Matning av malar

#1 - 10 maj 2006 21:38
[Startar ny tråd då det inte gick att byta ämne på en befintlig...]

Jag har lite frågor kring matning av malar. Fick lite svar på förslag för matning av mina 2 Otocinclus vittatus, men förutsättningarna har förändrats något.

Läget ser för närvarande ut såhär i malbeståndet: två stycken Otocinclus vittatus, fem stycken Corydoras julii och en styck Baryancistrus sp. L85.

När jag lägger ned en maltablett så kastar sig pansarmalarna över den, medan varken vittatusarna eller acistrusen verkar intresserade. Så hur gör jag för att rikta matningen till dem? Hur många tabletter ska man lägga i?

Funderade på gröna ärtor efter jag läst lite på forumet, kanske ska prova det. Men svårt o veta ifall de får i sig något när man inte ser något i mörkret...

Jag är rädd att de inte få i sig nog med mat.
#2 - 11 maj 2006 07:01
Testa med frusen brysselkål det sjunker till botten efter en stund våra malar älskar detta testa även med lite skalade räkor i små bitar,sök här på forumet om matning av malar för detta har varit uppe förut.
#3 - 11 maj 2006 07:23
läste på internet att det är rätt många som matar sina malar med potatis, vi har testat det ett tag nu och det fungerar kanon. dock ska man nog inte ha för små malar eftersom potatis inte är lika mjukt som mycket annat folk matar med. potatis sjunker direkt samt att det inte löser upp sig. vi testade att ha i den tills den försvann - åts upp - efter 4 dagar var det bara en pyttebit kvar som malarna inte var intresserad av men den var fortfarande hård, tror tom att potatis blir hårdare ju längre den är i (den var iaf som en sten).

bara att skala den och stoppa ner.

det som är bra är ju att fiskar som inte har sugmun kommer inte att kunna äta det samt att en potatis inte kommer bli slukad av dom andra malarna.

// SeanChai
#4 - 11 maj 2006 07:41
Jag brukar ge dem färsk broccoli som jag förvällt, det gillar många fiskar och även malarna.
Den kraftiga stammen/skaftet ger jag till malarna. Ingen annan kan äta på den så de får ha den ifred, och det är populärt.
#5 - 11 maj 2006 08:07
En tjock skiva potatis funkar kanon som någon annan skrev. Men även en tjock skiva squash brukar vara poppis. Om man sparar en sådan där liten tyngd man får med akvarieväxter ibland kan man fästa squashen i den så att den sjunker. Skalade gröna ärtor, förvälld spenat, broccoli är annat som uppskattas av malar. Men det är bara potatisen som enbart äts av malar.
#6 - 11 maj 2006 09:25
Och även broccoliskaften, som jag skrev ovan. Det tar ingen annan.
#7 - 11 maj 2006 10:31
Även brysselkål är en favorit.
#8 - 11 maj 2006 10:49
[quote=Thomas&Anna]Testa med frusen broccoli det sjunker till botten efter en stund våra malar älskar detta testa även med lite skalade räkor i små bitar,sök här på forumet om matning av malar för detta har varit uppe förut.[/quote]

Jag fick tipset att använda just frusen broccoli som mat över helgen till bla, min klogroda samt ancistrus.

Provade således detta mitt i veckan, då jag var en aning skeptisk. Följden av experimentet blev att broccolin tinade upp och "lakade" ur i vattnet. Blekgrön färg och fiskar som chippade efter luft i vattenytan. [:-9]

Snabbt vattenbyte, (1/3 givetvis) och höja effekten på pumpen så att den blåste på max. Hjälpte fort, men slutresultatet var uppfiskning av alla 5 rödmunnade tetror som tyvärr inte klarade sig.

Jag vill gärna prova igen, men är inte säker på hur sjutton jag ska få det att fungera.

Matar i nuläget grodan med röda mygglarver, men har ju hört så mycket gott om broccoli.... [:-119]
Bilagor:
#9 - 20 maj 2006 19:00
Potatis?

Det har jag aldrig hört?! Äter alla typer av malar potatis?
Potatis innehåller ju mycket stärkelse blir det inte grumligt vatten?
/bobbyfuller
#10 - 20 maj 2006 22:31
[quote=bobbyfuller]Det har jag aldrig hört?! Äter alla typer av malar potatis?
Potatis innehåller ju mycket stärkelse blir det inte grumligt vatten?
/bobbyfuller[/quote]

Jag vet inte om stärlkelsen, och undrar detsamma. Men jag fortsätter nog mata med lite potatis tills jag hör något annat, för den tar slut så fort så den verkar populär.

Har en Gold Nugget som jag hoppas blir mätt.
#11 - 28 maj 2006 22:29
Att låta grönsaker ligga i karet många dagar känns fel.
Max ett dygn skulle jag rekomendera, för sedan börjar konstigheter att hända med dem.
Lägg i mindre bitar istället.

//Calle
#12 - 29 maj 2006 10:30
Låt inte grönsakerna ligga i mer än ett dygn, det förorenar vattnet då de börjar brytas ned av mikroorganismer. Plocka upp eventuella rester.

Squash och sötpotatis (JA!) är överlägset de stora favoriterna hos mina L-malar, men även vanlig potatis gnager de gärna på.

Trä igenom en sked eller något så de sjunker.

Förväller man grönsaker skitar de ner vattnet mer och det kan dessutom försvinna vissa näringsämnen. Lägg i råa saker om man inte har små yngel som behöver lite mjukare bitar. (Och vilka fiskar käkar hastigt uppkokt mat i naturen...)

Annons