Någon som såg på Uppdrag granskning ikväll? Nu vågar man ju inte handla kött hos dom igen...och förmodligen inte hos någon annan stor butik heller!
Bleeeäääh!! [:-124]
Jens A. skrev:Någon som såg på Uppdrag granskning ikväll? Nu vågar man ju inte handla kött hos dom igen...och förmodligen inte hos någon annan stor butik heller!
Bleeeäääh!! [:-124]
maria_ skrev:Vad hände?
Jens A. skrev:Får väl handla på Lidl nu...där behöver man åtminstone inte betala för färska varor, när de inte är det. :)
Jens A. skrev:http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232&lid=puff_993301&lpos=lasmer
-Ompackning av gammalt kött, nermalning av skämt kött till köttfärs, kött som legat på golvet packas om...gammalt kött marineras och grillas och säljs igen...osv...[:-124]
Eurydike skrev:Jasså var det inget värre? Sådär har de väl gjort i alla år? Det kan väl vem som helst räkna ut utan att de behöver visa det på tv.
Tex färdigkryddat kött, malet och skuret i bitar. Det räknas väl som en ny produkt när den gamla biffen blir till grytbitar eller köttfärs?
Det är väl ingen som driver ett vinstbringande företag som tänker på att slänga något de kan tjäna pengar på.
Katharina skrev:Nää.. Jag jobbade på flera mindre ICA en bit in på 90-talet och det var aldrig något snusk med köttet!!! Inte något alls!!! Tror att det är mycket i de där större butikerna... De lokala vet att ett gott rykte tar 100 gånger att bygga upp men 1 gång att rasera.. ;)
De större känns amerikaniserade... ICA är väl inte heller svenskägt längre, Tyskägt numera eller minns jag fel?? Axfood är väl det enda svenskägda.. Alltså Hemköp, Tempo och Willy´s... :)
Morgan71 skrev:Japp så i Axfoodbutikerna fuskas det inget då:confused: Klart att samma sak förekommer även i Axfoods butiker, det vore dumt att tro något annat[:-5]
Radioaktiva Räkor skrev:Eftersom att jag nu råkar vara Charkansvarig i en ICA-butik så måste jag ju också ventilera lite åsiker. Klart att det är skillnad på kött och kött. En del kött håller inte "bara" i 9 dagar, t.ex. biff, filé eller entrecôte. Hell, jag köper hellre mitt kött när det börjar närma sig "slutet" och låter det ligga till sig än köper dom här värdelösa helt blodröda bitarna som den korkade massan käkar och ser glad ut.
//C
Kensa skrev:ibland blir det galet.....
min kusin gick i lokala affären, skulle köpa bröd, kollade datum, blev lite förvånad,
tillkallade affärsinnehavaren, frågade vilken dag det var idag, fick svar att det
var ju torsdagen den 20:e, då undrade min kusin om han kunde får låna tidsmaskinen
de måste ha ute på lagret, vilken maskin undrade innehavaren, jo sa min kusin, ni
måste ju ha en tidsmaskin någonstans, idag är ju den 20:e, men på det här brödet står det att det är bakat den 23:e.....för det kan väl ändå inte var så att ni antingen säljer
bröd som är snart 1 år gammalt, eller att ni fuskar ?
Han fick då förklaringen att butiken vet inget om detta, det är bageriet som märker
upp brödet, men som komepnastion, så kan du få brödet gratis......
Azur skrev:Är det bara jag som fått intrycket att Josefssons korståg mot just ICA är politiskt?
Jag vet att snusk och om-märkning förekommer också hos Konsum, och jag vet att Josefsson vet detta, men han nämner det aldrig med ett ord.
Azur skrev:Är det bara jag som fått intrycket att Josefssons korståg mot just ICA är politiskt?
Jag vet att snusk och om-märkning förekommer också hos Konsum, och jag vet att Josefsson vet detta, men han nämner det aldrig med ett ord.
erikthur skrev:Förresten det var de fyra största maxi-butikerna.
Undrar om inte Jönköping är den femte...
[:-38]
Katharina skrev:...
Det är klart att det förekommer snusk överallt... Folk som pissar i ölen på bryggerierna... folk som spottar på hamburgarna på Mc Donald´s... Men absolut att jag måste framhålla att jag har en mycket seriös bild efter att ha jobbat i branschen i 10 år på 4 olika butiker.
Det är fascinerande att det är så många nedlåtande inlägg här.. om att vi som tror på en generell och relativ ärlighet är så korkade.. det kanske är ni som är korkade som tror på medias skandal program och folks äckelrykten [:o] ;) :D
Raketforskaren skrev:
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att du inte stött på ompaketering eftersom du verkar ha minst lika stor yrkeserfarenhet från kötthantering som jag. Jag har den största respekt för dina erfarenheter och får kanske omvärdera mina egna slutsatser i frågan. Jag anser dock fortfarande att ompaketering är vedertaget i de allra flesta butiker.
"...tror på medias skandalprogram..." - Jag tror verkligen inte på sensationsjournalistik per automatik. Min egen erfarenhet säger mig dock att man tagit till i underkant den här gången. Det är ett faktum att ompaketering inte är en isolerad företeelse inom Ica-koncernen.
Katharina skrev:...
Ha ha... Det är ju för att du bor i Skåne du har så dåliga erfarenheter... Här uppe i Stockholm är det ordning och reda ser du... :D :D :D ...
Katharina skrev:
Det är fascinerande att det är så många nedlåtande inlägg här.. om att vi som tror på en generell och relativ ärlighet är så korkade.. det kanske är ni som är korkade som tror på medias skandal program och folks äckelrykten [:o] ;) :D
Guy Palm skrev:Eftersom det förekommer "matsnusk" i varenda affär, restaurang, bageri o.sv är det konstigt att Sverige fungerar. Sjukhusen borde vara fulla av matförgiftade personer, så är det som väl är inte alls.
erikthur skrev:Och på Coop "drygar" man tydligen ut kötfärsen:
http://www.city.se/nyheter/1.978532/annica-hittade-papper-i-kottfarsen
Mamma Mia skrev:Tycker alltihop är - som vanligt - väldigt uppblåst av uttråkade medier. Vem som helst med normal näsa och känsel märker om kött eller annan mat är oätlig.
rödtoppen skrev:Jag praoade på Bäst (när det fanns) i Malmö, nån gång i slutet på 80-talet.
Jag fick till uppgift att skära bort möglet på de stora ostarna och sedan plasta in dem igen (älskar fortfarande ost)
Varför inte sälja det som mögelost :D