Matning av Salamandrar

#1 - 6 februari 2005 17:47
[font=Franklin Gothic Medium]På vilket sätt matar man salamandrar? Jag är ny som salamanderägare och har 2 japanska gulbukar (antagligen, fick aldrig veta rasen direkt). Just nu matar jag dom med röda mygglarver (frysta) som jag värmer upp i lite vatten i en kopp. Sedan häller jag ner det i vattnet som finns i akvariet. Jag gör det här varje dag som enligt djuraffären är rätt, men enligt salamander-ägare ska man inte mata dom varje dag. Gör jag rätt med att "hälla i" maten i vattnet? Eller ska man lägga det på land? Hörde att man kunde ta ett snäckskal eller så och hälla i maten där och har det på land och så tar man bort det på morgonen (om man matar på kvällen). Eller ska man "mata dom" med en pinsett eller nåt? Hur gör ni? Och hur ofta matar ni? Vad matar ni med? Varierar ni kosten?

Och bara för att lägga till; Vilka salamandrar funkar ihop med gulbuks?[/font]
#2 - 6 februari 2005 18:22
[QUOTE=gladhertha][font=Franklin Gothic Medium]På vilket sätt matar man salamandrar? Jag är ny som salamanderägare och har 2 japanska gulbukar (antagligen, fick aldrig veta rasen direkt). Just nu matar jag dom med röda mygglarver (frysta) som jag värmer upp i lite vatten i en kopp. Sedan häller jag ner det i vattnet som finns i akvariet. Jag gör det här varje dag som enligt djuraffären är rätt, men enligt salamander-ägare ska man inte mata dom varje dag. Gör jag rätt med att "hälla i" maten i vattnet? Eller ska man lägga det på land? Hörde att man kunde ta ett snäckskal eller så och hälla i maten där och har det på land och så tar man bort det på morgonen (om man matar på kvällen). Eller ska man "mata dom" med en pinsett eller nåt? Hur gör ni? Och hur ofta matar ni? Vad matar ni med? Varierar ni kosten?

Och bara för att lägga till; Vilka salamandrar funkar ihop med gulbuks?[/font][/QUOTE]

jag tyckte vattnet blev så skitigt så jag körde med ett lock till en syltburk o la på land med myggisar i... sen så fick de även räkor... jag matade mina 3 ggr i veckan ung...
#3 - 6 februari 2005 19:20
Tack så mycket för du svara. Vårt vatten är inte skitigt men maten försvinner väldigt fort och börjar flyta..Så jag ska pröva att ha ett snäckskal på land ag lägger mat i :)
#4 - 7 februari 2005 13:07
Inga mer tips?
#5 - 7 februari 2005 13:31
mina åsikter vet du.
#6 - 7 februari 2005 15:06
[QUOTE=Triana]mina åsikter vet du.[/QUOTE]

[font=Franklin Gothic Medium]På sätt och vis :) Vet hur ofta och vad du matar med men inte hur du gör. [/font]
#7 - 7 februari 2005 15:15
jag har i vattnet när det e mygglarver, på land när det är räkor eller liknande.. har pump som hjälper hålla vattnet rent
#8 - 7 februari 2005 17:13
[QUOTE=Triana]jag har i vattnet när det e mygglarver, på land när det är räkor eller liknande.. har pump som hjälper hålla vattnet rent[/QUOTE]

jag körde oxå med pump hos mina salamandrar men tyckte ändå at det lasig på botten o blev gammalt.. så jag körde tvärtom, myggisar på land och räkor i vattnet..
#9 - 7 februari 2005 17:22
oki.. tja.. jag antar att det är en smaksak.. sedan händer det att mina snor flingfoder för mina fiskar och ampilaror också *ampillarorna har det mest farcinerande sätt att äta jag sett på länge.. de gör en tratt av sig själva och silar ytvattnet genom den, samlar maten i bottnen av tratten.. när tratten är full men mat släpper de vattenytan och böjer ner huvudet att äta ur tratten formad av sin kropp*
#10 - 7 februari 2005 18:13
Metmask - den perfekta maten för salamandrar. 2-3 gånger i veckan - inga rester - billigt. Nöjda salamandrar garanteras!
#11 - 7 februari 2005 18:27
mm... men min mamma skulle döda mig om jag tog in mer mask *har en mjölmaskkoloni på rummet + håller på att bygga ett formicarium till sommaren, ska koppla till mitt slamkryparakvarium*
#12 - 8 februari 2005 16:16
[QUOTE=Jesper Danielsson]Metmask - den perfekta maten för salamandrar. 2-3 gånger i veckan - inga rester - billigt. Nöjda salamandrar garanteras![/QUOTE]

[font=Franklin Gothic Medium]Sån metmask man köper i typ fiskaffär? Jo, det ska jag nog pröva. Hört dom gillar daggmaskar :P så det ska jag pröva. Tack![/font]
#13 - 8 februari 2005 16:16
[QUOTE=gladhertha][QUOTE=Jesper Danielsson]Metmask - den perfekta maten för salamandrar. 2-3 gånger i veckan - inga rester - billigt. Nöjda salamandrar garanteras![/QUOTE]

[font=Franklin Gothic Medium]Sån metmask man köper i typ fiskaffär? Jo, det ska jag nog pröva. Hört dom gillar daggmaskar :P så det ska jag pröva. Tack![/font][/QUOTE]

(menade fiskaffär för spön å sportfiske å sånt, inte där man köper fisk för att äta ;P)
#14 - 8 februari 2005 16:30
varför inte gå ut i trädgården och gräva? *visserligen litet fel årstid.. men.. där ni bor kanske det inte ligger snö?*
#15 - 8 februari 2005 16:48
[QUOTE=Triana]varför inte gå ut i trädgården och gräva? *visserligen litet fel årstid.. men.. där ni bor kanske det inte ligger snö?*[/QUOTE]

det ända vi har i trädgården nu är "sovande" spindlar i rabatten ;) jo men visst ska leta daggmaskar i sommar haha
#16 - 8 februari 2005 17:25
jag har inte ens det *ser fram emot att släppa ner insekter i mitt stora akvarium.*
#17 - 8 februari 2005 18:25
[QUOTE=Triana]jag har inte ens det *ser fram emot att släppa ner insekter i mitt stora akvarium.*[/QUOTE]

[font=Franklin Gothic Medium]haha..tror inte att "långbens-spindlar" är någon höjdare ändå...[/font]
#18 - 9 februari 2005 18:42
Tja,
Ja, de flesta sportfiskeaffärer säljer metmask av arten Eisenia hortensis och den är populär hos salamandrar även om vår vanliga daggmask Lumbricus terrestris är ännu bättre. 50 rejäla maskar för 40 kr, räkna med en mask per vecka per vuxen salamander i storleksordningen 15cm.
#19 - 10 februari 2005 05:59
[QUOTE=Jesper Danielsson]Tja,
Ja, de flesta sportfiskeaffärer säljer metmask av arten Eisenia hortensis och den är populär hos salamandrar även om vår vanliga daggmask Lumbricus terrestris är ännu bättre. 50 rejäla maskar för 40 kr, räkna med en mask per vecka per vuxen salamander i storleksordningen 15cm.[/QUOTE]

[font=Franklin Gothic Medium]tack du är till stor hjälp :) ska be mamma köpa lite metmask då :D i sommar blir det i alla fall daggmaskar som gäller![/font]
#20 - 17 februari 2005 20:04
Hur gör ni med de här maskarna? Hackar ni sönder dem eller är det små maggots som man kan lägga ner hela?
#21 - 18 februari 2005 06:40
beror på storleken.. jag tycker det är obehagligt att hacka så jag tar bara mask i rätt storlek..
#22 - 18 februari 2005 12:05
Jag prövade att lägga ner ett lock med vatten och torkade mygglarver hos mina sallisar igår när dom skulle få mat. Den största tyckte det var jätte bra, när jag tände hos dom i morse så låg han på en stock och var mycket tjockare än i går, han hade ätit upp alla mygglarver!, så nu får det gå några dagar innan jag ger honom igen :)
#23 - 20 februari 2005 09:26
Det var det jag också tänkte, skulle inte kännas så kul att hacka en levande rackare :S En till konstig fråga men, är ni inte oroliga att masken ska smita iväg, alltså gräva ner sig i sanden eller nått innan salamandern hunnit äta upp den?
#24 - 20 februari 2005 10:43
nepp... om den hinner det (vilket jag betvivlar) så är min salamnder mätt.. och han kommer hitta den förr eller senare.
#25 - 20 februari 2005 16:03
Tja,
Hehe, måste hacka de flesta maskar *chopp, chopp*, lite svårt att ge en 8cm C.orientalis en 10 cm metmask.... De vill ha 1 cm:s bitar ungefär.
Ofta så räcker det med att köra med maskar ett tag för att få igång matlusten och sedan gå över till mygglarver. Det är ju bara att testa sig fram.

Mina P.fuzhongensis(~15cm) tar ungefär en halv vuxen mask, de kan bli högst reserverade om man slänger i en hel och snarast bli rädda.

Annons