Matsnusk på ICA... :(

#1 - 5 december 2007 19:57
Någon som såg på Uppdrag granskning ikväll? Nu vågar man ju inte handla kött hos dom igen...och förmodligen inte hos någon annan stor butik heller!

Bleeeäääh!! [:-124]
#2 - 5 december 2007 20:01
Såg inte och vill nog inte veta, för då vågar man väl inte äta *håller för ögon och öron*
#3 - 5 december 2007 20:02
hur många gångar det senaste åren har du blivet sjuk, inte för att jag jobbar der ellar har med det att göra överhuvtaget , men tror du att dom började med dett i förgår:p
mvh janne
#4 - 5 december 2007 20:03
Jens A. skrev:
Någon som såg på Uppdrag granskning ikväll? Nu vågar man ju inte handla kött hos dom igen...och förmodligen inte hos någon annan stor butik heller!

Bleeeäääh!! [:-124]

Nää.. Såg inte heller... Blää.. Ica har ju alltid varit bäst på kött med undantag för Hemköp givetvis... Men var det en vanlig ICA eller en Maxi?? För där kan jag faktiskt se en kvalitétsskillnad... :)
#5 - 5 december 2007 20:07
Alla fyra undersökta butikerna var MAXI. Och visst har man blivit dålig i magen då och då, men man har tänkt det berott på annat. Urrk...
#6 - 5 december 2007 20:08
Vad hände?
#7 - 5 december 2007 20:08
Jag tycker iaf att ICA Maxi gillar att ha för mycket i diskarna vilket förmodligen är ett medvetet exponeringsval. Så i fortsättningen skall jag vara glad över gapen i Willys köttdiskar...
Värst är nog anklagelsen om att de mal ner skämt kött i köttfärsen. det kan verkligen sluta illa. Någon som läst Robin Cook's Toxin? Den handlar om liknande händelser. Där söker huvudpersonerna till slut politisk asyl i "paradiset Sverige" men tänk om dom sedan köpt fel köttfärspaket på ICA Maxi...
#8 - 5 december 2007 20:12
maria_ skrev:
Vad hände?

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232&lid=puff_993301&lpos=lasmer

-Ompackning av gammalt kött, nermalning av skämt kött till köttfärs, kött som legat på golvet packas om...gammalt kött marineras och grillas och säljs igen...osv...[:-124]
#9 - 5 december 2007 20:12
Läs mera häom programmet:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232
#10 - 5 december 2007 20:14
Bläk. Nu blir alla vegetarianer. :D
#11 - 5 december 2007 20:18
Får väl handla på Lidl nu...där behöver man åtminstone inte betala för färska varor, när de inte är det. :)
#12 - 5 december 2007 20:20
Värst av allt tycker jag är att ägarna, som med all säkerhet har hejat på denna hantering, försöker skylla på någon enskild anställd som gjort detta på eget bevåg. Miljonerna trillar in på kontot och kunderna (vi) köper gladeligen skämt kött förklätt till nymald köttfärs...

Nä, ge mig ett hagelgevär så sköter jag om min egen kötthantering.
#13 - 5 december 2007 20:25
Jens A. skrev:
Får väl handla på Lidl nu...där behöver man åtminstone inte betala för färska varor, när de inte är det. :)

:D :D :D

När jag var gravid och hade jättekänsligt luktsinne så kände jag att kallskuren färdigköpt rostbiff var härsken... Ingen annan kunde känna det och alla andra åt... Blää...
Bra företagsidé kanske.. En konstgjord näsa som upptäcker om kött är dåligt!!! :)
#14 - 5 december 2007 20:28
Jag handlar på ICA och fortsätter glatt. För jag såg inte programmet:) Men Maxi handlar jag inte hos, finns ju inte här....
#15 - 5 december 2007 20:29
Jens A. skrev:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232&lid=puff_993301&lpos=lasmer

-Ompackning av gammalt kött, nermalning av skämt kött till köttfärs, kött som legat på golvet packas om...gammalt kött marineras och grillas och säljs igen...osv...[:-124]

Jasså var det inget värre? Sådär har de väl gjort i alla år? Det kan väl vem som helst räkna ut utan att de behöver visa det på tv.
Tex färdigkryddat kött, malet och skuret i bitar. Det räknas väl som en ny produkt när den gamla biffen blir till grytbitar eller köttfärs?

Det är väl ingen som driver ett vinstbringande företag som tänker på att slänga något de kan tjäna pengar på.
#16 - 5 december 2007 20:34
Det är väl som klassikern att ändra på termometrarna så att varorna håller rätt temperatur.:p
#17 - 5 december 2007 20:38
Min mamma var livsmedelstekniker, och jobbade inom köttindustrin, med livsmedelshygien.
Vill ni höra några RIKTIGT snuskiga historier?:D:D
#18 - 5 december 2007 20:39
Ät inte korv???
#19 - 5 december 2007 20:42
Förresten det var de fyra största maxi-butikerna.
Undrar om inte Jönköping är den femte...
[:-38]
#20 - 5 december 2007 20:50
Den här i Karlstad är rätt stor, den också...[:-116]
#21 - 5 december 2007 20:51
hmm är jag konstig eller?

det är vell inget fel i att göra så?
smart!. annars får de ju köpa in massor av nytt kött och slänga sådant som är ok!
#22 - 5 december 2007 20:56
axeisi skrev:
hmm är jag konstig eller?

det är vell inget fel i att göra så?

smart!. annars får de ju köpa in massor av nytt kött och slänga sådant som är ok!

Men då ska man veta att det inte är nymalet. Här lurar de oss att tro att det är nytt för dagen.
#23 - 5 december 2007 21:00
Anledningen till att jag föredrar Kvantum framför Maxi,trots att det är lite dyrare är att hygienen på Kvantum (i Kungens Kurva) är så bra. Det är rent i alla diskar, kanter och lister är alltid avtorkade, inget kladd på golvet i frukt och grönt, personalen i delikatessdisken byter handskar mellan varje kund, kassabanden är aldrig kladdiga etc, etc.
Man har väl lärt sig av morsan.

Sen är det väl så att skämt kött är omöjligt att få i sig, den stora faran är personalens handhygien efter toabesök, vanlig E-coli står bakom många samtal i den stora vita telefonen.....
#24 - 5 december 2007 21:02
Eftersom att jag nu råkar vara Charkansvarig i en ICA-butik så måste jag ju också ventilera lite åsiker. Klart att det är skillnad på kött och kött. En del kött håller inte "bara" i 9 dagar, t.ex. biff, filé eller entrecôte. Hell, jag köper hellre mitt kött när det börjar närma sig "slutet" och låter det ligga till sig än köper dom här värdelösa helt blodröda bitarna som den korkade massan käkar och ser glad ut.

Men nu handlar det ju om köttfärs, och det är så jävla vidrigt att det fuskas med köttfärs - som nu faktiskt råkar bli äckligt bara man tittar på det utanför förpackningen.

Tyvärr får ju det här jävla mediadrevet jobbiga konsekvenser för mig då jag ungefär från 9:30 till 15:00 imorrn kommer få stå och svara på korkade frågor och säga saker stil med "Nej, självklart förekommer det inte sådant i den här butiken" samt munhuggas med puckon som inte kan/vill förstå att det gäller ett par isolerade fall och inte är "ICA-standard". För så systematiskt som Uppdrag Förfalskning påstår är det knappast.

Ne nu behöver jag en god natts sömn för att orka med den mentala misshandeln SVT valt att lägga på min lott tills imorrn.

//C
#25 - 5 december 2007 21:23
Har flera ggr råkat ut för fläskfilé som sas inte varit fräsch. Fått dubbla summan tillbaka iofs. En bekant jobbade på ett företag där bland annat hamburgare tillverkades. Matkrig var inte ovanligt med blivande hamburgare som såklart hamnade på golv mm. Sen ommalning av det med fräschare kött igen bara.
#26 - 5 december 2007 21:24
Eurydike skrev:
Jasså var det inget värre? Sådär har de väl gjort i alla år? Det kan väl vem som helst räkna ut utan att de behöver visa det på tv.

Tex färdigkryddat kött, malet och skuret i bitar. Det räknas väl som en ny produkt när den gamla biffen blir till grytbitar eller köttfärs?

Det är väl ingen som driver ett vinstbringande företag som tänker på att slänga något de kan tjäna pengar på.

Nää.. Jag jobbade på flera mindre ICA en bit in på 90-talet och det var aldrig något snusk med köttet!!! Inte något alls!!! Tror att det är mycket i de där större butikerna... De lokala vet att ett gott rykte tar 100 gånger att bygga upp men 1 gång att rasera.. ;)
De större känns amerikaniserade... ICA är väl inte heller svenskägt längre, Tyskägt numera eller minns jag fel?? Axfood är väl det enda svenskägda.. Alltså Hemköp, Tempo och Willy´s... :)
#27 - 5 december 2007 21:58
Katharina skrev:
Nää.. Jag jobbade på flera mindre ICA en bit in på 90-talet och det var aldrig något snusk med köttet!!! Inte något alls!!! Tror att det är mycket i de där större butikerna... De lokala vet att ett gott rykte tar 100 gånger att bygga upp men 1 gång att rasera.. ;)

De större känns amerikaniserade... ICA är väl inte heller svenskägt längre, Tyskägt numera eller minns jag fel?? Axfood är väl det enda svenskägda.. Alltså Hemköp, Tempo och Willy´s... :)

Japp så i Axfoodbutikerna fuskas det inget då:confused: Klart att samma sak förekommer även i Axfoods butiker, det vore dumt att tro något annat[:-5]
#28 - 5 december 2007 22:24
Samma kapitalister i Sverige som i Tyskland... Spelar väl ingen roll om det är tyskt, amerikanskt eller svenskt...

"Sådan är kapitalismen, otack är den armes lön..."
#29 - 6 december 2007 07:35
Köttindustrin står ju för en stor del av växthuseffekten, så då är det väll bra att man inte slänger kött i onödan? :)
#30 - 6 december 2007 08:04
Just att fyra av de fyra möjliga packade om den "nymalda" köttfärsen var _för_ magstarkt. Det känns inte längre som en slump då..
Önskar de kunde göra en liknande koll på CityGross här, eftersom deras köttfärs alltid är brun och då inte bara i botten där den legat i kontakt med plasten, utan överallt. Eftersom jag jobbat i butik med egen chark, så vet jag hur lång tid det tar innan färsen blir sådär.
Nu hör jag inte till de mest "kvackelmagade" och kräsna, men vidrigt är det likväl! Färs är det känsligaste av livsmedel och att de gör som de gör får mig att undra hur resten av maten hanteras.
Jag fortsätter att köpa mitt kött hos någon annan än de stora kedjorna och köper torrvarorna hos Ica Maxi, Coop Forum och CityGross.
#31 - 18 december 2007 20:35
min farmor jobbade i just charkindustrin (innan hon gifte sig och blev hemmafru =)), och hon ryckte bara på axlarna angående ica-tjaffset. "så gjorde vi ju för 50 år sedan också? det gjorde alla då".

ne, ska man ha fräscht kött så får man nog slakta själv.

fast lite skit har väl ingen dött av? ;)
#32 - 18 december 2007 20:38
Inget ont av det man inte vet!

Läste på en lite nyhelslänk på blocket.se att det tydligen har fortsatt på något ställe :(
#33 - 18 december 2007 20:43
Morgan71 skrev:
Japp så i Axfoodbutikerna fuskas det inget då:confused: Klart att samma sak förekommer även i Axfoods butiker, det vore dumt att tro något annat[:-5]

Jag sa att jag tror att det förekommer i större utsträckning i på de stora Maxibutikerna än i de små... De större känns som att hela konceptet kommer utifrån sveriges gränser till skillnad ifrån de små butiker.. dessutom så är de som sagt inte svenskägda längre och eftersom konceptet "MAXI" kommer utifrån så kommer säkerligen mycket ledning uppifrån...
De är t ex de enda ICA butiker som jag har sett som vill ha kort på personalen vid jobbansökan..

Som sagt... Den lilla lokala butiken är mycket rädd om sitt anseende... Jag har som sagt fått lära mig av mina icabutiksägare att: "En nöjd kund kanske säger att butiken är bra till 10 stycken medan en missnöjd säger det till 100 st"...
Jag har jobbat i 3 butikers chark och det har inte förekommit där.. Det var i och för sig några år sedan.. Före utlandsägare och MAXI butiker...;)
#34 - 18 december 2007 21:03
Eftersom att jag nu råkar vara Charkansvarig i en ICA-butik så måste jag ju också ventilera lite åsiker. Klart att det är skillnad på kött och kött. En del kött håller inte "bara" i 9 dagar, t.ex. biff, filé eller entrecôte. Hell, jag köper hellre mitt kött när det börjar närma sig "slutet" och låter det ligga till sig än köper dom här värdelösa helt blodröda bitarna som den korkade massan käkar och ser glad ut.

//C

Jag kan bara hålla med... om jag måste handla så ser jag till att ta det köttet med kortast datum... det är och blir helt enkelt mer mört eftersom det är förruttnelseprocessen som gör kött mört... i vanliga fall är frysen dock fylld med kött från skogen där jag själv har tagit hand om djuret från skottet till frysen, det borde fler ägna sig åt istället för att handla kött från en industrilokal :)

ps. ät mer fisk! :D
#35 - 19 december 2007 00:44
Jag kan väl kosta på mig ett inlägg eftersom jag har en del erfarenhet av kötthantering i butik. Jag känner inte igen mig riktigt i de beskrivningar, i den här tråden, som gjorts av personer som säger sig arbeta, eller har arbetat, i olika charkuteridiskar. Utan att förringa någons erfarenheter, så vill jag ändå trycka på att det är skillnad på vad någon ur charkpersonalen tycker sig se i köttavdelningen, och vad som de facto försigår där.

Under de senaste tio åren har jag jobbat som köttstyckare i fyra olika, svenska, matvarubutiker. Under årens lopp har dessutom samtal med mina kollegor gett mig indirekt erfarenhet av många tiotals butiker. Efter ett tag i branschen så känner man dessutom igen de små, men tydliga, detaljer som skvallrar om en butiks kötthantering. Därför kan man ofta (eller åtminstone inte helt sällan) upptäcka att t.ex. ompaketering förekommer i en butik, bara genom att titta i dess köttdisk.

Enligt min erfarenhet så behöver man inte ställa sig frågande till om ompaketering verkligen förekommer i någon större skala. Det är snarare en universell sanning att det sker i "varenda" butik. Den butiksinnehavare som bedyrar sin oskuld kan skryta med att antingen:

*ljuga
*uteslutande använda sig av centralpaketerat
*ha överprissatta varor för att täcka upp för det stora svinnet
*ha en köttdisk som ekar så tomt att det för tankarna till Sovjetunionen, som det såg ut innan Perestrojkan och dess efterverkningar

Janne Josefsson verkar vara en mycket trött männinska. Det måste han vara om han inte orkar samla ihop material till ett "riktigt" program, utan var tvungen att sparka in den mest vidöppna av "lagårdsdörrar".

Jag menar att skälet till att "köttskandalen" just har tillåtits bli en skandal är att en stor del av svenska befolkningen är rabiata alarmister (tyvärr besitter jag säkert själv denna egenskap). Det är akrylamid i chips, fågelinfluensa, EU-fördrag, "elallergi", snusning, klimathot, "svarta" barnflickor och undermåligt skötta kärnkraftverk i en aldrig sinande ström. Den enda gemensamma nämnaren är att tvivelaktiga nyhetsmedier inte är sena på att tjäna grova pengar genom att spela på folks rädsla. Man passar på att måla med extra svepande penseldrag om det kan ge extra klirr i kassan.

Jag kommer fortsatt att köpa och äta mitt kött med god aptit. Det vore dumt att överge en så fin hushållningstradition som kötthanteringen/-beredningen är. Klagas det inte redan tillräckligt på att vi lever i ett så förskräckligt "slit och släng"-samhälle?

För er kräsmagade som ändå vill ha lite tips på hur ni får tag på "fräscht" kött så kan ni:

*Handla på en saluhall eller på en dedikerad köttaffär där man kan få köttet uppskuret direkt vid en öppen disk
*Handla på Ica. Det känns högst troligt att de har tagit oproportionerligt stora åtgärder för att rentvå sitt oförtjänt utpekade varumärke (OBS! Jag har aldrig jobbat på Ica och brukar sällan handla där)
*Tvärtemot vad många av er tycks tro så handla för guds skull inte på den lilla lokala butiken. Det är oftast mindre ompaketering och dyl. på ett storköp, som t.ex. City Gross, Willys och Ica Maxi.
*Sist men inte minst. Ni som slaviskt följer datummärkningen. Tänk på att en del av nötköttet levereras till butiken med ett "bäst efter"-datum. Det gäller primärt inner- och ytterfilé samt entrecôte. Denna märkning slarvas det mycket med, vilket är omöjligt att upptäcka för en "normal" konsument.

Ni som, å andra sidan, hellre njuter av en läcker köttbit än av ett utsökt "bäst före"-datum borde roffa åt er av de bitar som börjar bli lite gröna. Om ni har tur så kanske ni t.om. lyckas få dem för halva priset. För vad som riktigt smärtar en i själen är när man skall behöva mala ner prima tournedosskivor av oxfilé i blandfärsen. :)
#36 - 19 december 2007 05:24
Inga tecken på att ICA blivit försiktigare iaf:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=704338,00.html
#37 - 19 december 2007 05:58
Man kan ju nästan tro att det är nån veganorganisation som ligger bakom det här... det är ju ingen som har dött av ommärkt kött i Sverige...
#38 - 19 december 2007 07:44
Nu kommer folk att halshugga mig !!

Men en stor del av felet i hela den här historien ligger faktiskt på ER konsumenter.

Konsumenter idag är inte beredda att betala för korrekt hantering av mat.
Kött eller annat, det är samma sak över i princip hela linjen.

Tittar man på hur exempelvis kött hanterades fram till mitten på 70-talet,
så var i princip ALLT kött styckat och malet lokalt i butiken.

Jag kommer själv ihåg när man var och handlade med mamma då, när man
såg köttet malas ner framför ögonen på oss, packades, prissattes och lämnades
över till oss.

Men, så någon gång på 70-talet så började det knorras överallt om priser hit och dit.
Och då måste leverantörerna (butikerna) hitta nya vägar att kapa kostnader.
Och då blir det i slutändan en tvivelaktig kvalité på produkterna.

Jag är fullständigt övertygad om att, om vi som konsumenter hade varit beredda att
betala vad det faktiskt kostar, så hade kvalitén varit klart högre än vad den är idag.

Förmodligen skulle dock blandfärsen kosta runt 100:-/kilo isf.

Men, är man inte beredd att betala....så får man vackert acceptera att det blir som det blir.
#39 - 19 december 2007 10:08
ICA har beslutat döpa om sin köttfärs till köttfars

för att folk ska förstå att det är skämt........
#40 - 19 december 2007 11:05
Mer detaljer från UNT om ICA samköp på Heidenstams torg:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=704506,00.html
#41 - 19 december 2007 12:34
Jag tycker faktiskt att det är lite komiskt att så många tycks tro att detta inte förekommer överallt.

Men det är ju inte bara kött det gäller...
När du tror att du köper färskt bröd så ska du inte vara säker :)

När jag för några år sedan jobbade med att förpacka bröd så märktes brödet på fredagen upp med lördagens datum...
På samma jobb gjorde vi även färska pizzor som sedan vacumförpackades och där var det en hel del snusk också.

En bekant till mig jobbade på ett slakteri och han berättade ofta historier om saker som hände där.
Ofta när någon skulle sluta (eller vid en födelsedag eller när de bara ville djävlas med nån) så fick denne person bada i karet med blod som ska bli blodpudding. Dvs hela personen med kläder och skor och allt blev kastad i blodkaret.

Nu är det ju iofs känsligare med köttfärs men jag ville bara säga att fusket förekommer överallt och det är INTE en ny företeelse.

Jag är inte direkt känslig så jag äter fortfarande både köttfärs och blodpudding, men om det luktar surt då vill jag inte ha det ;) :)
#42 - 19 december 2007 12:40
ibland blir det galet.....

min kusin gick i lokala affären, skulle köpa bröd, kollade datum, blev lite förvånad,
tillkallade affärsinnehavaren, frågade vilken dag det var idag, fick svar att det
var ju torsdagen den 20:e, då undrade min kusin om han kunde får låna tidsmaskinen
de måste ha ute på lagret, vilken maskin undrade innehavaren, jo sa min kusin, ni
måste ju ha en tidsmaskin någonstans, idag är ju den 20:e, men på det här brödet står det att det är bakat den 23:e.....för det kan väl ändå inte var så att ni antingen säljer
bröd som är snart 1 år gammalt, eller att ni fuskar ?

Han fick då förklaringen att butiken vet inget om detta, det är bageriet som märker
upp brödet, men som komepnastion, så kan du få brödet gratis......
#43 - 19 december 2007 13:01
Kensa skrev:
ibland blir det galet.....

min kusin gick i lokala affären, skulle köpa bröd, kollade datum, blev lite förvånad,

tillkallade affärsinnehavaren, frågade vilken dag det var idag, fick svar att det

var ju torsdagen den 20:e, då undrade min kusin om han kunde får låna tidsmaskinen

de måste ha ute på lagret, vilken maskin undrade innehavaren, jo sa min kusin, ni

måste ju ha en tidsmaskin någonstans, idag är ju den 20:e, men på det här brödet står det att det är bakat den 23:e.....för det kan väl ändå inte var så att ni antingen säljer

bröd som är snart 1 år gammalt, eller att ni fuskar ?

Han fick då förklaringen att butiken vet inget om detta, det är bageriet som märker

upp brödet, men som komepnastion, så kan du få brödet gratis......

:) Jag vill också ha en tidsmaskin ;)

Kul att han fick brödet gratis iaf.

Det var precis det jag menade, det var så vi fick göra där jag jobbade också.

Så i det fallet är butiken oskyldig (om inte brödet bakas i butiken vill säga).
#44 - 19 december 2007 16:50
Jag har för mej att man har rätt att märka upp bröd som bakdag från kl 21 föregående dag. Det är därför det ibland iaf förr i tiden fanns bröd uppmärkta med klockslag "20:22" osv - dvs nästan kl 21.
Problemet med bröd är väl snarast att bakdag numera sällan märks upp eftersom man fryser brödet och sedan tinar upp det i butiken så du har ofta ingen aning om när det bakats.
:mad:
#45 - 19 december 2007 16:58
Inga förpackade pizzor utan rakt från tillverkningen ner i lilla magen, nåja. En dag hade pizzeriakillarna kommit på den perfekta platsen att lagra sina bildäck på. En hylla ovanför där dom fixade till pizzorna. Vet inte riktigt varför jag slutade äta deras pizzor.
#46 - 19 december 2007 17:17
Är det bara jag som fått intrycket att Josefssons korståg mot just ICA är politiskt?

Jag vet att snusk och om-märkning förekommer också hos Konsum, och jag vet att Josefsson vet detta, men han nämner det aldrig med ett ord.
#47 - 19 december 2007 17:28
Azur skrev:
Är det bara jag som fått intrycket att Josefssons korståg mot just ICA är politiskt?

Jag vet att snusk och om-märkning förekommer också hos Konsum, och jag vet att Josefsson vet detta, men han nämner det aldrig med ett ord.

Nja, jag tolkar snarare det som så, att ICA råkade vara dom som råkade åka fast. Han hade nog gottat sig att få sätta fast alla de andra också, men om han inte har några källor, så...
I chatten efter programmet ville de gärna ha flera tips, iallafall.
#48 - 19 december 2007 17:34
Azur skrev:

Det var från ICA de fick tips om detta och även någon som vågade gå till botten med saken..... en naturlig följd är ju att man granskar just ICA. De efterlyser ju och välkomnar uppgifter om liknande från alla håll. Det blir säkert en uppföljning avseende andra handlare också, tror tipsen haglar in i nuläget.

Mvh Jari
#49 - 19 december 2007 17:36
Det förekommer fusk och snusk på nästan varje mataffär, restaurang och Cafe skulle jag tro. Inte alla men nästintill. Eftersom en restaurang inte tjänar så mycket pengar så är ju varje liten matbit enorma pengar som inte ska gå förlorat och då kan man ju tänka sig att det förekommer endel snusk. En tappad potatisgratäng på golvet gör ingenting enligt dem det sopar man bara upp från golvet och ställer in i ugnen igen så den ser fräsch ut igen.

Tragiskt men så är det och det går nog inte att komma ifrån. Jag vill inte ens tänka mig hur det går till på alla snabbmats restauranger..usch..
Och köttfärs som är en sån känslig vara kan ju vara farlig om den är gammal och dålig, en riktig dålig köttfärs skulle nog lätt kunna matförgifta en gammal tant.
#50 - 19 december 2007 17:58
Eftersom det förekommer "matsnusk" i varenda affär, restaurang, bageri o.sv är det konstigt att Sverige fungerar. Sjukhusen borde vara fulla av matförgiftade personer, så är det som väl är inte alls.
#51 - 19 december 2007 18:12
Nja, det är inte automatiskt så att man blir sjuk av att äta gammalt kött, det tillagas ju, och de blandar ju ut det med färskt (vilket sänker bakteriehalten). Folk tenderar att inte vilja äta riktigt skämt kött heller, det kastas eller går i retur till butiken. Jag har själv t.ex. köpt kött (på Konsum!) som var så ruttet att det stank i hela köket bara påsen öppnades. Det är en kalkylerad risk - i värsta fall får butiken ge kunden nytt kött, i bästa fall äter kunden köttet eller slänger det utan att klaga.

Detsamma gäller många av de andra snusken, t.ex. att slänga nån i blodet till blodpudding eller spotta i degen som det skall bakas bröd av - det är äckligt men det finns ingen anledning att tro att nån skall bli sjuk av det.
#52 - 19 december 2007 19:37
Jag har alltid uppfattat ICA som generellt bäst om man ser till kvalité, pris och seriositet... Hemköp har jag uppfattat som fräscht kött osv men dyrare än ICA... ICA Maxi och har jag uppfattat som sämst i ICA koncernen, Kvantum näst sämst och de lokala/mindre som bäst...
De butiker jag har jobbat i inom ICA vet jag med säkerhet att de inte fuskade med köttet eftersom jag jobbade i många år, öppnade och stängde osv.. Vi satt i fikarummet och skrattade åt Konsumbutikens charkdisk som låg vägg i vägg, där det stank surt om hela disken... Jag valde med säkerhet ut bra butikschefer att jobba för men de jag jobbade för var mycket seriösa... Om ett barn petade sönder plasten på ett köttpaket så plastades det om men inte något kött som legat på golvet eller blivit gammalt..

Det är klart att det förekommer snusk överallt... Folk som pissar i ölen på bryggerierna... folk som spottar på hamburgarna på Mc Donald´s... Men absolut att jag måste framhålla att jag har en mycket seriös bild efter att ha jobbat i branschen i 10 år på 4 olika butiker.

Det är fascinerande att det är så många nedlåtande inlägg här.. om att vi som tror på en generell och relativ ärlighet är så korkade.. det kanske är ni som är korkade som tror på medias skandal program och folks äckelrykten [:o] ;) :D
#53 - 19 december 2007 20:11
Och slutet (?) på Heidenstams torg:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=704654,00.html
Guest
#54 - 19 december 2007 20:15
erikthur skrev:
Förresten det var de fyra största maxi-butikerna.

Undrar om inte Jönköping är den femte...

[:-38]

Kan mycket väl vara så...ägaren av maxi i Jönköping sägs ju vara rikast i Jönköping också
#55 - 19 december 2007 20:21
Det roligast jag har hört angående ärlighet var 2 moderater som provade att starta en smörgåsbar för att se hur det var. De gick in konkurs!!! De hade ingen aning om att det var så svårt att vara företagare i Sverige idag, sa de efteråt.. :D :D :D

Jag har haft en egen liten närlivs och konkurrensverket måtte sova för jag kunde handla billigare av Willy´s än från mina leverantörer eftersom de stora inköparna har sådana rabatter...
Tillgång och efterfrågan... Nu när alla butiker ägs av Axfood, Coop eller ICA så är inte branschen konkurrenskraftig längre utan kartellartad. Priserna pressas och därmed även kvalitén...
Detsamma gäller de flesta branscher och för den delen hela samhället.. Vi får både sjukvård, dagis och skolgång på löpande band numera... :D :D

Jag skulle tro att alla gifter vi har i vår mat är mycket farligare än om vi får gammalt kött i oss... :)
#56 - 19 december 2007 21:00
Katharina skrev:
...

Det är klart att det förekommer snusk överallt... Folk som pissar i ölen på bryggerierna... folk som spottar på hamburgarna på Mc Donald´s... Men absolut att jag måste framhålla att jag har en mycket seriös bild efter att ha jobbat i branschen i 10 år på 4 olika butiker.

Det är fascinerande att det är så många nedlåtande inlägg här.. om att vi som tror på en generell och relativ ärlighet är så korkade.. det kanske är ni som är korkade som tror på medias skandal program och folks äckelrykten [:o] ;) :D

Jag kan tycka att det är en viss nyansskillnad på att urinera i öl och att paketera om fullt ätbart kött. Det förstnämda tycker jag verkar ganska onödigt (för att inte tala om hur otrevligt det är), det sistnämda tycker jag däremot är fullkomligt rationellt. Man slösar inte i onödan på prima livsmedel, vi konsumenter får billigare livsmedel (med bibehållen kvalitet) och handlarna
får större vinster. Det är en "win-win situation".

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att du inte stött på ompaketering eftersom du verkar ha minst lika stor yrkeserfarenhet från kötthantering som jag. Jag har den största respekt för dina erfarenheter och får kanske omvärdera mina egna slutsatser i frågan. Jag anser dock fortfarande att ompaketering är vedertaget i de allra flesta butiker.

"...tror på medias skandalprogram..." - Jag tror verkligen inte på sensationsjournalistik per automatik. Min egen erfarenhet säger mig dock att man tagit till i underkant den här gången. Det är ett faktum att ompaketering inte är en isolerad företeelse inom Ica-koncernen.
#57 - 19 december 2007 21:11
Azur skrev:

Det där skulle nog kunna stämma. Det är väl ingen hemlighet att Josefsson har politiska sympatier åt det röda hållet. Det kanske är en känslig sak att angripa den gamla fina kooperationen då?!
#58 - 19 december 2007 21:58

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att du inte stött på ompaketering eftersom du verkar ha minst lika stor yrkeserfarenhet från kötthantering som jag. Jag har den största respekt för dina erfarenheter och får kanske omvärdera mina egna slutsatser i frågan. Jag anser dock fortfarande att ompaketering är vedertaget i de allra flesta butiker.

"...tror på medias skandalprogram..." - Jag tror verkligen inte på sensationsjournalistik per automatik. Min egen erfarenhet säger mig dock att man tagit till i underkant den här gången. Det är ett faktum att ompaketering inte är en isolerad företeelse inom Ica-koncernen.

När jag jobbade på Mc Donald´s när jag gick ut skolan så var det en kille som gick på muggen och kom ut och stekte hamburgare utan att ha tvättat händerna... Handfatet var i rummet utanför toan så vi andra såg med säkerhet...
När min väninna jobbade så var det en kille som ständigt och trots att min väninna (resturangschef) sa till, stod och pillade i sin håriga navel när han stod vid stekbordet...
En knäpp barndomskompis till min kille drog bröden på toasitsen och spottade i hamburgarna...

Om dessa relativt spridda äckel erfarenheter skulle vara representativt för hela hamburgerresturangbranschen så skulle iaf inte jag äta burgare mer... :)

Ha ha... Det är ju för att du bor i Skåne du har så dåliga erfarenheter... Här uppe i Stockholm är det ordning och reda ser du... :D :D :D

Nää... Allvarligt så har jag jobbat i mindre lokala butiker i ganska "fina" områden och mina chefer har varit MYCKET rädda om sitt rykte och på alla sätt skött sig gentemot kunderna... Det var några år sedan också... Jag tror definitivt att styrningen ifrån centrallagret är annorlunda nu än när ICA var svenskägt.. Det har jag hört från mina leverantörer också när jag hade egen butik.. ;)
#59 - 19 december 2007 22:15
Katharina skrev:
...

Ha ha... Det är ju för att du bor i Skåne du har så dåliga erfarenheter... Här uppe i Stockholm är det ordning och reda ser du... :D :D :D ...

Tre av fyra butiker som jag arbetat i har legat just i Stockholmsområdet, så det är egentligen därifrån jag har de flesta erfarenheterna. :D
#60 - 20 december 2007 00:10
Katharina skrev:

Jag hoppas att du inte tyckte att jag var nedlåtande mot dig (det var absolut inte min mening) utan jag ville bara påpeka att det förekommer snusk och fusk på många fler områden... sen hur ofta och hur mycket det här fusket och snusket förekommer är en helt annan femma :)
#61 - 20 december 2007 06:19
Nobelpriset i intelligens går väl ändå till Ica samköp.
Inte nog med att det äcklas med maten, det fuskas med maten i Sverige, inte minst färdigmaten - så utspädd och så mycket tillsatser att det är löjligt, för att inte tala om brödet, det liknar inte det man bakar hemma för fem öre, det är extremt utspätt med luft och vatten för att bli billigt och fukt-/konsistensgivare för att det ska kännas mjukt länge. Jag rekommenderar verkligen boken "Den hemlige kocken" som handlar om detta fuskande och trixande. Känns skönt nu efter köttfusket att man inte äter kött. Med önskan om en *God* jul!

Håller förresten med Azur, Josefsson har alltid en politisk agenda känns det som. Bra att hän gräver, mycket skit har han hittat som förtjänar att komma upp idagsljuset, synd bara att hans spade är lite vinklad.
#62 - 20 december 2007 13:01
Guy Palm skrev:
Eftersom det förekommer "matsnusk" i varenda affär, restaurang, bageri o.sv är det konstigt att Sverige fungerar. Sjukhusen borde vara fulla av matförgiftade personer, så är det som väl är inte alls.

Faktum är att alla blir inte matförgiftade, det kan räcka med att man blir dålig i magen och det kan ta upp till 1 dygn efter och inte tänker väl folk då att det var nåt skit med maten. Det behöver inte vara stora saker som det fuskas med eller snuskas det handlar om småsaker också som tex att någon petat näsan och hållt på med maten. Och så sa jag faktiskt att det inte gällde alla utan att det såklart finns vissa ställen som sköter sig.
#63 - 22 december 2007 06:50
Och på Coop "drygar" man tydligen ut kötfärsen:
http://www.city.se/nyheter/1.978532/annica-hittade-papper-i-kottfarsen
#64 - 22 december 2007 07:08
erikthur skrev:
Och på Coop "drygar" man tydligen ut kötfärsen:

http://www.city.se/nyheter/1.978532/annica-hittade-papper-i-kottfarsen

Personligen så tror jag snarare att det handlar om en kvinna som inte brukar steka köttfärs specielt ofta då det där ser ut att vara uppsugnings-pappret (eller va pappret nu har för funktion) som brukar ligga under köttfärsen ;)
#65 - 22 december 2007 16:05
Precis som Robert skriver så ser det ut att vara det absorberande "papper" som brukar läggas i botten av köttråget. Kvinnan i artikeln har säkert missat att plocka bort absorbenten. Vad det än är så har det åtminstone inte varit med vid malningen, då hade det varit mycket mer finfördelat.

I övrigt är ju kvinnans upprördhet väldigt underhållande. Hon fick ny köttfärs, förutom chips och godis som kompensation, hemkörd till dörren. Ändå orkar hon kontakta en tidning och gråta ut:

"Nu är förtroendet för Coop i botten.
-De är antagligen lika goda kålsupare som Ica, om inte värre, säger Annica."
#66 - 22 december 2007 17:04
Tycker alltihop är - som vanligt - väldigt uppblåst av uttråkade medier. Vem som helst med normal näsa och känsel märker om kött eller annan mat är oätlig.
#67 - 22 december 2007 17:54
Mamma Mia skrev:
Tycker alltihop är - som vanligt - väldigt uppblåst av uttråkade medier. Vem som helst med normal näsa och känsel märker om kött eller annan mat är oätlig.

Håller med fullt ut kommer fortsätta handla mitt kött på ICA och andra affärer.
#68 - 22 december 2007 19:00
Hehe, håller verkligen med där. Misstänker att många som tycker att det är så förfärligt inte har luktat på dåligt kött.
#69 - 22 december 2007 19:03
Men de maler ner dåligt kött i så liten mängd att det inte märks. Det tycker jag är lurenderejeri.
#70 - 22 december 2007 19:25
Mamma Mia skrev:

Visst kan man ha normal näsa eller normal känsel... Men det är ju inte det som är poängen...

Det är ju FUSKET, att dom packar om kött, köttfärs och "kallar" det nymalet, nypackat eller vad dom nu vill...

Sen kan man ju tycka vad man vill om tidningar/TV och deras sensationshysteri.. Men vill du/vi bli lurade att köpa färskt kött så är det väl så..
#71 - 25 december 2007 10:06
Jens A. skrev:
Alla fyra undersökta butikerna var MAXI. Och visst har man blivit dålig i magen då och då, men man har tänkt det berott på annat. Urrk...

blä...
#72 - 25 december 2007 12:09
Även ost

Jag praoade på Bäst (när det fanns) i Malmö, nån gång i slutet på 80-talet.

Jag fick till uppgift att skära bort möglet på de stora ostarna och sedan plasta in dem igen (älskar fortfarande ost)
Varför inte sälja det som mögelost :D
#73 - 25 december 2007 12:54
rödtoppen skrev:
Jag praoade på Bäst (när det fanns) i Malmö, nån gång i slutet på 80-talet.

Jag fick till uppgift att skära bort möglet på de stora ostarna och sedan plasta in dem igen (älskar fortfarande ost)

Varför inte sälja det som mögelost :D

Men vänta nu... Har jag missat något :confused:

Ost är väl det enda man kan skära bort mögel på??? Lagrade ostar har väl legat??? Och som sagt mögelostar...

Men det är klart att det är ju lurendrejeri om man ska sälja dem som nya sen... [:o] ;)

Annons