Matt svart bakgrund???

#1 - 29 december 2006 23:44
Hej alla glada...

Jag och min väninna har kommit fram till att vi tycker att en matt svart bakgrund vore snyggast...
(Genom att hänga en handduk bakom, alla sätt är bra utom de dåliga lr).
Hur gör/får man tag i en sådan som är "vattenfast"???

Alla tips emottages mycket :p tacksamt...

Ha de´ bäst...
#2 - 29 december 2006 23:52
toningsfilm som man tonar rutorna på bilar med funkar bra.. annars kan du måla med färg på glaset.. men jag kör på din metod jag oxå ;)
#3 - 29 december 2006 23:54
Juwel har svarta bakgrunder i plast, lite glansiga i början men efter ett tag i akvariet så blir dom helt okej http://www.pwss.se/home.php?cat=673
#4 - 30 december 2006 00:13
toningsfilm som man tonar rutorna på bilar med funkar bra.. annars kan du måla med färg på glaset.. men jag kör på din metod jag oxå ;)

Okey, vanlig toningsfilm... Din burk ser riktigt bra ut tycker jag...
Men måla... vet inte... då kan man ju inte ångra sig :)

Jag har mycket växter... Är d nån som har provat riktigt mörk blå??? Tror matt svart är bättre men...

Ha de´ bäst
#5 - 30 december 2006 00:20
lätt att ångra sig ifall man målar, bara att dra av färgen ifall man någon gång vill ha bort den.
#6 - 30 december 2006 00:21
Glenn skrev:
Juwel har svarta bakgrunder i plast, lite glansiga i början men efter ett tag i akvariet så blir dom helt okej http://www.pwss.se/home.php?cat=673

Tack för tipset... Har sett de där men jag vill inte sätta bakgrunden i akvariet... Har fått "tigga" mig till mitt 250 L, har haft mycket större burkar tidigare men karln har inte "vaknat" än... Han har fått en Kakadua idag som bosatte sig i hans döskalle... Så jäkla typiskt, han väljer en inredning och en firre och de matchar!!! ;)

Attans schysst citat på dig... Svårt att efterleva ibland även om det är så sant...:p

Ha de´ bäst
#7 - 30 december 2006 00:22
Aha!!!!

qumarr skrev:
lätt att ångra sig ifall man målar, bara att dra av färgen ifall man någon gång vill ha bort den.

Tack för d!!!

Kanske skulle våga köra på d då...

Ha de´ bäst
#8 - 30 december 2006 00:33
qumarr skrev:

Vad har du använt dig av för färg då? Själv så har jag fått stå med rakblad och skrapa bort färgen men med en algskrapa så går det fort:)

Katharina skrev:
Attans schysst citat på dig... Svårt att efterleva ibland även om det är så sant...:p

Man tackar hehe:p Tycker själv att citatet är helt ok men skulle vilja ha något annat men orkar inte sitta och leta fler citat haha:p
#9 - 30 december 2006 06:59
GLENN: Livet är inget för amatörer......
#10 - 30 december 2006 07:45
Akrylfärg går lätt att få bort:)
#11 - 30 december 2006 07:51
Jag har ett skitbra tips:

ta en kartongskiva som är minst lika stor som din baksida på akvariumet. Sy sedan fast ett "grungtyg", alltså som alltid kommer sitta på, även om man sätter ett nytt tyg över med hjälp av nålar.
Jag har svart fleece bakom mitt kar, det är ganska matt och ser "djupt" ut =)
Just nu har jag satt på ett jul-paketpapper =) : http://img216.imageshack.us/img216/7845/160l22qd1.jpg
#12 - 30 december 2006 10:43
Super...

Leonard skrev:

ta en kartongskiva som är minst lika stor som din baksida på akvariumet. Sy sedan fast ett "grungtyg", alltså som alltid kommer sitta på, även om man sätter ett nytt tyg över med hjälp av nålar.

Just nu har jag satt på ett jul-paketpapper =) : http://img216.imageshack.us/img216/7845/160l22qd1.jpg

Det verkar riktigt smidigt... Just nu står ju burken på plats så då är ju ditt tips riktigt bra... Sen kan man ju prova toningsfilm när man ska tömma burken om man inte blev nöjd med fleece... Men det låter precis som min tanke me handduken...
Tack för tipset...:p

Ha de´ bäst...
#13 - 30 december 2006 13:10
Malinitzi skrev:
GLENN: Livet är inget för amatörer......

Njae, det där föll mig inte i smaken. Man tack iaf;)
#14 - 30 december 2006 23:39
Leonard skrev:

Jag fixade detta idag, men med svart lakansväv... blev väldigt snyggt :)

Före:
http://www.cerotonin.com/akvarium/bilder/akvarium/043_271206.jpg

Efter:
http://www.cerotonin.com/akvarium/bilder/akvarium/046_301206.jpg
#15 - 31 december 2006 12:20
Det blev ju bra =)

Det är bra med kartongskivan, för då får man ändå plats att lägga alla sladdar från pumpar, dopvärmare, m.m. utanför (alltså inte mellan karet och bakgruden) bakgrunden =)
#16 - 31 december 2006 13:23
toningsfilm , tömma karet, är säkert tänkt att du sätter toningsfilmen på utsidan inte insidan av karet
#17 - 31 december 2006 21:22
Man kan även ta sopsäckar skrynkla till dom och tejpa fast på baksidan.
Det har jag haft både på mitt 540 och har det på mitt 720.
#18 - 1 januari 2007 13:11
Givet...

toningsfilm , tömma karet, är säkert tänkt att du sätter toningsfilmen på utsidan inte insidan av karet

Men man måste ju komma åt mot väggen och om man har gjort det förrut så vet man att det är attans lätt att få bubblor och då är det ju bra om man har mer svängrum än 5 cm på ett 250 L kar... :p
#19 - 1 januari 2007 13:15
En tanke till...

Tenkare skrev:
Man kan även ta sopsäckar skrynkla till dom och tejpa fast på baksidan.

Det har jag haft både på mitt 540 och har det på mitt 720.

Då kan man ju skrynka på en kartong.. :rolleyes:

Men blir inte det glansigt???

Och som Annaica sa med lakan är ju en tanke...

Ger det mer djup om man veckar eller drar det bara blicken till sig så att foccus inte hamnar på akvariet??? Det är ju det som är snyggt med en enfärgad tycker jag.. Att man "glömmer" bakgrunden...:confused:

God fortsättning på er :p
#20 - 1 januari 2007 13:27
... jag tjatar vidare om min svarta kartong.... billig, styv (=lätt att handskas med bakom ett akvarie) och matt.
#21 - 1 januari 2007 13:41
Katharina skrev:
Då kan man ju skrynka på en kartong.. :rolleyes:

Men blir inte det glansigt???

Och som Annaica sa med lakan är ju en tanke...

Ger det mer djup om man veckar eller drar det bara blicken till sig så att foccus inte hamnar på akvariet??? Det är ju det som är snyggt med en enfärgad tycker jag.. Att man "glömmer" bakgrunden...:confused:

God fortsättning på er :p

Det blev inte glansigt här iaf.
Tnänker inte på bakgunden längre
#22 - 1 januari 2007 20:08
Sopsäcken på plats...

Hej,

Tog en sopsäck och satte på baksidan... :)
Det blev mycket bättre och växterna blir grönare, allt i burken syns bättre men jag tycker att det speglar sig lite och att ljuset går igenom lite upptill... Men mycket bättre tills vidare...:p

Provade med ett mörkblått lakan och det såg svart ut!!! Tänkte då att om man tar mörkgrått i något fleece tyg eller liknande som alltså inte är blankt så kanske man får en mattare effekt o tejpar på en kartong... Som sagt lätt att få dit på ett kar som är igång... :p

Ha de´ bäst resten av året också ;)

Annons