Ska man verkligen mata dem varje dag, det ska men väl inte ens med vanlig fisk. Dem ska man väl bara mata varannan dag?
Eller har jag helt fel när det gäller matning?
Ja, visserligen brukar man säga att man ska mata sparsamt när man startar upp ett akvarium och det är för att man inte ska få för hög nitrithalt innan filtret har kommit igång ordentligt men det betyder inte att man ska fortsätta ge dem mat varannan dag.
I mitt stora har jag 2 gibbiceps på 13 o 22 cm som jag sluta mata för 6 månader sen, Har man bara tillräckligt med alger så räcker det att stödmata(1 maltabblett i veckan) i värsta fall.
Är det rätt sorts alger så skulle dessa två äta rent karet på en vecka, men du har säkert andra fiskar också som får mat och då får dina malar det också, visserligen så klarar sig malar ganska länge utan mat och det är inte heller fel att låta dem fasta någon gång ibland men 6 månader är väl att ta i [;)]
När du ser att maten är slut så släng ned lite till?
Jag brukar vänta några dagar imellan.
Mina Malar får väl 2 gurkbitar i veckan.
2 st L-150, en Panaque nigrulineatus och en Pseudacanthcus spinosus.
Tycker att det är lite kopnstigt att inte min panague växer snabbare, den har bara växt någon cm på minst ett halvår.
Jag tycker det är konstigt att de lever.
Någon annan mat ger du dem väl? L-150 Ancistrus punctatus och Panaque nigrolineatus är omnivora och Panaque'n behöver tillgång till rötter att gnaga på, tillhör ett av de två släkten som kan bryta ner lignin från cellulosan och till och med enbart överleva på enbart trä en ganska lång period. Pseudacanthicus är carnivore och gillar musslor och räkor någon gång i veckan men äter även den maltabletter.
Intressant det här med fiskar som äter gurka... Jag har försökt mata dem med det ett flertal gånger men ingen fisk har någonsin ens rört vid gurkan... Jag har både Gibbiceps och vanlig Pleco... Lite knepigt tycker jag då alla andras fiskar verkar uppskatta det... Inte ens min allätande hummer rör gurkan.
Finns det tillgång till bättre föda så äter de det först och gurkan sist om de är hungriga, squash är bättre än gurka och ger dem mer fibrer.
Mvh Janne