Matvägrande channa micropeltes

#1 - 16 juni 2009 20:24
Mina nya micropeltes har nu inte ätit på ett par dagar. De är kring 8-10cm... Mina tidigare channor har i den storleken frossat i både mysis och daggmask men dessa lirare stenvägrar. Vad har ni för tips och idéer på mat/lösning på problemet?
#2 - 17 juni 2009 10:16
I brist på svar svarar jag mig själv. Monologer är ju alltid trevligt och man kan alltid unvika de svar man inte tycker om. :)

Provade med räkmix och röda samt vita mygglarver idag. Allt nekades. Hur länge tar det egentligen för en micropeltes i den storleken att svälta ihjäl? Får köpa neontetror eller guppies till dem kanske.
#3 - 17 juni 2009 10:30
Just micron brukar vara ganska kräsen när den är så liten.

Men det tar veckor innan de ska svälta ihjäl, är de jättesmala?

Prova med lite levande... mask kanske?
#4 - 17 juni 2009 10:44
[QUOTE=Keibo;1299503]Mina nya micropeltes har nu inte ätit på ett par dagar. De är kring 8-10cm... Mina tidigare channor har i den storleken frossat i både mysis och daggmask men dessa lirare stenvägrar. Vad har ni för tips och idéer på mat/lösning på problemet?[/QUOTE]

Daggmask har de redan ratat. Dock var de framme och nosade... Nja de åt varsitt yngel på affären så de hade en liten knöl på magen för ett par dagar sen. Den knölen är borta nu men de ser inte magra ut än.
#5 - 17 juni 2009 19:36
Yay! Lyckades få dem att äta genom att knyta fast en stor bit röda mygglarver i bomullstråd och dra denna fram och tillbaka. Tips är att första gångerna de är framme och nosar (läs tvekar) så dra bort biten lite. Detta retar fisken och får dem bevisligen, i alla fall mina, mer "på hugget"! :D Nu är de båda runda om magen efter upprepning (haha) av detta. Jag hoppas bara att de inser att röda mygg är ätbart nu så jag slipper upprepa proceduren som trots allt tog cirka en timma! :/
#6 - 20 juni 2009 18:56
Jag matar numer mina Channa Assam direkt ur handen. Sköna små rovfiskar alltså : )
#7 - 24 juni 2009 01:01
jag tycker du ska ta och upprepa proceduren men med andra typer av foder, som tex räk och fiskbitar så att dom inte vänjer sig vid bara röda mygg, det är inget jätte bra käk för stora fiskar direkt.

Annons