Matning av malar

#1 - 1 december 2011 13:45
Hej, jag har precis skaffat ett par ancistrusmalar som är rätt små, ca 4 cm till mitt 200l kar och har en fundering om hur man matar dessa.
Jag har försökt med algtabletter, ärtor och zucchini men vad jag än släpper ner så är mina aceifiskar där och äter upp allt innan malarna fått en chans att sätta sig i något. Speciellt en nylekt hane är speciellt revirshävdande och jagar undan allt och alla som kommer i närheten av "hans" mat.

http://www.hitdatasupport.se/Matbevakning.mpg

Måste jag mata malarna i en yngelkasse? Klarar de sig på algerna som finns i karet när de är så små?
#2 - 1 december 2011 13:51
Mata på kvällen när lampan är släckt gör så med alla mina malar :)
#3 - 1 december 2011 13:57
det allra flesta L-malar vill ha mat på natten när de kan ligga i lugn och ro och tugga på sin lilla algtablett eller nått annat gott.

vänta med att dratta ner maten tills 1 timme efter lampan är släkt och det är mörkt i övriga rummet.

.
#4 - 1 december 2011 14:01
Ok, ska testa det. Provade att mata på morgonen innan belysningen satt igång men då var de andra fiskarna där..
Lite svårt att se om det funkar men ska pröva iaf.
#5 - 1 december 2011 14:11
för att det skall funka helt ut, så behöver det vara mörkt i ruimmet.

en liten lampa håller de andra firrarna vakna, och då tugger de istället upp maten.

.
#6 - 10 december 2011 21:58
A, det här känner jag deffinitivt igen!, min ottonclintus får aldrig någon mat för innan han nått den e de glupska guramisarna och barberna där och tuggar febrillt.
Ska prööva detta jag med. :D

Annons