Matvägrande diskus

#1 - 29 september 2009 14:52
Jag har köpt ett 2 diskus av en privatperson, den ena är 13cm, den andra någon cm mindre.

De har gått i karet i 3 dagar nu, den mindre diskusen har jag lyckat få i lite granulat och någon artema men den stora har nog inte ätit någonting vad jag kan se.

Hur pass länge brukar diskus som är ny i karet matvägra? De är fortfarande rätt så skygga och inte utfärgade.

Den mindre diskusen äter som sagt var lite men den är väldigt passiv, den äter bara mat som är påväg ner och den attackerar inte maten heller. vilket gör att det mesta lägger sig på botten och h*n får i sig en eller två bitar av säg 20 xD (Jag vet, skall inte övermata karet men har en del småfisk bla. fjärilar som käkar upp det överblivna). Finns det någon bra lösning på detta? Hittade inga gamla tubiflex matningskoner =/

Rätt rörig tråd känns det som men något tips/tanke?
#2 - 29 september 2009 15:01
Oroa dig inte, det kan ta över tre veckor innan de börjar käka...
#3 - 29 september 2009 15:03
Toppen, bör jag skita i att mata diskusarna? Tänker främst på granulatet och mata övriga fiskar som vanligt? Så får Diskusarna vara ifred och ta det de får för sig att vilja ha?
#4 - 29 september 2009 15:20
Fortsätt du mata med den mängden du gjorde innan du fick diskusarna, och när de väl börjar äta kan du succesivt öka matportionen:).
#5 - 29 september 2009 15:26
Tack så mycket för rådet!

Hur pass länge kan man räkna med att de är tillbakadragna och lite skygga? (Rätt mörka i färgerna)
#6 - 29 september 2009 15:28
Mina åt andra dagen, är det onormalt eller hade jag bara tur?
#7 - 29 september 2009 15:41
de kanske kände sig hemma snabbt i ditt kar :) :p. nä men det är väl inte så onormalt. när jag hade diskus så åt mina med efter bara några dagar.
#8 - 29 september 2009 15:47
Sultanen skrev:
Tack så mycket för rådet!

Hur pass länge kan man räkna med att de är tillbakadragna och lite skygga? (Rätt mörka i färgerna)

Några dagar, kanske en vecka, så bör de "normalisera" sig:).
#9 - 29 september 2009 16:58
Då kan jag vara lugn i ett par dagar till då:)
#10 - 29 september 2009 17:03
Kul med diskus ;)
Ska du ha fler eller bara dom två?
#11 - 29 september 2009 17:07
Planerat att ha dessa två iaf till en början sen får vi se, de är uppväxta tillsammans och är förmodligen/förhoppningsvis ett par=)

Annons