Matning vid kall årstid

#1 - 27 oktober 2004 19:02
Är det så farligt att mata fiskarna under 10 grader? Funderar eftersom vi har haft en del soliga dagar då fiskarna kommer upp och verkar hungriga. De följer efter håven när jag fiskar upp löv. Vintern är ju så lång och det finns väl ingen föda i dammen. De verkar inte heller ha gått i nått viloläge eftersom man ser dem så ofta. Med andra ord, gör det något om man matar dem lite när de är så pigga och det kanske är 6-7 grader i dammen?
#2 - 28 oktober 2004 18:05
Mata lite och ser om de tar maten.
Om de gör det borde det väl inte vara någon fara.
Bara baserat på min egen "gut feeling".
Dvs som jag själv skulle gjort...
Men övermata inte.
#3 - 28 oktober 2004 19:16
är det inte så att man inte ska mata när det är för kallt eftersom maten kommer att brytas ner alltför långsamt och då kanske vattnet blir dåligt under vintern...?
(bara mina egna funderingar baserat på naturvetenskapslektionerna;))

Mvh Malawi´n
#4 - 29 oktober 2004 04:44
Mata inte under 8 grader, det finns en risk att matsmältningen inte fungerar och maten ruttnar i tarmen.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 oktober 2004 06:33
Själv matar jag aldrig i dammen när det är så kallt. En gång för några år sen så hade det varit hyfsat varmt hela hösten (14-15 grader i vattnet) och fiskarna hade fått mat och så helt plötsligt smällde det till över en natt och blev rejält kallt - massor av fisk dog då.
Normalt sett har jag (som bor i klimatzon 1) annars aldrig problem med guldfisk i dammen utomhus under vintren.

Annons