Matning av gibbiceps

#1 - 14 december 2003 23:02
Hej

Har tre st Gibbiceps, Hank på 4-5cm, Lars och Maya på 6-7cm . Matar dem nu med pansarmalstabletter, fått dem rekomenderade över vanliga maltabletter.
Matar dem tre dagars intervaller, de får en tablett var, men tycker det verkar lite väl mycket för dem som det tar ett bra tag för dem att äta upp tabletterna.
Så jag undrar hur mycket man ska mata dem och med vilken intervall man ska mata dem. Skulle uppskatta några goda råd om deras matning. Har också Cyclops som de ska få, så jag undrar också på vilka intervaller man ska ge dom det och hur mycket man borde ge dem.

MVH Markus
#2 - 15 december 2003 02:11
De är vegetarianer så de behöver fiberrik föda. Ärtor, kål, morötter, potatisskal, algtabletter, alger. De äter gärna proteinrik föda om de en gång smakat det men kan bli sjuka av för mycket av det goda (eller rättare sagt för lite av det nyttiga). De behöver också en rot att äta cellulosa från.
#3 - 15 december 2003 19:45
"Gibbiceps" liksom övriga Glyptoperichthys arter är omnivora (allätare) men som alla fiskar med långt tarmsystem så behöver de fibrer för att hålla sig friska så mycket grönt som Andreas nämner är bra. Du kan fortsätta ge dem olika sorters maltabletter och även en del fryst artemia och mysis någon gång i veckan.
Detta släkte äter inte "cellulosa" men gillar ändå rötter både att gömma sig vid och att "gnaga" på ytskiktet för att beta alger och annat smått o gott.
Som alla andra fiskar så behöver malar mat varje dag och lämpligast är att ge dem på kvällen en stund innan lyset släcks eller om du har problem med att andra fiskar äter upp maten, vänta till lyset släckts.
Om de inte äter upp allt så ge dem mindre mängd per gång, det är bättre att ge dem lite men oftare.

Mvh Janne
#4 - 15 december 2003 22:28
Ska man verkligen mata dem varje dag, det ska men väl inte ens med vanlig fisk. Dem ska man väl bara mata varannan dag?
Eller har jag helt fel när det gäller matning?

Tack för svaren iaf. Desto mer åsikter och fakta desto bättre analys.
MVH Markus
#5 - 15 december 2003 23:34
Jag matar min gibbiceps varje dag, han växer mer än en cm per månad..
när han va liten så fick han ärta ibland, & maltablett ibland.. det växte han fint på!
men var tredje dag blir säkert bra det med... matar du oftare så växer de oftare.. så länge alla tabletterna är borta dagen efter så borde det gå bra.
#6 - 16 december 2003 00:56
I mitt stora har jag 2 gibbiceps på 13 o 22 cm som jag sluta mata för 6 månader sen, Har man bara tillräckligt med alger så räcker det att stödmata(1 maltabblett i veckan) i värsta fall.
#7 - 16 december 2003 01:43
jag har 20 st 4-6 cm ancistrus i samma kar som min stora gibbiceps..så jag kastar i ett gäng maltabletter varje kväll så de små stackarna skall växa till sig lite.. =)
#8 - 16 december 2003 08:28
ok. tack för alla svar. Har inte riktigt bestämt mig om hur jag ska mata dem än. Men nu har jag ett underlag jag kan ta ett beslut ifrån, tack för alla svar.
MVH Markus
#9 - 16 december 2003 08:43
När du ser att maten är slut så släng ned lite till?
Jag brukar vänta några dagar imellan.
Mina Malar får väl 2 gurkbitar i veckan.
2 st L-150, en Panaque nigrulineatus och en Pseudacanthcus spinosus.

Tycker att det är lite kopnstigt att inte min panague växer snabbare, den har bara växt någon cm på minst ett halvår.

Mvh Ola

#10 - 16 december 2003 16:08
Vad jag vet så brukar inte Panaque nigrulineatus växa så fruktansvärt snabbt, dom växer ju under hela sin livslängd så dom tar ganska god tid på sig...
#11 - 16 december 2003 16:37
Dom blir ju ganska stora också hehe.
Vi får se vad som händer.

Mvh Ola
#12 - 16 december 2003 16:51
hum... min gibbi ratar pansarmalstabletterna, det är botiamat tycker han. Släpper man ner en maltablett och en pansarmalstablett är han på maltabletten direkt. Så är han som vild och galen i gurka också. Sen äter han ju av dom andra fiskarnas mat också.
#13 - 16 december 2003 17:02
Ola: gurka innehåller ju inte mycket mer än vatten så det är väl inte så konstigt att de inte växer om de inte får någon annan mat?
#14 - 16 december 2003 18:38
Hej!
Min Gibbiceps (Läppis)har vuxit från 7cm i februari till 23cm idag!!! Han bor i ett Discusakvarium och får mängder av mat. oxhjärta älskar han. så fort jag släpper ner en bit på ytan så börjar han söka av botten direkt.gurka och maltabletter gillar han med
#15 - 16 december 2003 20:59
Intressant det här med fiskar som äter gurka... Jag har försökt mata dem med det ett flertal gånger men ingen fisk har någonsin ens rört vid gurkan... Jag har både Gibbiceps och vanlig Pleco... Lite knepigt tycker jag då alla andras fiskar verkar uppskatta det... Inte ens min allätande hummer rör gurkan.

/Jens
#16 - 16 december 2003 21:30
Ska man verkligen mata dem varje dag, det ska men väl inte ens med vanlig fisk. Dem ska man väl bara mata varannan dag?

Eller har jag helt fel när det gäller matning?

Ja, visserligen brukar man säga att man ska mata sparsamt när man startar upp ett akvarium och det är för att man inte ska få för hög nitrithalt innan filtret har kommit igång ordentligt men det betyder inte att man ska fortsätta ge dem mat varannan dag.
I mitt stora har jag 2 gibbiceps på 13 o 22 cm som jag sluta mata för 6 månader sen, Har man bara tillräckligt med alger så räcker det att stödmata(1 maltabblett i veckan) i värsta fall.

Är det rätt sorts alger så skulle dessa två äta rent karet på en vecka, men du har säkert andra fiskar också som får mat och då får dina malar det också, visserligen så klarar sig malar ganska länge utan mat och det är inte heller fel att låta dem fasta någon gång ibland men 6 månader är väl att ta i [;)]
När du ser att maten är slut så släng ned lite till?

Jag brukar vänta några dagar imellan.

Mina Malar får väl 2 gurkbitar i veckan.

2 st L-150, en Panaque nigrulineatus och en Pseudacanthcus spinosus.

Tycker att det är lite kopnstigt att inte min panague växer snabbare, den har bara växt någon cm på minst ett halvår.

Jag tycker det är konstigt att de lever.
Någon annan mat ger du dem väl? L-150 Ancistrus punctatus och Panaque nigrolineatus är omnivora och Panaque'n behöver tillgång till rötter att gnaga på, tillhör ett av de två släkten som kan bryta ner lignin från cellulosan och till och med enbart överleva på enbart trä en ganska lång period. Pseudacanthicus är carnivore och gillar musslor och räkor någon gång i veckan men äter även den maltabletter.
Intressant det här med fiskar som äter gurka... Jag har försökt mata dem med det ett flertal gånger men ingen fisk har någonsin ens rört vid gurkan... Jag har både Gibbiceps och vanlig Pleco... Lite knepigt tycker jag då alla andras fiskar verkar uppskatta det... Inte ens min allätande hummer rör gurkan.

Finns det tillgång till bättre föda så äter de det först och gurkan sist om de är hungriga, squash är bättre än gurka och ger dem mer fibrer.

Mvh Janne
#17 - 16 december 2003 22:47
Testade med ärtor det ville inte våra Gibbi ha, tittade sniffade och avvisade dem. Ska testa med andra grönsaker vid senare tillfällen.

Har en fråga om era gibbi, är de mycket aktiva på dagen eller är de bara aktiva på nätterna för er. Våra såg man knappt inte på dagen i början men nu förtiden, haft i dem sen onsdagen förra veckan, ser man dem mer och mer för varje dag. Livliga små krabbater som simmar omkring i karet. Och de är så vackra, liknar Mean Clean Killing Machines, Macho mal Numbro Uno i utseendet.
MVH Markus

Annons