Matning av mal?

#1 - 30 april 2007 18:58
Hur brukar ni gå till väga när ni ska mata era malar?

Med såna här tex "sjunkbomber"? Vad mer kan man ge dom?
#2 - 30 april 2007 19:19
Gröna ärtor och broccoli tycker min om,
#3 - 30 april 2007 19:22
kokar man det innan man ger det då? ska det vara släckt i akvariet ? när man släpper i det ?
#4 - 30 april 2007 19:41
jag förväller ett par minuter, min ancistrus är framme ganska mycket så jag ger när det är tänt... alla tycker om ärtor så det brukar bli fest. Malen är dock en av de största så hon jagar bort de andra från det hon vill ha.
#5 - 30 april 2007 23:49
jag har sånna algtabletter, men mina 2 malar verkar inte tycka om dem;p
#6 - 1 maj 2007 00:22
hej!!

kör fodertabletter jag med

men min ancistrus växer så långsamt
men det vet jag ju att de gör

han äter för det mesta alger, men i bland ser jag honom suga i sig av tabletterna jag stoppar till natten

ärtor skall jag prova, bra tips!!

Kristoffer
#7 - 1 maj 2007 12:05
Stoffy34 skrev:
hej!!

kör fodertabletter jag med

men min ancistrus växer så långsamt

men det vet jag ju att de gör

han äter för det mesta alger, men i bland ser jag honom suga i sig av tabletterna jag stoppar till natten

ärtor skall jag prova, bra tips!!

Kristoffer

Personligen så tycker jag nog att ancistrus växer ganska fort. När de är små, växer det så att man tydligt ser det från vecka till vecka, ungefär som mina ungfödaryngel.

När de blir större, så är det inte riktigt lika uppenbart, men nog ser man skillnad, från månad till månad tills de är någorlunda fullfuxna.

MVH/Anita
#8 - 3 maj 2007 08:24
Vill inte skrämma folk för att mata

Men ja skulle nyss mata min mal, så ja tog en liten broccoli bit som ja la in i 20sek på 90W i micron, sen tog ja ut den en stund och lätt den liga i rumstemp sen stoppade ja in den i micron igen men glömde ställa om till 90W.. Så nu hände det coola =D Det kom typ ett eldklot från skälken av broccolin =O ingenting tog eld men det var lite underligt..
#9 - 3 maj 2007 14:16
honeylu skrev:
Hur brukar ni gå till väga när ni ska mata era malar?

Med såna här tex "sjunkbomber"? Vad mer kan man ge dom?

Det skulle underlätta om du skrev vilken slags mal det är. Det finns många olika som har väldigt olika krav på maten.
#10 - 3 maj 2007 15:24
RobinJ skrev:
Vill inte skrämma folk för att mata

Men ja skulle nyss mata min mal, så ja tog en liten broccoli bit som ja la in i 20sek på 90W i micron, sen tog ja ut den en stund och lätt den liga i rumstemp sen stoppade ja in den i micron igen men glömde ställa om till 90W.. Så nu hände det coola =D Det kom typ ett eldklot från skälken av broccolin =O ingenting tog eld men det var lite underligt..

Heh..bomb-broccoli! :D

Det som kan ha hänt är att järn från broccolin hade samlats i stjälken under den första mikringen...när du se'n stoppade in den igen laddades järnet upp, och så kom det en blixt som urladdning. Aldrig hört att det kan hända, men det är den enda förklaring jag kan tänka mej om du inte doppat stjälken i järnfilspån eller något. :D
#11 - 3 maj 2007 16:03
Har försökt att få det att hända igen och filma det men det funkar inte nu =P
Men för att inte hamna offtopic så frågar jag.. Broccoli flyter ju så hur ska ja få malen att hitta den? Den är ju bara på boten
#12 - 3 maj 2007 16:54
RobinJ skrev:
Har försökt att få det att hända igen och filma det men det funkar inte nu =P

Men för att inte hamna offtopic så frågar jag.. Broccoli flyter ju så hur ska ja få malen att hitta den? Den är ju bara på boten

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]kokt/förvälld broccoli sjunker och är mer lättäten än rå.[/COLOR][/FONT]
#13 - 3 maj 2007 17:16
den ena är då en vanlig ancitrus
#14 - 3 maj 2007 20:43
kokt/förvälld broccoli sjunker och är mer lättäten än rå.

Tack :)
#15 - 3 maj 2007 21:07
honeylu skrev:
den ena är då en vanlig ancitrus

vad bra, då funkar bottentabletter och t ex squash som man skär en bit av och sticker en rostfri sked genom för att sänka den. Upptinade ärtor som du klämmer ur skalet brukar dom också gilla.
#16 - 3 maj 2007 21:23
Hej!

hörde att de äter potatis(jag har en ancistrusmal)
äter de kokad potatis då eller rå?

någon?

Kristoffer
#17 - 3 maj 2007 22:30
De äter pasta med och ris! ;) Man kan ju alltid testa små bitar från det som är kvar av dagens middag,men bara små bitar så det inte blir skräpigt ifall de inte äter upp...Skalad konserverad majs funkar med :p
#18 - 3 maj 2007 22:35
ok

men de äter potatis alltså?!!

la i ett par kokta potatisbitar nu

pasta med, ris?

åh fan
tackar för alla bra tips!

ha en bra kväll/natt!!

Kristoffer
#19 - 3 maj 2007 22:44
jag hoppas att min mal börjar äta mer

han växer så GRYMT långsamt
han är nu kanske 4 cm

var 3 cm när jag köpte den för ca 2 månader sen

hoppas han gillar den kokta potatisen jag la i just nu!!

Kristoffer
#20 - 9 maj 2007 14:05
våran mal har inte riktigt kommit underfund med att man ska äta broccolin ännu.. men däremot så har våra praktbotior och guramis blivit helt tokiga i det ;)
#21 - 10 maj 2007 00:20
Tigerlily skrev:
våran mal har inte riktigt kommit underfund med att man ska äta broccolin ännu.. men däremot så har våra praktbotior och guramis blivit helt tokiga i det ;)

Jag har märkt på mina ancistrusar att de kan vara väldigt misstänksamma mot ny mat. När jag första gången hade ner squash ville dom absolut inte ha. Jag fick prova många gånger innan dom kom på att det nog var det bästa dom tycket om :)
#22 - 10 maj 2007 20:48
Min metod är lite annorlunda och har tidigare kritiserats lite, inte för att metoden är dålig, utan bara för att jag slösar lite tid och energi på det.

steg 1. jag tar algtablett/sjunkbomb lr vad det kallas och lägger det i en liten mugg, i denna mugg häller jag sedan lite varmt vatten. därefter så krossar jag tabletten med en rund sten jag har och maler den kan man säga. Kort sagt så pulveriserar jag tabletten.

steg 2. jag stänger av filterpumpen eftersom denna annars suger in tablettpulvret.

steg 3 jag stoppar ner muggen i ett hörn och häller ut maten. jag häller alltid ut den på samma ställe så malarna vet vart maten finns.

FÖRKLARING.
på detta vis är jag 100% säker på att alla fiskarna får mat eftersom alla fiskar jag har älskar algtabletterna. ett tips. För att distrahera de dominantare fiskarna jag har gör jag såhär : någon sekund innan jag häller ut "tablettpulvret" kastar jag i lite flingfoder på andra sidan av akvariet så de dominanta simmar dit direkt.

min metod kanske är lite onödig enligt en del. men som sagt, jag går runt med gott samvete helt utan oro över att någon stackare går runt med hungrig mage.

testa och se själva resultatet :)
#23 - 10 maj 2007 20:52
ps gör ni detta. låt då pumpen vara stängd i ca 5-7min så pulvret inte sugs in i filtret.
#24 - 11 maj 2007 16:00
Jag gillar ditt sätt att mata Amaro :) Lite omständigt, men du säger ju att det funkar för dina fiskar. Man får komma på olika sätt som funkar beroende på vilka fiskar man har i karet.
Jag har förutom räkor, lite större kar med Corydorasmalar och lite tetror samt regnbågsfiskar. Jag matar alltid med foder som sjunker ner till malarna, t ex räkmix och stor upptinad artemia. Då kommer maten ner till malarna, men dom viftar upp lite så att de andra fiskarna får roffa åt sig. Men malarna gör först. Om jag skulle mata med flingor som flyter på ytan kommer inte så mycket ner på botten till malarna.

Annons