Mått på 100-150Liters akvarie

#1 - 14 februari 2014 19:20
Jag har en vägg som står tom. Jag försöker hitta en bra byrå som jag kan ha akvariet på. Har dock lite funderingar.

Väggen är ca 90cm lång. Har hittat några byråer som funkar fint, både höga och låga. Spelar egentligen ingen roll, i och för sig är de ju lättare att greja med karet om det står längre ned, plus att det känns som att det blir mer stabilare.
De byrårer jag kollat på, finns dock ingen maxvikt för. Hur vet man att de håller för ett kar?

Och hur stort kar kommer jag få plats med. Djupet på byråerna jag kollat på ligger runt 30-40cm. Jag skulle gärna vilja ha lite större, gärna 50, så man har lite marginal, med sladdar och sånt på baksidan av karet, och även så det inte står direkt mot väggen, eller direkt i framkant av byrån.

Jag har kollat runt lite på blocket, men folk är generellt sätt dåliga på att skriva ut både mått och antal liter på karen. Jag tänker mig att ett 100-150Liters borde funka ganska bra, men vad är standardmåtten på dem ? Finns det någonstans man kan kolla upp sånt ?
Vill ju ha ett så stort kar som möjligt, men vill samtidigt att byrån ska hålla och att det ska finnas en del marginal.

Någon som har tankar och ideer?
#2 - 14 februari 2014 19:35
Haha, jag har en tvärtomsituation här, och letar (snygg, helst gammal) möbel som håller för ett 325L... :D

Det är nog ovanligt med 150L-kar som är så långa som 90cm. Mitt 200L är 110cm, och det är förhållandevis långt för sin storlek!
Om du hittar en möbel som du vill ha går det ju fint att måttbeställa om du inte hittar något lämpligt! :)
#3 - 14 februari 2014 21:09
Jaha men vad bra då kanske jag kan hitta ett större än 150liters.

Ja grejen är ju den att jag vill gärna komma så billigt undan som möjligt så att måttbeställa ett kar blir det nog inte...

Men hur vet man om en byrå/möbel håller. Behöver man kanske fästa dem i väggen. Då kanske en byrå modell lägre är att föredra...
#4 - 14 februari 2014 21:17
Du behöver inte fästa den i väggen, men att regla upp kan ibland vara att föredra... Om du känner någon snickare så ser han ju direkt om det behövs eller inte.
#5 - 15 februari 2014 08:29
Tittar man på den här sidan kan man få en uppfattning om mått på många standardakvarier.
http://www.hornbach.de/shop/Aquaristik/Aquarien/S1261/artikelliste.html

Annons