Hej.
Min guldsömshane (aequidens rivulatus) har knappt ätit på 5 veckor.
Han är normalt sett ett matvrak - nu tar han inte sin vanliga mat, spottar ut foder direkt eller tuggar på visst foder exempelvis algwafers för att sedan efter ett tag spotta ut den söndriga tabletten.
Fisken verkar ganska ok för övrigt fast smalare än innan dock..innan var han fet.
Han har försökt leka sedan 6 veckor tillbaka (de följer varandra och skakar mot varandra hela tiden). Paret verkar inte hitta något bra revir att lägga rom på. Honans äggläggarrör har gått tillbaka igen..leken fullbordas därför aldrig.
Det revir honan vill ha ägs nämligen av ett storvuxet jack Dempsey par. Bråk dem emellan förekommer + att lek förekommer i hela karet bland övriga ciklider (två zebrapar) så agressionerna är vanliga just nu.
Avföringen är sedan en månad tillbaka oftast helt vit (se bifogad bild) eller delvis "fylld med substans".
Jag har medicinerat i två omgångar med Aquamoor 1. Vattenbyte emellan. Har inte hjälpt. Kan inte köra i salt pga många fina malar.
375 l, 150 cm långt kar. Fisken är ung ca 2 år. Inga andra fiskar har dött i karet, nitrit/ph = stabilt, bra cirkulation eheim 2628 filter, inga nya fiskar har satts i på ett helt år.
Jag har läst på nätet om folk som haft matvägrande guldsömmar som de fått igång igen genom att ge dem röda mygg eller frysta räkor. Har provat detta. Ingen reaktion.
Vad gör man? Är det vanligt att guldsömmar slutar äta under leken? Medför leken stress som gör fisken sjuk eller är det helt normalt?
Jag är konfys.