är två olika arter Rubytetran heter Axelrodia riesi och kommer från Colombia. Inte helt lätt att fota den eftersom den för det mesta håller sig i bakgrunden. Här kommer dock en bild.
#13 - 25 april 2006 16:36
Tack för informationen och för bilden! På bilden ser de ut som kardinaltetror som är helt röda :)
#14 - 25 april 2006 16:48
Ja men dessa är mindre, bara 2 cm
#15 - 2 maj 2006 11:47
Jag testade Azurs metod. Fick fram en del, dock inte så många som beskrivningen antyder.

Stora fiaskot kom när de skulle ner i akvariet. Ett litet moln som snabbt virvlade iväg i strömmen och försvann. Ingen fisk märkte något. Stänger ni av all cirkulation vid matning?

Dom har i alla fall försiktigt smakat på frysta cyklops, men inte på samma stormande sätt som fantomtetrorna. Kinkiga fiskar, men fina.
#16 - 2 maj 2006 13:53
[quote=Ex Libris]Stora fiaskot kom när de skulle ner i akvariet. Ett litet moln som snabbt virvlade iväg i strömmen och försvann. Ingen fisk märkte något. Stänger ni av all cirkulation vid matning?
Dom har i alla fall försiktigt smakat på frysta cyklops, men inte på samma stormande sätt som fantomtetrorna. Kinkiga fiskar, men fina.[/quote]

Ja, det är bäst att stänga av filtret en liten stund när man haft i artemian!
Men mina äter också smulat flingfoder och yngelfoder, när jag har yngel i karet. Frysta Bosmider finns ju också... Eller hacka räkmixen fint.
Tycker faktiskt inte att mina är så kinkiga. Det beror kanske på hur bortskämda dom är av uppfödaren...
#17 - 2 maj 2006 15:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Att jag rekommenderar artemian så friskt är väl för att jag vill att mitt stim skall bli större med fler individer. Jag har ju fått lite fler kolglödsbebisar och jag är övertygad om att det är artemians förtjänst. Har du bra drag i pumpen så kan det var bra att stänga pumpen en liten stund medans du matar.[/COLOR][/FONT]
#18 - 2 maj 2006 16:15
Har du fått dom att börja äta än?
Jag har haft kolglödstetror i flera år och de har aldrig matvägrat. De tar allt jag ger dem från första början. Torrfoder är inget problem. Lite extra gillar de fryst artemia.
Lyckas det inte låter det som om de inte trivs med vattnet eller nått annat i miljön.
#19 - 2 maj 2006 17:42
Jag kom faktiskt på den själv innan jag läst hur Azur gjort =)
http://img378.imageshack.us/img378/1600/minartemiaklackare7rb.jpg
Fast han kanske kom på den före mig, hittade på min Feb 2005 :)
Intre precis likadan, jag klippt av locket så att det bara täcker ca 3/4 av IKEA-burken. 1/4 är inte täckt med silvertejp helt så att ljuset inte komemr in, artemioran simmar ju mot ljuset så när dom kläckts (lägger äggen i den silvertejp övertäckta delen) så simmar dom ut i den fria delen och man kan håva upp dom. Den funkar bra, men man orkar aldrig sätta igång den och verkligen inte ha artemia varje dag till fiskarna.... men det är ju jag, så...

Annons