Matning av malawi

#1 - 29 oktober 2007 15:24
Tjenare!

Jag har sammansättning av johanni, golden och Hongi red i storlekarna runt 3-6 cm. Nu till mitt problem; jag ska resa bort 7 dagar och undrar pga av det ifall mina kära små fiskar klarar sig utan mat under denna tid??

Jag är medveten om att honor kan gå upp till 3 veckor utan mat, men eftersom mina fortfarande klassas som ungdjur är man juh lite orolig att dom inte klarar 7 dagar!?

Vad tror ni? Ska jag mata lite extra dagarna innan för att buffra upp dom eller måste jag anlita en "fiskvakt"??

Tacksam för svar!

//Anders
#2 - 29 oktober 2007 15:27
7 dagar utan mat är inga som helst problem. Minska hellre på matningen några dagar innan så att de vänjer sig vid mindre mat.
#3 - 29 oktober 2007 17:43
Kan berätta att våra fiskar var utan mat i 2,5 veckor i somras. Inte en enda död fisk.
#4 - 29 oktober 2007 18:00
Malawihonor äter ju inget på 3-4 veckor när de går och tuggar, så 7 dagar är inga som helst problem.
#5 - 29 oktober 2007 19:18
Låter bra....jo som jag skrev så vet jag att dom (speciellt honorna) kan vara utan mat väldigt länge, men jag blev lite fundersam eftersom dom fortfarande är rätt små, dvs inte lika stora reserver som en vuxen fisk....

Men hursom så känner jag mig nu helt lugn...

Tack för det...=)
#6 - 30 oktober 2007 04:22
Dom kan äte lite alger och sånt under tiden du är borta.. :)

Annons